Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr_Spock skrev (På 1.2.2020 den 13.42):

Her kårer de årets beste DR utgivelser. Det er nok også tatt hensyn til salgstall - litt mer populære album som har ok DR. Flott å se at Steven Wilson er ofte nevnt, han vant i 2015 med Hand.Cannot.Earase og er nominer flere ganger:

https://dynamicrangeday.co.uk/award/

Sulten som jeg er på nyere musikk som låter ok - så bestilte jeg 2014 vinneren Daft Punk på cd - blir spennende å høre på.

Jeg tenker en del på dette med lav DR og hvor ødeleggende det er å høre på et godt stereoanlegg. Det er kanskje ikke så rart at yngre mennesker i dag ikke bryr seg om noe mer enn en lydplanke og noen små smarthøytalere. Som har lite med god lyd og hifi å gjøre.

For hvilke mennesker har nesten alle sine musikkfavoritter blant det som ble utgitt 30-50 år før dem selv? Da er du rimelig sær?

I tillegg måtte innhente informasjon om dette med DR og unngå streaming og holde seg til tidlige cd-utgaver eller vinyl.

 

Har mottatt og spilt Daft Punk - Random Access Memories (2013) et par ganger. Bestilte den for at den vant for årets DR utgivelse i 2014. Så litt bort fra DR talle ene som DR nettstedet oppgir - DR8 - mens låtene varierer fra 6-9. Håpet på det beste.

Herlig album, har hørt noen av låtene tidligere og det er jo bare bra bra låter her. Flott produksjon med masse kult som skjer og et herlig driv - konstant.

Men det låter ikke så bra i perioder. De lave delene på albumet er mikset så høyt som maks egentlig burde være - så de "normalt høye" partiene fjerner all headroom - når det så "tar av" i refrenger osv så klipper det og det blir ikke høyere lyd (for det finnes ikke rom for det) bare komprimert/klippet kaos. Har aldri sett den røde "clipping" lampen blinke så mye noen gang ?

Men for det meste låter det rent, så kommer nok å spille dette albumet en del. Men kan bare tenke meg hvilken opplevelse dette albumet hadde vært med en god mastering.....

Dermed ser jeg egentlig bare bort fra nevnte nettsted, nevnt i sitert innlegg, for dette er ikke noen verdig DR vinner, langt der i fra.

Lenke til kommentar

Stadig noe nytt som havner i postkassa:

KYAs00L.jpg

Som cden av Janis Ian - Breaking Silence (1992)

https://www.discogs.com/Janis-Ian-Breaking-Silence/release/1265664

Fantastisk album - med en veldig bra lydkvalitet, DR15, med låter fra DR12 til DR17. Et nytt artistbekjentskap for min del, blir å skaffe en del mer av det hun har gitt ut. Trist at elendige innspillinger gjør at man ikke spiller en del artister - samtidig fører dette til at man få øynene opp for nye. Veldig moro ?

Lenke til kommentar

Klarer du å høre forskjellen som vises i dette klippet?

Klarer du å høre at lyden av trommeslagene blir veldig, veldig komprimert?

Det tilsvarer omtrent forskjellen på en tidlig variant av Michael Jacksons Billie Jean og det du hører på nå.

Ellers så jeg at de solgte Fear Innoculum på HDTracks:

https://www.hdtracks.com/fear-inoculum

ikke så gal pris - i forhold til cden... men jeg ser at Hirez versjonen også dipper ned i DR6 på en låt og sånt betaler jeg ikke penger for.

http://dr.loudness-war.info/album/view/166430

Er så sørgelig at man ikke har ord... men får bare finne noe annet som er godt innspilt - og det finnes, gjelder bare å lete litt ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Og den som leter - finner, som for eksempel denne flotte boksen:

zRujODB.jpg

Kate Bush 7 første album - remastered i 2018... Men både innspillingsnivå og DR tall er på høyde med originalutgivelsene - alt er over DR10 ? nesten så man klyper seg litt i armen og lurer på om dette er virkelig.

Remaster som låter bra... meget sjeldent - og her har du en hel boks!

Lenke til kommentar

Føler meg jo litt "ekkel" her, som maser i vei - hva om du plutselig blir "allergisk" for lav DR du også? Da er det min skyld ?

Jeg søker på nettet nå etter gode utgaver av album. Bruker litt samme taktikk som når jeg leiter etter gode surroundmixer - finne gode mixere (som for eksempel Elliott Scheiner og Steven Wilson) - men for cder leter jeg etter gode mastering engineers. Fant en ny i kveld, Barry Diament, som har mastret mange album - mange år siden. Finnes noen tråder om han på Steve Hoffmann forumet - hvor han faktisk selv deltar litt selv - og forteller om hans filosofi - å bevare dynamikken intakt ut til cden. Fantastisk å lese ? Trådene på det forumet lister opp en del av hva han har gjort.

Ikke overraskende har han for eksempel Back in Black - den gode tidlige utgaven, på samvittigheten. Fant også ut at han står bak flere andre cd-utgaver som jeg har - som også hører til utgaver jeg liker godt.

Vi mister jo 350 kroners grensen om bare noen uker her i Norge - så jeg bruker tid hver dag nå for å skaffe meg gode utgaver. Det haster!!

Men det er ikke nok å bare finne en utgave som kom før remaster ødeleggelsen begynte på 90 tallet - du bør finne en som er mastret av riktig mann ? Og et album kan være utgitt av flere plateselskap - etter hvor de ble sluppet - med forskjellig folk som mastret.

Høres jo helt fjernt ut å holde på slik, men forskjellene her i lyd - kan lett være større enn kabel, dac, forsterker osv osv. Er vel verdt å legge litt tid og penger i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja vi skal ikke inn på kabel hysteri... Jeg brukte Audioquest Red River til Spotify. ;)

Tool på Spotify hørtes kult ut iallefall..

Jeg synes trommene var kulest.. fordi de var plassert høyt og lavt L og R.  

Så det var morsomt.

Jeg reagerer nok også på DR, men som jeg har sagt bare de Værste skivene.

På mye pop så steiler jeg..

Hørte mye variert på Spotify ikveld var for lat til å snurre skiver.

Det jeg kan si er at det er mye låter som har dårlig miks, lydkvalitet..

Men i min verden så er ikke Tool Fear incocolum en av de..

På Spotify synes jeg den er en av de med god lyd. Aner ikke om det er pga god miks, og at jeg derfor ikke merket middelmådig DR.

 

En annen låt, The Byrds-My Back Pages var feks veldig dårlig lydkvalitet iforhold.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 minutter siden):

Jeg har lyst til å anbefale en skive med god lyd osv.

Svarta Ballader

Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson

 

15822904511972077951011122728405.jpg

Finnes veldig mye bra svensk musikk. Har du noen mulighet til å kjøre DR scan på den cden?

Måtte le litt av ditt bilde - for jeg satt med Mummi-kopp med kaffe selv og lyttet på noen nylig innkomne cder ?

RlUYMXu.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (50 minutter siden):

Finnes veldig mye bra svensk musikk. Har du noen mulighet til å kjøre DR scan på den cden?

Måtte le litt av ditt bilde - for jeg satt med Mummi-kopp med kaffe selv og lyttet på noen nylig innkomne cder ?

RlUYMXu.jpg

Jeg liker mumi kaffekopp ja, :)Bursdags ønske hvert år.

Sofia er veldig Folk da. Og Folk og klassisk har etter mine erfaringer super Dynamic Range...

Nydelig sang typ folk/visesang med mye varierte instrumenter, ikke noe synt...

I Norge er det vel Vamp og Kari Bremnes og Nordstoga som er å sammenligne.

Virker som når noe blir veldig pop og Heavy radio rotation så skal det være Loudness.

Jeg har ikke noe utstyr for å måle, men det er særskilt god lyd, og mange ulike instrumenter.

Tror skiva er på Spotify, muligens på Tidal også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...