Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beskyttet sex må jeg ta test da?


Gjest 6ddd1...7b3

Anbefalte innlegg

Gjest 6ddd1...7b3

Hei. Jeg har for litt siden hatt sex med en jente. Dette var med kondom. Hvis denne jenta skulle ha har en kjønnssykdom, burde jeg regne meg selv som smitta eller trenger ikke å tenke på d?

Anonymous poster hash: 6ddd1...7b3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke kjenner noen symptomer kan du ne om en hjemmetest. Den tester for klamydia, som de den vanligste kjønnssykdommen man ikke nødvendigvis kjenner noen symptomer av. 

Jeg mener alle seksuelt aktive voksne mennesker bør ta en slik test et par ganger i året, med mindre man er i et langvarig, seksuelt gjensidig eksklusivt forhold med en person. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke kjenner noen symptomer kan du ne om en hjemmetest. Den tester for klamydia, som de den vanligste kjønnssykdommen man ikke nødvendigvis kjenner noen symptomer av. 

Jeg mener alle seksuelt aktive voksne mennesker bør ta en slik test et par ganger i året, med mindre man er i et langvarig, seksuelt gjensidig eksklusivt forhold med en person. 

Husk å vent 1-2 uker etter samleie før man sjekker seg, det tar litt tid før kroppen får markører labben kan finne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det kan alltids være greit å sjekke seg i blant, i hvertfall om man har symptomer. Og det er som nevnt over av proberoid gratis å teste seg for kjønnssykdommer. 

I utgangspunktet skal det jo ikke være nødvendig å teste seg i et eksklusivt langvarig forhold. Men hvis man har symptomer bør man likevel, for det er jo tilfeller hvor partneren er utro og har ubeskyttet sex, og så blir man smittet. Eller at vedkommende ikke visste selv at de tok med seg noe kjønnssykdommer inn i forholdet, da noen kjønnssykdommer er relativt symptomløse. 

Når dette er sagt: det går som regel greit ved beskyttet sex. Beskyttet du deg og har ingen symptomer, så skal det allikevel godt gjøres å bli smittet. 

 

Lenke til kommentar

Greit å huske at selv om du hadde kondom så kan det ofte forekomme at man har oral kontakt i forkant, slik at man i værste fall får enkelte kjønnsykdommer nedentil eller i munn. Ellers er munnskyll å anbefale, eks listerine total care (var til og med en nyere forskning som pekte på at den hadde effekt/kurerte gonore, ikke at jeg snakker om erfaring). 

Men mest sannsynlig går dette fint, som i de fleste tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klamydia og andre bakterielle kjønnssykdommer er ikke så nøye, da de fort forsvinner etter en kur med antibiotika. Verre er det med virusbaserte sykdommer som herpes. Dette kan man få selv om man bruker kondom, og er ikke noe man blir kvitt. Herpes forblir i kroppen livet ut og det finnes ingen kur eller vaksine. Men den går helt fint an å leve med.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Klamydia og andre bakterielle kjønnssykdommer er ikke så nøye, da de fort forsvinner etter en kur med antibiotika. Verre er det med virusbaserte sykdommer som herpes. Dette kan man få selv om man bruker kondom, og er ikke noe man blir kvitt. Herpes forblir i kroppen livet ut og det finnes ingen kur eller vaksine. Men den går helt fint an å leve med.

At folk skriver setninger som dette: "ikke så nøye, bare ta antibiotika", er ikke uventet holding, men svært trist holdning.

 

Anonymsoldat skrev (1 time siden):

Det jeg tenker på nå er om jeg kan ha sex andre, eller om jeg skal sjekke me. Jeg tror d har godt fint for å være ærlig.

Dette tankesettet her er grunnen til at sykdommer sprer seg, gå og sjekk deg.

Lenke til kommentar
probedroid skrev (20 minutter siden):

At folk skriver setninger som dette: "ikke så nøye, bare ta antibiotika", er ikke uventet holding, men svært trist holdning.

Hvorfor er det det? Det stemmer jo. Gitt at de behandles, er ikke kjønnssykdommer noe verre enn andre vanlige sykdommer som er plagsomme: forkjølelse, influensa, bronkitt, etc…

Og på samme måte som man tar rimelige forholdsregler for å unngå disse (håndhygiene, ikke dele glass med noen man vet er syke, etc) så er det ikke verdens undergang om man fra tid til annen blir syk – så er man syk en periode, tar medisiner og blir frisk. Kjønnssykdommer er da ikke noe forskjellig. Man tar forholdsregler (bruke kondom, teste seg jevnlig), men hvis man blir syk så er det bare å behandle det også, det er bokstavelig talt null stress.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det det?

Fordi tankesettet at bakterier og chlamydia ikke er så nøye, "det finnes antibiotika" fører til at man ikke gjør som forutsetningene dine: Altså at folk ikke tar forholdsregler. Dette støttes i statistikken.

Feks er Gonoré i enkelte land blitt resistent mot den antibiotikaen vi normalt sett bruker, det er blitt mer krevende å behandle.

Hvis vi viderefører og overdriver tankegangen om at
"Chlamydia ikke er så nøye, bare ta antbiotika."
Plusser det sammen med at "herpes kan man leve med og er ikke farlig."
Og så putter jeg på en like teit og usann kommentar som at "hpv ikke heller er farlig fordi alle jenter er vaksinert."
Og også en uansvarlig setning som "jeg trenger ikke å tenke på kondom, fordi dama går på p-piller".

Så vil det bli lite insentiv til å bruke kondom i det hele tatt.

Merk at jeg kritiserer holdningen, ikke at det er feil at antbiotika kurrerer Klamydia.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det finnes en samling med tankesett og holdninger som ofte opptrer i forbindelse med høyrisikoadferd, det er jeg.

Samtidig så er mye av argumentasjonen rundt kjønnssykdommer så preget av moralisme at jeg ikke helt klarer å ta alt av det alvorlig det heller. Ja, man skal bruke kondom. Ja, man skal teste seg. På samme måte som man skal vaske hendene sine og være forsiktig rundt mennesker man vet er smittet. Men det er ikke sånn at en kjønnssykdom er en livsendrende hendelse, eller at det betyr at man har vært dum – noe mer enn det betyr det når man får en forkjølelse eller en lungebetennelse.

Antibiotikaresistens  er et problem som er generelt for hele det medisinske fagfeltet, og henger mer sammen med uvettig utskriving av antibiotika (skjerpings, legestanden) og folks manglende vilje til å stå kurene helt ut (skjerpings, folk) enn noen enkelt sykdom.

Utsagnene dine isolert sett er jo helt kurante; herpes er en bagatell, det samme er vorter. Ja, noen mennesker sliter veldig med tilbakevendene herpesutbrudd, men det er et forsvinnende mindretall. HPV-viruset og HIV er vel de skumleste kjønnssykdommene sånn sett, men selv disse har fått tatt brodden i løpet av de senere 20 år. Det går an å ha et nøkternt og avbalansert forhold til kjønnssykdommer samtidig som man tar sine forholdsregler på samme måte som alt dette her er en naturlig ting som vi ikke snakker om en gang når det gjelder forkjølelser og de andre vanlige sykdommene vi går med.

 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 timer siden):

Klamydia og andre bakterielle kjønnssykdommer er ikke så nøye, da de fort forsvinner etter en kur med antibiotika. Verre er det med virusbaserte sykdommer som herpes. Dette kan man få selv om man bruker kondom, og er ikke noe man blir kvitt. Herpes forblir i kroppen livet ut og det finnes ingen kur eller vaksine. Men den går helt fint an å leve med.

Ubehandlet klamydia hos kvinner kan gi infertilitet, og klamydia er dessverre en av de tingene man ikke oppdager så kjapt alltid fordi man ikke alltid har symptomer. Antibiotikaresistens ønsker vi å forebygge, så dess mer vi kan forebygge å bli smittet, dess mindre unødvendig antibiotikabruk og da da virker den når den virkelig trenger :)

Men enda bra trådstarter var fornuftig og ansvarsfull og brukte kondom, så jeg tror han ikke trenger å stresse så fælt. Selv om det som sagt går an å bli smittet av enkelte kjønnssykdommer utenom riktig kondombruk, så beskytter riktig kondombruk helt mot de fleste kjønnssykdommer. Se an med symptomer hos deg selv og partner, tenker jeg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 10.1.2020 den 12.19):

Ubehandlet klamydia hos kvinner kan gi infertilitet, og klamydia er dessverre en av de tingene man ikke oppdager så kjapt alltid fordi man ikke alltid har symptomer. Antibiotikaresistens ønsker vi å forebygge, så dess mer vi kan forebygge å bli smittet, dess mindre unødvendig antibiotikabruk og da da virker den når den virkelig trenger :)

Men enda bra trådstarter var fornuftig og ansvarsfull og brukte kondom, så jeg tror han ikke trenger å stresse så fælt. Selv om det som sagt går an å bli smittet av enkelte kjønnssykdommer utenom riktig kondombruk, så beskytter riktig kondombruk helt mot de fleste kjønnssykdommer. Se an med symptomer hos deg selv og partner, tenker jeg.   

Sikkert et domt spørsmål, men tror du det går fint å ha sex med noen andre( med kondom selvsagt) selv om jeg da ikke har testet meg?

Lenke til kommentar
Anonymsoldat skrev (15 minutter siden):

Sikkert et domt spørsmål ...

"There are naive questions, tedious questions, ill-phrased questions, questions put after inadequate self-criticism. But every question is a cry to understand the world. There is no such thing as a dumb question."

~ Carl Sagan

Endret av det
La til link til Wikipedia artikkel. Og et punktum.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...