Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er mine rettigheter ang. nabobråk?


Gjest 02193...c44

Anbefalte innlegg

Gjest 02193...c44

Hei

Jeg sliter med en plagsom nabo over meg og har gjort dette i over ett år nå.

Mannen der oppe roper og skriker som en liten unge, han skriker så mye til kona og barnet sitt at jeg har hørt han bli hås da dette foregår i alt fra 3 til 6 timer. De tramper i gulvet, veggene rister når de roper til hverandre, det høres ut som ekstreme sinne problemer. Dette skjer 2-3 ganger i uka og det er ikke mulig å se TV eller få ro her.

Jeg har klaget til huseier å de har sagt fra til dem gang på gang men det bedrer seg ikke, i går var jeg så lei at jeg bestemte meg for å banke på døra dems, jeg unngår som oftest konfrontasjoner men jeg hadde fått nok. Jeg kan høre mannen rope og skrike men da jeg ringer på døra blir det helt stille, han kommer ut å kan ikke skjønne hva jeg mener med bråk og skyldte på at barnet gråter litt da det er sykt, så fort jeg begynner å spørre om barnet og si det ikke høres sånn ut for meg blir han veldig nervøs og rask med å bortforklare alt, minuter etter jeg hadde gått startet de igjen så jeg ringte Securitas vekter.

Jeg hadde en far med sinne problemer da jeg vokste opp så jeg så rett igjennom denne fyren og skjønte at han løy for å få alt til å virker normalt da det kommer folk, jeg tror han har drevet å løyet om dette i årevis.

 

Vekter kom etter en stund å da ble det stille, men i dag fikk jeg epost fra huseier at vekter hadde rapportert tilbake at det ikke var noe så jeg har en mistanke om at han løy til vekter også, så det føles som jeg ikke blir trodd av noen.

 

Jeg har snakket med flere naboer å alle kan høre han og at det kommer fra den leiligheten men ingen tør å gjøre noe da han roper og skriker slik.

 

Hva kan jeg gjøre videre i denne saken?

Burde jeg filme å bevise hvor høyt det høres i min leilighet da de holder på?

Kan jeg ringe politiet?

Anonymous poster hash: 02193...c44

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c6ac1...93b

Ettersom han har unge(er) så kan du jo vurdere en bekymringmelding til barnevernet. Kanskje det setter et lite støkk i han slik at han skjerper seg?

Anonymous poster hash: c6ac1...93b

Lenke til kommentar
Gjest 02193...c44
Borkele skrev (14 minutter siden):

Du har altså blitt plaget med dette i over ett år, 2-3 kvelder i uka, i 3-6 timer per tilfelle, og det er så ille at du ikke engang kan se på tv når det foregår. 

Hva med å flytte?

Det var planen men jeg ble syk og kunne ikke jobbe så økonomien er desverre ikke der så det blir nok å bo her til kontrakten går ut i slutten av året.

Anonymous poster hash: 02193...c44

Lenke til kommentar
Gjest 02193...c44
henrikwl skrev (20 minutter siden):

Hvis det er et barn i bildet her er min første tanke en bekymringsmelding til barnevernet. Hvis denne karen har såpass problemer med å kontrollere seg som det høres ut som han har, er det noe barnevernet vil ha interesse av å finne ut om påvirker barnet.

Har tenkt dette mange ganger men jeg er konfliktsky å ettersom hva jeg skjønner må man oppgi navn og alt da en kontakter barnevernet?

Anonymous poster hash: 02193...c44

Lenke til kommentar
Gjest 02193...c44 skrev (15 minutter siden):

Har tenkt dette mange ganger men jeg er konfliktsky å ettersom hva jeg skjønner må man oppgi navn og alt da en kontakter barnevernet?

Anonymous poster hash: 02193...c44

Jeg tror det er mulig å tipse barnevernet anonymt, men naboen din får uansett aldri vite hvem det var som tipset.

Klart, han kan jo tenke seg frem til at det er deg da, det kan man jo ikke gardere seg mot.

Lenke til kommentar
Gjest 02193...c44

Takker for gode tips.

Burde jeg også filme eller ta opp lyden? Er bare redd for at hvis det kommer til det blir det bare ord mot ord, å slik som han lyver til alle er jeg redd for å ikke bli trodd

Anonymous poster hash: 02193...c44

Lenke til kommentar

Ja, du burde ta opp lyden. Finnes en app som heter Voicerecorder, den virker veldig bra. Ellers har mange smarttelefoner egen stemmeopptaker.

Du har egentlig brukt opp en sjanse til å bevise det nå, siden du faktisk gjorde et bra valg og banka på. Det burde du ha fått dokumentert.

Men likevel; Jeg ville 1) Ha snakka med alle naboer og organisert det, ved å få alle til å skrive ned på et papir hvordan situasjonen er.

2) Hvis securitasvekter faktisk ikke gjør noe med det, spør om det er mulig om securitasvekter kanskje kan komme på besøk til deg når det står på som verst, at du kan ringe'n og be'n komme akkurat nå det er som verst, så du får bevist det. Ta opp dette møte med stemmeopptaker også, så du har bevis.

3) Så klart si fra til huseier hele tiden. Mas helt til du får gjennomslag. Dette er jo veldig ubehagelig å leve med.

4) Barnevernet er muligens en instans å si fra til. Det er jo ikke bra for barn å leve med sånn dritt.

Du kan ta en telefon til barnevernet og spørre hva du kan gjøre.

5) Advokatvakt i nærmeste kommune burde vite hva som finnes av muligheter. Google Advokatvakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Evt se på det på denne måten. 

I etasjen over seg sitter det et livredd barn med en utagerende far. 

Du sitter under og tenker på hva dine rettigheter oppi det hele er??!

Ta deg sammen og send den bekymringsmeldingen ASAP! 

Og ja dette kan gjøres anonymt. Ut med fingern 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/14/2020 at 2:24 PM, henrikwl said:

Jeg tror det er mulig å tipse barnevernet anonymt, men naboen din får uansett aldri vite hvem det var som tipset.

Klart, han kan jo tenke seg frem til at det er deg da, det kan man jo ikke gardere seg mot.

Dette er feil. Hvis du gir navnet dit til barnevernet så vil vedkommende få vite hvem der er gjennom saksdokumenter eller bli fortalt muntlig av kommunal saksbehandler. Man kan selvsagt melde i fra anonymt men dette blir ikke vektlagt like sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...