Gå til innhold

Kojima - En pervers, barnslig, desillusjonert mann


Anbefalte innlegg

Jeg lurte lenge på hva tittelen på denne tråden skulle være, men jeg landet på det jeg gjorde fordi det finnes rett og slett ingen annen måte å se det på.

Hideo Kojima skapte med MGSV Ground Zeroes en helt grusomt eksplisitt og voldelig historie. Den unge jenta Paz blir holdt fange, torturert, gruppevoldtatt, tvunget til å ha sex med en medfange, får en bombe gjemt i magen sin, og en annen bombe regelrett skjøvet inn i vaginaen hennes.

Dette gjorde Kojima fordi han mente spill aldri kunne bli godtatt som historieform før det fortalte «modne» historier. Derfor skaper han altså dette forferdelige scenarioet. Å ja, og skurken heter Skull Face. Allerede her burde vi få en forståelse for at Kojima ikke aner hva «modne» historier er. Moby Dick, Hamlet, Gudfaren, Breaking Bad og mye mer er eksempler fra modne historier fra andre medier, men ingen av de har sett behovet for å skyve en bombe opp i vaginaen til en av karakterene. Kojima sin forståelse av en moden fortelling ligger nærmere A Serbias Film enn noe annet, og det burde si noe om hvor barnslig og lite reflektert mannen faktisk er.

Spesielt rart blir det i tillegg når man i det foregående spillet kan date denne karakteren i et bonusspor, der hun som 16-åring (faktisk alder er mer uklar) blir seksualisert til det punktet der hun står i bare undertøyet foran deg. Kojima er rett og slett pervers. Dette beviste han jo på nytt i The Phantom Pain, hvor karakteren Quiet blir utsatt for seksualisert vold, samtidig som Kojima selv stolt viser frem en figur av karakteren som har myke pupper du kan trykke på. Modne greier altså. Og selvfølgelig har hun bare på seg BH, for hun puster gjennom huden skal du vite. Gode greier det der.

Tilbake til Paz. Man kunne kanskje tenke seg at Kojima ville vise hvor jævlig krig faktisk er. Ja, man kunne kanskje tro det. Helt til han også gir deg som spiller mulighet til å gjemme deg i pappesker, ha en robotarm du kan skyte ut, ha opplåsbare decoys av deg selv, forgifte vakter så de bæsjer på seg, bruke bæsjen til hesten din til både det ene og andre, hente opp tilsynelatende vektløse soldater gjennom bruk av ballonger, bruke pornoblader til å distrahere vakter og utallige mer fullstendig tullete ting.

Kojima, du må bestemme deg. Enten må du fortelle en historie som viser hvor utrolig forferdelig og jævlig krig er, eller så må du lage et spill som behandler krig som legoland for voksne. Kombinasjonen går bare ikke. 

At denne mannen blir hyllet av en mer eller mindre allmenn spillpresse er for meg et mysterium. Er dette nivået vi ligger på som medie? I så fall har både vi og Kojima feilet i hans ambisjon om å gjøre spillmediet til noe modent.

Flaut er det det er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening trenger vi folk som Kojima. Hvorfor er han så syk som du skal ha det til? Han lager en oppdiktet verden som ikke finnes. Det reflekterer ikke hvordan han er som person. 

Jeg lover deg at det finnes sykere fantasiverdener enn det Kojima har lagd. Å skape noe ut ifra tanker er ikke en negativ ting, selv om innholdet er "sykt". Det kan være en måte å uttrykke følelser på, og som vi vet er ikke alle følelser positive.

Det blir som å si at folk som lager svart metall-musikk er satanister og elsker død og fordervelse. I realiteten er de fleste som lager den type musikk pusekatter med mye empati og nestekjærlighet. Musikken er bare et produkt av fantasi, estetikk og følelser. Kojima lager kanskje mye sært, men i en verden hvor folk er så redde for å si meninger, skille seg ut osv er det forfriskende å se på det han lager. 

Ps: store pupper i japanske spill er standarden i Japan. Ikke noe nytt der

Endret av Disorder
  • Liker 3
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (41 minutter siden):

Første kommentaren beviser noe om modenhet den også. Interessant. 


Det er sikkert ikke alle som liker Billy Blaze (Commander Keen), og å skyte romvesener heller?

Noen liker faktisk Metal Gear, Policenauts, Snatcher og Death Stranding, og synes spillene er bra, selv om historiene ikke alltid henger helt på greip.

At du ser ut til å tro at slike spill må leve opp til standarder som Moby Dick og Shakespare, å ha en dyp intrikat sammenhengende historie, hvor likestilling er viktig, og krig vises som den grusomheten den er, må bero på en misforståelse fra din side, spill skal generelt være underholdende, det er ikke så viktig om det er weird shit som ingen forstår noe av, så lenge det er spillbart.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Synes faktisk det var det mest modne man kan si til en slik post. Hvis du ikke liker det, ikke spill det. Enkelt og greit.

La alle andre som liker spillene nyte dem.

Det er overhodet ikke det som er poenget. Det må definitivt være mulig å diskutere ting man har problemer med. Er det sånn at kun muslimer kan diskutere Islam?

Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):


Det er sikkert ikke alle som liker Billy Blaze (Commander Keen), og å skyte romvesener heller?

Noen liker faktisk Metal Gear, Policenauts, Snatcher og Death Stranding, og synes spillene er bra, selv om historiene ikke alltid henger helt på greip.

At du ser ut til å tro at slike spill må leve opp til standarder som Moby Dick og Shakespare, å ha en dyp intrikat sammenhengende historie, hvor likestilling er viktig, og krig vises som den grusomheten den er, må bero på en misforståelse fra din side, spill skal generelt være underholdende, det er ikke så viktig om det er weird shit som ingen forstår noe av, så lenge det er spillbart.

 

 

Det er ikke jeg som sier MGS skal leve opp til de standardene. Det er Kojima selv. Han sier selv han vil lage modne spill for å presse spillmediet frem.

Samtidig lager han spill med sitater som «Let’s run like Mario and prinsesse Beach».

For noe tull. Når man lager en serie med historiebaserte spill er det vel ikke akkurat mye å forlange at det er viss rød tråd i verket.

Men for all del, hvis du ikke ser problemet med grov gruppevoldtekt og bomber i vaginaer i det ene sekundet, og Snake løpende rundt i et kyllingkostyme i det neste... Vel, da stusser jeg på hvordan du er bygd opp. 

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Jeg ble også litt skuffet av de siste installasjonene i metal gear-sagaen, og håpet nok på en litt annerledes behandling av tematikken.
Jeg synes likevel det blir feil å kritisere spillet for 'å ikke være noe annet'.
Når du sier.

Quote

Kojima, du må bestemme deg. Enten må du fortelle en historie som viser hvor utrolig forferdelig og jævlig krig er, eller så må du lage et spill som behandler krig som legoland for voksne. Kombinasjonen går bare ikke. 

Så er jo ikke dette tilfelle, han kan jo helt fint lage spillet slik han ønsker, han ingenting.


I en tid hvor det stadig blir vanligere å skreddersy produkter til fansens foventninger, synes jeg man skal være glade for disse menneskene som produserer originale/egne verk, når du ser for deg en bedre løsning på narrativet, er det vel noe i retning av inspirasjon som foregår.

At han tar feil når han kaller historien 'moden' kan jeg vel si meg enig i.
 

edit: setningskosmetikk.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Disorder skrev (1 time siden):

Etter min mening trenger vi folk som Kojima. Hvorfor er han så syk som du skal ha det til? Han lager en oppdiktet verden som ikke finnes. Det reflekterer ikke hvordan han er som person. 

Jeg lover deg at det finnes sykere fantasiverdener enn det Kojima har lagd. Å skape noe ut ifra tanker er ikke en negativ ting, selv om innholdet er "sykt". Det kan være en måte å uttrykke følelser på, og som vi vet er ikke alle følelser positive.

Det blir som å si at folk som lager svart metall-musikk er satanister og elsker død og fordervelse. I realiteten er de fleste som lager den type musikk pusekatter med mye empati og nestekjærlighet. Musikken er bare et produkt av fantasi, estetikk og følelser. Kojima lager kanskje mye sært, men i en verden hvor folk er så redde for å si meninger, skille seg ut osv er det forfriskende å se på det han lager. 

Ps: store pupper i japanske spill er standarden i Japan. Ikke noe nytt der

Dette bommer ganske grovt. Jeg hyller kreativitet og støtter innholdsskapere. Men jeg mener også at man må velge retning for historien og produktet man lager. Jeg mener det ikke er mulig å si noe meningsfylt om det helvetet som krig er, samtidig som man lar hovedkarakteren løpe rundt i en kyllingdrakt og skyte på store roboter med peniser. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, CommanderKeen said:

Det er overhodet ikke det som er poenget. Det må definitivt være mulig å diskutere ting man har problemer med. Er det sånn at kun muslimer kan diskutere Islam?

Kan ikke sammenlignes. Du kan bare la være å spille spillet så plager det deg ikke. Det andre du nevner er et samfunnsproblem som angår alle.

Ja du skal få love å mislike Kojima, men ikke forvent at folk verken er enige med deg, eller skjønner hvorfor det er så stort problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (16 minutter siden):

Dette bommer ganske grovt. Jeg hyller kreativitet og støtter innholdsskapere. Men jeg mener også at man må velge retning for historien og produktet man lager. Jeg mener det ikke er mulig å si noe meningsfylt om det helvetet som krig er, samtidig som man lar hovedkarakteren løpe rundt i en kyllingdrakt og skyte på store roboter med peniser. 

Men det er greit med en flyvende fyr med gassmaske som kan lese tankene dine? Eller at en ninja som kan usynliggjøre seg og hoppe rundt med sverd? 

Kojima tar kriger fra virkeligheten og legger til fantasi rundt disse krigene. mgs3 utspilte seg på 60-tallet under den kalde krigen, men han lagde en oppdiktet historie rundt den krigen. Kojima har aldri prøvd å lage en realistisk verden. Han tar elemementer fra virkeligheten og fantasi. Om du velger å bruke kyllingdrakt bestemmer du helt selv. Du kan spille spillet på en "realistisk" måte også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Disorder skrev (4 minutter siden):

Men det er greit med en flyvende fyr med gassmaske som kan lese tankene dine? Eller at en ninja som kan usynliggjøre seg og hoppe rundt med sverd? 

Kojima tar kriger fra virkeligheten og legger til fantasi rundt disse krigene. mgs3 utspilte seg på 60-tallet under den kalde krigen, men han lagde en oppdiktet historie rundt den krigen. Kojima har aldri prøvd å lage en realistisk verden. Han tar elemementer fra virkeligheten og fantasi. Om du velger å bruke kyllingdrakt bestemmer du helt selv. Du kan spille spillet på en "realistisk" måte også.

Nei, det er jo liksom poenget mitt. Enten må du si noe meningsfylt om krig, eller så kan du behandle krig som tull. Jeg mener ikke du kan si noe meningsfylt om krigens helvete når du blander det med alt mulig tullball. 

Lenke til kommentar

Man kan vel si mye om krig og hvordan man skal forholde seg til det. Kan man si at ww2-spill er respektløst ovenfor de som døde i krigen? Vi løper tross alt rundt som soldater og har det gøy mens i virkeligheten var det helvete på jord. Det er subjektivt.

Man kan jo si at mgs handler om krigføring og terror, men på hvilken måte? Jeg ser ikke nødvendigvis at Mgs prøver å fortelle oss om krig. Krig blir brukt i serien som en rød tråd. 

Hvis du stripper ned mgs til at det bare er krigen som står igjen, så er det vel ikke så mye å se. Mgs er 99% fantasi med 1% som er tatt fra virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen vil nok si han er en pervers, barnslig, desillusjonert mann. Andre et geni. Det er en grunn til at denne mannen er hyllet av spill industrien og spillere verden rundt og nå også store navn i film industrien begynner å anerkjenne hans evne til å lage og formidle historier.

Kunstnere har i århundrer vært missforstått og en har ikke forstått budskapet og teknikker i malerier. Det er først når en har begynt å gjøre det at en ser hvor genialt det er. Det er nok tilfellet med mange som misliker Kojima sine spill også.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (14 minutter siden):

Noen vil nok si han er en pervers, barnslig, desillusjonert mann. Andre et geni. Det er en grunn til at denne mannen er hyllet av spill industrien og spillere verden rundt og nå også store navn i film industrien begynner å anerkjenne hans evne til å lage og formidle historier.

Kunstnere har i århundrer vært missforstått og en har ikke forstått budskapet og teknikker i malerier. Det er først når en har begynt å gjøre det at en ser hvor genialt det er. Det er nok tilfellet med mange som misliker Kojima sine spill også.  

Så la oss prøve å bryte dette ned.

Hvordan er det stor kunst å seksualiserte en 16 år gammel karakter gjennom et dating sim i et spill, for så å i neste torturere, gruppevoldta og plassere bomber i underlivet hennes i det neste? Og sånn for ordens skyld, så er dette i det samme spillet som man løper rundt i et kyllingkostyme mens man er en mann som har hukommelsestap og fått en annen manns hukommelse implantert i seg selv.

Virkelig stor kunst altså. 

Lenke til kommentar
Disorder skrev (28 minutter siden):

Man kan vel si mye om krig og hvordan man skal forholde seg til det. Kan man si at ww2-spill er respektløst ovenfor de som døde i krigen? Vi løper tross alt rundt som soldater og har det gøy mens i virkeligheten var det helvete på jord. Det er subjektivt.

Man kan jo si at mgs handler om krigføring og terror, men på hvilken måte? Jeg ser ikke nødvendigvis at Mgs prøver å fortelle oss om krig. Krig blir brukt i serien som en rød tråd. 

Hvis du stripper ned mgs til at det bare er krigen som står igjen, så er det vel ikke så mye å se. Mgs er 99% fantasi med 1% som er tatt fra virkeligheten.

Dersom du ikke vet at Metal Gear-serien handler om krig, spesifikt atomkrig, vet jeg ikke hvorfor du er her.

Forøvrig begynner vi å bli ganske mange innlegg inn i tråden uten at du har klart å forstå hva som diskuteres, så jeg skal bryte det ned helt grunnleggende for deg.

1. Man kan absolutt lage spill om disse temaene. Man bør det også, selv om det ukomfortabelt.

2. Å kaste lys på for eksempel seksualisert vold i krig som et stort problem, samtidig som man selv seksualiserer karakteren det er snakk er helt latterlig, og viser at skaperen er svært liten moden selv. 

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (2 minutter siden):

Dersom du ikke vet at Metal Gear-serien handler om krig, spesifikt atomkrig, vet jeg ikke hvorfor du er her.

Hvor fikk du det fra? Jeg sa spesifikt at krig er en rød tråd i spillet OG at mgs handler om krigføring og terror.

Hvis det er viktig for deg, så kan jeg legge til at jeg har spilt nesten alle spillene

Endret av Disorder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...