Gå til innhold

Tilrettelegging på arbeidsplass


Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt og er nå over på AAP. Jeg har hele tiden hatt god dialog med arbeidsplassen min og det har nesten ikke blitt vist annet enn velvilje. Helt til nå. Jeg har hele tiden ønsket meg tilbake og har vært åpen om det. Har jobbet målrettet hele tiden. Nå er jeg der nesten og ser det som veldig sannsynlig at jeg kan greie å være tilbake i løpet av en måneds tid. Riktignok i en mindre stillingsprosent enn jeg hadde men målet mitt er på sikt å være tilbake 100%.

Så til spørsmålet mitt, jeg vil muligens ha behov for tilrettelegging enten varig eller for en periode, arbeidsgiver mente det ikke var mulig med varig tilrettelegging og at jeg da burde se meg etter et annet yrke eller eventuelt finne en vernet bedrift. Hvilke rettigheter har jeg?

Slik jeg skjønner det kan NAV gå inn med midler til midlertidig og varig tilrettelegging for at en arbeidstaker skal kunne greie å stå i jobben sin. Kan jeg kreve dette eller går det kun på velvilje fra arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare gir et veldig generelt svar siden du ikke har fått noe mer spesifikt svar: Ring NAV og spør. De er sikkert mer enn villige til å ha folk stående i jobb lengst mulig i håp om at de ikke vil trenge varig bistand.

Min erfaring med nav er at det er svært vanskelig å få noe ordentlig svar. Og de fleste tolker lovverket på sin egen måte, dessverre. Så hadde håpet at noen her visste eller hadde egen erfaring.

Lenke til kommentar

Det er ikke et utvetydig svar på det. Det vil komme an på hvorfor arbeidsgiver mener at de ikke kan tilrettelegge. De kan ikke la være kun fordi de ikke gidder.

 

Dette er nyttig informasjon: https://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-4-6-saerlig-om-tilrettelegging-for-arbeidstakere-med-redusert-arbeidsevne/

 

Betyr "arbeidsgiver mente det ikke var mulig med varig tilrettelegging" at det er mulig med tilrettelegging på kort sikt?

Lenke til kommentar

Det er ikke et utvetydig svar på det. Det vil komme an på hvorfor arbeidsgiver mener at de ikke kan tilrettelegge. De kan ikke la være kun fordi de ikke gidder.

 

Dette er nyttig informasjon: https://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-4-6-saerlig-om-tilrettelegging-for-arbeidstakere-med-redusert-arbeidsevne/

 

Betyr "arbeidsgiver mente det ikke var mulig med varig tilrettelegging" at det er mulig med tilrettelegging på kort sikt?

Slik jeg skjønner det så er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge?

 

Arbeidsgiver mente at tilrettelegging på ordinær arbeidsplass kun er for en kortere periode. Feks. ved vond rygg eller brekt ben, da kan man få tilrettelegging for den perioden det trengs for å bli bra. Trenger man varig tilrettelegging må man i vernet bedrift eller se seg etter et annet yrke i følge arbeidsgiver.

 

Jeg skjønner jo at jeg ikke er den mest attraktive arbeidstakeren for øyeblikket. Men jeg vil virkelig tilbake til jobben min.

Lenke til kommentar

Det er ikke et utvetydig svar på det. Det vil komme an på hvorfor arbeidsgiver mener at de ikke kan tilrettelegge. De kan ikke la være kun fordi de ikke gidder.

 

Dette er nyttig informasjon: https://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-4-6-saerlig-om-tilrettelegging-for-arbeidstakere-med-redusert-arbeidsevne/

 

Betyr "arbeidsgiver mente det ikke var mulig med varig tilrettelegging" at det er mulig med tilrettelegging på kort sikt?

Slik jeg skjønner det så er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge?

 

Arbeidsgiver mente at tilrettelegging på ordinær arbeidsplass kun er for en kortere periode. Feks. ved vond rygg eller brekt ben, da kan man få tilrettelegging for den perioden det trengs for å bli bra. Trenger man varig tilrettelegging må man i vernet bedrift eller se seg etter et annet yrke i følge arbeidsgiver.

 

Jeg skjønner jo at jeg ikke er den mest attraktive arbeidstakeren for øyeblikket. Men jeg vil virkelig tilbake til jobben min.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen jurist, men jeg leser loven som at arbeidsgiver i utgangspunktet må tilrettelegge, ja, med mindre andre tungtveiende hensyn gjør at det ikke er mulig.

 

Jeg oppfatter det også slik at arbeidsgiveren din tar feil. Ansvaret for tilrettelegging avhenger ikke av hvilket yrke du har eller hvorvidt bedriften er vernet.

 

Hvis du er medlem i en fagforening, hadde jeg tatt kontakt med juristen deres nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner det så er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge?

 

 

Arbeidsgiver skal tilrettelegge, men ikke for enhver pris. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver har mulighet til å gi den tilretteleggingen som du behøver, spesielt ikke dersom det er snakk om en varig tilrettelegging og da kan de fint si nei. Det er vanskelig å si noe generelt da det er avhengig av hva slags arbeid som skal utføres, hva slags tilrettelegging du behøver og ikke minst hvordan det påvirker bedriften og de øvrige ansatte.

 

Enkelte tror at arbeidsgiver alltid er pliktige til å tilrettelegge men det stemmer overhodet ikke.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt og du har medvirkningsplikt til å bruke din restarbeidsevne.

 

Men dette er ikke verdt papiret det er skrevet på. Arbeidsgiver kan enkelt argumentere med at de ikke har penger i budsjettet til å tilrettelegge, at din tilrettelegging vil føre til ekstra press på de andre ansatte, eller det handler om arbeidets art, sikkerhetshensyn(hjemmekontor) osv. Det er 0% sjanse for at nav eller noen andre vil tvinge dem til å tilrettelegge for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AML § 4-6 sett krav om tilrettelegging om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne, men denne plikta er begrensa til å gjelde "så langt det er mulig".

 

Det vil derfor være ei grad av subjektiv vurdering inne i bildet.

 

Eg merkar meg også at når arbeidsgiver ber deg om å sjå deg rundt etter anna arbeid, så betyr det vanlegvis at du er uønska men at arbeidsgiver ikkje lovleg kan seie deg opp og derfor forsøker å få deg til å seie opp "frivillig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så om jeg skjønner det riktig nå så går det mye på skjønn og vilje om arbeidsgiver tilrettelegger eller ikke.

 

Jeg kan ikke si at jeg føler meg veldig ønsket tilbake etter siste samtale med arbeidsgiver. Jeg har heller ikke kommet med konkrete forslag om tilrettelegging selv, men kastet ballen mot arbeidsgiver for å høre om det kunne komme forslag derfra. Da fikk jeg svaret som er nevnt over.

 

Det er ikke gøy å skulle tilbake til et sted man ikke er ønsket, men som syk så er man ikke spesielt attraktiv i arbeidslivet. Og det er jo forståelig. Jeg har kontrakt og er fast ansatt på arbeidsplassen min, så kommer jeg meg tilbake vil arbeidssituasjonen min være relativt trygg. Jeg trives godt med jobben og kollegaene mine.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? I så tilfelle så er fagforeininga ein glimrande ressurs og bruke på slike ting.

Eller så kan du søke hjelp hos verneombodet på arbeidsplassen, bedriftshelsetenesta eller arbeidstilsynet.

Alternativt så kan du berre forholde deg passivt, slik som eg tolkar din situasjon så har ikkje arbeidsgiver eit grunnlag for å seie deg opp, så i staden så prøvar dei å presse deg ut på ein psykisk smell der du gir opp og sjølv seier opp.

 

Kor lett arbeidsgiver kan lure seg unna tilretteleggingsplikta kjem ann på kva type tilrettelegging som må til.

Tilretteleggingsplikta er ikkje avgrensa i tid slik som arbeidsgjevar hevdar, den er berre avgrensa av kva som er mogleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? I så tilfelle så er fagforeininga ein glimrande ressurs og bruke på slike ting.

Eller så kan du søke hjelp hos verneombodet på arbeidsplassen, bedriftshelsetenesta eller arbeidstilsynet.

Alternativt så kan du berre forholde deg passivt, slik som eg tolkar din situasjon så har ikkje arbeidsgiver eit grunnlag for å seie deg opp, så i staden så prøvar dei å presse deg ut på ein psykisk smell der du gir opp og sjølv seier opp.

 

Kor lett arbeidsgiver kan lure seg unna tilretteleggingsplikta kjem ann på kva type tilrettelegging som må til.

Tilretteleggingsplikta er ikkje avgrensa i tid slik som arbeidsgjevar hevdar, den er berre avgrensa av kva som er mogleg.

Jeg tror det smarteste for min del er å holde meg passiv, enn så lenge. Jeg vil ikke skape noe dårlig stemning mellom meg og arbeidsgiver uten at det er nødvendig.

Men veldig greit å vite hvilke rettigheter jeg har.

Lenke til kommentar

Det høres ut som stemningen allerede er dårlig. Hvis du vil ha tilrettelegging og komme tilbake på jobb, skjer det neppe uten at du gjør noe med saken selv.

Det har ikke vært noe negativt mellom meg og arbeidsgiver og jeg har heller ikke hørt annet enn at jeg er ønsket tilbake. Men det er jo mulig å si en ting og ønske noe annet. Det fikk jeg følelsen av ved sist møte. Men det er jo også en mulighet for at jeg har tolket dette helt feil.

 

Jeg er under arbeidsevnevurdering og skal straks i tiltak på arbeidsplassen min. Da vil det være med en veileder som skal vurdere om jeg har behov for tilrettelegging. Denne veilederen vil komme med en vurdering og en anbefaling før ballen igjen kastes til nav.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du snakker med tilrettelegging for og kunne jobbe så er det greit og kunne ha noen konkrete forslag med deg på møte , noe du ikke gjorde , det er fult mulig at hva du ser for deg og hva arbeidsgiver ser for seg av tiltak spriker veldig, det er og enkelt for de og si nei når de spiller ballen til de men hva som kan gjøres. 

nå sier du jo veldig lite om verket hva problemet er eller hva du ser for deg av løsninger kan hjelpe deg, om du har like lite info til arbeidsgiver kan jeg godt skjønne at de er lite interessert og hjelpe. 

det er alltid et pluss og ikke legge fram et problem men og møte opp forberedt med ferdige løsninger ;) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...