Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken


Rayline TWB

Anbefalte innlegg

Jeg tror det skjer over hele landet, ihvertfall blandt dem som ønsker å snakke dannet. Hvilket jeg gjør. Jeg trodde de aller fleste var interressert i at snakke dannet, og finner det rart om noen ønsker å snakke Udannet.

Nuvel... Nå har det seg engang slik at det er dannet å snakke slik at man blir forstått, og det er kanskje DERFOR at folk bruker "hvem sin bil er det?" kontra "Hvis bil er det?"

 

Skjønner???

 

 

/me tviler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forresten en liten historie her:

En bergenser som gikk i klassen min, hadde relativt dårlig drag på damene.. Ei helg hadde han hadd litt flaks på byen og skulle seff skryte litt når han kom på skolen på mandagen.. Det var da han klarte å prestere å si høyt og stolt: "Eg klinte med EN på byen i går"". .. Klassen stivnet til med store øyne og trodde han hadde bestemt seg for å komme ut av skapet som homofil... Han mente jo selvfølgelig "EN jente", mens alle andre kun bruker hannkjønnsformen "EN" om hannkjønn. Han skønte jo ikke bæra når det ble helt stille og alle måpte... men fikk rodd seg ut av det etter hvert.. Huff som vi har ledd av det i ettertid.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i USA, min far og min mor også. Imidlertid er vi norske statsborgere, og født i Tønsberg (jeg og pappa)og min mor er født i Oslo. Vi er norske, og min mor er medlem av Riksmålsforbundet. Hun var imidlertid ikke sikker på hvordan det sto til med hvis-formen.

 

Jeg håper Riksmålsforbundet er raske til å svare på min mail, så får vi se hvem som har rett, og hvem som tok feil. Midlertid står jeg ihvertfall på mitt!

Lenke til kommentar

Uansett JoachimR så er det en ting du bør lære deg...

 

Det er stor forskjell på hva som er riktig ifølge læreboken og hva folk tror er riktig. Viss folk flest tror at "Hvem sin" er riktig kontra "Hvis" så vil man til slutt fjerne formen "Hvis". Språk forandrer seg etter hvordan det blir brukt til daglig, og til daglig er det så og si INGEN som bruker "Hvis"

 

Enig?

Lenke til kommentar

Neivel, du er ikke enig, er det en spesiell grunn til det, eller er det din naturlige trang til å føle deg "overnfor" andre ved å snakke "finere" som du kaller det?

 

Men du viser jo hvor dum du er her ved å ikke være enig i noe som er fakta da! Det sier jo litt om deg, for det jeg kom med var FAKTA!

Lenke til kommentar

Det er min "trang" til å snakke DANNET. Selvom det finnes udannet mennesker som banner i hver eneste settning, snakker fort, med a-endelser og masse diftonger, betyr ikke det at språket skal endres. Sproget/språket skal kunne benyttes av hele befolkningen.

 

Riksmålsforbundtet skasl forhåpentligvis SLÅSS (sloss?, bruker ikke det ordet så meget!) for at vi kan beholde dannete former av norsken. Informasjon til alle: Gaver til riksmålsforbundet kan trekkes fra på skatten! JIPPY!

Lenke til kommentar
Det er min "trang" til å snakke DANNET. Selvom det finnes udannet mennesker som banner i hver eneste settning, snakker fort, med a-endelser og masse diftonger, betyr ikke det at språket skal endres. Sproget/språket skal kunne benyttes av hele befolkningen.

 

Du har ikke skjønnt det enda du? Det er forskjell på tale og skriftspråket i Norge, veeeeeldig stor forskjell og! Og det var snakk om formen "Hvis" som praktisk talt ikke brukes lengre, og hvorfor? Jo fordi folk har ikke snakket slik på lang lang tid og det har derfor falt ut av språket!

 

Og du mener at folk som snakker fort, banner og diftonger og a-endelser snakker udannet! Dette sier vel mere om ditt syn på HELE norges befolkning enn hva det gjør om de som snakker slik!

Lenke til kommentar

JA; JEG MENER DE SOM BANNER, BENYTTER SEG AV DIFTONGER OG A-ENDELSER, SNAKKER UDANNET. Takk.

 

Selvsagt er det forskjell på skrift og talemål i Norge. Dette har det alltid vært, helt siden Knud Knudsen og Ivar Aasens tider.Men hva skal man bygge et skriftsprog på? Dannet tale eller en udannet tale full av diftonger, banneord og a-endelser? Hva er mest representativt.

 

MOD: Vi er kanskje litt off-topic, men ikke lengre at det går an vel?

Lenke til kommentar
Dannet tale eller en udannet tale full av diftonger, banneord og a-endelser? Hva er mest representativt.

Som sagt, det er nok bare du og et lite knippe mennesker (med andre ord IKKE majoriteten) som mener at dette er "udannet", dermed faller det argumentet i fisk. Et skriftspråk skal naturligvis tilpasses til ALLES beste, ikke en minimal del av befolkningen som selv mener de er "eliten".

Lenke til kommentar
Selvsagt er det forskjell på skrift og talemål i Norge. Dette har det alltid vært, helt siden Knud Knudsen og Ivar Aasens tider.Men hva skal man bygge et skriftsprog på? Dannet tale eller en udannet tale full av diftonger, banneord og a-endelser? Hva er mest representativt.

 

Hva er mest representativt? Selvfølgelig det det snakkes mest av din tosk og det er MED diftonger, a-endelser og banning for dette står ihvertfall 70% av norges befolkning for.

 

Og dermed så vant jeg denne diskusjonen siden du spurte hva som er representativt og jeg svarte! Innse når du har tapt JoachimR og prøv å innse det faktum at du er 15 år og det at alle andre er uenige med deg og mor di og faren din! De vet ikke alt her i verden, snarere nesten ingenting siden du bygger dine egne meninger på deres uttalelser!

 

*edit*

Vel, nå er vi 2 stykker som nettopp knuste argumentet ditt til støv JoachimR, kan du nå innse at du "bæsjA på leggen"?

Endret av Sakris
Lenke til kommentar
Alle er entiteled to have his own opinion.........

Vel greit nok det! Men å ha en mening om at hans språk er representativt når det er kun HAN og et fåtall andre er jo feil med grunnlag i fakta og da kan han ikke ha den meningen i og med at han bryter med sitt eget argument! You see?

 

Uansett, grunnen til at P&R ble stengt ser du jo eksemeplet på her da, nemlig at de tillater at folk kverrulerer på fakta som blir lagt frem! Men nok om det.

 

*ikke bite hodet av JoachimR mere* (eller noen andre for den saks skyld)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Det er greit at kanskje majoriteten (bermen) synes a-endelser, difotnger, og banneord er fint. La oss tenke oss et eksempel: Klassen din er på klassetur til Nice/New York/what ever. 2/3 begynner med en gang man er ute avc flyet, og gjennom nødvendige kontroller, å stjele fra butikkene. Skal du da, fordi majoriteten gjør det, stjele du også?

 

Jeg tror det er flere enn man aner som benytter "hvis" i overnevnte eksempel. Til og med min sosialistiske mållags-norsklærer, bruker det...

 

Jeg synes det er fantastisk at man, etter at jeg har kommet med ordboksutklipp, fortsetter å så tvil om riktigheten. Jeg gleder meg til Riksmålsforbundet kommer med sin utalelse. Og norsk språkråd m.fl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...