Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

21 hours ago, Gouldfan said:

Om alle kriminelle også hadde hatt maskingevær, så hadde jeg kjøpt popcorn, cola og koset meg som skuelysten til et Norge i Apokalypse...

Det er en splatterfilm laget i den scifi framtid der en klovn og en STORPOLITIKER, Ble Statsminister og justisminister.

 

Klovnen er Minister og politikeren er stor og er sef en Statsminister.. han slår Trump så det holder.

 

Da som kjent Trump er mye rart, men utrolig nok imot Helautomatisk maskingevær bærerett til alle amerikanere.....

 

Ser folk forestiller seg, og borgerkrig i Norge med NMB og Isis på frislepp og gjenger er nok god underholdning i en fiktiv fremtid.

 

Valen hadde vel heva innsats, skutt ned nabohusene med Bazooka fordi han trodde en venninne kom hjem...

Er det ikke bedre med en splatterfilm hvor storpolitikeren blir voldtatt og drept, mens han forsøker å forsvare seg med sin pepperspray, jeg mente forsvarsspray (så vi ikke bryter loven her)? Bare at det ikke hjelper? Bare at en forsvarsspray er det mest latterlige som finnes? Så går de kriminelle fra dør til dør, og gjør det samme? Hvorfor skal de bry seg, når det verste de kan møte på er en "forsvarsspray"? Snakk om idioti.

Hvilken film foretrekker du? Den hvor de kriminelle blir utryddet, eller den hvor det er fritt vilt på alle lovlydige, hvor de lovlydige klamrer seg til telefonen i håp om at politiet kommer før de rekker å helle bensin over familien og sette fyr på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
storpolitikeren skrev (17 timer siden):

Er det ikke bedre med en splatterfilm hvor storpolitikeren blir voldtatt og drept, mens han forsøker å forsvare seg med sin pepperspray, jeg mente forsvarsspray (så vi ikke bryter loven her)? Bare at det ikke hjelper? Bare at en forsvarsspray er det mest latterlige som finnes? Så går de kriminelle fra dør til dør, og gjør det samme? Hvorfor skal de bry seg, når det verste de kan møte på er en "forsvarsspray"? Snakk om idioti.

Hvilken film foretrekker du? Den hvor de kriminelle blir utryddet, eller den hvor det er fritt vilt på alle lovlydige, hvor de lovlydige klamrer seg til telefonen i håp om at politiet kommer før de rekker å helle bensin over familien og sette fyr på?

Den dagen der det blir normalt og problematisk at kriminelle går dør til dør med maskingevær og voldtar deg og familien, da støtter jeg maskingevær til deg og familien...

 

Jeg tror ikke vi er der enda, andre forsvarsmiddel, pistol, osv er jeg villig til å diskutere, iallefall for folk med trusselbilde.

 

Men jeg er mest for at politiet skal få midler og bemanning nok til å skape mer trygghet. I Norge idag så tror jeg det er det riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Hahaha! Politiet skal hindre all kriminalitet? I 99.999% av tilfellene er Politiet på voldsåstedet først etter hendelsen er over. 

Økt politi og kjapp utrykning har avskrekkende effekt.

Det samme har alarmer og kamera overvåkning både i hjem og i by.

Akkurat som at fartsmåler senker hastigheten og råkjøring..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gouldfan said:

Den dagen der det blir normalt og problematisk at kriminelle går dør til dør med maskingevær og voldtar deg og familien, da støtter jeg maskingevær til deg og familien...

 

Jeg tror ikke vi er der enda, andre forsvarsmiddel, pistol, osv er jeg villig til å diskutere, iallefall for folk med trusselbilde.

 

Men jeg er mest for at politiet skal få midler og bemanning nok til å skape mer trygghet. I Norge idag så tror jeg det er det riktige.

Så du støtter pistol til selvforsvar. At man kan kjøpe pistol UTEN å ha behov for å bruke den til konkurranseskyting.

Greit.

Hvilke pistoler skal være lov? Kaliber? Hvilken type ammunisjon? Størrelse på magasiner?

Uansett hva du sier til dette kommer jeg til å spørre, hvorfor ikke grovere kaliber? Hvorfor ikke større magasiner? Til slutt kommer jeg til å spørre, hva er forskjellen på dette og en fullautomatisk pistol?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

Eneste det ikke har effekt på er de totalt gale, sinnssyke....

 

Hvordan ble det så med disse galninger om alle fikk rett til å bære maskingevær?? Sjangsen for at de også da er bevæpnet med skytevåpen er høy...

 

De ville blitt drept av de andre lovlydige, fordi de andre lovlydige er det ufattelig mye flere av, og de har også fullauto gevær. De ville fått nok av tullinger som går rundt og skyter, og drept de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (8 timer siden):

Så du støtter pistol til selvforsvar. At man kan kjøpe pistol UTEN å ha behov for å bruke den til konkurranseskyting.

Greit.

Hvilke pistoler skal være lov? Kaliber? Hvilken type ammunisjon? Størrelse på magasiner?

Uansett hva du sier til dette kommer jeg til å spørre, hvorfor ikke grovere kaliber? Hvorfor ikke større magasiner? Til slutt kommer jeg til å spørre, hva er forskjellen på dette og en fullautomatisk pistol?

Forskjellen er at skadepotensialet på maskingevær er mye større.

Et maskingevær kan feks kverke en hel skole med noen trykk, eller en buss eller en bygd.

 

En pistol kan effektivt uskadeliggjøre inntil 2-5 personer.

 

Jeg sa jeg var villig til å diskutere dette.

 

Jeg diskuterer jo helautomatisk også, men jeg mistenker trolling fra deres side.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gouldfan said:

Forskjellen er at skadepotensialet på maskingevær er mye større.

Et maskingevær kan feks kverke en hel skole med noen trykk, eller en buss eller en bygd.

 

En pistol kan effektivt uskadeliggjøre inntil 2-5 personer.

 

Jeg sa jeg var villig til å diskutere dette.

 

Jeg diskuterer jo helautomatisk også, men jeg mistenker trolling fra deres side.

En buss kan også kverke en hel skole. Samme kan en kanne bensin og eske fyrstikker. Hva er forskjellen? At et gevær virker mer skummelt? Jeg tror vi har funnet forskjellen.

Men det er også en annen forskjell. I motsetning til en buss eller en kanne bensin, så kan ikke noen av de brukes til selvforsvar når det kommer en ungdomsgjeng og skal "ta deg", eller innbruddstyver, mordere, voldtektsmenn, og annet pakk.

Hele poenget med fullauto er at det skal ha stort skadepotensial! Du kan uskadeliggjøre 2-5 personer med en pistol sier du? Fint for deg at du er elitesoldat, det er ikke alle som er det. Hva gjør du hvis et par av dine angripere også har pistol? Dette er en konkurranse du ikke har lyst til å tape. Hvorfor skal du gi deg selv en ulempe med å begrense hva du har med å forsvare deg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gouldfan said:

Forskjellen er at skadepotensialet på maskingevær er mye større.

Et maskingevær kan feks kverke en hel skole med noen trykk, eller en buss eller en bygd.

 

En pistol kan effektivt uskadeliggjøre inntil 2-5 personer.

 

Jeg sa jeg var villig til å diskutere dette.

 

Jeg diskuterer jo helautomatisk også, men jeg mistenker trolling fra deres side.

Jeg mistenker trolling fra din side, jeg har skrevet 10+ ganger at det finnes fullautomatiske pistoler som kunne blitt brukt, men du later som at fullautomatisk bare betyr maskingevær. 

Du har større sjanse for å leve hvis du blir truffet av en pistolkule enn en riflekule. 

Quote

The research team found that events with a handgun were associated with a higher percentage of people killed, whereas events involving a rifle were associated with more people shot. About 26 percent of those shot with a handgun had more than one fatal wound, versus two percent of people shot with a rifle. Handguns were also more likely to be associated with brain and heart injuries.

https://www.reuters.com/article/us-health-gunshots/handguns-more-lethal-than-rifles-in-mass-shootings-idUSKCN1OU11G

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Jeg mistenker trolling fra din side, jeg har skrevet 10+ ganger at det finnes fullautomatiske pistoler som kunne blitt brukt, men du later som at fullautomatisk bare betyr maskingevær. 

Du har større sjanse for å leve hvis du blir truffet av en pistolkule enn en riflekule. 

https://www.reuters.com/article/us-health-gunshots/handguns-more-lethal-than-rifles-in-mass-shootings-idUSKCN1OU11G

Vet du hva fullautomatisk maskinpistol er enda verre å sikte med enn maskingevær med kolbe.

Når jeg sier pistol så mener jeg vanlig pistol enten revolver eller magasin.

 

Børse, pistol er mer enn nok.

 

Grunnen til at jeg tror dere to troller er fordi det vel bare er dere som mener at maskingevær er nødvendig i selvforsvar i Norge... Samt at en har nicket Debattklovn....

Hvorfor tror du politiet ikke bruker helautomatisk? Tror dette kun er for spesialstyrker og Delta.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (2 timer siden):

En buss kan også kverke en hel skole. Samme kan en kanne bensin og eske fyrstikker. Hva er forskjellen? At et gevær virker mer skummelt? Jeg tror vi har funnet forskjellen.

Men det er også en annen forskjell. I motsetning til en buss eller en kanne bensin, så kan ikke noen av de brukes til selvforsvar når det kommer en ungdomsgjeng og skal "ta deg", eller innbruddstyver, mordere, voldtektsmenn, og annet pakk.

Hele poenget med fullauto er at det skal ha stort skadepotensial! Du kan uskadeliggjøre 2-5 personer med en pistol sier du? Fint for deg at du er elitesoldat, det er ikke alle som er det. Hva gjør du hvis et par av dine angripere også har pistol? Dette er en konkurranse du ikke har lyst til å tape. Hvorfor skal du gi deg selv en ulempe med å begrense hva du har med å forsvare deg selv?

I ditt scenario ville du bare og innbruddstyver som kommer for å voldta deg 2-5 alle hatt maskingevær.

 

Det blir mexicansk standoff uansett. Om du dør så blir du iallefall ikke voldtatt..

Lenke til kommentar
18 hours ago, Gouldfan said:

I ditt scenario ville du bare og innbruddstyver som kommer for å voldta deg 2-5 alle hatt maskingevær.

 

Det blir mexicansk standoff uansett. Om du dør så blir du iallefall ikke voldtatt..

Da tror jeg du har forstått poenget.

Ja, selv om alle disse 2-5 har maskingevær, så lenge jeg også har maskingevær, så risikerer de også livet like mye som jeg gjør.

Hva tror du skjer hvis en lovlydig og flere kriminelle begge peker på hverandre med maskingevær på to meter avstand? Tror du kanskje at selv om den lovlydige får mange kuler i kroppen at han likevel griper rundt avtrekkeren og får skutt et par av de mens han dør?

Og la oss ikke glemme. Tenk hvis de kriminelle ikke har skytevåpen med seg i det heletatt? Eller ikke antar at huseier er klar for besøket? Hva hvis de kriminelle ikke stormer huset som elitesoldater, og ikke har sine gevær klar til å peke på der huseieren dukker opp? Husk at vi har fullautomatiske gevær her. Du får tømt et helt magasin før de kriminelle rekker å snu seg og løfte sine gevær. Hvem tror du vinner da? La meg gjette tre ganger.

"Urettferdighetene", i forhold til hvilke våpen vi har, er uansett nå visket ut. Jeg har evne til å skade de like mye som de har evne til å skade meg. Jeg har også loven på min side. Det hjelper ikke så mye at de er flere, at de er sterkere, at de er "tøff", eller at de har våpen. Ingenting hjelper. De kan veldig lett ende opp død. Jeg trenger ikke være sterk og ung, det eneste jeg trenger å gjøre er å trykke på en knapp. Kan jeg ende opp på samme måten? Ja, det kan jeg.

Men huseieren kan lett ha fordelen på sin side. Huseieren vet tross alt nøyaktig hvordan huset ser ut på innsiden. Huset er mørkt. Huseieren kan ha stille alarmsystemer og overvåkningsystemer. Huseieren kan i stillhet vente til de er på et bekvemmelig sted i mørke, liste seg rundt og tømme noen magasiner først og stille spørsmål senere.

Kan du gjøre noe av dette i dag, lovlig? Nei, men vi har altså et tankeeksperiment her hvor vi later som om dette var lov. I retten etterpå får OFFERET, huseier, full støtte. Det er aldri noen tvil om at offeret har lov til å gjøre hva som helst. Stoppe når det ikke lenger er noen trussel? Hvordan vet du at det ikke lenger er noen trussel? Dette ville vært helt opp til offeret å avgjøre fordi det er fullstendig subjektivt. Her er det bare å skyte. Var noen ubudne "gjester" i hans hus? Da er det hjemmel til full slakt. Dommeren gir han en klapp på skulderen. Takker han for å ha gjort samfunnet en stor tjeneste og gir tips om å bruke kraftigere ammunisjon neste gang, han ene av de fem overlevde visstnok. Men siden situasjonen er over nå, så er det ikke lenger lov å drepe han.

Hva tror du det egentlig er når kriminelle dukker opp for å slå, drepe og voldta? En hyggestund? Nei, det er krig. At du bare kan trekke på skuldrene over dette og synes det er helt greit at offeret bare blir et enda større offer er helt ubegripelig.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Gouldfan said:

Vet du hva fullautomatisk maskinpistol er enda verre å sikte med enn maskingevær med kolbe.

Når jeg sier pistol så mener jeg vanlig pistol enten revolver eller magasin.

 

Børse, pistol er mer enn nok.

 

Grunnen til at jeg tror dere to troller er fordi det vel bare er dere som mener at maskingevær er nødvendig i selvforsvar i Norge... Samt at en har nicket Debattklovn....

Hvorfor tror du politiet ikke bruker helautomatisk? Tror dette kun er for spesialstyrker og Delta.

Dine påstander om våpen tar jeg med en hel trillebår med salt basert på det feilaktige du har skrevet tidligere i tråden. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Gouldfan said:

Vet du hva fullautomatisk maskinpistol er enda verre å sikte med enn maskingevær med kolbe.

Når jeg sier pistol så mener jeg vanlig pistol enten revolver eller magasin.

 

Børse, pistol er mer enn nok.

 

Grunnen til at jeg tror dere to troller er fordi det vel bare er dere som mener at maskingevær er nødvendig i selvforsvar i Norge... Samt at en har nicket Debattklovn....

Hvorfor tror du politiet ikke bruker helautomatisk? Tror dette kun er for spesialstyrker og Delta.

Kanskje fordi politiet ikke har skikkelig trening? Jeg driter i hvorfor politiet ikke har dette. Politiet i andre byer har ikke engang pistol på seg! Synd for de, når de har behov for det. Da angrer de nok bittert.

Og dette er bare tull. Maskinpistol er vanskeligere å sikte med? Hvorfor må du alltid lage til en situasjon som undergraver dette? Du er aldri villig til å se på en situasjon hvor det faktisk er nyttig.

Her er situasjonen: En gjeng på 8 ungdommer står rundt en uskyldig fyr dytter på han, tar frem kniven og sier de skal sløye han som en fisk om han ikke gir alt han eier. Skjærer han litt i ansiktet kanskje?

Er det nyttig med maskinpistol nå? Ja. Du trenger ikke engang sikte, du bare holder inne avtrekkeren da de står helt inntil deg.

Endret av storpolitikeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...