Gå til innhold

Kabel dimensjoner - HVA ER AWG18 kabel standarden?


maxijoker

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ikke lett å finne passende trådområde til mitt spørsmål, men moderator flytter evt. tråden. 

 

Jeg har kjøpt en såkalt 18 AWG TWIST kabel fra et nettselskap.  Selve kabelen består i av 2 adskilte kabler, med fargene rød/sort plastdekke. Begge kabelene henger sammen, men det er muligheter til å dele sort fra rød. Totallengden er 30 meter. Hele kabelen, rød og sort, inkl. plast kappe/isolasjon veier 600 gram.

 

AWG er en engelsk standard (opprinnelig) for kabeldimensjoner. Tallet 18 står for hvilke dimensjoner denne kabelen skal innfri.

 

Dette jeg har gjort: 

Målt hver enkelt tråd i kabelen, til 0.12 mm med digitalt skyvelære (feilmargin i måler inst. ikke iberegnet). Kabelen har 42 stk. slike 1 tråders kordller. Dersom jeg lett tvinner disse 42 trådene sammen får jeg omtrentlig en diameter på 0.94 mm. 

 

Jeg har søkt en del på nettet etter AWG standarden og funnet en del informasjon, men utregningene som til slutt fører til en AWG standard virker for meg nokså innfløkt.

 

Men spørsmålet mitt er enkelt, er min kabel tilsvarende AWG 18?

 

Jeg vil takke for ditt bidrag.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standarden er vel amerikansk? Og det finnes tabeller for å gå mellom AWG, mm^2 og Du har rett, i dagens samfunn er AWG mest utbredt i USA, 

 

Du har rett, i dagens samfunn forbindes AWG benevnelsen for det meste tilknyttet til månestandard -og i bruk i USA (AWG=American Wire Gauge). Men husker jeg rett (?) fra lesing på nettet var dette en standard som først ble innført i GB.

 

Jeg lekte meg litt med formelen for  å beregne tverrsnittet av en kabel, etter 3.14 x r2

Nå var alle trådene samlet lett i en enkel "twist" der jeg målte denne til å vær 0.94 mm tykk, og etter denne formelen kommer jeg til et tverrsnitt på 2.774 mm2

 

Da har jeg ikke trekt fra tomrommet som er imellom kobberlederene, men tverrsnittet blir kanskje til 2.5 mm Dette tverrsnittet skulle tilsi å være en kabel som per meter til meter/frem og tilbake kanskje skulle klare 16 amper?  En såkalt "elektriker kabel" som er solid fylt kobberkabel, en 1 leder kobberkabel til 2.5 mm2 er beregnet til å klare 16 amper.

 

Kanskje denne beregning viser noe av egenskapene til  denne kabelen i mitt spørsmål?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

The AWG tables are for a single, solid, round conductor. The AWG of a stranded wire is determined by the cross-sectional area of the equivalent solid conductor. Because there are also small gaps between the strands, a stranded wire will always have a slightly larger overall diameter than a solid wire with the same AWG.

 

Så ja, så lenge produsenten har fulgt standarden skal kabelen ha ca samme DC motstand som en solid kabel, og være noe tykkere.

 

Jeg antar at "equivalent" betyr samme motstand, og derfor samme kobber-areal:

Gitt at du har målt riktig, så har hver leder i kabelen din et areal = pi*r^2 = 3.14*(0.12/2)^2 = 0.113 mm2.

Ganger opp med 42, så har du et areal på på 0.475 mm2.

En awg18 skal ha et areal på 0.823mm2.

 

Så da er det enten feil deklarasjon, feil på wiki, feil i dine målinger (eller feil i mine kalkulasjoner...)

 

 

Edit: Det beste er egentlig å måle motstanden i kabelen. AWG18 skal ligge på ca 21 mOhm/meter.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Kva belastning den tåler avheng av fleire faktorar, primært korleis den er lagt og isolasjonsmateriale, men òg omgjevnadstemperatur, om den ligg nær andre kablar osv. Det finnes formlar for å rekne det ut.

 

Veldig generelt vil eg tippe den hamnar på rundt 10-12A med heilt ordinær forlegningsmetode utan spesielle omsyn.

 

Tverrsnitt under 1mm² blir vanlegvis kun brukt til styrestraum med liten belastning eller internt i diverse apparat og utstyr.

 

Kva har du tenkt å bruka den til?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...