Gå til innhold

Det nye vekterkurset, 2019. Securitas.


ABA

Anbefalte innlegg

Hei dere!


 


Har fått tilbudt stilling som ordensvakt hos PSS Securitas i Hordaland.


Det eneste som holder meg fra å signere, er vekterutdanningen. Har fått tilbud om kun å betale 5000,- for utdanningen. Men dersom jeg derimot stryker, må jeg betale 28.000,- fra egen lomme og ikke fått fullført utdanningen. Virker som at jeg får to forsøk på teoriprøve, men kun ett forsøk på den muntlige delen.


Har noen erfaringer med denne nye vekterutdanningen? Overkommelig/vanskelig? Hvordan er ellers vekteryrket, særlig da som ordensvakt i Bergen sentrum? Er 20 år og student utenom, så kurset foregår intensivt på kvelder og tidvis i helger over ca. en måned(?).


 


Håper på gode innspill! default_Happy.gif


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei dere!

 

Har fått tilbudt stilling som ordensvakt hos PSS Securitas i Hordaland.

Det eneste som holder meg fra å signere, er vekterutdanningen. Har fått tilbud om kun å betale 5000,- for utdanningen. Men dersom jeg derimot stryker, må jeg betale 28.000,- fra egen lomme og ikke fått fullført utdanningen. Virker som at jeg får to forsøk på teoriprøve, men kun ett forsøk på den muntlige delen.

Har noen erfaringer med denne nye vekterutdanningen? Overkommelig/vanskelig? Hvordan er ellers vekteryrket, særlig da som ordensvakt i Bergen sentrum? Er 20 år og student utenom, så kurset foregår intensivt på kvelder og tidvis i helger over ca. en måned(?).

 

Håper på gode innspill! default_Happy.gif

 

 

Ikke mye erfaring med den nye vekterutdanningen, men får du først tatt vekterkurset er du sikret jobb som student :) Enten hos PSS som ordensvakt eller hos securitas/nokas som vekter andre steder. Ofte greit betalt sammenlignet med andre jobber og en del ubekvem arbeidstid som kan komme godt med som student.

 

Ikke jobbet direkte som ordensvakt selv, men trives du ikke med fulle mennesker og ikke er løsningsorientert/tåler litt, er det ikke å anbefale :)

 

 

uansett, så lenge du ikke blir bundet som ordensvakt:

Do it ;) Ingenting å tape!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du bestått den skriftlege eksamenen (som du har fleire forsøk på) så skal det svært mykje til for å stryke den muntlege delen.

 

Opplæringsinstitusjonane gjer også ei vurdering på kven dei tek inn, så det er fyrste sorteringa for å få ut umotiverte deltakarar som f.eks. har fått kurset "gratis" av f.eks NAV som møtte opp fordi dei måtte, men som ikkje ville bestå fordi dei då ville bli tilbudt jobb.

Den andre sorteringa er at du har fått tilbod om jobb. Vekterselskapet brukar ikkje pengar og resursar  på deg om du ikkje er den rette typen til å bestå utdanninga og jobbe som vekter. Sjølv om du styrker og skal betale utdanninga sjølv så er det fortsatt slik at vekterselskapet må legge ut for deg og eventuelt bruke arbeidstid på å kreve inn beløpet frå deg, så det er ikkje slik at dei kastar terning for å sjå kven av kandidatane som er heldige nok til å bestå.

 

Mykje handlar om kor reflektert du er over eiga rolla slik at du veit kvar grensene for maktbruk går i forskjellige situasjonar, samt at du forstår at du har ei rolle ved andre beredskapssituasjonar som f.eks. brann.

 

 

 

Eg er ikkje heilt komfortabel med arbeidsavtalen der du må ta all risiko for stryk sjølv, samtidig så ser eg at alternativet kunne ha våre å kreve at du må ta vekterutdanninga for eiga rekning og deretter søke jobb.

Før den nye utdanninga kom så var det vanleg å ta grunnkurset som var forholdsvis kort for eiga rekning, og at arbeidsgiver betalte for dei neste trinna etterkvart som at dei trengte folk med meir utdanning.

Lenke til kommentar

Du kan ikkje jobbe som vektar utan bestått vekterkurs.

Frå 2018 blei heile vekterkurset lagt inn i eit kurs.

Det vet jeg. Det var ikke det som var poenget mitt heller. PSS er Securitas sitt svar på ordensvakt. De har ikke tariff, og lønnes derfor langt lavere enn overenskomsten til vektere. Poenget mitt var at han da like gjerne kan søke seg en ordentlig vekterjobb med bedre lønn, tariffavtale og mindre fulle folk.

Lenke til kommentar

Ved å skrive under avtalen betaler jeg kun 5000 av kurset selv og binder meg til å jobbe inn min. 340 timer som ordensvakt.

Stryker jeg, blir det hele regningen selv og ingen jobb.

 

Er fulltidsstudent på høgskole ved siden - bør jeg ta denne sjansen og vil det være lett å bestå? To forsøk teori, og kun ett forsøk muntlig!

Lenke til kommentar

Ved å skrive under avtalen betaler jeg kun 5000 av kurset selv og binder meg til å jobbe inn min. 340 timer som ordensvakt.

Stryker jeg, blir det hele regningen selv og ingen jobb.

 

Er fulltidsstudent på høgskole ved siden - bør jeg ta denne sjansen og vil det være lett å bestå? To forsøk teori, og kun ett forsøk muntlig!

Vil du klare å kombinere fulltidsstudier med 160 timer på vekter kurs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å skrive under avtalen betaler jeg kun 5000 av kurset selv og binder meg til å jobbe inn min. 340 timer som ordensvakt.

Stryker jeg, blir det hele regningen selv og ingen jobb.

 

Er fulltidsstudent på høgskole ved siden - bør jeg ta denne sjansen og vil det være lett å bestå? To forsøk teori, og kun ett forsøk muntlig!

 

Hva med å ta kontakt med Nokas eller Securitas å få deg en "mer chill" vekter jobb? :) Ofte disse dekker deler eller hele kurs de også :)

Lenke til kommentar

Timeplanen er slik:

 

Timeplanen vil se slik ut:

Mandag 28.10.19: kl. 16:30-21:30

Tirsdag 29.10.19: kl. 16:30-21:30

Onsdag 30.10.19: kl. 16:30-21:30

Torsdag 31.10.2019: kl. 16:30-21:30

Fredag 01.11.2019: kl. 16:30-21:30

Lørdag 02.11.2019: kl. 10:00-18:00 (Juss)

Søndag 03.11.2019: kl. 10:00-21:00 (Førstehjelp)

 

Mandag 04.11 – fredag 08.11 skal brukes til egenstudier. Bruk de dagene godt og merk at det kreves egen innsats for å lære seg teorien grundig. Dere vil få utlevert 2 lærebøker, «Juss for vektere» og «Vekterfaget. Lovpålagt nasjonal vekteropplæring».

Mandag – torsdag blir det en dag ute i praksis. Samt praksis fredag og lørdag. Praksisen blir gjennomført med en vekter på et utested, hvor dere vil følge en vekter gjennom en vakt. Det blir satt av tid til forberedelser før praksisen og debrief etterpå.

Lørdag 09.11.2019: tidspunkt kommer vi tilbake til (Brannvern)

Mandag 11.11.2019: kl. 16:30-21:30

Tirsdag 12.11.2019: kl. 16:30-21:30

Onsdag 13.11.2019: kl. 16:30-21:30

Torsdag 14.11.2019 – eksamen, blir avtalt tid med hver enkelt

Fredag 15.11.2019 – eksamen, blir avtalt tid med hver enkelt.

Lenke til kommentar

Timeplanen er slik:

 

Timeplanen vil se slik ut:

Mandag 28.10.19: kl. 16:30-21:30

Tirsdag 29.10.19: kl. 16:30-21:30

Onsdag 30.10.19: kl. 16:30-21:30

Torsdag 31.10.2019: kl. 16:30-21:30

Fredag 01.11.2019: kl. 16:30-21:30

Lørdag 02.11.2019: kl. 10:00-18:00 (Juss)

Søndag 03.11.2019: kl. 10:00-21:00 (Førstehjelp)

 

Mandag 04.11 – fredag 08.11 skal brukes til egenstudier. Bruk de dagene godt og merk at det kreves egen innsats for å lære seg teorien grundig. Dere vil få utlevert 2 lærebøker, «Juss for vektere» og «Vekterfaget. Lovpålagt nasjonal vekteropplæring».

Mandag – torsdag blir det en dag ute i praksis. Samt praksis fredag og lørdag. Praksisen blir gjennomført med en vekter på et utested, hvor dere vil følge en vekter gjennom en vakt. Det blir satt av tid til forberedelser før praksisen og debrief etterpå.

Lørdag 09.11.2019: tidspunkt kommer vi tilbake til (Brannvern)

Mandag 11.11.2019: kl. 16:30-21:30

Tirsdag 12.11.2019: kl. 16:30-21:30

Onsdag 13.11.2019: kl. 16:30-21:30

Torsdag 14.11.2019 – eksamen, blir avtalt tid med hver enkelt

Fredag 15.11.2019 – eksamen, blir avtalt tid med hver enkelt.

 

Det hele kommer an på hvor mye du har lyst å jobbe som ordensvakt i PSS. Er det ønskelig å ha en hverdag med ugunstige arbeidstider, med fulle folk som kaller deg tyttebærpoliti, og forteller hva du har lov til, og ikke lov til, så kjør på. Du må i tillegg betale for et langt vekterkurs som gir deg inngangsbilletten til en jobb som betaler like mye som kassa på Rema 1000. Jeg har ikke noe i mot vekteryrket, da jeg selv har jobbet 13 år i sikkerhetsbransjen, men akkurat det med fulle folk er ikke noe jeg gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...