Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mandodiao skrev (På 4.3.2020 den 19.56):

 

Screenshot_20200304-181216_Drive.jpg

Screenshot_20200304-194242_Samsung Internet.jpg

Ey!!!! Det er ikke sammenlignbart, det bor 60x så mange mennesker i USA som i Norge!

Så det var 10,265‬ mennesker som ble drept av skytevåpen i USA 2018, og i Norge var det 3 stk drept i samme periode. Men du må ikke glemme å gange Norges befolkning med 60x... Så da blir det hele 180 drepte i Norge med skytevåpen. Det er åpenbart at vi trenger fullautomatisk til selvforsvar. Angrep er beste forsvar vet dere?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Svært bra argumentasjon, bare ta et enkeltår og sammenlikn. 
Lurer på hva vi får om vi sammenlikner 2011, jeg er sikker på at Norge kommer ut best... 

Ikkje gidd med slikt hykleri når du seinast siste to siden prøvde bruke ein person og ein hendelse som bevis på at sjølvforsvar er umogleg uten skytevåpen. Dette ignorerer også korleis du typiskt berre blir stille i eit par dager, for så å spy ut ein eller anna anekdote.

Kort og fortalt: Om du skal klaga på noko, klag over noko du ikkje sjølv er meir skyldig i.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 minutter siden):

Hvor mange ganger har fullautomatiske våpen blitt brukt i ulovligheter i USA? 
Vel, svaret er en håndfull, mer spesifikt kjenner man bare til 3 hendelser.

Så årlig blir antageligvis 0 personer drept av fullautomatiske våpen i USA. 
Langt flere blir drept av kniv i Norge enn de som blir drept av fullautomatiske våpen i USA. 

Om du leser videre så er fullautomatisk forbudt siden 1934. Undrer om gangsternes og bankranernes Tommy Gun har skylden, tror det er et føderalt forbud....

Kniv derimot og pistol derimot er lov i de fleste amerikanske delstater. Du har lov å ha kniv i huset, og iallefall i noen landlige strøk kan du bære kniv .

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Om du leser videre så er fullautomatisk forbudt siden 1934. Undrer om gangsternes og bankranernes Tommy Gun har skylden, tror det er et føderalt forbud....

Nei, det er absolutt ikke sant, nå sprer du fake news. 
Fullautomatiske våpen er lovlige i USA og mange, mange personer eier slike våpen lovlig. 

Les deg litt opp og skaff deg litt kunnskap. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Her kan vi se det vi snakker om i praksis, dersom Tommy Gun og maskingevær ble forbudt pga gangstere og bankranere som sto på bilene og skjøt på politiet. Da skjønner vi hvorfor sånt blir forbudt.

Rett og slett for de kriminelle karer til seg våpen i mye større grad og bruker det mot folk og politi....

 

Og USA er vel det mest våpen-liberale demokratiet som finnes...

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Nei, det er absolutt ikke sant, nå sprer du fake news. 
Fullautomatiske våpen er lovlige i USA og mange, mange personer eier slike våpen lovlig. 

Les deg litt opp og skaff deg litt kunnskap. 

Nei fullautomatisk våpen er ulovlig i USA å bære.

Det står greit forklart i din egen link, amerikanerne vet vel det bedre enn deg og meg, og jo jeg tror det er føderal gammel lov. Det er sikkert mulig å eie om du er samler, men da er det nok strengere.

De gjorde en stor sak av det i Las Vegas massakren, der en Breivik-fyr trikset seg til modifisert helautomatisk med plast deler kjøpt lovlig på internett.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å eie maskingevær laget etter 1986, du må søke det føderale om godkjenning, er dette FBI?

Og den lokale representant for politiet eller Sheriffen må godkjenne det. Og våpenet må være fra før 1986.

Og dessuten koster det 100.000kr å ordne lovlig. Da er det nesten bedre med Taekwon-do, pistol og rifle (USA) og vaktbikkje og kamera...

 

Jeg synes fullautomatisk er oppskrytt til selvforsvar, andre skytevåpen er mye mer effektivt til vanlig selvforsvar... Jeg synes heller ikke skytevåpen er nødvendig til selvforsvar i Norge. Ta heller forhåndsregler i byene og gå i følge hjem, eller kjør taxi.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gouldfan said:

Nei fullautomatisk våpen er ulovlig i USA å bære.

Ulovlig å bære? Sannsynligvis. 

Quote

Det står greit forklart i din egen link, amerikanerne vet vel det bedre enn deg og meg, og jo jeg tror det er føderal gammel lov. Det er sikkert mulig å eie om du er samler, men da er det nok strengere.

Veldig mange eier slike våpen lovlig. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Og dessuten koster det 100.000kr å ordne lovlig. Da er det nesten bedre med Taekwon-do og vaktbikkje og kamera...

Lykke til med det. Du kan jo spørre MMA-utøver i verdensklasse Anthony Smith hvor bra det går med tomhendt selvforsvar. 
Hans jobb er å slåss, og han klarte ikke håndtere en mindre fyr enn seg. Så at du skal forsvare deg etter et par taekwondo-timer er garantert til å gå bra...

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Lykke til med det. Du kan jo spørre MMA-utøver i verdensklasse Anthony Smith hvor bra det går med tomhendt selvforsvar. 
Hans jobb er å slåss, og han klarte ikke håndtere en mindre fyr enn seg. Så at du skal forsvare deg etter et par taekwondo-timer er garantert til å gå bra...

Du tar ikke et par timer, du går fast til trening. Har et par fettere som har svart belte. Og de knuser mur og plank med nevene...

Var bare et eksempel, hva MMA folk driver med bryr meg ikke. Det er ikke MMA tilstander i byer som Larvik, Drammen osv.

 

I Oslo som også er relativt liten, så går du i følge korte strekninger og tar taxi sent på kvelden. Jeg tror ikke byen blir tryggere av at du bærer en UZI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...