Gå til innhold

Alternativ for streaming av 4k gjennom NAS


GyldeN

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ny OLED tv, og vil bruke denne til å se endel 4k innhold. Jeg har en DS415play som til nå har gjort jobben sin bra for streaming av 1080p til tv'en, men denne har ikke kjangs til å transcode 4k. 

 

For å kunne spille av 4k har jeg tenkt på 2 alternativer. Enten kjøpe meg en ny NAS som kan transcode 4k (Synology DS218play,218,218+) Eller koble til en nvidia shield til min gamle NAS ? Vil da shield'en gjøre transcode jobben ? og hvordan kobler man nvidia shield'en til nas'en ? Vil det evt fungere å koble den over wifi nettet på 5ghz  for å streame 4k ? (Har en asus ac3200 router) Prisen for en ds415play og en nvidia shield er cirka den samme så vil evt gjøre det som er mest "fremtids" sikkert/enklest

Endret av GyldeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shield vil vel ikke gjøre transkoding, men ganske enkelt bare dekoding. Å transkode, i den grad det ikke bare er snakk om å endre container e.l. som da ikke egentlig er transkoding, vil være med på å redusere kvaliteten. 

 

En slik transkoding antar jeg er noe som kan være fleksibelt for en del type enheter, f.eks. mobile enheter, men skal man ha best mulig kvalitet vil jo direkte dekoding være det beste.

 

En Android TV-boks er alltids noe som gir en del funksjonalitet relativt rimelig. Personlig ville jeg vel heller foretrukket den absolutte fleksibiliteten til en mini-pc/htpc. Eksempelvis Intel NUC o.l. Det blir noe dyrere ja, og sikkert litt "individuell preferanse"-avhengig, men synes stue-pc blir langt mer fleksibelt til forskjellige typer bruk. Bare pass på at PC-en man velger støtter HDCP 2.2 og HDMI 2.0. Så lenge grunnfunksjonaliteten for å gi 4K@60Hz etc. er på plass her, er det ikke kjempemye man trenger å legge i en slik PC. Core i3 gjør gjerne jobben helt greit. (kjører min gamle stue-pc fortsatt med i3 fra 2011. Ikke 4K behov enda - ytelsesmessig er den ellers ok, men blir en oppgradering når jeg etter hvert går for 4K-tv bare for at den skal kunne dekode 4K med HDR i HW, samt støtte kopibeskyttelsesteknologiene som gjør at jeg får brukt Netflix etc. i 4K).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...