Gå til innhold

Grønt lys for Tesla i Kina


Anbefalte innlegg

TSLAQ på twitter har omtale rundt dette hver uke omtrent. Orker ikke finne frem tråden som har mye god informasjon rundt dette. Men du er vell enig i at Panasonic og Tesla har sklidd litt ut, og at de har en "agreement" frem til 2023?

Ja, mye tyder på at de har sklidd litt fra hverandre.

 

Tidligere har jeg tenkt at Tesla kanskje ville en gang i fremtiden kjøpe opp Panasonics batteridivisjon, men ting tyder på at Tesla har tenkt til å bytte ut Panasonic med egenproduserte celler og batteriproduksjonsutstyr, basert på blant annet patentene til Maxwell og Jeff Dahn, og produksjonsmetodene til Hibar Systems og Grohmann. Panasonic ser nok ikke veldig positivt på utsiktene til å bli erstattet.

 

Jeg har skjønt det slik at avtalen med Panasonic på 18650-celler er mer eller mindre ferdig, og det som gjenstår nå er kontrakten på samarbeidet på 2170-celler ved Gigafactory.

 

Men om du har en kilde på noe annet så vil jeg se på den.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonics CEO sier at han angrer på Tesla-samarbeidet. Det er ufattelig sterke ord fra normalt diplomatiske japanere.

 

Elon Musk har gang på gang demonstrert at han ikke klarer å samarbeide med andre, noe som er et uhyre viktig suksesskriterium for en bilprodusent. Det er derfor det hele tiden snakkes om "vertikal integrasjon" og nå har de vært nødt til å kjøpe bittesmå batteristartups og håpe at det blir til noe.

 

 

https://chargedevs.com/newswire/is-the-honeymoon-over-for-tesla-and-panasonic/

 

"Tsuga told reporters in September that he has had regrets about investing in the Gigafactory, and told the WSJ he’s hesitant to join Tesla in its China expansion."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, mye tyder på at de har sklidd litt fra hverandre.

 

Tidlere har jeg tenkt at Tesla kanskje ville en gang i fremtiden kjøpe opp Panasonics batteridivisjon, men ting tyder på at Tesla har tenkt til å bytte ut Panasonic med egenproduserte celler og batteriproduksjonsutstyr, basert på blant annet patentene til Maxwell og Jeff Dahn, og produksjonsmetodene til Hibar Systems og Grohmann. Panasonic ser nok ikke veldig positivt på utsiktene til å bli erstattet.

Jeg trur det er omvendt. At det er Panasonic som nå vil ut av samarbeidet, og at de heller vil fokusere på Toyota. 

 

Jeg har skjønt det slik at avtalen med Panasonic på 18650-celler er mer eller mindre ferdig, og det som gjenstår nå er kontrakten på samarbeidet på 2170-celler ved Gigafactory.

 

Den kan vell ikke være ferdig før Model S og X er ferdig i dagens utgave? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkelen til suksess for Tesla ligger trolig i det kinesiske markedet, for i Europa og USA vil nok Tesla slite etterhvert som de etablerte bilfabrikkene får opp dampen. Det vil komme en flom av nye elbilmideller de neste 2 årene, og konkurransen vil trolig bli beinhard.

 

I Kina har Tesla høy status, og kineserne er ikke vant med like høy kvalitet som europeere og amerikanere.

Tror det stemmer. Og som du er inne på: Kineserne tåler bedre lav kvalitet, noe vi vet Tesla er per dags dato.

 

Så spørs det hvor stort elbil markedet egentlig er. Det er klare ulemper for mange med slike biler og utrullingen av hydrogenbiler med klare fordeler vil etterhvert rulle ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke en Hatchback ha dette?

Du kan enkelt lage en diesel/bensin hatchback med lang rekkevidde. Koster nesten ingenting ekstra å ha 60 vs 20 liters tank. Skal du lage en hatchback til 200-250 tusen må du fort selge med tap eller ha et knøttlite batteri. Disse korte rekkeviddene er ikke noe Tesla ønsker på sine biler. Det er det jeg tror som er problemet. Det hadde fort blitt Model 3-prissjikte uansett
Lenke til kommentar

Den kan vell ikke være ferdig før Model S og X er ferdig i dagens utgave?

Den store rammekontrakten på jeg husker ikke hvor mange hundre millioner celler kan være ferdig, og så kjøper Tesla noen millioner celler her og noen millioner celler der.

 

Jeg mener å huske at jeg så en utregning på at de tidligere oppgitte kontrakt-volumene var leverte. Men er ikke 100% sikker. Alle kontrakter kan også reforhandles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan enkelt lage en diesel/bensin hatchback med lang rekkevidde. Koster nesten ingenting ekstra å ha 60 vs 20 liters tank. Skal du lage en hatchback til 200-250 tusen må du fort selge med tap eller ha et knøttlite batteri. Disse korte rekkeviddene er ikke noe Tesla ønsker på sine biler. Det er det jeg tror som er problemet. Det hadde fort blitt Model 3-prissjikte uansett

Jeg ser ikke helt logikken rundt det at man må ha en bybil/Hatchback med 500 km rekkevidde? 

 

Det er jo bare å se på oppmerksomheten Hatchbacker får nå idag, nå som de kommer i høyt tempo, så ser man jo hva folk vil ha. Det ville ikke vært særlig annerledes for 1-2 år siden, om Tesla valgte en virkelig folkebil, fremfor en "folkebil" som direkte konkurrerte mot en av de få andre elbilene på markedet - sin egen Model S. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store rammekontrakten på jeg husker ikke hvor mange hundre millioner celler kan være ferdig, og så kjøper Tesla noen millioner celler her og noen millioner celler der.

 

Jeg mener å huske at jeg så en utregning på at de tidligere oppgitte kontrakt-volumene var leverte. Men er ikke 100% sikker. Alle kontrakter kan også reforhandles.

Sist gang jeg leste om det, så ligger leveransen langt bak hva rammeavtalen sa. Som jo er grunnen til at folk har regnet seg frem at man må nærmere 2023 for å nå tallene Panasonic skal ha. 

 

Jeg driver å sjekker TSLAQ nå, for å se om jeg finner tilbake til den tråden. Men det er greit mye å gå igjennom, så spørs hvor lenge jeg orker å lete. 

 

Uansett så er det litt "muffens" at Panasonic vil ut av et samarbeid som ble forespeilet å være ekstremt profitabelt for både Tesla og Panasonic når de inngikk samarbeidet. Aksje-kursen føk til himmels rundt denne nyheten. Da er det trist å se at Panasonic ikke har tjent penger. 

 

EDIT: Ikke tråden jeg har lest tidligere, men interessant

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så er det litt "muffens" at Panasonic vil ut av et samarbeid som ble forespeilet å være ekstremt profitabelt for både Tesla og Panasonic når de inngikk samarbeidet. Aksje-kursen føk til himmels rundt denne nyheten. Da er det trist å se at Panasonic ikke har tjent penger.

Absolutt dumt at de ikke har tjent penger. Men det er uklart hvor mye av skylden ligger hos Panasonic, hvor mye av skylden ligger hos Tesla, og hvor mye av skylden ligger andre steder.

 

Noen ganger fungerer samarbeid mindre bra, og da er en mulig løsning å avslutte samarbeidet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt logikken rundt det at man må ha en bybil/Hatchback med 500 km rekkevidde?

Nettopp. Det er ikke Teslas segment. Bybil var aldri noe alternativ. Det de vil levere er eneste bil og de vil levere kjappe ladehastigheter, lang rekkevidde og kraftige motorer. Alt dette vil være vanskeligere med typ 250km rekkeviddene som er i Leaf/Golf-segmentet.

 

Det er jo bare å se på oppmerksomheten Hatchbacker får nå idag, nå som de kommer i høyt tempo, så ser man jo hva folk vil ha. Det ville ikke vært særlig annerledes for 1-2 år siden, om Tesla valgte en virkelig folkebil, fremfor en "folkebil" som direkte konkurrerte mot en av de få andre elbilene på markedet - sin egen Model S.

Tjaa, jeg vil ikke si at Model 3 kun konkurrerer mot Model S. Det tror jeg blir litt vel svart/hvitt.

 

Av nysgjerrighet. Hva hadde du tenkt var en naturlig "spec" på en Tesla Hatchback med tanke på pris, størrelse og rekkevidde?

Lenke til kommentar

Absolutt dumt at de ikke har tjent penger. Men det er uklart hvor mye av skylden ligger hos Panasonic, hvor mye av skylden ligger hos Tesla, og hvor mye av skylden ligger andre steder.

 

Noen ganger fungerer samarbeid mindre bra, og da er en mulig løsning å avslutte samarbeidet.

Tesla presser på leveranse, slik at produksjonen har blitt forhastet. Tidligere ansatte hos Panasonic har sagt at så mye som 500,000 celler har blitt kastet hver uke, eller hva det var. 

 

Panasonic som har klart å bli en global leder trur jeg pleier å ha ting i orden. Det er nok Tesla som har presset på her på samme måte som de presser på for produksjonen av bilene sine som gjør at ting sparker tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla presser på leveranse, slik at produksjonen har blitt forhastet. Tidligere ansatte hos Panasonic har sagt at så mye som 500,000 celler har blitt kastet hver uke, eller hva det var. 

 

Panasonic som har klart å bli en global leder trur jeg pleier å ha ting i orden. Det er nok Tesla som har presset på her på samme måte som de presser på for produksjonen av bilene sine som gjør at ting sparker tilbake.

Om Panasonic har lovet mer enn de kan levere, så vil jeg si skylden i hovedsak ligger hos Panasonic. En mulig situasjon:

 

Panasonic: Vi kan levere 500 mill celler til $100/kWh om 3 år.

Tesla: Vi vil ha 1 mrd celler til $80/kwh om 2 år!

Panasonic: Ja, okey, greit da. Da sier vi det sånn.

 

Hvem har egentlig skylden da for at Panasonic ikke tjener penger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp. Det er ikke Teslas segment. Bybil var aldri noe alternativ. Det de vil levere er eneste bil og de vil levere kjappe ladehastigheter, lang rekkevidde og kraftige motorer. Alt dette vil være vanskeligere med typ 250km rekkeviddene som er i Leaf/Golf-segmentet.

Hva som er/kunne vært Teslas segment er jo opp til Tesla selv. Formålet må jo være å tjene penger, og ta så store "jafs" av markedet som overhodet mulig? Det å lansere to sedaner syns jeg ikke helt er det lureste de kunne ha gjort. 

 

Tjaa, jeg vil ikke si at Model 3 kun konkurrerer mot Model S. Det tror jeg blir litt vel svart/hvitt.

 

"Kun" blir jo et ord jeg ikke har brukt, så enig der. Men jeg mener da at "området" dem i mellom er for stort til å rettferdiggjøre avgjørelsen deres med å bygge dem. De faller jo under samme kategori biler. På samme måte som at Model Y og Model X også vil være under samme kategori. SUV. Er SUV og "mindre-SUV" det beste valget å kjøre på, når man kan fylle andre segmenter istedenfor? 

 

Av nysgjerrighet. Hva hadde du tenkt var en naturlig "spec" på en Tesla Hatchback med tanke på pris, størrelse og rekkevidde?

 

Om den kommer nå, eller om den kom for 1-2 år siden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Panasonic har lovet mer enn de kan levere, så vil jeg si skylden i hovedsak ligger hos Panasonic. En mulig situasjon:

 

Panasonic: Vi kan levere 500 mill celler til $100/kWh om 3 år.

Tesla: Vi vil ha 1 mrd celler til $80/kwh om 2 år!

Panasonic: Ja, okey, greit da. Da sier vi det sånn.

 

Hvem har egentlig skylden da for at Panasonic ikke tjener penger?

Et annet scenario:

 

Tesla: Tesla Model 3 kommer til å selge så enormt! Dere må investere X og Y mye i fabrikken, og få den opp sporenstreks! 

Panasonic: Greit, vi invisterer et par milliarder dollar og stoler på deg.

Tesa: Leverer ikke antall produserte biler, og avtalen overholdes ikke. 

 

Tesla tilbakebetaler nå penger, og skylder Panasonic 17 milliarder dollar ifølge tråden jeg viste deg istad. 

 

Hvem har egentlig skylden da for at Panasonic ikke tjener penger?

 

Sånn siden Panasonic ønsker seg ut av samarbeidet? Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesa: Leverer ikke antall produserte biler, og avtalen overholdes ikke.

Avtalen overholdes jo nå når produksjonen har kommet skikkelig i gang. Men mulig det ikke var tilfelle i hele 2017/2018.

 

Tesla tilbakebetaler nå penger, og skylder Panasonic 17 milliarder dollar ifølge tråden jeg viste deg istad.

De skylder ikke 17 mrd. De har fremtidige kjøpsforpliktelser på 17 mrd. To veldig forskjellige ting. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De skylder ikke 17 mrd. De har fremtidige kjøpsforpliktelser på 17 mrd. To veldig forskjellige ting.

Nå ja, de burde overholde en avtale, uavhengig av om den er bindende eller ikke. Det at Panasonic ønsker ut av samarbeidet, peker mot det faktum at Tesla har vært vanskelig å jobbe med, og ikke omvendt. Samt så kan det være mer lukrativt å jobbe med Toyota og SSB inn i fremtiden, selv om de må skrive av kostnadene knyttet til samarbeidet med Tesla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ja, de burde overholde en avtale, uavhengig av om den er bindende eller ikke. Det at Panasonic ønsker ut av samarbeidet, peker mot det faktum at Tesla har vært vanskelig å jobbe med, og ikke omvendt. Samt så kan det være mer lukrativt å jobbe med Toyota og SSB inn i fremtiden, selv om de må skrive av kostnadene knyttet til samarbeidet med Tesla.

Så vidt vi vet har Tesla overholdt alle avtaler.

 

Og vi vet ikke hvem som egentlig ønsker seg mest ut av samarbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt vi vet har Tesla overholdt alle avtaler.

 

Og vi vet ikke hvem som egentlig ønsker seg mest ut av samarbeidet.

https://twitter.com/BradMunchen/status/1176072077167607808

 

Ifølge denne så ligger de jo et stykke bak kjøpsforpliktelsen. Samt det bygger jo ikke akkurat broer å si at man skal produsere batterier selv, mens man har en forpliktelse ovenfor Panasonc. Særlig når Panasonic har endel penger satt fast i prosjektet selv. Ikke rart det blir dårlig stemning fra Panasonic sin side. 

 

"Tesla lost two executives who were responsible for the relationship with Panasonic over the last year."

https://electrek.co/2019/10/09/tesla-panasonic-relationship-hits-hard-times-tesla-make-own-batteries/

 

Litt suspekt av de som hadde ansvaret med å forhandle med Panasonic forlot Tesla? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...