Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilket multimeter til hobbybruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min teori er at Biltema har enkelte varer som er beregnet for både amatøren entusiasten. Dem har billige multimetere som mest trolig er søppel sett fra en proff sitt ståsted samt dyrere multimetere som selv proffene mener bør fungere bra for entusiasten. 
 

Problemet når det kommer til Biltema er at veldig mange har sett seg blind på veldig lave priser og handler man på Biltema så gjør man jo dette for å spare penger. Da sitter det langt inne for de fleste å kjøpe den dyreste varianten av et produkt. 
 

Dessuten tror jeg mange entusiaster kvier seg litt for å vise frem verktøy med Biltema logoen på. Forfengelighet eller uvitenhet er ofte stikkordet her tror jeg. 
 

Selvsagt finner man mye søppel på Biltema, men jeg kan med hånden på hjertet si at man også kan finne meget gode produkter til en brøkdel av prisen. Men desverre blir det litt "bingo" før man finner ut hva som funker. 
 

hvis du feks. Ser på de to dyreste multimeterene så dem ikke engang helt like. Mest trolig er det fra forskjellige leverandører. Det er ikke to forskjellige modeller, men i utgangspunktet forskjellige merker som Biltema har trykket logoen sin på.
 

Jeg er ingen ekspert på elektronikk, men jeg gjør en del research før jeg kjøper noe. Det hender jeg bommer, men stort sett har jeg vert heldig med det jeg har kjøpt på Biltema de gangene jeg ikke bare har røsket med meg det billigste i forbifarten. 
 

jeg har nå testet multimeteret jeg kjøpe fra Biltema og førsteintrykket mitt er veldig bra. Føles solid bygget, de medfølgende probene virker fleksible og myke. Altså mer påkostet enn den blå utgaven. Den har bakgrunnslys, kan måle temperatur og har en høy sertifisering i forhold til prisklassen. Faktisk på høyde med Fluke, om ikke bedre. 
 

Dessuten ligger Biltema like ved her jeg bor, har veldig god service med tanke på reklamasjoner etc. Og i det hele tatt føles det mye bedre enn å kjøpe et multimeter som Uni-T på nettet som er et merke som har blitt nærmest slaktet med tanke på innmaten og sikkerheten vedrørende selve designet. som amatør vil jeg vertfall i det miste ha noe som redder meg hvis jeg skulle drite meg ut. Noe jeg sikkert kommer til å gjøre En gang. Det at Biltema sin kostet noen hundrelapper mindre er også en bonus selvsagt. :)  

Lenke til kommentar
uGn skrev (56 minutter siden):

Nå som du har gått til innkjøp av fint multimeter, vil jeg anbefalle å kjøpe et par nye måleledninger, gjerne med krododille-klemmer osv. Så får det flere bruksområder/enklere å bruke.

Link for eksempel, ikke nødvendigvis denne typen: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/malekabler-sonder-kontakter/maleledninger/maleledninger-p39506

Har allerede bestilt meg et skikkelig stort sett med diverse deler, samens med en drøss andre ting på Aliexpress. Blandt annet power supply adaptere, strømregulatorer (justerbare), "Bread Board" for å lage "kretskort", komponenter, Led pærer, led striper etc. 

Må ha noe å finne på i julen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er artig med elektronikk, så lykke til.

Skulle du noengang ha behov for å oppdatere eller kjøpe et annet multimeter, eller for eventuelt andre som ser etter noe, så er det utrolig mye billig å få tak i dersom man ser på noen år gamle benkmodeller i stedet.

Multimeter for benk er ikke for alle, de fleste vil ha håndholdt, men det gjør at markedet for litt eldre modeller som tidligere har vært brukt av elektronikkverksteder, produsenter av diverse elektronikk og lignende, er mye mindre, og prisene mye hyggeligere.

Dersom det likevel skal brukes på en benk hjemme, er benkmodellene generelt langt bedre enn billige håndholdte multimeter.
Noen år gamle HP, Keithley, Fluke eller lignende finner man hele tiden på eBay og andre steder til svært bra priser, og disse er noen (les: veldig mange) hakk over Biltema sine, selv om de har noen år på nakken.


Det neste må være å bytte ut jalla-loddebolten, å få deg en stasjon i stedet. Jeg anbefaler Hakko eller Metcal, ting blir veldig mye enklere men en sånn sak.

Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Man får også kjøpt Uni-T i fra Hong Kong (Ebay) til informasjon, litt rimeligere enn hva f.eks. Kjell Co. i Norge selger slike for.

Jeg kjøpte meg et Uni-T UT61D på clasern her om dagen. Leverte det tilbake da det var feil med det. Dårlig innsynsvinkel på skjermen var det også, samt at det virket mindre robust enn Biltema sitt. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Denne tråden er gammel nå, men kan jo oppdatere den med litt mer informasjon etter ca. 2 års erfaring med forskjellige multimetere. Jeg har testet alt fra billige multimetere fra AliExpress til toppmodellen fra Biltema og sist men ikke minst Brymen 869S. 

Sistnevnte (Brymen 869S) lager multimetere for flere. Elma er en av de som selger en overpriset versjon av denne:
https://elma-instruments.no/produkter/elma-bm-869s-sann-rms-ac-dc-multimeter?gclid=Cj0KCQiAtJeNBhCVARIsANJUJ2H5HB5yj_IzKvOKgtXE18ME4ETm2B5QV9boCPE-njMPWtwl1dtqDoQaAmIpEALw_wcB

Orginalen kan du kjøpe her:
https://eleshop.eu/brymen-bm869s-multimeter.html

Joe Smith er en på Youtube som stresstester multimetere sønder og sammen og mange produsenter velger å sende multimetere til han for test. Han har laget robot jigger som skrur på velgerhjulet og han måler slitasje etc. Han åpner dem opp og vurderer den interne sikkerheten og selvsagt måler han nøyaktigheten etc. 

Brymen multimetere er også UL listed. Joe Smith sitt favorittmultimeter er nemlig Brymen 869S og det sier jo sitt. Han har valgt dette forran alle Fluke meterene han har og Brymen er helt på høyde med Fluke på det meste. 

Jeg har som nevnt testet ut flere multimetere og noen av dem jeg har kjøpt ser du her:

IMG_0611.thumb.JPG.203eff1a9a77bbf5fb84888cebcb8c7f.JPG

IMG_0651.thumb.JPG.588db32b0c8c6a0f76341fd71c77b67f.JPG

Bare sånn for å si det med en gang, Alle multimeterene jeg har bortsett fra det fra Biltema og Brymen 869S har jeg kjøpt fra AliExpress. Bortsett fra Biltema sitt og Brymen 869S så kostet ingen av multimeterne over 300 kroner. 

Alle multimeterne er mer enn nøyaktige nok til vanlig bruk. Stiller du inn spenningen til 5V så måler dem 5V. Måler du en motstand, så holder dem seg alle innenfor den oppgitte feilmarginen, som er mer enn bra nok for at man skal forstå hvilken motstand verdi man måler. 

Det er små forskjeller og Brymen 860S ER mer nøyaktig, men det er i hovedsak ofte en nøyaktighet man ikke trenger. Om en 5V kilde måler 5.06V eller 5.00012 volt er for dem fleste ett fett. Brymen har en oppgitt feilmargin vedrørende DC spenning på 0.02%, mens dem fleste billigmeterene har en feilmargin på rundt 0.5%. De aller fleste holder seg godt innenfor disse marginene og kan i enkelte tillfeller måle nesten like nøyaktig som dyrere multimetere. 

Men HVA er egentlig forskjellen da på Brymen 869S og de aller billigste multimeterene på bildet over?

Forskjellen ligger i byggekvalitet, den interne sikringen av enheten for bruk i 220V kretser og høyere. Man leker litt med livet hvis man tar et multimeter til 200 kroner og stapper inn i 220V uttaket hjemme i stua. Dem fleste funker, men man kan ikke stole på ratingen som står forran på disse multimeterene. Multimeteret kan i værste fall eksplodere i hånden din. 

Multimetere som Brymen 869S er som nevnt mer nøyaktig og den eneste grunnen til at jeg kjøpte Brymen 869S er fordi jeg vil måle strømtrekk ned i uA (micro ampere) området. De andre multimeterene er ikke like gode på akkurat den biten. 

Brymen 869S har også i tillegg til bedre nøyaktighet en større oppløsning (flere desimaler). Faktisk like mange som den dyreste modellen fra Fluke. Brymen 869S er nemlig et 500.000 count multimeter. Man kan altså måle en 5V krets til 5.00000V i steden for 5.000V eller 5.00V.

Brymen 869S koster ca. 170 euro fra Eleshop.eu + tax og frakt. Jeg mener jeg betalte 2.400 kroner totalt inkludert frakt. 

Ut fra mine tester så langt så kan jeg med en gang si hvilke multimetere man bør styre unna. Det er nemlig de man får slengt etter seg for 100 kroner i Norske butikker. Typisk de billigste på Biltema elelr Jula etc. bare glem det. Dem er ikke ikke engang verdt den prisen. Multimetere fra AliExpress til rundt 200 kroner er ti ganger bedre!

MEN! Skal man bruke multimeteret til måle 220V eller mer, så bare glem de rimeligste. Dem kan være direkte farlige til slik bruk. Men til elektronikk og til måling av spenninger i bilen og rundt mikrokontrollere etc. er dem helt ypperlige og helt ufarlige ved riktig bruk. 

Personlig er jeg aldri borti 220V og de få gangene jeg er det så er det kun for å måle om de ter strøm på kursen eller ei. Da kan man alltids bruke et billig multimeter, men det er vel det. Jeg holder meg stort sett til spenninger mellom 3.3V og 12V. i sjeldne tilfeller 24V. 

Så hva mener jeg om Fluke?

Fluke er vel "bransjestandarden". Fluke er bra saker og kanskje det beste. I følge meg selv og andre er Brymen helt på linje med Fluke for en brøkdel av prisen. Det frister ikek veldig og gi 7-8.000 kroner for et Fluke multimeter med samme funksjoner og nøyaktighet som Brymen 869S til 2.400 kroner. 

Fluke er for dem som får multimeteret gjennom arbeidsplassen som sikkert har gode avataler med Fluke og får gode priser og gode garantier, full support etc. Som hobbymann hjemme i kjelleren trenger man ikke det. man trenger kanskje ikke et dyrt multimeter i det hele tatt. men prøv og få tak i det beste blant de billigste. Jeg mener jeg har funnet dem og dere ser dem på bildene over :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et lite tillegg:

Det ble veldig mye "Brymen 869S" over ser jeg. akkurat som o dette var det eneste multimeteret til Brymen, men Brymen selger også en rakke andre multimetere med like god kvalitet og alle er UL listed. Brymen 869S er toppmodellen til Brymen. 

Man har også Brymen 235 som er et fysisk mindre multimeter,  med lavere oppløsning etc. Men dette er uansett et meget solid allround multimeter og det koster rundt en 1000-lapp. jeg har lyst på dette selv og vurderer å kjøpe det faktisk. 

Hadde jeg vist alt jeg vet i dag før jeg kjøpte alle multimeterne, hadde jeg nok kjøpt et Brymen 869S, ett Brymen 235 og ett av billig multimeterne fra AliExpress. 

De billige multimeterne fra AliExpress kan man feks. røske med seg for å hjelpe en kompis, eller ta med seg på bilferie, ha i bobilen etc. mens de andre kan man bruke hjemme i furtebua. :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...