Gå til innhold

Model S: En av tiårets heftigste dingser


Anbefalte innlegg

trikola skrev (19 timer siden):

Man pleier heller å si det slik at en elektromotor kan kortvarig overbelastes med en stoooor faktor noe som er heller uvanlig i forbrenningsmotorverden.

En Tesla Model 3 LR har

- ifølge Statens Vegvesen 88 hk (greier den i 30 minutter - https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXKF215892) ,

- Gjensidige forsikring går ut fra 372 hk og

- det offentlige - Opplysningsrådet for veitrafikken https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bilpriserpersonbil2019.pdf - går ut fra 476 hk.

Til Trestein:

Hvis poenget ditt er at en Tesla motor (eller kanskje helst batteriet) ikke kan belastes som en konvensjonell motor, vil jeg gi deg rett i det selv om både permanentmagnetmotoren i Model 3 og batterier (inkludert kjøling) er blitt langt bedre mht utholdenhet enn tidligere. Tesla-Bjørn har kjørt en Model 3 Performance i området 200 til 233 km/t (tvungen toppfart) i ca 20 minutter og unntaksvis fikk han beskjed om neddratt toppeffekt. 200 km/t tilsvarer ca 95 kW for denne bilen og ca 130 kW ved 233 km/t. En konvensjonell  bil ville med tilsvarende form og vekt og effekt (358 kW) ha en toppfart på 305 km/t (se Porsche Panamera 4,8 Turbo).

For ordens skyld, under akselerasjoner brukte Tesla-Bjørn naturligvis opp mot maks ytelse.

I praksis vil jeg tro at svært få vil oppleve at Model 3 stanger i noe tak enten det er toppfart eller akserasjon.

At maks kontinuerlig effekt er 65 kW (88 hk) er nok å dra det hele vel langt. Så trojeg ikke noe særlig på! 

Til bruk i en Tesla Semi må nok både motorer og batterier ha atskillig bedre kjøling for å tåle vedvarende maksimal bruk av effekt som slik kjøretøy utsettes for uendelig flere ganger enn en personbil. Gir/utveksling og drivaksler vil også ha en helt annen dimensjonering i en Semi. Selv om både motorer og batterier er de samme som for Model 3 (med unntak for kjøling).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (13 timer siden):

Det er definitivt ingen generell regel.  Alle flymotorar eg har erfaring med – både fossile og elektriske – er konstruert for å kunne gå på full effekt til flyet har letta og klatra 500 fot eller deromkring, so må ein redusere effekten.  Kan hende du har andre erfaringar med bilmotorar, men etter mi meining er det meiningslaust å køyre rundt i ein bil med overdimensjonert kjølesystem i tjue år, for at nokon kanskje skal kunne ta ut motoren og kjølesystemet og bruke det i ein båt ein dag.

Jeg husker at Saab kjørte 3 biler 100 000km på ca 20 dager med 212km PR time i snittfart. Det var fullas på en turbomotor i ca 500 timer. Flymotorer fra 50-tallet tåler det muligens ikke. . Som sagt kjøper jeg en el bil med 100kw motor forventer jeg å kunne bruke disse til batteriet er tomt.

Kjenner også folk som har kjøp ladbare hybrid biler med massevis av effekt. Problemet oppstår når man drar tomt batteriet i stigninger. Da har ikke bilen 200hk lenger men en liten bensinmotor på 100hk. Ikke alltid like morsomt. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...