Gå til innhold

Ny nettleie vil gjøre solceller mindre lønnsomt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er overrasket over uttalelsen: " Så om du ikke lagrer solenergien og bruker den når nettet trenger den, har ikke samfunnet noen nytte av den energien, sier Kristin Lind i Energi Norge."

Selvsagt har det en samfunnsnytte at vi kan spare vannkraften til de dagene hvor den trengs. Solenergi som "sparer" vann på sommeren, hvor prisen normalt er lav, til vinteren hvor prisen i tillegg er høy vil gavne samfunnet.

Det betyr ikke at jeg mener at private solcelle-kunder strøm skal slippe nettleie, men uttalelsen virker ganske unyansert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (44 minutter siden):

Jeg er overrasket over uttalelsen: " Så om du ikke lagrer solenergien og bruker den når nettet trenger den, har ikke samfunnet noen nytte av den energien, sier Kristin Lind i Energi Norge."

Selvsagt har det en samfunnsnytte at vi kan spare vannkraften til de dagene hvor den trengs. Solenergi som "sparer" vann på sommeren, hvor prisen normalt er lav, til vinteren hvor prisen i tillegg er høy vil gavne samfunnet.

Det betyr ikke at jeg mener at private solcelle-kunder strøm skal slippe nettleie, men uttalelsen virker ganske unyansert.

Vi i energi Norge ønsker å selge dyr strøm med høy nettleie til våre kunder, ingen bør snike seg unna ved å produsere strøm selv. Ho kunne like gjerne sagt det rett ut. Det virker som folk ikkje ønsker å forholde seg til det som nettet må dimensjoneres etter, nemlig maks last en dag i løpet av ti år. Når det er kaldt og alle på trafokretsen skal bruke mykje morgen eller ettermiddag. Det er tåpelig å skulle variere nettleiga for å plage kunder til å flytte last når det ikkje er nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe tull. Jeg har solceller på taket og betaler nettleie som alle andre for den strømmen jeg kjøper. Og jeg forventer at nettselskapet også i fremtiden ikke tar seg betalt for strøm de ikke leverer. Den eneste fordelen jeg ser i dag er at nettselskapet betaler 5 øre/kwh for overskuddsstrømmen som leveres ut på nettet lokalt. Og det er bare rett og rimelig siden jeg leverer strøm til naboene i nærområdet og dermed reduserer belastningen på fordelingsnettet.

Lenke til kommentar
L05MLHA6 skrev (6 minutter siden):

Med et slikt pris regime, vil det være lønnsomt å lade et Tesla batteri når nettleien er lav og bruke fra den senere når leia er dyrere?

Teoretisk sett, ja. Men hvor mye svinger egentlig strømprisen gjennom dagen? Det vil jo være relativt stort energitap ved å lade opp og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (59 minutter siden):

Teoretisk sett, ja. Men hvor mye svinger egentlig strømprisen gjennom dagen? Det vil jo være relativt stort energitap ved å lade opp og ut.

Som det står i artikkelen: Det beste er å regulere varmtvannsproduksjon.

Disse effekttoppene det snakkes om her kommer vel midtvinters i mørke. Å lade opp et Tesla-batteri på høsten og ladd det ut midtvinters fungerer vel ikke så bra.

Men, en kan kjøpr større varmtvannstanker, og de kan gå opp til 90 grader når det er plass på nettet og gradvis ned til 50 grader før de trenger å "lade" på nytt.

Samme for de med vannbåren varme og varmepumpe: Et par kubikk akkumulatortank, litt større dimensjonert varmepumpe, og variere temperaturen mellom 25 og 35 grader el.l. så kan en skyve strømlasten til den tiden på døgnet en vil. Med luft/vann-VP bør den kjøre midt på dagen når lufta er varmest, som antagelig ikke er da effekttoppen for panelovnene kommer.

Vann er alt for lite i bruk som energibatteri i dag.

Endret av Dag Sverre Seljebotn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn skrev (17 minutter siden):

Disse effekttoppene det snakkes om her kommer vel midtvinters i mørke. Å lade opp et Tesla-batteri på høsten og ladd det ut midtvinters fungerer vel ikke så bra.

Men, en kan kjøpr større varmtvannstanker, og de kan gå opp til 90 grader når det er plass på nettet og gradvis ned til 50 grader før de trenger å "lade" på nytt.

Samme for de med vannbåren varme og varmepumpe: Et par kubikk akkumulatortank, litt større dimensjonert varmepumpe, og variere temperaturen mellom 25 og 35 grader el.l. så kan en skyve strømlasten til den tiden på døgnet en vil. Med luft/vann-VP bør den kjøre midt på dagen når lufta er varmest, som antagelig ikke er da effekttoppen for panelovnene kommer.

Vann er alt for lite i bruk som energibatteri i dag.

Vi bruker jo vann i stor grad som batteri her i Norge ;)

Men gode poeng med oppvarming, ja. Jeg har fjernvarme selv uten varmtvannstank, men den er bundet opp til Nordpool sine strømpriser. Akkurat med elbiler må første pri være å flytte så mye av ladingen som mulig til nattestid. Deretter kan man heller tenke på å tappe elbilen til matlaging, for så å lade den opp igjen på natta.

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Hva er dette for noe tull. Jeg har solceller på taket og betaler nettleie som alle andre for den strømmen jeg kjøper. Og jeg forventer at nettselskapet også i fremtiden ikke tar seg betalt for strøm de ikke leverer. Den eneste fordelen jeg ser i dag er at nettselskapet betaler 5 øre/kwh for overskuddsstrømmen som leveres ut på nettet lokalt. Og det er bare rett og rimelig siden jeg leverer strøm til naboene i nærområdet og dermed reduserer belastningen på fordelingsnettet.

Og her er problemet. Den kostnaden du påfører nettet med å være påkoblet har ingen/liten korrelasjon med hvor mye strøm du kjøper. Du betaler ikke nettleie for strømmen, du betaler nettleie for å være tilknyttet nettet (for å ha muligheten til å bruke strøm).

Derfor ønsker netteier at nettleie skal beregnes basert på effekten du trenger fra nettet, ikke fra hvor mye strøm du bruker. 

Nå som nettleien er beregnet ut fra strømforbruk belønnes feil oppførsel. Et godt eksempel er direktevarming av tappevann, noe som gir liten energigevinst for brukeren, men er idiotisk sett fra netteiers perspektiv. Solceller produserer strøm på dagtid om sommeren, på vinteren trenger du like høy effekt fra nettet som alle andre, derfor bør ikke redusert energiforbruk ved hjelp av solceller gi rabatt på nettleie.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (50 minutter siden):

Vi bruker jo vann i stor grad som batteri her i Norge ;)

Men gode poeng med oppvarming, ja.

Vannbatteriene ved produksjonsstedene avhjelper jo ikke effekttoppene i kraftnettet. Det gjør vannbatterier ved forbruksstedene.

Varmtvannstanker hos forbrukerne er glimrende energibatteri til døgnutjevning i kraftnettet. Så vidt jeg vet finnes ikke masseproduserte (=rimelige) totalpakker ment for enkeltvise boliger, så noen kan sikkert gjøre seg litt penger på å starte opp med noe sånt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Så vidt jeg vet finnes ikke masseproduserte (=rimelige) totalpakker ment for enkeltvise boliger, så noen kan sikkert gjøre seg litt penger på å starte opp med noe sånt.

Tror du det? Av det jeg har sett av masseproduserte termostater til min vannbårne varme så er det dessverre en relativt kostbar dings selv om den er nesten gratis å produsere. Legg til "smarte" funksjoner, så tror jeg vi snakker tusenlapper mer enn hundrelapper. Nå vet jeg ikke hva innsparingspotensialet for enkeltpersoner kan være her, men det bør være relativt betydelig før jeg tror det ville slått så veldig an. Hvertfall dersom det også har noen ulemper. Følger den strømprisene slavisk må man hvertfall ikke finne på å dusje hele familien på ettermiddagen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Og her er problemet. Den kostnaden du påfører nettet med å være påkoblet har ingen/liten korrelasjon med hvor mye strøm du kjøper. Du betaler ikke nettleie for strømmen, du betaler nettleie for å være tilknyttet nettet (for å ha muligheten til å bruke strøm)."

I dag betaler du et fastbeløp pluss et beløp som er avhengig av hvor mye strøm du har brukt. Derfor er det i stor grad en korrelasjon mellom hva du betaler i nettleie og hvor mye strøm du kjøper. Og det vil i stor grad være de med størst forbruk som også har høyest peaklast.

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (3 timer siden):

"Og her er problemet. Den kostnaden du påfører nettet med å være påkoblet har ingen/liten korrelasjon med hvor mye strøm du kjøper. Du betaler ikke nettleie for strømmen, du betaler nettleie for å være tilknyttet nettet (for å ha muligheten til å bruke strøm)."

I dag betaler du et fastbeløp pluss et beløp som er avhengig av hvor mye strøm du har brukt. Derfor er det i stor grad en korrelasjon mellom hva du betaler i nettleie og hvor mye strøm du kjøper. Og det vil i stor grad være de med størst forbruk som også har høyest peaklast.

Nå som nettleien er 100 kr/mnd + 50 øre/kwh er det korrelasjon mellom strømmen du bruker og det du betaler ja. Men var ikke det jeg skrev. Netteiers kostnader med å ha deg tilknyttet korrelerer i liten grad med brukerens strømforbruk.

Historisk var det kanskje mer riktig å basere nettleie på strømforbruket, men nå som det er mulig å produsere egen strøm, og dermed få dobbel gevinst ved også å redusere nettleien blir det feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...