Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil og frost


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Deja vu. Jeg gikk ut for sette batteriet til lading nå nettopp (nei, ikke el-bil *grøss*) - først fikk jeg ikke opp døren på førersiden, så ville den ikke gå i lås igjen. Og nå synes den å være permanent i lås.

 

Har nettopp smørt godt med låsolje, så får vi se. Jeg vet den elektriske delen av låsen ikke er helt god, men den har ikke vært kranglete på denne måten før, selv ikke om vinteren. Men bilen fikk en full vask (utenpå riktignok) tidligere i høst (~3 uker siden) som kan kanskje være medskyldig. Passasjerdøren, som det aldri har vært noe tull med, fungerer helt fint.

 

Ja ja, jeg får krabbe inn fra passasjersiden og vente på våren.

 

EDIT:

Låsoljen hjalp, og døren fungerer som den skal igjen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Fukt i døråpnermekanismen. Døra må tørkes skikkelig, så må mekanismen smøres med noe som hindrer vanninntrenging. Ofte må hele dørpanelet av.

 

 

Hengslene kan sikkert også trenge litt smøring.

 

Så mest sannsynlig har låse mekanismen fyst fast? Har ikke så mye peiling på bil og slikt

Endret av Nugatti123
Lenke til kommentar

En dag jeg hadde min honda accord stående utendørs i Drammen, gikk jeg ned til bilen en morgen og fant hele bilen innkapslet i et nesten 1 cm tykk isdekke (mega underkjølt regn). Absolutt hele driten.
Jeg turte ikke gjøre annet enn å vente i en uke til all isen smelta :eek: Bra det ikke var tesla!

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Så mest sannsynlig har låse mekanismen fyst fast? Har ikke så mye peiling på bil og slikt

Det er det mest typiske hvis du får opp døra men den vil ikke gå i lås når du prøver å lukke den. Noen biler har en gummipropp eller et lite hull i siden ved låsemekanismen utvendig hvor man kan komme til å få sprayet f.eks. noe WD-40. Men ikke alle biler har dette. På noen må hele dørpanelet innvendig av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dag jeg hadde min honda accord stående utendørs i Drammen, gikk jeg ned til bilen en morgen og fant hele bilen innkapslet i et nesten 1 cm tykk isdekke (mega underkjølt regn). Absolutt hele driten.

Jeg turte ikke gjøre annet enn å vente i en uke til all isen smelta :eek: Bra det ikke var tesla!

 

Hvorfor var det bra at det ikke var Tesla? Da kunne du bare satt på rolig forvarming fra appen og ventet inntil varmen innenfra hadde tint opp vinduer og dører, så kunne du kjørt den inn i en garasje eller parkeringskjeller med plussgrader og ventet til isen var smelta. Ville tatt deg noen timer i stedet for en uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...