Gå til innhold

Bruken av hvem/hvilken


Rayline TWB

Anbefalte innlegg

La oss tenke oss et eksempel: Klassen din er på klassetur til Nice/New York/what ever. 2/3 begynner med en gang man er ute avc flyet, og gjennom nødvendige kontroller, å stjele fra butikkene. Skal du da, fordi majoriteten gjør det, stjele du også?

Gratulerer, det er det desidert verste eksempelet jeg har sett på lenge. Man kan ikke sammenligne stjeling (som er imot loven), og det å snakke som man vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, grunnen til at P&R ble stengt ser du jo eksemeplet på her da, nemlig at de tillater at folk kverrulerer på fakta som blir lagt frem! Men nok om det.

Det har ikke slått deg at det er du som kverulerer her? Jeg mener å huske at det allerede er fremlagt fakta her i form av noen sitater. Og slik jeg har forstått det er det dine meninger som går på tvers av de.

I tillegg har du allerede kommet med personangrep. Snakk om å kaste stein i glasshus...

 

Forøvrig kommer ikke jeg til og uttale meg om hva jeg mener er rett, relevant, logisk eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Det er greit at kanskje majoriteten (bermen) synes a-endelser, difotnger, og banneord er fint. La oss tenke oss et eksempel: Klassen din er på klassetur til Nice/New York/what ever. 2/3 begynner med en gang man er ute avc flyet, og gjennom nødvendige kontroller, å stjele fra butikkene. Skal du da, fordi majoriteten gjør det, stjele du også?

Gratulerer med trådens mest usmakelige arrogante uttalelse.

 

Jeg er i grunn enig i at de som føler at de er det dannete mindretall må få lov til å bruke høflighetsformen "hvis" i skriftspråket så lenge det offisiellt er en del av det.. Men jeg må si det er på høy tid å stryke så og si døde deler av skriftspråket til fordel for generell forståelse av språket.

 

Til dere andre: La nå bærum kommune og likesinnede melde seg ut av norge og vårt skriftspråk, vi trenger ikke dem likevel. Visste dere forresten at bærum er en av de kommunene i norge med høyest gjennonsnittsinntekt, men likevel noe av den laveste produksjonen av varer og tjenester? Jepp, det er mange investorer, papirflyttere og ledere av selskaper som skatter til den kommunen, men de produserer ikke stort. Nesten alle andre kommuner i norge produserer faktisk store mengder salgbare varer og tjenester (hint: Olje, fiskeri, metall, varer osv. osv.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
JA; JEG MENER DE SOM BANNER, BENYTTER SEG AV DIFTONGER OG A-ENDELSER, SNAKKER UDANNET. Takk.

 

Selvsagt er det forskjell på skrift og talemål i Norge. Dette har det alltid vært, helt siden Knud Knudsen og Ivar Aasens tider.Men hva skal man bygge et skriftsprog på? Dannet tale eller en udannet tale full av diftonger, banneord og a-endelser? Hva er mest representativt.

 

MOD: Vi er kanskje litt off-topic, men ikke lengre at det går an vel?

Et par tips å ta med seg hvis du virkelig vil være dannet, JoachimR:

 

1. Lær deg norsk grammatikk. Du skriver, med null respekt, som en lite skoleflink person.

 

2. Bruk et språk som faktisk anses for å være dannet i år 2003. Når du skriver slik som du gjør, og bruker ord som "sprog", fremstår du ikke som dannet, men som en veslevoksen, kvasigammelmodig person. Du lever ikke på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
1. Lær deg norsk grammatikk. Du skriver, med null respekt, som en lite skoleflink person.

 

2. Bruk et språk som faktisk anses for å være dannet i år 2003. Når du skriver slik som du gjør, og bruker ord som "sprog", fremstår du ikke som dannet, men som en veslevoksen, kvasigammelmodig person. Du lever ikke på 1800-tallet.

Men nå må du jo huske på at JoachimR vil være en del av de dannede og overklassen da, så la nå stakkars gutten tro at han blir kul og hipp av å skrive som han gjør. Så finner han vel ut etter hvert han og hvorfor alle hans jobbsøknader bare går rett i søpla uten noen respons! Eller nei, ******, stemmer det, han skulle jo få faren til å fikse jobb, eller så gjør han det selv for gutten har jo kontakter!

Lenke til kommentar
JA; JEG MENER DE SOM BANNER, BENYTTER SEG AV DIFTONGER OG A-ENDELSER, SNAKKER UDANNET. Takk.

JEG GLEMTE Å LEGGE TIL AT DET IKKE ER DANNET Å SKRIVE MED STORE BOKSTAVER - DET SER UT SOM OM DU SKRIKER!!!

 

Og en liten ting: Hva er vitsen med å forsøke å være dannet når du ellers oppfører deg som en sekk med avføring? I de fleste av innleggene dine tråkker du på en eller annen gruppe mennesker: Bønder, sosialister, personer som skriver nynorsk, bosstømmere, etc. Har det noen hensikt å lage seg et sivilisert og høflig skall når du på innsiden er rå, hensynsløs, nedlatende og vemmelig mot alle du ikke liker?

Lenke til kommentar

Hehe...må le litt av kranglefantene her, men så må jeg blande meg litt inn også da :) *ups...skrev først "oxo", men rettet det til "også. :)

Først til trådstarter her...du lurer på om vi lærer norsk på skolen i dag, og så skriver du "nysgjerrig" uten "g", pluss at du skriver "Norsk" med stor "N".

 

Til Joachim:

"hvem sin bil er det?"

"hvilken bil?"

Sånn sier vi det i Moss, men det det er sikkert mulig å si "hvis bil er det?", men da er det nok mange som ser rart på deg :)

 

Til alle:

Det viktigste er vel at man skjønner hva folk skriver? Husk at det er mange som ikke kan skrive, og det er jo veldig dumt å skremme dem vekk fra verdens beste forum :)

 

Gidder ikke å sjekke om jeg har noen skrivefeil her.....det får dere bare tåle........nå er det snart nyttår, dere :fun:

Lenke til kommentar

Lol @ Stine..............:-)

 

Det la jeg faktisk ikke merke til.....skal jeg være ærlig, så må jeg innrømme at jeg har lagt meg til uvanen med å skrive "Norsk" med stor N (slik som i Norwegian), og til og med kalendermånedene med stør førstebokstav. Kommer nok av at jeg nesten skriver mer engelsk enn norsk - både i jobbsammenheng og fordi jeg har 10-12 venner i England som jeg chatter med hele tiden.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Jeg anser meg som dannet. Ja. Dette handler om hele væremåten, språket, menneskets natur, klær etc. etc.

 

Jeg skriver sprog og jeg skriver "hvis bil er det". Det handler om familiær innflytelse! Hadde jeg sagt hvem sin bil er det, da ville jeg fått høre det leeenge, i tillegg til at min mor ville ropt "snakk ordentlig gutt".

 

Jeg kommer ikke fra Øvre del av Holmenkollen, jeg kjenner riktignok mange der, men selv bor jeg et stykke lengre ned. Og jeg kjenner en del mennesker, som alle bruker en-endelser om mulig. Noen av dem og jeg, har foreslått fullstendig fjerning av a-endelser. Vi får se hva det blir til! ;)

 

Ja, da jeg skrev med store bokstaver var det meningen å "snakke høyt". Det var bevisst.

 

Men har dere endelig forstått at ordet hvis i en setning som "hvis bil er det" er rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...