Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Du ser altså ikke:

- Risiko ved branner i hydrogenstasjoner eller hydrogenbiler, selv etter Kjørbo og Sola-brannene

- Brannrisiko ved kollisjoner

- 3 ganger høyere energiforbruk

- 20-100% høyere toppeffekt

- Mye dyrere stasjoner

- Mye dyrere biler/vogntog

 

1. Jeg stoler som sagt på eksperter som mener at hydrogen fint kan brukes i transportbransjen, og uten særlig større risiko enn diesel. 

2. Etter å ha sett på hva Toyota går igjennom for å sikre systemene, så er jeg ikke særlig bekymret for kollisjoner. Samt jeg stoler igjen på eksperter som analyserer dette og kommer til de samme konklusjonene. 

3. Siden behovet for grønn hydrogen er viktig for kloden - særlig for industrielle formål, så tjener vi alle på at flere tar det i bruk. Det vil gjøre utstyret billigere siden man da kan forsvare kostnadene for å utvikle produksjonslinjer, og mer automasjon. Dette sammen med stadig fallende fornybar kraft vil gjøre grønn hydrogen billigere enn grå hydorgen, og som resultat vil vi se at industrien i flere segmenter heller bruker grønn hydrogen - rett og slett fordi det er lønnsomt å ta det skiftet på det tidspunktet. Jo kjappere vi når dette, jo bedre. 

Et annet problem vi også har er bruken av naturgass. Den må også skiftes ut, og mange land og områder tar ikke på seg kostnadene på å elektrifisere, så løsningen for mange er å heller bruke hydrogen. Det er flere firma som allerede selger utstyr til husstander som tidligere hadde rør til naturgass som nå heller bruker hydrogen til oppvarming og matlaging. 250,000 brenselceller er solgt til dette formålet i f.eks Japan. 

Vi har også analyser som viser at økt behov for grønn hydrogen, vil i samarbeid med fornybar kraft øke produksjons-raten til fornybar kraft. Firma som Vestas og Ørsted er allerede der, og har planer for å gjøre sine havvind-prosjekter mer lønnsomme med lagring av energi på hydrogen. 

4. Aner ikke hva du mener med 20-100% høyere toppeffekt. 

5. SINTEF er ikke enig med deg, da de kom frem til at det ville koste mer å gjøre hurtiglade-nettverket komplett, enn det vil gjøre å gjøre det samme på hydrogen. Altså er det en kostnad vi kan ta, og trenger for lang og tungtransport spesielt. Dette vil bare eskalere når autonome funksjoner kommer om noen år. Først ute regner jeg med vil være motorveiene som støtter nivå 4 og 5. Dermed kan langtransport sjåførene gjøre livet tryggere for oss ved å sove ved disse strekningene og la det autonome systemet gjøre sin ting - så kan de heller få flere mil på hjulene ved å kunne fylle en masse kWh kjapt når de først må fylle på hydrogenstasjonene. 

6. Analysene er heller ikke enig med deg. Første tegn på det er H2Bus som har laget et flott tilbud som er ekstremt konkurransedyktig og langt billigere enn tilsvarende diesel-flåter av busser. De sier også at de er marginalt biligere enn elbussene. 

Toyota og BMW sier det samme for personbiler på sikt. Alt henger fast på masseproduksjon. Logisk nok når dagens brenselceller og tanker er laget for hånd. Masseproduksjon gjør mye for pris, og det har vi sett i fornybart, samt batterier. Det samme vil altså forekomme her for brenselceller, trykktanker og elektrolyse-utstyr. 

Ser man på utviklingen fra generasjon til generasjon brenselceller og elektrolyse-utstyr, så ser man også store hopp opp i teknologi og forbedringer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (33 minutter siden):

Når er det alle disse stasjonene skal komme sånn btw? Hører mye snakk men lite handling

NEL, H2 Energy, Greenstat og Akershus Energi har inngått ett partnerskap og laget et firma som heter "Green H2 Norway". De har lovet å forskyne Hyundai med hydrogen til sine lastebiler, og ryktene sier at en av disse er allerede på vei til Norge: 

Hyundai_Neptune_10_0.jpg?itok=loI9OYjH

En lastebil med seng for to, do og dusj, kokeplate, mikrobølgeovn, kjøleskap, varmtvannstank etc som grunner av at ICE komponentene er ute, og man sparer endel volum på batteri og hydrogen-utstyret. Overskuddsvarme fra brenselcellen vil altså kunne bli brukt til flere ting her. 

Hyundai har gjort ekstremt mye i det siste og satser hardt på hydrogen. De har åpnet flere stasjoner i det siste, og også inngått et JV for stasjoner her i Norge. Dette i samarbeid med Green H2 Energi som skal stå for produksjonen. 

De har også inngått et samarbeid med Uber for VTOL's, noe som jo er spennende uansett hvor på kloden dette havner. Tipper USA. 

Hyundai og Toyota har også invistert inn i Hynion og skal få opp kapasiteten i den stakkarslige stasjonen som går med et skakt bein. Det er nok forventet at mer skjer derifra. 

Også har vi jo Hydrogenveien AS. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det riktig å skylde på høna og egget. Hvordan i allverden kan du påstå noe annet? Jeg brukte heller ikke elbil før jeg viste det var mulig å hurtiglade den på vei til og fra hytta. 

Fjerner du muligheten til å hurtiglade til elbiler, så ville det vært spennende å sett salgstallene for dem. 

Du taper ikke energi om du selv bygger solcellene som kreves for å støtte stasjonen. Da bidrar du heller til at strømmiksen blir renere, og du fanger energi som ellers hadde truffet asfalten. 

Det at hydrogen idag er fossilt produsert er jo et problem vi ønsker å løse. Uten denne fremgangen, så vil den ikke bli løst. Heldigvis, hvis folk kjøper lastebiler og busser på hydrogen, så vil utstyret i kombinasjon med stadig billigere fornybar strøm, gjøre at grønn hydrogen blir billigere enn grå hydrogen som vi idag bruker. Altså en dobbel effekt i å gjøre kloden grønnere og mer CO2 fri. 

Risiko i forbindelse med ulykker lar jeg eksperter ta for seg. Jeg har ikke funnet noen som mener det er større risiko i å bruke hydrogen til transport enn normale energi-former. Så jeg stoler på dem. 

Jeg sier ikke at man ikke skal skylde på "høna og egget", men det blir for enkelt å bare skylde på høna og egget. Hydrogen har flere problemer enn det.

Fjerner man mulighetene til å hurtiglade elbiler så er det fortsatt mulig å komme seg rundt i hverdagen - i motsetning til når hydrogenstasjonene stengte for hydrogenbilistene. Vi så jo hvordan det gikk med salgstallene etter det. ;)

Selv i Finnmark fylke, et fylke med 0 hurtigladere pr 1.1.19 og 75 711 innbyggere hadde dobbelt så mange elbiler (280) enn det fantes hydrogenbiler (140) i hele landet (5 345 599 innbyggere) på samme tid.

Du taper heller ikke energi om man bygger solcellene som kreves for å drive en hurtigladestasjon (selv med melomlagring i batterier). Men det er både dyrt og arealkrevende i begge tilfeller.

Angående risiko så velger du å lukke øynene og høre på bortforklaringene fra desperate hydrogenselgere.

 

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 timer siden):

For det fyrste er mange andre òg langt framme i utviklinga av faststoffbatteri.  Toyota vert neppe dei fyrste som kjem med faststoffbatteri i bilar.

Næmen, er det ikke selveste Buffalo bløff. Vet du virkelig ikke, eller bløffer du bevisst i et håp om at ingen sjekker fakta? Toyota har ledet utviklingen av faststoffbatterier på verdensbasis i flere år. Selv din elskede Tesla er avhengig av at de lykkes. Jeg google litt for deg denne gangen også:

https://www.reddie.co.uk/2019/04/04/solid-state-batteries-a-potential-game-changer-in-energy-storage/

Uten faststoffbatterier er det ikke sikkert batterier vil få det nødvendige gjennombruddet for å konkurrere ut fossilt brennstoff i tide. Her er en relevant passasjen fra artikkelen:

" The Japanese automobile manufacturer Toyota alone has had 1833 patent applications related to secondary solid-state batteries published between 2009 and 2018 (see Figure 2a). And in 2018, Toyota remained the top filer with 316 published patent applications, far ahead of the second biggest filer Fujifilm (see Figure 2b)."

Får jeg en takk fra deg denne gangen da? Nei, trodde vel ikke det. Her har du en til:

https://www.digitaltrends.com/cars/toyota-may-introduce-solid-state-batteries-for-electric-cars-by-2020/

Her har du relevant passasje:

"In January, Toyota announced a joint venture with Panasonic (which currently supplies batteries to Tesla) to manufacture batteries, including solid-state designs."

Grønnvasking du liksom, hvor tar du det fra? Greit at gass-produsenter, og enda værre, kull, som reformerer til hydrogen uten CCS er en stor trussel som kaster mørke skygger over hydrogen, men vi bør vel forsøke å forholde oss rasjonelle likevel?

 

Sturle S skrev (23 timer siden):

"i en undersøkelse fra NAF svarer bare 35 prosent at deres neste bil vil være en elbil. Dette viser at det er behov for nullutslippsalternativer til de som ikke vil kjøpe elbil."

 

Konklusjon fylgjer ikkje av premisset.  (Han repeterer den same logiske feilen fleire gonger.)

 

"Det tar like lang tid å fylle en hydrogenbil som en konvensjonell bil, den har like lang rekkevidde og den blir ikke vesentlig påvirket av kaldt vintervær."

 

Tre løgner.

Det er mange som har tolket NAF tallene til å bety nybilkjøp. Jeg tror ingen av dem har gjort det bevisst, men det kan jeg naturligvis ikke vite. Påfallende hvor rask du er til å kalle folk løgnere, du bør tenke mye mer på din egen bredside når du presenterer tall. At fylling går fortere betinger naturligvis fyllemuligheter, det skjønner jo alle. At rekkevidde er en fordel for hydrogen, er også opplagt for meg. Jeg registrerer at du er av en annen oppfatning.

Sturle S skrev (23 timer siden):

 

 

 

"Land som Tyskland, Frankrike, Japan og Kina bygger ut infrastruktur for hydrogen i et stadig raskere tempo."

 

Det er direkte feil.  Frankrike har fire hydrogenstasjonar.  Tyskland bygde ut i raskt tempo fram til i vår, men sidan har det dabba av. 

Jeg har sett dine profetier over dette, og av nysgjerrighet fulgt med utviklingen i Tyskland i år. Dette er et kroneksempel på din bløffing. Utbyggingen i Tyskland har gått raskt i hele år, spesielt etter våren. Stasjoner du mente var permanent stengt er åpnet. I skrivende stund er 110 stasjoner åpne i vest-Europa, i høst var aldri tallet over 100, og ja det er Tyskland som utgjør forskjellen. Alle kan jo følge med selv:

https://h2.live/en

Skroll litt ned på siden så ser du utviklingen i Tyskland siden 2017. Ingen tegn til avmatning siden i vår nei, opp fra 67 til 81. Faktisk er antallet stasjoner i Tyskland omtrent doblet siden våren 2018.

EDIT:Presisering av vår 2018 og tall fra vår 2019 etter kverulering fra Sturle.

Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Igjen, du lager et scenario som ikke gir mening. En hurtigladestasjon på 2,2MW vil aldri ha biler kommende i tog, der hver bil kommer perfekt etter den andre - slik at du ender opp med å støtte det du sier der. Du må se på lade-behovet til oss i biler, og se når vi faktisk lader, og når vi faktisk trekker strøm ut av stasjonen. 

Hvis hydrogenstasjonen støtter 100 biler i snitt i døgnet, så vil det kanskje være 5  biler iløpet av natta (24-06). 20 biler før jobb (06-09) og 70 biler etter jobb (15-24) med 5 biler til som er litt "tilfeldig" ellers i døgnet. Dette vil den stasjonen fint takle siden energien den trenger uansett er lagret og produsert på forhånd, for som vi så tidligere, så hadde vi fint klart oss til dette scenarioet med litt over 1MW effekt ut til stasjonen. 

Det er jo nettopp derfor han regner med 8 timers effektiv bruk av 2,2MW hurtigladestasjonen. Altså at kapasitetsbruken over døgnet på den er 33% i snitt. Fordi bilene klumper seg opp. Mens hydrogenstasjonen kan produsere jevnt og trutt. Allikevel blir effektbehovet omtrent det samme, om et identisk antall biler bruker de i løpet av døgnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at man ikke skal skylde på "høna og egget", men det blir for enkelt å bare skylde på høna og egget. Hydrogen har flere problemer enn det.

Fjerner man mulighetene til å hurtiglade elbiler så er det fortsatt mulig å komme seg rundt i hverdagen - i motsetning til når hydrogenstasjonene stengte for hydrogenbilistene. Vi så jo hvordan det gikk med salgstallene etter det. ;)

Selv i Finnmark fylke, et fylke med 0 hurtigladere pr 1.1.19 og 75 711 innbyggere hadde dobbelt så mange elbiler (280) enn det fantes hydrogenbiler (140) i hele landet (5 345 599 innbyggere) på samme tid.

 

Det største vil jeg påstå er mangelfull mulighet for å fylle drivstoff - åpenbart. Andre problemer løser vi. Det ville vært direkte flaut om menneskeheten ikke klarte å temme denne energirike gassen og bruke det for alt det er verdt. 

Stemmer, og der har du også grunnen til at det går ann å kjøpe en elbil uten hurtiglading, selv om jeg personlig aldri hadde kjøpt en uten muligheten til å reise lengre enn 300 km på vinteren før man måtte overnatte. 

Så når man da ikke kan bruke en hydrogenbil uten muligheten for å fylle, så sier det nok om "høna og egget" problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Som jo er et perfekt eksempel på areal-plassen som hurtiglading krever for å støtte disse bilene. 

Men du trenger jo ikke ta opp plass i 30-40 minutter? Du er der i 3-4 minutter med en personbil så er du av gårde igjen. 10 minutter om vi snakker om lastebil. Altså er en saktegående kø på en hydrogenstasjon mindre viktig å ta til rede for kontra hurtiglading, hvor man må stå i en halvtime eller mer. Dermed trenger du heller ikke arealplass for at flere biler skal kunne fylle samtidig. 

Ja jeg snakker om en fulladet/fylt lastebil i begge ender ja.

Og nei, du er ikke avhengig av en hurtiglader da det er bortkastet tid. 150kW på 7-8 minutter gir deg 20 kWh. Mens du får 2,000 kWh på hydrogenet. Den batteripakken saktelader du heller når du hviler, eventuelt bruker du restlager på hydrogen og tømmer så mye hydrogen du klarer med å lade opp batteripakken før du ankommer stasjonen. Tid er penger, og den kostnaden er mindre enn kostnaden på å rekke et par turer til i måneden. 

See! Det gir mening å lagre energi. Og jeg tipper man gjør dette senere, men ikke på lithium-ion. Det ville kostet for meget. 

Argumentasjonen mhp. plass var til din påstand om at hurtigladestasjoner vil kreve mer plass enn hydrogenfyllestasjoner. Det er feil, siden hurtigladeplassen dobler som korthvileplass mens hydrogenstasjonen ikke gjør det. Da snakker jeg om ladere for lastebiler, ikke for personbiler. Uansett hvor mange uttak for hydrogenfylling du har, så er dette ekstra plass som kreves for hydrogenbilene men som ikke kreves for el-lastebilene. 

Fulladet fra start er lite interessant, jeg snakker om fylling underveis. Derav mitt eksempel med kun 750kW fylt på et 1000kWh-batteri siden det tar for lang tid å lade helt opp. Hva du starter med har liten interesse når man skal kjøre f.eks klippfisk fra Lofoten til Portugal, en strekning på ca. 5000km. 

Slik prisutviklingen er på batterier tipper jeg de fleste hurtigladeplasser på sikt vil ha et batteri på minst 1MWh. Allerede i dag er celleutgiftene til et slik batteri under en million, om 10 år maks 250k om dagens hastighet på utviklingen fortsetter. Kan man da spare f.eks 75.000,- i effektavgift pr. år er det ganske lønnsomt (inntjent på 4-5 år, avhengig av hvor godt batteriene integreres i hurtigladerne fra fabrikk). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Så ingenting konkret. Bare litt «kanskje» og litt flytting av penger og en bobil-buss? Og Uber? Som ikke er i Norge en gang?

Det er det? Hva med «det er planlagt 20 stasjoner innen 2021 på disse lokasjonene» ? Har du hørt noe der? 

Hæ, bobil buss? ? Det er en helt normal langdistanse lastebil. Men du har jo rett, en bobil hadde jo hatt masse nytte av å bruke hydrogen som trenger endel mer energi for oppvarming enn normalt. De starter jo å få større og større varmtvannstanker også. 

Det hadde jo vært nydelig å kunne bruke tusen kWh langt, langt ute i naturen uten å måtte være tilkoblet strøm og alikavell ha strøm for lange perioder. 

Du spør om planer, og du får svar om planer. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til at du er overrasket over svaret? Jeg gjorde idet minste det jeg kunne for å prøve å gi deg et seriøst svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Det er jo nettopp derfor han regner med 8 timers effektiv bruk av 2,2MW hurtigladestasjonen. Altså at kapasitetsbruken over døgnet på den er 33% i snitt. Fordi bilene klumper seg opp. Mens hydrogenstasjonen kan produsere jevnt og trutt. Allikevel blir effektbehovet omtrent det samme, om et identisk antall biler bruker de i løpet av døgnet. 

Men da er jo ikke maks-effekten 2,2MW. Den er 77% høyere og det er en pris du må betale for. 

Effektbehovet inn til stasjonen i maks-effekt og prisen derifra, er ikke den samme. Men strømregningen vil være høyere for hydrogenstasjonen per kjørte km. Dog ting jevner seg godt ut med elavgifter  der også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Men da er jo ikke maks-effekten 2,2MW. Den er 77% høyere og det er en pris du må betale for. 

Effektbehovet inn til stasjonen i maks-effekt og prisen derifra, er ikke den samme. Men strømregningen vil være høyere for hydrogenstasjonen per kjørte km. Dog ting jevner seg godt ut med elavgifter  der også. 

Nei. Den er 2,2MW. Snitteffekten er 0,73MW (2,2 ganger 33% utnyttelse). Med 0,73MW i snitt leverer man energi til kjøring av like mange kilometer som en hydrogenstasjon som har en jevn snitteffekt på 2,2MW. Altså akkurat samme effektbehov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Argumentasjonen mhp. plass var til din påstand om at hurtigladestasjoner vil kreve mer plass enn hydrogenfyllestasjoner. Det er feil, siden hurtigladeplassen dobler som korthvileplass mens hydrogenstasjonen ikke gjør det. Da snakker jeg om ladere for lastebiler, ikke for personbiler. Uansett hvor mange uttak for hydrogenfylling du har, så er dette ekstra plass som kreves for hydrogenbilene men som ikke kreves for el-lastebilene. 

Du glemmer at du må lage komplett nye rasteplasser for dette, og at dermed vil areal-bruken bli større. 

Jeg forstår ikke helt hvordan det går ann å argumentere for dette. Hydrogenstasjonene kan du bruke på allerede utnyttede plasser på eldre bensinstasjoner - og vi kan til og med erstatte dieselpumper med dem på sikt. Rasteplassene har vi fra før av, men hvis du i tillegg skal bygge hurtiglading der, så må du ta av mer plass for å tilby samme mengde oppstillingsplasser på rasteplassen. Altså vil hurtiglading kreve mer plass enn en normal bensin/diesel/hydrogen pumpe. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Fulladet fra start er lite interessant, jeg snakker om fylling underveis. Derav mitt eksempel med kun 750kW fylt på et 1000kWh-batteri siden det tar for lang tid å lade helt opp. Hva du starter med har liten interesse når man skal kjøre f.eks klippfisk fra Lofoten til Portugal, en strekning på ca. 5000km. 

Ja jeg tok jo for meg dette? Det er ikke noe vits i å koble deg til hurtiglading på 125 kWh batteriet og lade 20 kWh på 10 minutter, når du får 2,000 kWh fra hydrogenpumpen på samme tid. 20kWh får du jo rimelig enkelt på turen gjennom regenerativ energi.

Om du på død og liv måtte hatt mer energi på batteriet, så hadde jeg heller skrudd på en eller annen "extra-battery-charge-modus" på brenselcellen og ladet opp batteriet på turen til stasjonen for å brukte opp hydrogenet før jeg nådde stasjonen istedenfor. Da får jeg kjappere hydrogenfylling, og batteriet får litt energi om nødvendig. 

Så tjener man inn tapet på effektiviteten folk er så opptatte av der, på mer tid på veiene når du først kan og muligheten for å ta ei tur ekstra eller to i måneden grunnet tid spart.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Jeg mener ikke svaret ditt er useriøst. Det er konkrete ting jeg er ute etter. Tydeligvis så foreligger det ingen konkrete planer om å bygge ut stasjoner i Norge, da hadde du sikkert visst om det. Så det er ikke god reklame for Toyota Mirai akkurat

Det virker som eksplosjonen i sommer har blitt benyttet til å stikke kjepper i hjulene for stasjonutbygging i Norge, men hydrogen toget raser videre i Tyskland, Japan, Sør-Korea og California. Du vet, de plassene i verden hvor mange av verdens smarteste og mest ressurssterke menneskene holder til, men de må jo fremstå som idioter hvis man leser kommentartrådene her. Personlig synes jeg det er helt greit, jeg kan ikke se at Norge har de beste forutsetningene for å modne frem hydrogen innen veitransport. Eksempelvis har vi i Norge valgt å betale enorme summer for et godt utbygd elektrisk nett, noe som gjør batterier mer aktuelle enn hydrogen. Vi har også allerede store grønne regulerbare kraftreserver, så lagringsaspektet til hydrogen er ikke like viktig i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Er referanser inne på Air Liquid sine sider. Det omhandlet en hydrogentank til ei rom-rakett. ^^ Altså kun en funfact som sagt. 

Jeg lette en god del før jeg spurte, nå har jeg lett ennå mer, men finner ikke noe som ligner på det du hevder. Fint om du kan sende linken. Ikke at det har så mye med Toyota personbiler å gjøre lengre siden det er snakk om flytende hydrogen og ikke komprimert som biler bruker, men uansett interessant nok til at jeg vil lese mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (3 minutter siden):

snip

Hydrogentoget? Kan du være litt konkret? Skal vedde på at Tesla bygger ut flere superladere i samme område som Hydrogentoget ditt går :) Og det er Tesla alene

EDIT: https://www.tesla.com/no_NO/supercharger

Alle de går laderne er under bygging nå og er V3 i tillegg. Det går virkelig unna. Har du noe tilsvarnde som vise oss hvordan det bygges ut hydrogenstasjoner? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Jeg mener ikke svaret ditt er useriøst. Det er konkrete ting jeg er ute etter. Tydeligvis så foreligger det ingen konkrete planer om å bygge ut stasjoner i Norge, da hadde du sikkert visst om det. Så det er ikke god reklame for Toyota Mirai akkurat

Uno-X Hydrogen venter på politirapporten som tydeligvis tar sin tid. Så jeg har ikke noe informasjon til deg om det. Men i mellomtiden så har altså Hydrogenveien AS blitt dannet, og de har jo konkrete planer om å bygge stasjoner. Det er et samarbeid mellom Notodden, Odda og Kvinnherad som skal sørge for å åpne stasjoner på E134 fra øst til vest. Dette blir et selskap som er åpent for investering og for interesserte å involvere seg. Industrien spesielt, slik at man får et behov for hydrogen fra start av, og kan skalere produksjon og salg gående fra første dag. Vi har jo industri i Hardanger og Odda som har stor interesse og bruker grå hydrogen idag, som med stor fordel kunne gjort bedriften sin grønnere ved å gå over på grønn hydrogen. Nododden ønsker f.eks at en stor andel av kommunebilene skal gå på hydrogen, og NEL skal bidra med stasjon til dette formålet i sin hjemmekommune. 

Det samme har Hyundai og NEL i en JV. Toyota har også vist interesse ved å hjelpe Hyunion med å få opp mer kapasitet på stasjonen de har oppe nå, samt sett på muligheten for å kjøpe andre stasjoner.

Så ting skjer jo. Men jeg har ingen dato, eller noe sånt for deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Nei. Den er 2,2MW. Snitteffekten er 0,73MW (2,2 ganger 33% utnyttelse). Med 0,73MW i snitt leverer man energi til kjøring av like mange kilometer som en hydrogenstasjon som har en jevn snitteffekt på 2,2MW. Altså akkurat samme effektbehov. 

Joda, teoretisk så ser det jo fint ut. Inntil videre så sliter bensinstasjoner på inntjeningen for hurtiglading nettopp grunnet kostnader knyttet til maks-effekt inn til stasjonene og ladenettverket. Altså kan man anta at prisen å betale for å støtte ladingen på det dyreste tidspunktet i døgnet faktisk har en betydning. 

En 2,2MW elektrolysør er nok i det største laget for ei gjennomsnittlig stasjon også, når man ser på hvilke lager som blir solgt, så virker det som om det er nok med 100kg lager nå i første omgang. 100kg lager på en slik stor elektrolysør hadde fylt seg opp iløpet av noen få timer, som igjen betyr at du kunne skrudd av produksjonen i majoriten av døgnet, og kun brukt de billigste timene på natten for å fylle lageret. La oss si 200 kg lager, så trenger man i det minste 5 timer av døgnets billigste 24 timer på å produsere opp lageret. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Må du oppgradere nettet inn til stasjonen for å støtte det, så må du betale for maks-effekt. Saken er at du har kommet med en 100kW effekt buffer som et normalt tall en stasjon har. Jeg ønsker kilde på det. 

Når bygg på størrelse med bensinstasjoner bygges så dimmensjoneres aldri inntaktet til hundrevis av kW ledig kapasitet sånn helt uten mål og mening. Det koster penger både i anleggsbidrag, kabler, hovedtavleutstyr, areal, bygningsmessige tiltak og løpende utgifter i form av nettleie. Derfor er det ikke vanlig å bare tilfeldigvis finne hundrevis av kW ledig effektkapasitet i et sånt bygg.

Det vanlige er at stasjoner har lite reservekapasitet og må bestille ny, separat kabel fra nærmeste trafo til hurtigladestasjonene. Dersom det er snakk om flere hundre kW effekt så må ofte trafoen byttes ut med en større i samme slengen. 22kV-nettet har som regel godt med reservekapasitet så det er sjelden man må gjøre noe med det. Den nye kabelen fra nettstasjonen til hurtigladerne har normalt ikke noe å gjøre med eksisterende kabel og hovedtavla til bensinstasjonen. I praksis er det bare semi-hurtigladere (lastdelte AC-ladere med samlet effekt på 22-43 kW) som potensielt kan kobles på hovedtavla til bensinstasjonen uten større oppgraderinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...