Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installasjon av Schuko i bod i sameiet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i et sameiet som har p-plass under bygget. Hver leilighet har egen p-plass med tilhørende bod bak p-plass.

 

Per i dag finnes det ikke stikkontakt i bodene. Jeg har gått til innkjøp av ladbar hybrid og trenger dermed tilgang til strøm. Jeg har vært i kontakt med elektriker som har vært på befaring og gitt meg et tilbud på installasjon av stikkontakt. Ledning trekkes fra min leilighets hovedsikring med egen kurs, MAX 10A, og jordfeilbryter type B. Ledning trekkes fra teknisk rom ved siden av garasje (brannvegg) og kabel føres i eksisterende kabelkanal (eller hva det nå heter). Jeg ønsker å feste stikkontakt (som er låsbar) på utsiden av min bod, evt på innsiden og lage et lite hull i veggen slik at ladekabel kommer igjennom til bilen.

 

Har kontaktet styret for å få deres velsignelse. Dette har resultert i at de har innhentet tilbud fra (Lyse/smartly) elbillading. Tilbud de har kommet med er vesentlig dyrere enn det jeg hadde sitt for meg, da kostnad da består av: 

  • Nedbetaling av lader (470kr/måneden i 3 år, rentefritt)
  • Abonnementstjeneste for Smarlty (59kr/måneden)
  • Strømpris settes av styret (ca. 1.5kr/kwh) hvor Lyse tar 10% der igjen.

Mitt spørsmål til styret var da om de nekter meg å installere stikkontakt i bod, hvorpå de gir meg denne begrunnelsen (som de mottok fra BATE):
 

Det kan se ut som dette skal monteres på bod/søyle, altså på fasaden? Dersom dette er tilfelle er det sameiet, ved styret som har vedlikeholdsansvaret for denne installasjonen, se eierseksjonsloven §33. Her vil dere kunne nekte installering ved risiko knyttet til brannsikkerhet og HMS, så det er noe som bør undersøkes.

Jeg anbefaler dere å be beboer avvente installeringen da styret ønsker en helhetlig løsning for sameiet som også vil være billigere for den enkelte

 

Jeg har utfordret ham/styret til å gi meg en skriftlig begrunnelse på hvilke(n) årsak de avslår min søknad på. De kan da ikke begrunne det med brannsikkerhet/HMS vel? Det installeres av elektriker, OG de vil jo tillate lading via Smartly...og lovverket sier vel også at de ikke kan skylde på det når det kom til lading av elbil/hybrid (om jeg ikke leste/forstått feil ang NEK standarden som kom i 2018 og andre artikler på nett). Ang. paragraf 33, hvordan får de ansvar for vedlikehold i dette tilfellet? Det er jo i min bod...

Er det noen her inne som har kjennskap til denne problemstillingen og hvordan jeg bør gå frem? Har jeg en sak her eller må jeg gi meg og gå for en dyrere løsning med Smartly?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei argumenterer med at det blir montert på bod/søyle som er ein del av fasaden og sameiget har ansvaret for vedlikehald av. Dette står jo i eposten du har sitert. Elbilladar gjev høgare tryggleik enn Shuko, så dei vil heller ha ein sånn montert.

 

Det er sameige sin bod, men du disponerer den.

 

Kvifor det er eigen straumpris når du hentar straum frå eiga fordeling forstår eg ikkje heilt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

I et borettslag/sameie bør man legge en plan før man begynner med installasjon av elbillading. Det er mange hensyn å ta, og man må sikre at alle som har behov for å lade, kan få lade, også i fremtiden. Der man har startet med enkle og raske løsninger fra starten, må man ofte fjerne alt og starte på nytt når grensen er nådd.

 

Ofte er det begrenset tilgang på effekt i fordelingen for garasjeanlegget, eller hele sameiet, og da kreves intelligente løsninger som styrer alle laderne slik at totalt forbruk ikke overstiger tilgangen, og slik at alle får ladet nok i løpet av natten. Denne type løsninger krever vanligvis at alle har samme type ladestasjon, og at det er en godt planlagt infrastruktur for lading. Der man kan lade med strøm etter egen måler betaler man samme pris for lading som for annet forbruk, men der det kreves en egen tilførsel til ladeanlegget er det som regel en 3. part som eier strømabonnementet, og fordeler kostnadene til brukerne, noe som gir marginalt høyere pris. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Schuko 10A er ikke sikkert for elbillading. Det var løsningen tidligere i vårt sameie (i kombinasjon med godkjente laddere, usikker på detaljene rundt dette, men de som laddet måtte kjøpe noe til noen tusenlapper). Svidde kontakter var resultatet.

 

Nå gjør de det ordentlig. Elektrikerfirma la nye kurser, slik at hver enkelt kan koble seg til med med en smart lader. Denne henter ut effekt basert på et køsystem, og er nok tryggere (temperatur/linjekvalitet er sikkert overvåket, uten at jeg har detaljene). Det koster et par titusenlapper da. 

 

Edit: Basert på denne erfaringen ville jeg aldri godtatt schuko 10A ladding av bil i mitt hus/leilighetskompleks.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Styret har full rett til å bestemme valet av løysningar.

At styret ikkje vil godta at strekker kabel frå eige sikringsskap, via felles garasjevegg og kabelkanal, og vidare ned til den boda du disponerer er ikkje så rart. Ein ting er at det er ei lettvindt løysning sjølv om du brukar elektrikar, det viktigaste er nok at mest truleg vil ikkje alle bebuerane kunne bruke same framgangsmåte, og dersom alle kan bruke denne framgangsmåten så blir det mange parallelle kablar som fort kan bli skjemmande reint visuelt sett.

 

Ved å gjere dette arbeidet ein gong frå eit felles strauminntak og skikkelige ladekontakter så får ein høgare kvalitet på arbeidet, færre punkt der det kan oppstå feil, eit meir ryddig utsjåande og færre punkt der ein må punktere brannvegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Styret har full rett til å bestemme valet av løysningar.

At styret ikkje vil godta at strekker kabel frå eige sikringsskap, via felles garasjevegg og kabelkanal, og vidare ned til den boda du disponerer er ikkje så rart. Ein ting er at det er ei lettvindt løysning sjølv om du brukar elektrikar, det viktigaste er nok at mest truleg vil ikkje alle bebuerane kunne bruke same framgangsmåte, og dersom alle kan bruke denne framgangsmåten så blir det mange parallelle kablar som fort kan bli skjemmande reint visuelt sett.

 

Ved å gjere dette arbeidet ein gong frå eit felles strauminntak og skikkelige ladekontakter så får ein høgare kvalitet på arbeidet, færre punkt der det kan oppstå feil, eit meir ryddig utsjåande og færre punkt der ein må punktere brannvegg.

 

Alle leiligheter har hovedsikring i teknisk rom som ligger vegg i vegg med garasje. Fra tek.rom og i garasjeanlegget til parkeringsplass v/bod går det flere kabelgater. Dermed kan jeg ikke se at det skal være noe skjemmende visuelt sett.

 

 

 

Schuko 10A er ikke sikkert for elbillading. Det var løsningen tidligere i vårt sameie (i kombinasjon med godkjente laddere, usikker på detaljene rundt dette, men de som laddet måtte kjøpe noe til noen tusenlapper). Svidde kontakter var resultatet.

 

Nå gjør de det ordentlig. Elektrikerfirma la nye kurser, slik at hver enkelt kan koble seg til med med en smart lader. Denne henter ut effekt basert på et køsystem, og er nok tryggere (temperatur/linjekvalitet er sikkert overvåket, uten at jeg har detaljene). Det koster et par titusenlapper da. 

 

Edit: Basert på denne erfaringen ville jeg aldri godtatt schuko 10A ladding av bil i mitt hus/leilighetskompleks.

 

Om det er schuko eller ordentlig lader ønsker jeg at den fortsatt skal gå fra min egen hovedsikring da strømpris er vesentlig lavere enn det styret har kommet med. Det trekkes ikke mer strøm enn det som er allokert til min leilighet. Er det da ikke innenfor?

Lenke til kommentar

Dei argumenterer med at det blir montert på bod/søyle som er ein del av fasaden og sameiget har ansvaret for vedlikehald av. Dette står jo i eposten du har sitert. Elbilladar gjev høgare tryggleik enn Shuko, så dei vil heller ha ein sånn montert.

 

Det er sameige sin bod, men du disponerer den.

 

Kvifor det er eigen straumpris når du hentar straum frå eiga fordeling forstår eg ikkje heilt.

 

Leste litt mer på lovdata: https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§25sier vel at jeg har rett til å få anlagt ladepunkt på min parkeringsplass (bod). Styret kan kun nekte ved saklig grunn.

Lenke til kommentar

Leste litt mer på lovdata: https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§25sier vel at jeg har rett til å få anlagt ladepunkt på min parkeringsplass (bod). Styret kan kun nekte ved saklig grunn.

Det mener jeg stemmer ja.

 

Men du har ikke rett til å bestemme selv på hvilken måte dette gjøres.

Du har heller ikke rett til å legge kabler på eller gjennom eiendom du ikke eier.

Så lenge styret har lagt opp til en løsning for lading, så har de gjort sin del av jobben.

 

Også:

Det er ikke mulig for styret å gi tillatelse til alle å bruke den løsningen du vil bruke. Da kan de heller ikke gi deg lov til det. Sånn er det å bo i felleskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mener jeg stemmer ja.

 

Men du har ikke rett til å bestemme selv på hvilken måte dette gjøres.

Du har heller ikke rett til å legge kabler på eller gjennom eiendom du ikke eier.

Så lenge styret har lagt opp til en løsning for lading, så har de gjort sin del av jobben.

 

Også:

Det er ikke mulig for styret å gi tillatelse til alle å bruke den løsningen du vil bruke. Da kan de heller ikke gi deg lov til det. Sånn er det å bo i felleskap. 

 

Hvis de ikke legger opp til lading da (altså hvis de dropper å gå for felles løsning fordi ingen andre velger å henge seg på eksempelvis), hva da? Er det saklig grunn? Hvordan kan paragraf 25 gjelde hvis du da sier at kabel ikke kan legges på eiendommen, hvordan eller skal du få satt opp kurs til p-plass? Jeg bærer jo all kost for utførelse, og det trekkes fra min egen hovedssikring (ladekurs dimensjoneres riktig i forhold til hva som er tilgjengelig til min leilighet). Er det da ikke mulig for alle i sameiet å gjøre tilsvarende hvis de i fremtiden også ønsker ladepunkt (evt hvorfor ikke? Jeg er ikke elektriker så dette kan jeg ikke, er dum her :) )

Lenke til kommentar

Det styret har argumentert med kan fort vere sakleg grunn. Det er overhangande fare for at fleire andelseigarar har ynskje om tilgang til lading i åra framover. Å legge opp kabel til ein schuko er ikkje veldig framtidsretta. Brannrisiko og sikkerheit er óg eit godt argument for å nekte deg løysinga du har skissert. Det er lov å bruke schuko, men sterkt fråråda og finnes mange eksempel på at det er ei dårleg løysing for lading av elbil.

 

Dei forbyr deg heller ikkje å legge opp til lading, men at det skal planleggast med tanke på framtidig utviding. Det vil sjølvsagt føre til at det blir dyrare for deg, men det er ein del av å bu i burettslag.

 

Ein grunn for å ikkje la alle legge opp kvar sin kurs til lading er kapasitet på anlegget. Det er potensielt dimensjonert med ein samtidighetsfaktor som ikkje har lading av elbil med i reknestykket. Om det ikkje er nok kapasitet til å lade mange elbilar samtidig, så må dei få installart eit fellessystem som styrer effekten kvar kurs kan hente ut sånn at totalen ikkje går over det anlegget kan levere.

 

Eks. 1: 10 eigarar legg opp ein kurs kvar med 10A vern. Etter jobb pluggar alle i og det kjem 90A ekstra belastning på anlegget.

 

Eks. 2: Styret får installert eit fellessystem der alle uttak er styrt av ein sentral. Etter jobb pluggar alle i, men systemet er satt til å begrense belastningen til maks 70A, så det lar bilane hente ut litt mindre straum samtidig.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke legger opp til lading da (altså hvis de dropper å gå for felles løsning fordi ingen andre velger å henge seg på eksempelvis), hva da? Er det saklig grunn? Hvordan kan paragraf 25 gjelde hvis du da sier at kabel ikke kan legges på eiendommen, hvordan eller skal du få satt opp kurs til p-plass? Jeg bærer jo all kost for utførelse, og det trekkes fra min egen hovedssikring (ladekurs dimensjoneres riktig i forhold til hva som er tilgjengelig til min leilighet). Er det da ikke mulig for alle i sameiet å gjøre tilsvarende hvis de i fremtiden også ønsker ladepunkt (evt hvorfor ikke? Jeg er ikke elektriker så dette kan jeg ikke, er dum her :) )

 

 

Elektrikkeren kan fortsatt legge opp til fremtidig bruk selvom ingen andre blir med i første omgang,

det vil da være en mye enklere jobb for elektrikkeren å sette opp nye ladepunkter.

 

Dessuten så har du dette med brannsikkerhet som flere nevner her,

jeg ville personlig betalt noen hundrelapper ekstra for vesentlig økt brannsikkerhet!

 

Noe annet som kan skje viss flere setter opp schuko og anlegget er makset,

da kan i teorien sameiet nekte nye folk å sette opp lader med saklig grunn. (At anlegget ikke tåler høyere belastning.),

det vil garantert føre til sure miner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke legger opp til lading da (altså hvis de dropper å gå for felles løsning fordi ingen andre velger å henge seg på eksempelvis), hva da? Er det saklig grunn? Hvordan kan paragraf 25 gjelde hvis du da sier at kabel ikke kan legges på eiendommen, hvordan eller skal du få satt opp kurs til p-plass? Jeg bærer jo all kost for utførelse, og det trekkes fra min egen hovedssikring (ladekurs dimensjoneres riktig i forhold til hva som er tilgjengelig til min leilighet). Er det da ikke mulig for alle i sameiet å gjøre tilsvarende hvis de i fremtiden også ønsker ladepunkt (evt hvorfor ikke? Jeg er ikke elektriker så dette kan jeg ikke, er dum her :) )

Jupp, jeg er enig i at om styret ikke muliggjør lading, så har du en sak.

 

Jeg antok (uvane fra min side) at dette er et garasjeanlegg med litt størrelse. Det er ikke lov å legge en haug med vanlig 10A kabler ved siden av hverandre. Men jeg er usikker på detaljene her. Men igjen, når du da ender opp med (flere?) titalls schuko-stikk, der beboere kobler til diverse ladere, så resulterer det i en betydelig brannfare. Uten at jeg har mer detaljer rundt det, jeg har bare sett de svartbrente stikkene i fellesgarasjene våre...

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jupp, jeg er enig i at om styret ikke muliggjør lading, så har du en sak.

 

Jeg antok (uvane fra min side) at dette er et garasjeanlegg med litt størrelse. Det er ikke lov å legge en haug med vanlig 10A kabler ved siden av hverandre. Men jeg er usikker på detaljene her. Men igjen, når du da ender opp med (flere?) titalls schuko-stikk, der beboere kobler til diverse ladere, så resulterer det i en betydelig brannfare. Uten at jeg har mer detaljer rundt det, jeg har bare sett de svartbrente stikkene i fellesgarasjene våre...

 

Skjønner det, men hvordan stiller det seg hvis du setter opp en ordentlig lader på min egen kurs? Får vel bare vente til de kommer med endelig beslutning da.

 

Lenke til kommentar

Det styret har argumentert med kan fort vere sakleg grunn. Det er overhangande fare for at fleire andelseigarar har ynskje om tilgang til lading i åra framover. Å legge opp kabel til ein schuko er ikkje veldig framtidsretta. Brannrisiko og sikkerheit er óg eit godt argument for å nekte deg løysinga du har skissert. Det er lov å bruke schuko, men sterkt fråråda og finnes mange eksempel på at det er ei dårleg løysing for lading av elbil.

 

Dei forbyr deg heller ikkje å legge opp til lading, men at det skal planleggast med tanke på framtidig utviding. Det vil sjølvsagt føre til at det blir dyrare for deg, men det er ein del av å bu i burettslag.

 

Ein grunn for å ikkje la alle legge opp kvar sin kurs til lading er kapasitet på anlegget. Det er potensielt dimensjonert med ein samtidighetsfaktor som ikkje har lading av elbil med i reknestykket. Om det ikkje er nok kapasitet til å lade mange elbilar samtidig, så må dei få installart eit fellessystem som styrer effekten kvar kurs kan hente ut sånn at totalen ikkje går over det anlegget kan levere.

 

Eks. 1: 10 eigarar legg opp ein kurs kvar med 10A vern. Etter jobb pluggar alle i og det kjem 90A ekstra belastning på anlegget.

 

Eks. 2: Styret får installert eit fellessystem der alle uttak er styrt av ein sentral. Etter jobb pluggar alle i, men systemet er satt til å begrense belastningen til maks 70A, så det lar bilane hente ut litt mindre straum samtidig.

Men selv med en ordentlig lader så vil det fortsatt ikke være mulig å få den koblet på min egen kurs istedenfor et felles et med (dyrere strømpris)?

 

Takk for utfyllende eksempel :)

Endret av Mælm
Lenke til kommentar

Hvordan kan paragraf 25 gjelde hvis du da sier at kabel ikke kan legges på eiendommen, hvordan eller skal du få satt opp kurs til p-plass?

 

Du kan ikkje legge kabel på eigedom som du ikkje har råderett over, enten det er snakk om fellesareal eller andre sin eigedom.

Men styret som representant for sameige og den som har råderett over fellesarealet kan legge kabel der, eller gi løyve til å legge kabel.

 

Du har rett til å få etablere ladepunkt (fordi det er å rekne som vanleg bruk av fellesarealet i dag,) med mindre styret har sakleg grunn til å nekte. Men ladepunktet skal plasserast på styret sine premiss. 

Du kan spørre styret om lov til å få koste montering av ladepunkt ved parkeringsplassen som du disponerer. Men styret kan også bestemme at du ikkje får lade på parkeringsplassen din, og at det i staden skal etablerast felles parkeringsplassar med ladepunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...