Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilket multimeter til hobbybruk?


Anbefalte innlegg

Bare sånn så det er sagt, så har jeg gjort litt research selv, både på Youtube og diverse tester. Det tok ikke lang tid før jeg forsto at det var bare ett multimeter som ble anbefalt av dem aller fleste og det var diverse modeller fra Fluke.

So... i got'it. Fluke er best.

Fluke er også svindyrt og min kunnskap befinner seg ikke i nærheten av hva slike multimeter tilbyr av muligheter uansett, så denne er totalt helt og holden 100% utelukket. 

________________

Jeg ble faktisk bombadert med en del gode argumenter også hvor dem viste innmaten og gikk litt i dybden med tanke på sikkerhet etc. Fluke måtte seg seg slått i EN av testene med tanke på nøyaktighet av en langt rimeligere modell med navn UNI-T UT61E
 https://www.elfadistrelec.no/no/multimeter-digitalt-trms-ac-750-vac-uni-ut61e/p/30059471

Etter mye søk rundt om i norske nettbutikker, så fant jeg også ut at den dyreste modellen til Biltema også ser veldig bra ut. Har ikke sett noen tester av denne, men det står at den er "Best i test" under produktbeskrivelsen på Biltemas nettsider:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-em-61-2000024214?gclid=EAIaIQobChMI3NWmyr3r5QIVlOmaCh2hGAmFEAQYBCABEgI22vD_BwE

Prisen er også noe hyggeligere og jeg ser Biltema sin tåler 600V kontra Uni-T som "kun" tåler 250 volt. 

_______________

Jeg skal innrømme at jeg nok hadde klart meg med den billigste multimeteren fra Kina til 50 kroner, men samtidig vil jeg jo ha noe jeg kanskje kan vokse litt med etter hvert som jeg lærer meg litt. Jeg ser for meg at kontinuitetsmåling er det jeg kommer til å gjøre mest.

Så jeg er ute etter en god, men ikke så alt for dyrt multimeter.

Fordelen med Uni-T hvis jeg skal synse litt ut fra tester jeg har sett er at den er VELDIG nøyaktig og den vant en test jeg så over Fluke på nøyaktighet. Den vant ikke testen totalt, men på nøyaktighet var den bedre. 

Når man målte kontinuitet så var den ekstremt responsiv og på høyde med Fluke. Dog med ettermarkeds målepinner. Nå er ikke nøyaktighet det aller viktigste for meg. Om den måler 10.000 volt eller 9.9997 volt er revnende likegyldig for meg. Samtidig så fikk den kritikk av at den kun tålte maks spenning på 250V. men alt i alt et veldig godt multimeter. Prisen Den er ca. 400 kroner dyrere enn den fra Biltema.

Biltema sin har den fordelen at varehuset ligger 4 km. unna der jeg bor. Den har i følge siden dems vert "best i test" og jeg ser ut av bilder at den tåler 600V mask spenning. Den ser bra ut, har stor fin skjerm etc. 

____________

Så da lurer jeg på. Er jeg på rett spor her?, Finnes det bedre alternativer til noenlunde samme eller bedre priser enn de jeg har nevnt her som så klart kan backes opp av tester etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
agvg skrev (3 minutter siden):

Tror du greier deg fint med ett fra Biltema, har både Fluke, Biltema og noen andre og det er ikke rare forskjellen til vanlig bruk. Synes du Biltema er flaut og vise seg med så kjøp ett uni-t. Det jeg bruker mest er dette

 

https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-dmm-1000-p-2000024201

Haha, jeg er overhodet ikke flau for å vise at jeg har multimeter fra Biltema. Faktisk liker jeg Biltema bedre enn Clas Ohlson og Jula sitt varemerke som er Meec og Cocraft. Altså sånn jamt over. 

Det som derimot er flaut er å ha et overpriset multimeter man tror er bra, som allikevel ikke er det. :) 

Har mye fra Biltema jeg, men man må vite hva man bør kjøpe der og ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kontinuitetsmåling og enkel spenningsmåling er målet så vil dette antagelig virke like godt:

https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-2000018521

Grunnen til at alle bruker Fluke er jo navnet, kvaliteten og at de kan kalibreres. Ikke noe av dette er viktig på ett instrument som vil ligge i boden 99.9% av tiden. Det gule har jeg hatt med meg på riskojobber, surt og miste ett Fluke på sjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (3 minutter siden):

Uni-t er jo en produsent av instrumenter og i så måte mer ærlig enn rebranding så som Biltema og andre driver med. Men det betyr lite.

Det med rebranding skjer jo over alt. Hadde Biltema ringt til Fluke og spurt om dem var interresert i selge 200 paller med multimetere så hadde dem nok fått en hinnsides god pris, som igjen kommer oss forbrukere til gode. Selvsagt da uten Fluke logoen og kanskje en annen farge etc. 

Så rebranding bør så absolutt ikke bety at noe er dårlig. Det kan slå litt begge veier. 

Jeg så også en video på Youtube hvor det var en som hadde snøring åpnet en Uni-T enhet og ble totalt lamslått av hvor elendig denne var laget. Det var ikke den modellen jeg linket til lenger opp, men en som ligner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg ANENG Q1 på ebay.

Koster bare en 250kr og er veldig bra.

Jeg bruker kun Fluke og Keysight meter på jobb, og dette kinamultimeteret privat. God skjerm og overaskende nøyaktig når man sammenligner dem.

På spenning var det skremmende likt Keysight meteret til nermere 4000kr, men kan ikke garantere at alle er det da.

 

Har litt erfaring med Uni-T også og vil fraråde dem. Beste eksempelet er ett jeg har som begynner å vise feile verdier om batteriet er lavt, istede for å faktisk indikere at batteriet er lavt. 

Det har gitt meg veldig mye unødvendig hodekløing.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som det er lys i skjermen på det dyrere der.. Dog bare bakbelysning og ikke lys i selve tallene som på Aneng Q1.

Det er gull verdt med lys i skjermen når man har tatt sikringen for å måle noe og står der i mørket.

 

Men begge to er nok ganske så elendig. Vil tro måleprobene har harde ledninger og er ubehagelig å bruke. Finner sikkert akkurat samme multimeter til en brøkdel av prisen direkte fra kina.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ser ut som det er lys i skjermen på det dyrere der.. Dog bare bakbelysning og ikke lys i selve tallene som på Aneng Q1.

Det er gull verdt med lys i skjermen når man har tatt sikringen for å måle noe og står der i mørket.

 

Men begge to er nok ganske så elendig. Vil tro måleprobene har harde ledninger og er ubehagelig å bruke. Finner sikkert akkurat samme multimeter til en brøkdel av prisen direkte fra kina.

Ut fra hva jeg har sett rundt om så vil jeg si snarere tvert i mot. Jeg tror Biltema sin er veldig mye for pengene.  Funksjoner er den like god og bedre enn langt dyrere multimålere. 
 

bare se på youtube hvor dem plukker disse i fra hverandre. Innmaten er på enkelte direkte livsfarlig. 
 

At det står en norsk importør bak (Biltema) ser jeg mer på som positivt. Når prisen ligger såpass høyt på Biltema som lever av lave priser så tror jeg at denne faktisk er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bjerknez said:

Ut fra hva jeg har sett rundt om så vil jeg si snarere tvert i mot. Jeg tror Biltema sin er veldig mye for pengene.  Funksjoner er den like god og bedre enn langt dyrere multimålere. 
 

bare se på youtube hvor dem plukker disse i fra hverandre. Innmaten er på enkelte direkte livsfarlig. 
 

At det står en norsk importør bak (Biltema) ser jeg mer på som positivt. Når prisen ligger såpass høyt på Biltema som lever av lave priser så tror jeg at denne faktisk er bra. 

Mye mulig de nye er bedre. Har ett par år gammelt biltema multimeter her som er helt søppel iallefall. Var vel det dyreste biltema solgte for noen år siden. Hard plast og ledninger så stiv at man er redd for å knekke dem..

Anengt Q1 er helt overlegen. Samme med 30 år gammel Fluke.

Men kansje de har kommet seg. Håper det.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Mye mulig de nye er bedre. Har ett par år gammelt biltema multimeter her som er helt søppel iallefall. Var vel det dyreste biltema solgte for noen år siden. Hard plast og ledninger så stiv at man er redd for å knekke dem..

Aneng Q1 er helt overlegen. Samme med 30 år gammel Fluke.

Men kansje de har kommet seg. Håper det.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...