Gå til innhold

Påfyll av IT på økonomiutdannelse - hvilke emner?


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å fylle på øko.utdannelsen min med IT.

 

Nedenfor har jeg bilde av fag som er aktuell, men spørsmålet er hva slags emne(®) jeg kommer lengst med, for å være aktuell for en jobb der man gjerne bruker både økonomi og IT-kunnskaper.

 

FF6-B13-DC-E989-4-B6-F-8-B87-81244-ACF38

 

Hva slags tanker har dere? Hva tror du av disse emnene vil gi viktig kunnskap?

 

Takk for svar :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg ønsker å fylle på øko.utdannelsen min med IT.

 

Nedenfor har jeg bilde av fag som er aktuell, men spørsmålet er hva slags emne(®) jeg kommer lengst med, for å være aktuell for en jobb der man gjerne bruker både økonomi og IT-kunnskaper.

 

FF6-B13-DC-E989-4-B6-F-8-B87-81244-ACF38

 

Hva slags tanker har dere? Hva tror du av disse emnene vil gi viktig kunnskap?

 

Takk for svar :)

 

Hvilken økonomi utdanning tar du? bachelor eller master? Hva tenker du å jobbe med? konsulent arbeid? utvikling? programmering? AI?

 

Ville trodd at DAT107, DAT109, DAT110, DAT153 OG dat154 alle er ganske ok. Men har mye å si hva du ønsker å jobbe med også. Tar du en siv.økonomi utdannelse/master, så kan du f.eks jobbe som konsulent innenfor IT med litt fag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal jobbe med analyse ville jeg tatt et fag i grunnleggende programmering, gjerne Python eller r, og enda bedre om faget er i kombinasjon med matematikk.

 

Dersom du derimot skal jobbe som konsulent i tilknytning til IT-bransjen, som det høres ut som, er det viktigere med en grunnleggende forståelse av hvordan utvikling foregår, heller enn å kunne utvikle selv. Da ville jeg feks gått for DAT109 i første omgang.

 

Hvor mange av emnene er det du skal ta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er stor forskjell på de fagene. De tre nederste er "tyngre" 3års spesialiseringer som krever mer kunnskap enn de over. Mens noen andre er første års fag. Så ville vertfall tatt et du har sjangs til å komme igjennom om du ikke er flink i programmering fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er analyse da tenker jeg?

 

Ja er enige i det du skriver egentlig. DAT109 hm ja det tenkte jeg faktisk på virket mest relevant.

 

Jeg vet ikke. Må kombineres med jobb så tenkte ikke mer enn 1 eller 2 fag.

Økonomisk analyse mener jeg. Da trenger man ikke så mye systemkompetanse eller utviklingskompetanse, man trenger hovedsakelig kompetanse om databehandling i for eksempel Python, R og Excel.

 

Selv tok jeg årsstudium realfag på UiO (som økonom), og det var veldig nyttig.

Endret av Papegøye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det aktuelt å ta fag på høsten? I så fall ville jeg gått for DAT100 og MAT101... 

 

Det finnes for øvrig flust av gratis eller svært billige nettkurs man kan ta dersom det ikke er et must å få studiepoeng. Da ville jeg gått for noe ala maskinlæring og statistikk i Python eller R, men her er det jo bare å prøve seg fram  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...