Gå til innhold

Telles CO₂-utslippene fra internasjonal sjøfart i landenes klimaregnskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

I tillegg til å operere skipene best mulig, har for eksempel DS Norden testet biodrivstoff produsert av brukt frityrolje, og Mærsk Tankers har testet to rotorseil (Flettner Rotor) om bord på Mærsk Pelican.

Betyr dette i praksis at den danske stat kan komme til å prøve å påvirke en økning for frityrstekt matomsetning det da? Eller hvor skal all frityroljen komme i fra?

Lenke til kommentar
Quote

Og hvor legges CO2 regnskapet når f.eks. Kina produserer noe som f.eks. Norge slipper å gjøre? Hos de som har penger til å kjøpe istedet for selv å produsere?

Det ligger vel først og fremst hos Kina siden de tjener penger på å selge varene og kunne i teorien valgt det bort men når det er sagt så burde vi hjelpe de med å redusere utslippene synes jeg siden noen må produsere dingsene vi kjøper.

Usikker på hvor åpne de er for klimainvesteringer, f.eks i fornybar energi i Kina, tror de er i ferd med å tillate mere konkurranse fra eksterne. Kina er i seg selv et stort marked for andre land nå som de selv har mere å rutte med.

 

Endret av tjavel
Lenke til kommentar

Jeg bare "elsker" hvordan noen har som "jobb" å faktisk sitte i betalt arbeidstid og ta noe som er allerede på mange måter tatt sånn religiøst-fundamentalistisk-for-langt og bare liksom sitte der, leke med en kulepenn eller noe, kikke på kollegaen så kikke på taklampene og lese et klistremerke på lampen som sier noe som "36 W Max" og så liksom.bli "slått" av tanken: "jo men nei men, de der xxxxxxx (sett inn sak der)" og produsere atter en "bekymringssak".

For det er, miljøfanatikernes logikk til tross liksom, ikke noe "problem" at Saudi Arabia kvitter seg med bildekk ved å arrangere forbrenning på skala med regskogene i Brasil (oherdrivelse, men likevel), eller det at mange steder i India bruker elvene i stedet for bossbilene og så blir dette liksom "vårt problem" siden "sugerør på McDonalds" and what not. Nå dette med båtene.

Vel det var ikke båtene som var problemet da vedkommende som klagde på det kjøpte sine møbler fra Ikea. Det var ikke flyene da vedkommende reiste til Mallorca. Ad nauseum. Men nå er de.

Jeg sverger, det finnes så mange som har som "jobb" å bare dikte opp "saker" på stående fot, så forsvare dette bastionet av fri fantasi, så bli liksom sure da man havner i en sånn snudd "learn to code!" situasjon.

Herre min skatt altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis forbruket skal så mye ned som det ønskes, så er det stort sett bare en ting som hjelper (bortsett fra hydrogen og slikt), og det er å senke farten på gods som ikke behøver kjøling.

"Slow steaming" kommer til å bli den nye normalen, samt større og lengre skip, med mindre motorkraft og lav toppfart. Eventuelt med støtte fra seil og slik ting.

For rederiene er det isolert sett ikke noe problem, da det vil øke etterspørselen etter skip, siden godset legger beslag på skipet over lengre tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...