Gå til innhold

Google hevder de har gjort et stort data-gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin.

 

Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ?

 

PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske.

En kvantemaskin er egentlig ikke en kvantemaskin. (bare så det er sagt)

 

Dagens datamaskiner benytter elektroniske eller mekaniske løsninger for sine oppgaver, mens kvantemaskiner benytter atomer. Du trenger ikke forstå, men utregningene ligger på et så høyt frekvensbilde at i teori kan en maskin jobbe "utenfor tid" fra vårt perspektiv. (men den gjør ikke det, det går bare ufattelig fort) Samtidig mener ikke en kvantemaskin at 0 og 1 er bastant, men at en bit både kan være 0 og 1 samtidig. En slik utvikling byr på utgangspunkt til å lage maskiner som i forhold til oss vil oppføre seg som Guder. Noen frykter denne utviklingen, mens andre ignorerer farene og ser kun på kjærligheten for temaet.

 

Jeg er selv skeptisk, men skal ikke stille spørsmål ved eksistensens reise. Logikk sier at enhver supermakt med denne teknologien vil kunne gjøre livet surt for ganske mange individer hvis de vil, så jeg får bare stole på at Gud vet hva det holder på med. :-)

Lenke til kommentar

Blir nok temmelig kule AI i spill da xD

Vi får også veldig kule verdensledere med tiden. Når denne teknologien er oppe finnes ikke lenger menneskemakt, men maskinmakt styrt av et menneske. Sjansen for at en av våre fremtidige ledere skal ta over hele jorden ble plutselig 99,9% sannsynlig, men joda, det kan hende du rekker å få med deg noen kule VR-opplevelser før dette.

Lenke til kommentar

"Brukte sekunder på det en superdatamaskin ville brukt årevis på."

 

"...ville brukt tusener av år på, på kun noen få minutter."

 

"Ifølge forskerne ville utregningen tatt 10.000 år med verdens raskeste datamaskin. I stedet ble den fullført på kun 3 minutter og 20 sekunder."

 

Greit med konsekvente målestokker?

Årevis = 10.000 år?

Sekunder = 3 minutter og 20 sekunder?

 

Det stemmer jo, hvis f.eks 10000 år ble utført på 3m20s betyr det at 50 års arbeid ble utført per sekund

Lenke til kommentar

kan oppfinnelsen grave frem verdens resterende beholdning av Bitcoin i løpet av xx minutter eller timer? (eller annen kryptovaluta for den saks skyld?)

 

op passord blir vel ubrukelige i dette scenario?

 

men den slags maskinvare blir vel heldigvis ikke allemannseie "med det første"

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg inn i dette. Men min forståelse er at mens en datamaskin f.eks har 64 bit cpu så kan en slik kvantemaskin f.eks har 2^16=65536 bit, eller generelt 2^N bit. Og kan da regne ut mye mer på en gitt tid fordi den gjør mye mer på en gang. Litt som en cpu med flere kjerner eller et grafikkort der også mye kan skje i parallell (f.eks 3200 kjerner). Men det store er altså at antall bit er 2^N slik at antall bit kan bli så utrolig stort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...