Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan legge saken frem for sjefen juridisk korrekt


Gjest 12195...198

Anbefalte innlegg

Gjest 12195...198

I går falt jeg på isen fordi sjefen ikke har saltet/strødd. Jeg måtte til legen og jeg har forstuet håndleddet. Betalte selv for legetimen, og skrev både beløpet for timen og tiden jeg var hos legen i registreringssystemet. Alt ok. Trodde jeg. Man er jo forsikret på jobb.

I morgen mener sjefen at jeg skal kjøre ut varer. Dette er en liten del av jobben, og noe de andre fint kan gjøre. Men det skal de IKKE. Det er min kunde og mitt ansvar. Så da må jeg ut med varer som veier en del med skadet hånd, og i tillegg må jeg kjøre bil med manuelt gir. Høyre hånd er skadet. Gir.. håndbrekk.. skjønner kanskje hva jeg tenker på. 
 

Sjefen sjekker timelistene hver dag. I dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke får fri med lønn for å gå til legen, og de betaler ikke for de ansattes legetimer. Så ble dette slettet i systemet. Jeg la det inn på nytt og la til teksten «arbeidsskade» som tillegg. Dette er nå slettet og dagen er blitt avsluttet slik at jeg ikke kan endre på det. Skal ta kontakt med fagforbundet, men jeg vil gjerne bli ferdig med saken nå. Vi er bare 5 ansatte, så vil gjøre minst mulig sak av dette, samtidig som at sjefen muligens påfører meg mer skade. Legen sykmelder ikke fordi jeg kan gjøre de oppgavene som er hoveddelen av jobben.

Hvordan legger man det juridiske frem for sjefen som noe som er positivt for bedriften? Får de dekket noe av nav? Erstatninger/utbetalinger på forsikringene? Eller er jeg kanskje ikke forsikret? Hvordan sjekker jeg om jeg er forsikret?

Anonymous poster hash: 12195...198

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør om å få navn og telefonnummer til arbeidsgivers/arbeidsplassens forsikringsselskap. Ring ditt eget også, de kan sikkert bistå.

Angående positivt for arbeidsplassen: Lederen burde se det som en mulighet til å vise at han/hun tar vare på sine ansatte på en best mulig måte, og i tillegg utviser empatisk lederskap ved å legge til rette for de som er syke/skadet. Ikke bare tvinger dem til å fortsette og øke risikoen for at skaden blir verre, og bare skifte ansatte ut når de ikke orker mer.

Foreløpig er det en gråsone, men du må slåss hardt for å få dette gjort på en riktig måte så du kanskje får åpna øya til lederen. At det koster han/hun mindre stress og energi å gjøre ting riktig enn på en uetisk måte.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du ber om en skademelding som sendes. I tillegg så burde du kreve å få kompensert for legetimen. Uvisst om du får betalt for tiden du er hos legen, dette er ofte regulert av tariffavtalen men det faktum at du ble skadet på jobb kan ha noe med saken å gjøre. Kontakt fagforening og verneombud. Du får også ta ny prat med legen angående sykemelding og påpek at arbeidsgiver nekter å tilby tilpassede arbeidsoppgaver til deg. Evt. bytt fastlege etter denne saken da han/hun er åpenbart urimelig.

Jeg vet at når jeg ble skadet på jobb så hadde fastlegen ingen spørsmål om sykemelding og skrev det ut på dagen. Fikk også beskjed fra fastlegen om at jeg skal ta vare på kvittering og at arbeidsgiver skal dekke alle merutgifter fra skaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...