Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Død bil.


Hallo111

Anbefalte innlegg

Hei. Har en saab 9-3 som har gått problemfritt også plutselig for en stund siden ble alle lys slukket og motor stoppet i fart.  Alt av strøm er borte og intet liv og finne.  Når jeg prøver og sette strøm på batteri ender det med at pluss pol blir rødglødenes etter noen sekunder. Altså en kortslutning en stand vil jeg tro, eventuelt noen andre som har vært borti lignende? 

Speedometer og alt av målere står i samme stilling som når bilen stoppet.  Samt nøkkel vil ikke vries til null punkt kun tenning-start.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter en bryter på plusspolen, skal være en gul knapp, denne må trykkes inn etter strømbrudd, ellers skjer ingenting, men det skal jo ikke bli rødglødende ?

Bilen har en rekke sikringer og denne gule knappen er et rele som slår av strømmen ved den minste kortslutning, så da har du trolig gjort noe feil når du "har satt" strøm på batteriet, ellers så er batteriet kaputt, eller polsko med dårlig kontakt e.l.?

Kan også være veivakselsensor som gjør at bilen ikke starter, eller en rekke andre ting, som starteren, dynamo osv, det er en vanskelig bil å feilsøke på uten diagnoseverktøy.

Begynn med det enkleste, mål batteriet, sjekk at det er i orden, gjør rent polene, og pass på at det er skikkelig kontakt, å husk den gule knappen.

Skal du lade batteriet, pass på at det er koblet fra bilen, og vær forsiktig med startkabler.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 timer siden):

Det sitter en bryter på plusspolen, skal være en gul knapp, denne må trykkes inn etter strømbrudd, ellers skjer ingenting, men det skal jo ikke bli rødglødende ?

Bilen har en rekke sikringer og denne gule knappen er et rele som slår av strømmen ved den minste kortslutning, så da har du trolig gjort noe feil når du "har satt" strøm på batteriet, ellers så er batteriet kaputt, eller polsko med dårlig kontakt e.l.?

Kan også være veivakselsensor som gjør at bilen ikke starter, eller en rekke andre ting, som starteren, dynamo osv, det er en vanskelig bil å feilsøke på uten diagnoseverktøy.

Begynn med det enkleste, mål batteriet, sjekk at det er i orden, gjør rent polene, og pass på at det er skikkelig kontakt, å husk den gule knappen.

Skal du lade batteriet, pass på at det er koblet fra bilen, og vær forsiktig med startkabler.

Prøvd og lese feilkoder.  Men får ikke ut noe siden bilen ikke har noe strøm. Og det er ikke batteri. Bilen tar ikke strøm overhode. Får ikke lys i dash eller noe. Finner ingen gul knapp. Alle andre sikringer er i orden? 

Lenke til kommentar
Hallo111 skrev (På 15.12.2019 den 21.08):

Hei. Har en saab 9-3 som har gått problemfritt også plutselig for en stund siden ble alle lys slukket og motor stoppet i fart.  Alt av strøm er borte og intet liv og finne.  Når jeg prøver og sette strøm på batteri ender det med at pluss pol blir rødglødenes etter noen sekunder. Altså en kortslutning en stand vil jeg tro, eventuelt noen andre som har vært borti lignende? 

Speedometer og alt av målere står i samme stilling som når bilen stoppet.  Samt nøkkel vil ikke vries til null punkt kun tenning-start.

Takk for svar!

Det er mest sannsynlig dynamoen som har røket og forårsaket en kortslutning, det er en vanlig feil på disse bilene.

Taurean skrev (På 15.12.2019 den 22.31):

Det jeg har lest av sånne tilfeller er at registerreima har røket. Ring verksted i morgen tidlig. Jeg vet ikke om de kan fikse det der den står eller om den må taues til verksted, det må du vurdere selv vel.

Registerreima har ingenting med det elektriske å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noe blir veldig varmt av det som er grovt av kabler så har du en direkte kortsluttning til gods, kan være så enkelt at isolasjonen på kabelen fra batteri til starter er skadet, kommer varmgangen med en gang du kobler til batteriet? eller når du prøver og starte?

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Taurean skrev (35 minutter siden):

Jeg mener å ha lest andre ha skrevet at bilen har dødd, så har de funnet ut at det var registerreima. Så jeg tenkte det var naturlig å foreslå her.

Det skal bli spennende å finne ut hva det var.

"Død bil" seier ingenting, men TS har utgreidd ein som bla. utelukkar reim. Mtp. det TS har forklart så er på ingen måte registerreim naturleg å føreslå. Eg forstår ikkje heilt korleis du kom fram til den konklusjonen.

Korleis har du sjekka og utelukka batteriet TS? 

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 timer siden):

"Død bil" seier ingenting, men TS har utgreidd ein som bla. utelukkar reim. Mtp. det TS har forklart så er på ingen måte registerreim naturleg å føreslå. Eg forstår ikkje heilt korleis du kom fram til den konklusjonen.

Konklusjon og konklusjon ^^ Nå bare slang jeg et forslag ut i lufta, ikke sant? Bob bob bob.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...