Gå til innhold

Elektrifisering av Nordlandsbanen skulle koste 14 milliarder. Se hvordan banen kan bli utslippsfri for bare 3,3 milliarder


Anbefalte innlegg

Lodium skrev (16 timer siden):

Til dere som argumenterer for at man skal vente  med å kontruere noe i vente på bedre teknologi.

Jeg vet ikke om noen misforsto meg, men at det kan ta 10 år fra jernbanverkets beregning til idriftssettelse betyr ikke 10 år ventetid. Det er 10 effektive år med vedtak så fort det lar seg gjøre, planprosesser så raskt det kan gå, prosjektering, anbudsprosesser og bygging så raskt det lar seg gjøre. Her har jeg ikke lagt til noen år for venting, beslutningsvegring, nye finansieringsrunder, forsinkelser i byggeprosessen etc.

@oophus3do Hydrogen-alternativet blir som beregnet over her 3 ganger dyrere i drift enn del-elektrifisering. Men den største grunnen er nok risiko ved f.eks tunellbrann, samt kombinasjonen kjøreledninger (gnist) og store mengder hydrogen på en bevegelig sak som potensielt kan bli skadet i ulykker. Kjørbo-eksplosjonen kan bli småtterier i forhold til en ulykke med et hydrogentog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Ny artikkel ute nå, bak betalingsmur dessverre.

https://www.tu.no/artikler/tre-ganger-sa-dyrt-a-kjore-pa-hydrogen-som-pa-batteri-pa-nordlandsbanen/482310

Tydeligvis vil det koste 89,- pr. km å kjøre på hydrogen mens det vil koste 29,- pr. km med batterielektriske tog og delelektrifisering. 

Interessant. Så spørs det jo om de gjør korrekt i antagelsene denne gangen etter at de har bommet på elbussene, som måtte ha etterinnstallert bio-diesel aggregater i ettertid. 

Det er jo forståelig at en diger brenselcelle for effekten som trengs, og kun hydrogen vil være dyrere en hel og del-elektrifisering, men det hadde vært fint å sett det i kombinasjon med kostnader knyttet til del-elektrifiseringen av skinnene også. 

Hva hvis man beregnet størrelsen på batteriet til kun regenerativ energi som er mulig i de største nedoverpakkene på ruten, og derifra ha en generator på en mindre brenselcelle? Hvor mye kostnader hadde man spart på å slippe å bygge "klatt-ladingen" på alle områdene som i dagens forslag? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

@oophus3do Hydrogen-alternativet blir som beregnet over her 3 ganger dyrere i drift enn del-elektrifisering. Men den største grunnen er nok risiko ved f.eks tunellbrann, samt kombinasjonen kjøreledninger (gnist) og store mengder hydrogen på en bevegelig sak som potensielt kan bli skadet i ulykker. Kjørbo-eksplosjonen kan bli småtterier i forhold til en ulykke med et hydrogentog.

Ja jeg så rapporten, uten at jeg fikk særlig innslag i hva de vurderte i størrelsesordenen brenselcelle vs batteri i det de vurderte. Samt det er ikke så mye tall å finne på kostnader heller, for-utenom en konklusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, oophus3do said:

Interessant. Så spørs det jo om de gjør korrekt i antagelsene denne gangen etter at de har bommet på elbussene, som måtte ha etterinnstallert bio-diesel aggregater i ettertid.

I og med at elektriske tog er veldig moden teknologi har de nok veldig god oversikt over energibehovet. Det nye her er at energien skal komme fra batteri i stedet for kjøreledning i noen etapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

I og med at elektriske tog er veldig moden teknologi har de nok veldig god oversikt over energibehovet. Det nye her er at energien skal komme fra batteri i stedet for kjøreledning i noen etapper.

Joda, jeg håper jo at de får det til. Dog jeg skulle sett mer av rapporten i måten de analyserte alternativer. De skal jo bruke en annen kjemi enn Li-ion og skal bruke LTO med 60Wh/kg så blir det jo litt tyngde på pakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Jeg vet ikke om noen misforsto meg, men at det kan ta 10 år fra jernbanverkets beregning til idriftssettelse betyr ikke 10 år ventetid. Det er 10 effektive år med vedtak så fort det lar seg gjøre, planprosesser så raskt det kan gå, prosjektering, anbudsprosesser og bygging så raskt det lar seg gjøre. Her har jeg ikke lagt til noen år for venting, beslutningsvegring, nye finansieringsrunder, forsinkelser i byggeprosessen etc.

@oophus3do Hydrogen-alternativet blir som beregnet over her 3 ganger dyrere i drift enn del-elektrifisering. Men den største grunnen er nok risiko ved f.eks tunellbrann, samt kombinasjonen kjøreledninger (gnist) og store mengder hydrogen på en bevegelig sak som potensielt kan bli skadet i ulykker. Kjørbo-eksplosjonen kan bli småtterier i forhold til en ulykke med et hydrogentog.

Dette er vel snakk om allerede kjent teknologi

Og ikke ny Teknologi der man har batterier med større energitetthet vel?

Ja jeg vet dert har vårt noen spede forsøk som har virket lovende men det er vel ikke laget noen skikkelig prototype av ett mer effektivt Batteri for deretter å masseprodusert det..

Rett meg om jeg tar feil.

Og hvis det tar 10 år som du sier (om man har flaks og alt klaffer) er det rasjonelt å vente 10 år på mens vedtaket går sin gang?

Det er jo også ganske vanlig at bygging eller vedtak blir trenert eller hindret i Norge  av diverse årsaker.

Jeg kan gå med på at det kan være rasjonelt å vente 4 år eller til og med 5 år men kostnadene forsetter jo å stige som følge av økende lønninger med mindre en plutselig får til å automatisere Batteriproduksjonen.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er rart at man ikke vil elektrifisere Bodø-Rognan som er et strekk trafikkeres med lokaltog for tiden.

Turistmessig vil det nok være en fordel å elektrisiere på Saltfjellet slik at det er en attraktiv destinasjon for turister fra Bodø.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (7 timer siden):

Dette er vel snakk om allerede kjent teknologi

Og ikke ny Teknologi der man har batterier med større energitetthet vel?

Ja jeg vet dert har vårt noen spede forsøk som har virket lovende men det er vel ikke laget noen skikkelig prototype av ett mer effektivt Batteri for deretter å masseprodusert det..

Rett meg om jeg tar feil.

Og hvis det tar 10 år som du sier (om man har flaks og alt klaffer) er det rasjonelt å vente 10 år på mens vedtaket går sin gang?

Det er jo også ganske vanlig at bygging eller vedtak blir trenert eller hindret i Norge  av diverse årsaker.

Jeg kan gå med på at det kan være rasjonelt å vente 4 år eller til og med 5 år men kostnadene forsetter jo å stige som følge av økende lønninger med mindre en plutselig får til å automatisere Batteriproduksjonen.

Ja, det er kjent teknologi. Kun prosessen før og under bygging som tar tid. Det er etter min mening ikke rasjonelt å innføre batteritog før man har lademuligheter. Når det gjelder byggingen så kan man neppe bygge alt samtidig, men jeg tenker det er mest logisk å bygge i rekkefølge sørfra og nordover.

Økte lønninger er egentlig siden det også medfører økte skatteinntekter, billettpriser osv i omtrent samme tempo. Batterikostnadene synker nok betydelig raskere enn konsumprisindeksen, men batteriet er bare en liten del av kostnadene. Kjøreledningene koster nok mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...