Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

AveMORphine skrev (5 minutter siden):

På money for nothing er overtoner i riffet bak deg når du sitter riktig mellom htt i original release. Ingen remaster jeg har hørt har opprettholdt denne fasevendingen. Noe som avslører tilsløring i perspektivet i 2 kanalsutgivelsene (for å selge mer surround utgivelser?),

Ok. Nå tror jeg aldri jeg har spilt cden etter jeg fikk multikanals sacden i hus ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr_Spock skrev (15 timer siden):

For egen del er akkurat det som vises i Youtube videoen, det jeg kjenner igjen på overkomprimert musikk med lav DR, ikke spesielt overdrevent. Ganske typisk eksempel altså - for meg. Man får ta utgangspunkt i hva slags trommer som brukes - selve forskjellen som høres.

Problemet med å bruke penger på på flott utstyr, når man spiller hardt komprimert musikk er at komprimeringen legger til forvrenging - som er i størrelsen titalls prosent - som det går frem av tråden fra hifisentralen som jeg linket til lengre opp på siden her.

Mens du betaler masse for å senke forvrengningen på levert effekt - fra din forsterker fra 0,1% (en billig Crown?) til 0,001% (en litt high-end sak) kanskje? Samme med dac/forforsterker.

Dette blir da på en måte bortkastet, her kommenteres dette:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/lyden-suger-fortsatt

Det som står under "En oppgitt audiofil".

 

For å finne utgaver som er hardt komprimerte kan du søke på dette nettstedet:

http://dr.loudness-war.info/

 

For å få et hint om historikken om DR - når den bikket under DR10 osv. kan man se tallene årlig for utgivelsene av Absolute Music utgivelser:

http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music

 

Det er også et par ting som spiller inn hvor følsomt lav DR er - en del elektronisk musikk føler jeg tåler lavere DR enn pop/rock med "ekte" trommer som skal føles/høres. Men jeg synes alt høres bedre ut med høy DR - selv om musikken ikke er "ødelagt" med kompresjon - slik lav DR musikk er bare litt kjedelig og fører fort til lyttetretthet.

Edit: Jeg vil legge til at det ikke er noen som har "rett eller feil" her. Jeg presenterer en virkelighet, som dessverre finnes, synes jeg føler meg forpliktet til det - etter et ønske om at ting endres - og jo flere som reagerer - jo større mulighet er det for at det skjer.

Ellers er jeg veldig misunnelig på både deg og Gouldfan som kan nyte musikk (som jeg også digger) uten problem. Håper at mine skriverier ikke endrer på det!!

Ikke uten problem, men det skal være ille for at jeg skal reagere.

Reagerte ikke på Dream Theatre eller Roger Waters... Mulig jeg oppdaget det etter at folk nevnte det. Faktisk reagerer jeg nok mer på rare mikser. Med unntak av verstingene...

Radiohead skulle være enda lavere enn de over, og den skiva nyter jeg enormt og særlig også instrumenter og trommer. Paranoid Android har jeg hørt mye i det siste og musikken er genial fra høyt til lavt...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler nok mye om det Marbles nevnte tidligere om at man er "innkjørt" på slik forvrengt og komprimert lyd.

Det også veldig, veldig sjeldent at nyere remasters er bedre enn originalutgivelsene - så man har rett og slett ikke noe å sammenligne med.

Vanskelig å vite hvordan OK Computer kan høres ut med en god utgivelse - finnes ikke noen mulighet til å høre det.

Som jeg nevnte tidligere i tråden fant jeg nyere remastere av Tom Petty - han har noen album utgitt på 90/00 tallet som var ødelagte av kompresjon - som alt annet.

Jeg har hørt mye på disse nye remasterne - og sammenlignet med de gamle, blir like lykkelig hver gang ?

For eksempel The Last DJ (2002), herlig album.

Cd utgave DR6 (DR4-9)

Hires Download DR11 (DR9-13)

https://www.hdtracks.com/the-last-dj-226545

Cd utgaven ligger 8.27 dB høyere i level.

Kan kanskje være et godt eksempel å prøve? 

Husk å senke volum med ca 8,5 dB når du spiller cden - eller bruk Replaygain - eller hva men gjør med streaming.

 

 

Lenke til kommentar

Har nå storkost meg med Tool - Fear Inoculum via Tidal (ROON) på Audeze LCD4 (med korrigerende DSP preset i ROON).

Jeg kan ikke si at jeg forstår at denne lyden er noe problem. Her er det mer enn nok headroom selv når det står på som mest. Ingen tegn til klipping. Og stortrommen er nesten på grensen til fysisk slag med HP`s uten tegn til forvrengning noe sted. Herlig :)

tool.jpg

 

Edit:

Tror neppe det er mulig å få det til å lyde ok i ett rom uten at akustiske tiltak er spot on though. Her er det svært mye energi som vil avsløre de fleste lytterom.

Endret av AveMORphine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (3 timer siden):

Har nå storkost meg med Tool - Fear Inoculum via Tidal (ROON) på Audeze LCD4 (med korrigerende DSP preset i ROON).

Jeg kan ikke si at jeg forstår at denne lyden er noe problem. Her er det mer enn nok headroom selv når det står på som mest. Ingen tegn til klipping. Og stortrommen er nesten på grensen til fysisk slag med HP`s uten tegn til forvrengning noe sted. Herlig :)

tool.jpg

 

Edit:

Tror neppe det er mulig å få det til å lyde ok i ett rom uten at akustiske tiltak er spot on though. Her er det svært mye energi som vil avsløre de fleste lytterom.

På grunn av ditt innlegg handlet jeg albumet på HDtracks - har hatt lyst lenge, så du bare pushet meg over liksom ?

Fett album!

Men headroom? Det finnes ikke headroom her, og forvrengingen er skyhøy i de travle partiene. Men kompresjonen er bedre utført her enn på for eksempel Lateralus.

Årsaken til at det ikke klipper er at man har komprimert hardt nok.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Vi kan ta en liten runde med "Headroom" - dette er en innspilling som har headroom - AC/DC - Hells Bells fra Back in Black (tidlig utgave - sjekk nøye hva du lytter til):

4q7i5iO.jpg

Det er luft mellom de høyeste partiene og maksnivå - det er det som kalles headroom. 

Videre til litt mindre headroom - Enter Sandman fra Metallica - Black Album (samme her, sjekk nøye hvilken utgave du har):

GyPbELg.jpg

Mindre headroom her - og det klipper, men har du en grei dac betyr ikke dette noe - hovedsaken er at det ikke finnes skadelig kompresjon her. Det låter i prinsipp like bra som AC/DC eksempelet slik sett, den er bare mastret høyere - helt til grensen.

Så har vi Tool:

MxpNgXq.jpg

Her er det i de travle periodene utført veldig hard komprimering - ellers hadde de partiene vært blodrøde (pga klipping). Det eksisterer ikke headroom i de travle periodene. Her er det høy forvrengning og transisenter er fraværende. 

Litt for å forklare hva headroom er. De to første kan du vri volumet så høyt du vil  - og det bare låter bedre - den siste - not so much. 

Edit: Siste låt er Tool Pneuma - fra Fear Inoculum.

AC/DC - DR12
Metallica - DR11
Tool - DR8

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg kan også legge til min 2003 Remaster av Hells Bells av AC/DC:

O5hTP4P.jpg

Den har DR8 mens "originalen" i forrige innlegg har DR12.

De røde partiene er klipping. Den nederste er innspilt ca 5 dB høyere. 

Edit: Jeg går ut i fra at jeg ikke trenger å forteller hvordan cden låter? Den er trygt plassert i boden ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

For å vise hva jeg synes er god lyd - kan jeg ta en cd jeg fikk i dag - Walter Becker - 11 Tracks of Whack (1994) - jeg tror ikke den noen gang er remastered - så burde være samme versjon på streaming.

Handlet den selv, kun pga av at jeg liker Steely Dan - tenkte at kanskje Walter tenkte det samme om lydkvalitet og låtkvaliteter solo... jeg synes det. Synd ikke Walter er med oss lenger.

Edit: Ta en lytt til denne - vri på litt - fortell hva du synes? Interessant å høre. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt nyskjerrig. Så jeg kjøpte albummet på hdtracks (Waw 96 - 24). Jeg har ikke hørt det på annet enn BD Amiron så langt i dag. Både kablet og via bluetooth. Det er ett eller annet rart her, da det lyder crap sammenlignet med tidal strømmen av samme album (flac 44.1 - 16). Det er for tidlig å si noe om årsaken til det, da jeg kun har testet med BD settet som jeg lenge har mistenkt at lyder bedre på 44.1 - 16 pga klokkekretsen. Og DAC jeg brukte til kablet test er også bedre på 44.1 enn 48 basert klokke.

Jeg må sjekke dette via ripperiggen hjemme (coax ut fra HIFIberry Digi+ og inn på presonus firebox lagret til waw). Siden jeg mistenker at dette er digital rot, er det digital ut jeg må teste. Det blir endel testing i helgen merker jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo hende HDTracks versjonen er dålig?

Jeg har bare Youtube versjonen å teste i mot - og jeg synes HDTracks versjonen høres lik ut slik sett. Sjekket også DR på Youtube - og det er det samme.

Det hadde vært merkelig hvis den beste versjonen fantes på streaming på Tidal. Du får opplyse hvis du finner ut noe.

Uansett så låter den ganske bra - for å være Tool. Den fungerer her, kommer til å spille denne en del ?

Lenke til kommentar

Presonos`n har endelig sagt takk for seg så da må jeg lære meg å bruke tc konnect 8.

Kjørte en kjapp test med Audacity opptak. Det ble ikke 1 til 1 så det er endel igjen å lære seg med tc k8`n i helgen.

Kilden jeg bruker er ROON core - RPI2 med Hifiberry Digi - Nordost optix coax - TC Konnect 8 - Beyerdynamic C1P (for å teste bass-klipping (med slider på maks åpning for bassporten)).

Merkelig at Audacity ikke kjører ASIO og bit perfect fra sp-dif. K8`n kjører med klokken i slave modus (HFB digi er klokke-master), men Audacity overkjører innstillingen i driveren.

20200229_013242.jpg

20200229_012144.jpg

Lenke til kommentar

Waw 24/96 HDtracks

1380449628_tool24-96.thumb.jpg.d6dcd286009d068a7551a107bfaa9cdc.jpg

Dette er spor 2 Pneuma

780630534_roonpneuma.thumb.jpg.10d7d9c8f173cd02bf23504c5db65b39.jpg

Jeg kommer med bilder av tidal strømmet samme spor.

Jeg kan si med en gang at dette er ikke blir 1 til 1. Jeg lagret filen som wav 24/96 og får andre verdier på track gain, album gain og dynamic range (dårligere). Så bit perfect ripping er det ikke...

Jeg la også merke til at dersom jeg endret sampling rate, så var det ett par røde streker som indikerer klipping. Det kan virke som om en må manuelt sette dette til å være likt som kilden for at det ikke skal bli problemer. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre tidal rippen i 24/96 wav fil, men da blir det clipping. Usikker på om det samme vil skje med 24/88,2 (jeg får se hvor mye tid jeg har i helgen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...