Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken


Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"an - auf-, hinter, in-, ûber-, unter-, vor-, swischen osv. osv. Dette pugget vi jo som f... for å få det til å sitte.

an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen :p

Huff. Fryktelig flashback :wow:

 

***********

 

Legger meg i rekke og sier hvis biler det blir helt skriftilig ukorrekt. Det går ikke ann å si i en setning uten det vrir seg i magen min.

 

Jeg føler på meg hva som er korrekt og hva som er feil. Sier ikke jeg er feilfri, men har en formening jeg har en del elementære ting korrekt.

Lenke til kommentar
"Hvis bil er det?" er så vidt jeg vet like "lovlig" som "Hvem sin bil er det?"

 

De som ikke ser det tror vel at hvis i den setningen vil være det samme som if på engelsk. Det er det IKKE

 

Dog, det skal nevnes at det kanskje er litt "gammeldags" å bruke hvis i den setningen (er endel eldre mennesker som bruker det, spesielt de som er litt "pene i sproget" :p)

Poenget her er vel at:

If car is it og hvis bil er det gir for meg samme "mening",og

at begge høres feil ut.

Lenke til kommentar

Jamen har du hørt om flere betydninger?

 

Hvis bil er det betyr ikke "if car is it" Da tar du feil. Veldig feil. Noe er alvorlig galt med offentlige skoler.

 

Min norsklærer, han er lektor, har nå imidlertid lært klassen at det heter hvis. Og vi kan jo gå inn å være litt personlige: Dersom jeg hadde sagt "hvems/hvem sin bil er det", da hadde min mor ropt "snakk ordentlig gutt!"

Lenke til kommentar

Spørsmålsformuleringen "hvis bil er det?" har en større risiko av å bli møtt med svaret "hæ?" enn hvis man hadde formulret seg med bruk av ordene "hvem sin". Samme hvor korrekt det ene eller det andre måtte være.

 

Majoriteten av allmennheten har ikke hørt om (eller bruker ikke) formuleringen "hvis bil er det?". Tiltross for at det kanskje finnes enkelte plasser i landet som formulerer seg på den måten.

Lenke til kommentar

Dersom ikke allmenheten, majoriteten av den, skjønner en setning som "hvis genser er det", da er noe alvorlig galt. Da er intensivbehandling nødvendig.

 

Jeg tror ikke bare det er på "enkelte plasser" mennesker kan formulere seg slik. Jeg tror det skjer over hele landet, ihvertfall blandt dem som ønsker å snakke dannet. Hvilket jeg gjør. Jeg trodde de aller fleste var interressert i at snakke dannet, og finner det rart om noen ønsker å snakke Udannet.

 

Ha en fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke bare det er på "enkelte plasser" mennesker kan formulere seg slik. Jeg tror det skjer over hele landet, ihvertfall blandt dem som ønsker å snakke dannet. Hvilket jeg gjør.

 

Kan du da svarte meg på hvorfor jeg ikke har opplevd formuleringen "hvis bil er det?" før? Jeg mener, siden du sier at det er brukt over hele landet blant folk som vil fremstå som dannet.

 

Jeg leter da etter et litt mer gjennomtenkt svar enn "da burde du komme deg mer ut blant andre mennesker", "slå på tv'n" "reis litt, for akkurat der du bor er folk sære" osv...

Lenke til kommentar
Kan du da svarte meg på hvorfor jeg ikke har opplevd formuleringen "hvis bil er det?" før? Jeg mener, siden du sier at det er brukt over hele landet blant folk som vil fremstå som dannet.

 

Jeg leter da etter et litt mer gjennomtenkt svar enn "da burde du komme deg mer ut blant andre mennesker", "slå på tv'n" "reis litt, for akkurat der du bor er folk sære" osv...

Det er selvfølgelig fordi du er et undermenneske som tilhører den gemene hop, søppla blant folket, slummen etc. :roll:

 

Vi registrerer at "Herr Herr" kjører på som vanlig.

Lenke til kommentar
Dersom ikke allmenheten, majoriteten av den, skjønner en setning som "hvis genser er det", da er noe alvorlig galt. Da er intensivbehandling nødvendig.

 

Jeg tror ikke bare det er på "enkelte plasser" mennesker kan formulere seg slik. Jeg tror det skjer over hele landet, ihvertfall blandt dem som ønsker å snakke dannet. Hvilket jeg gjør. Jeg trodde de aller fleste var interressert i at snakke dannet, og finner det rart om noen ønsker å snakke Udannet.

 

Ha en fortsatt god jul!

Vel nå tror jeg ikke akkurat DU skal komme her og kritisere det norske språket da du faktisk er amerikansk (evt. har en amerikansk far) og sverger ved det engelske språket (ihvertfall har du uttalt at det er "sååå mye bedre")

 

Og det du sier her, det er ting du rett og slett ikke har peiling på (as usual, nothings changed here, no no). DU mener at det skal være "Hvis bil er det?" men da må jeg opplyse deg om dette: DIN MENING ER FEIL! Nå er du den ENESTE som påstår dette, så hvorfor kan du ikke ta et hint?

Lenke til kommentar

Hvem bil ...

Dette mener jeg er helt på trynet skriftspråklig. Greit at vestfoldinger bruker det som dialekt (talespråk) men det har ingenting i skriftspråket å gjøre. Høres jo helt henna ut.

 

Hvis bil ...

Dette høres for meg like henna ut, men tror jeg får litt flashback fra timene om høflighetsformer.. så det er sikkert formelt riktig, selv om det høres helt fjernt ut.

 

Skulle vel ha sendt linken til denne tråden til fokla i norsk språkråd. Hadde vært gøy med en "offisiell" tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...