Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Vel, la oss se på noen av motargumentene som er kommet.

Quote

De som ønsker et mindre trygt samfunn pga. en personlig frykt mot og ikke klare å beskytte seg mot alt som måtte møte en.
Det er et paradoks av en tankegang egentlig.

1. Trekker konklusjon at noen ønsker et mindre trygt samfunn
2. Trekker konklusjon om at samfunnet blir mindre trygt om lovlig bevæpning innføres. 

Og denne personen snakker om irrasjonelle argumenter fra motparten. Sukk... 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, debattklovn said:

Vel, la oss se på noen av motargumentene som er kommet.

1. Trekker konklusjon at noen ønsker et mindre trygt samfunn

Det har gått meg hus forbi i så fall. Det har vært nevnt at det samfunnet du ønsker vil bli mer utrygt, men det betyr ikke at du ønsker at det skal bli mer utrygt. Jeg tror ingen her mener at du vil ha et mer utrygt samfunn. Snarere er det vel det motsatte som er grunnen.

Jeg vil sågar dra det så langt at det er du selv som står for den påstanden da du i klartekst har sagt at man ikke vil at selvforsvar skal være en rett. Det er vel et ønske om et mindre trygt samfunn, er det ikke?

1 hour ago, debattklovn said:

2. Trekker konklusjon om at samfunnet blir mindre trygt om lovlig bevæpning innføres. 

Gitt tilgjengelig statistikk så er det ingen hårreisende konklusjon.

1 hour ago, debattklovn said:

Og denne personen snakker om irrasjonelle argumenter fra motparten. Sukk...

Hvis det man ser er et ønske om et tryggere samfunn ved hjelp av midler som gjør det mer utrygt så er det vel ganske korrekt å bruke ordet irrasjonelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Jeg vil sågar dra det så langt at det er du selv som står for den påstanden da du i klartekst har sagt at man ikke vil at selvforsvar skal være en rett. Det er vel et ønske om et mindre trygt samfunn, er det ikke?

Jeg ønsker ikke at selvforsvar ikke skal være en rett, og jeg har ikke påstått det heller. 

Quote

Gitt tilgjengelig statistikk så er det ingen hårreisende konklusjon.

Jeg har ikke sett deg presentere noen norsk statistikk her. 

 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, debattklovn said:

Jeg ønsker ikke at selvforsvar ikke skal være en rett, og jeg har ikke påstått det heller. 

Godt jeg ikke skrev det da. Derimot fremmet jeg noe du har sagt at er tilfellet i samfunnet. Altså at selvforsvar ikke er en rett. Det er din påstand, er det ikke? Og om så er, gjør ikke det samfunnet mindre trygt?

44 minutes ago, debattklovn said:

Jeg har ikke sett deg presentere noen norsk statistikk her.

Om du finner statistikken irrelevant står du jo fritt til å argumentere for det, og det har du jo gjort. Det gjør ikke argumentet som bruker statistikken irrasjonell om du ikke kan vise at den er irrelevant. Noe du ikke har gjort da din eneste kommentar mot statistikken er at folk i Norge har så forskjellig kultur. Et tynt argument du ikke har gjort rede for.
Som om nordmenn ikke reagerer i affekt, blir sjalue, er hevngjerrige, glemmer ting, undervurderer farer, overvurderer egne evner, tar feil av situasjoner, osv slik alle normale mennesker gjør.

Hele det argumentet høres ut som du argumenterer for at nordmenn er så fantastiske at de aldri gjør feil, aldri har uhell og aldri feilvurderer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Godt jeg ikke skrev det da. Derimot fremmet jeg noe du har sagt at er tilfellet i samfunnet. Altså at selvforsvar ikke er en rett. Det er din påstand, er det ikke? Og om så er, gjør ikke det samfunnet mindre trygt?

At noe jeg sier gjør samfunnet mindre trygt? Det høres svært, svært tvilsomt ut.

Quote

Om du finner statistikken irrelevant står du jo fritt til å argumentere for det, og det har du jo gjort. Det gjør ikke argumentet som bruker statistikken irrasjonell om du ikke kan vise at den er irrelevant. Noe du ikke har gjort da din eneste kommentar mot statistikken er at folk i Norge har så forskjellig kultur. Et tynt argument du ikke har gjort rede for.
Som om nordmenn ikke reagerer i affekt, blir sjalue, er hevngjerrige, glemmer ting, undervurderer farer, overvurderer egne evner, tar feil av situasjoner, osv slik alle normale mennesker gjør.

Hele det argumentet høres ut som du argumenterer for at nordmenn er så fantastiske at de aldri gjør feil, aldri har uhell og aldri feilvurderer.

Jeg kan ikke se at du eller andre har presentert noe relevant norsk statistikk på området.

Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

At noe jeg sier gjør samfunnet mindre trygt? Det høres svært, svært tvilsomt ut.

Jeg snakket selvfølgelig om at du snakket om noe du mener gjør samfunnet mindre trygt. Ikke at det at du sier det gjør samfunnet mindre trygt. Men det skjønte du vel dersom du snakker norsk.

Kverulant.

2 hours ago, debattklovn said:

Jeg kan ikke se at du eller andre har presentert noe relevant norsk statistikk på området.

Det kan du vel si, og andre kan argumentere at det er kontraintuitivt å kreve en statistikk som gjelder for en spesifikk nasjonalitet i denne saken. Noe du ikke har klart å si hvorfor er nødvendig mellom USA og Norge. Utover at vi har så forskjellig kultur, da. Hva det nå enn skulle ha med saken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Det kan du vel si, og andre kan argumentere at det er kontraintuitivt å kreve en statistikk som gjelder for en spesifikk nasjonalitet i denne saken. Noe du ikke har klart å si hvorfor er nødvendig mellom USA og Norge. Utover at vi har så forskjellig kultur, da. Hva det nå enn skulle ha med saken å gjøre.

Vel, det er en grunn til at hvert land lager sin egen statistikk. Det er veldig store forskjeller på USA og Norge. Du må gjerne si at det er kontraintuitivt, men bevisbyrden ligger på deg for å argumentere for at USAs statistikk uten videre kan overføres til norske forhold. 

Etter det argumentet kan vi jo legge ned SSB, for amerikanerne produserer langt mer statistikk enn hva vi gjør her på berget. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Vel, det er en grunn til at hvert land lager sin egen statistikk.

De har forskjellige statistiske byråer.

3 minutes ago, debattklovn said:

Det er veldig store forskjeller på USA og Norge. Du må gjerne si at det er kontraintuitivt, men bevisbyrden ligger på deg for å argumentere for at USAs statistikk uten videre kan overføres til norske forhold. 

Jeg har ikke sagt at det uten videre kan overføres til Norge. Derimot sier du at det ikke gjelder i det hele tatt. Ingen korrelasjon. En påstand som påpeker at vi er så forskjellige som mennesker i disse landene at vi sågar reagerer forskjellig både på ulykker og trusler. En påstand som vanskelig kan understøttes med noe som helst.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Vel, det er en grunn til at hvert land lager sin egen statistikk. Det er veldig store forskjeller på USA og Norge. Du må gjerne si at det er kontraintuitivt, men bevisbyrden ligger på deg for å argumentere for at USAs statistikk uten videre kan overføres til norske forhold. 

Etter det argumentet kan vi jo legge ned SSB, for amerikanerne produserer langt mer statistikk enn hva vi gjør her på berget. 

Det er du som fronter amerikanske forhold som grunnen til at vi i Norge må ha bæringtillatelse. På grunn av hvordan det er i USA. Dine egne videoer er utelukkende fra USA. Men når vi sier at USA har problemer med slik bæretillatelse, nei da gjelder det ikke lengre. Bare når det taler din sak.

Lenke til kommentar
1 minute ago, fokkeslasken said:

Jeg har ikke sagt at det uten videre kan overføres til Norge. 

Ok, men samtidig sier du dette

Quote

Gitt tilgjengelig statistikk så er det ingen hårreisende konklusjon.

Hvorfor skal vi trekke konklusjoner av denne statistikken som ikke uten videre kan overføres til Norge? 
Det gir lite mening. 

 

Lenke til kommentar
Just now, fokkeslasken said:

Det er du som fronter amerikanske forhold som grunnen til at vi i Norge må ha bæringtillatelse. På grunn av hvordan det er i USA. Dine egne videoer er utelukkende fra USA. Men når vi sier at USA har problemer med slik bæretillatelse, nei da gjelder det ikke lengre. Bare når det taler din sak.

Nei, noen av videoene jeg postet var også fra Brasil. Og grunnen til at jeg i det hele tatt postet disse er fordi folk her uten et fnugg av peiling på selvforsvar eller fysiske konflikter kastet ut generelle falskheter som var lett å avkrefte ved hjelp av evidens fra virkeligheten. 
Samtidig har Norge et veldig strengt lovverk rundt publisering av bilder og video, så det finnes sannsynligvis bare et mikroskopisk antall videoer av selvforsvar osv. fra Norge. 

Jeg har postet plenty, plenty nyhetssaker fra Norge her. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Nei, noen av videoene jeg postet var også fra Brasil. Og grunnen til at jeg i det hele tatt postet disse er fordi folk her uten et fnugg av peiling på selvforsvar eller fysiske konflikter kastet ut generelle falskheter som var lett å avkrefte ved hjelp av evidens fra virkeligheten. 

Som kva då? Du postet dem typiskt med diverse hysteria.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Nei, noen av videoene jeg postet var også fra Brasil.

For i Brasil er kulturen som i Norge?

3 minutes ago, debattklovn said:

Og grunnen til at jeg i det hele tatt postet disse er fordi folk her uten et fnugg av peiling på selvforsvar eller fysiske konflikter kastet ut generelle falskheter som var lett å avkrefte ved hjelp av evidens fra virkeligheten.

Virkeligheten fra en annen kultur?

3 minutes ago, debattklovn said:

Samtidig har Norge et veldig strengt lovverk rundt publisering av bilder og video, så det finnes sannsynligvis bare et mikroskopisk antall videoer av selvforsvar osv. fra Norge.

Tullprat. Du kan poste det samme materialet fra Norge som fra USA og Brasil.

Lenke til kommentar
1 minute ago, fokkeslasken said:

For i Brasil er kulturen som i Norge?

Virkeligheten fra en annen kultur?

Falskhetene jeg avkreftet var generelle, ikke-lokasjonsspesifiskke falskheter. 

Quote

Tullprat. Du kan poste det samme materialet fra Norge som fra USA og Brasil.

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. I Norge har vi svært strengt lovverk rundt publisering av slike konfliktsvideoer så det er derfor svært få i omløp, etter hva jeg har sett. Det i motsetning til andre land som USA og Brasil der folk står mer fritt til å poste, og titusenvis av videoer ligger fritt tilgjengelig. 


 

Lenke til kommentar
Just now, debattklovn said:

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. I Norge har vi svært strengt lovverk rundt publisering av slike konfliktsvideoer så det er derfor svært få i omløp, etter hva jeg har sett. Det i motsetning til andre land som USA og Brasil der folk står mer fritt til å poste, og titusenvis av videoer ligger fritt tilgjengelig. 

Dette trenger du vise til bevis på, f.eks relevant lovverk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Falskhetene jeg avkreftet var generelle, ikke-lokasjonsspesifiskke falskheter. 

For all del. Fortsett å påstå det.

3 minutes ago, debattklovn said:

Tror ikke du skjønte hva jeg mente. I Norge har vi svært strengt lovverk rundt publisering av slike konfliktsvideoer så det er derfor svært få i omløp, etter hva jeg har sett. Det i motsetning til andre land som USA og Brasil der folk står mer fritt til å poste, og titusenvis av videoer ligger fritt tilgjengelig.

For folk som kan få views på youtube og tjener penger på det spør loven først... Det er jo ikke slik at alle i Norge har med seg et kamera hele tiden så det kan jo ikke være grunnen.

Lenke til kommentar
On 2/26/2020 at 5:18 PM, debattklovn said:

For lovlig bevæpning:
-Som en forsikring i mot tyranniske myndigheter(som i USA). Det er bare 75 år siden WW2. Samfunnet kan ha forandret seg, men mennesker som art har ikke forandret seg særlig, og tyranniske myndigheter kan derfor lett oppstå. I alle land.  

-For personers beskyttelse av egen kropp nødvendig fordi:
                   -kriminelle voldspersoner er i samfunnet og kommer til å være i samfunnet
                   -de er ofte bevæpnet og/eller flere
                   -de kriminelle kan være fysisk overlegen ofrene
                   -Politiet skal i teorien beskytte befolkningen men klarer det ikke i praksis
Å beskytte sin egen kropp burde være en grunnleggende, selvfølgelig menneskerettighet. Det sier seg selv at en kvinne på 55 kg ikke kan forsvare seg tomhendt mot to menn på 100 kg som vil drepe/voldta henne, dermed er pistol til selvforsvar for ustraffede et minstekrav. Dette burde være innlysende og åpenbart. 

-Som en personlig frihet for å samle, jakte eller skyte på blink med våpen. Mange er våpeninteresserte. 

Dette er noen av hovedargumentene for lovlig bevæpning. Jeg har ikke sett motargumenter med substans i tråden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...