Gå til innhold

Enorm Tesla-oppdatering på vei – dette er nytt


Anbefalte innlegg

Ingenting av det du nevner er en del av MCU. MCU er forbeholdt infotainment, og bilen er kjørbar uavhengig av tilstand til MCU.

Spiller ingen rolle, når både infotainment biten, og sikkerhetsbiten kunne vært løst med leasing. Det ville vært bedre for alle.

 

I andre biler får du samme hardware som var i bilen da du kjøpte den. Hos Tesla får du nyeste utgave.

 

Leser du ikke det jeg skriver? Jeg har flere ganger sagt at OTA kommer til å bli en standard. Da spiller det ingen rolle om hvilke fabrikant jeg prater om angående dette. Jeg ser bare at Tesla med sin OTA ikke gjør dette på mest optimale måte. Nemlig å ha en ordning for å skifte ut utstyret, som linkes direkte til bruken av bilen.

 

Om det er infotainment biten, eller autonom biten spiller jo ingen rolle. De blir kastet under samme kam, om man skal patche inn nye funksjoner hos bilene, som forandrer på innholdet. 

 

Siden du har så mange meninger om temaet, antar jeg at du har dette problemet med din Tesla - da er vel dette noe du er kjent med. Eller... er du en tastaturkriger uten håndfast kjennskap til det du diskuterer?

 

Hvorfor henger du deg opp i at jeg bruker Tesla som et eksempel? Når de andre kommer etter med OTA, så kommer jeg til å klage like mye på dette, om de løser det på samme måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle, når både infotainment biten, og sikkerhetsbiten kunne vært løst med leasing. Det ville vært bedre for alle.

 

Leser du ikke det jeg skriver? Jeg har flere ganger sagt at OTA kommer til å bli en standard. Da spiller det ingen rolle om hvilke fabrikant jeg prater om angående dette. Jeg ser bare at Tesla med sin OTA ikke gjør dette på mest optimale måte. Nemlig å ha en ordning for å skifte ut utstyret, som linkes direkte til bruken av bilen.

 

Om det er infotainment biten, eller autonom biten spiller jo ingen rolle. De blir kastet under samme kam, om man skal patche inn nye funksjoner hos bilene, som forandrer på innholdet.

 

Vi snakker om HW. Det kan du ikke bytte ved hjelp av OTA. Komponenter i bilen, altså. I stedet for å lease så eier du, og ettersom tesla er det som diskuteres så kan du, hvis du vil, få byttet komponenter i bilen til nyeste hvis det "gamle" ikke er tilfredsstillende nok.

 

Og du prater om ting du tydeligvis ikke har erfaring på, så diskusjonen er temmelig ensidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker om HW. Det kan du ikke bytte ved hjelp av OTA. Komponenter i bilen, altså. I stedet for å lease så eier du, og ettersom tesla er det som diskuteres så kan du, hvis du vil, få byttet komponenter i bilen til nyeste hvis det "gamle" ikke er tilfredsstillende nok.

 

Og du prater om ting du tydeligvis ikke har erfaring på, så diskusjonen er temmelig ensidig.

Nei, jeg snakker om OTA. 

 

Det er åpenbart at assists og autonome funksjoner vil oppdateres, samtidig med uviktige ting som spill og fiselyder. Da er det et problem at denne delen ligger hos forbrukerne og deres vilje til å bruke 10,000 kr på å oppdatere bilen for å få de siste oppdateringene innenfor sikkerhet. Det gjelder jo ikke bare for dem som er i bilen dette. Alle på utsiden er også tryggere om bilene samlet sett hele tiden blir sikrere. 

 

Dermed når OTA er en standard, så håper jeg de andre bilfabrikantene er litt smartere enn Musk og co angående dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt av assists og autonome funksjoner oppdateres jo på lik linje med alt annet, såfremt bilen har det. Biler uten AP, eller med eldre type AP får naturligvis ikke samme funksjoner som nyere AP.

Du syns det er en bra løsning? 

 

Har ikke alle bilene de sensorer og det som trengs for fremtiden, som reklamert fra Musk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du syns det er en bra løsning? 

 

Har ikke alle bilene de sensorer og det som trengs for fremtiden, som reklamert fra Musk? 

 

Biler uten AP (altså pre late 2014) har ingen av sensorene what so ever. Biler med AP1(late 2014 til late 2016), har bare ett kamera og kan ikke oppgraderes.

 

Biler med AP 2/AP2,5 kan oppgraderes til HW3. Dersom man har kjøpt FSD (full self driving), så får man oppgraderingen til HW3 "gratis". Kjøper du bil i dag, så får du med HW3 (startet rundt april/mai i år). 

 

Jeg som ikke har FSD, men bare AP2,5, får ikke oppgradering til HW3. Da må jeg i tilfelle kjøpe FSD til 50k (noe jeg selvfølgelig synes er alt for mye penger, da ingen vet når de annonserte funksjonene kommer, og ikke minst, når de kommer til Europa og Norge). 

Lenke til kommentar

Biler uten AP (altså pre late 2014) har ingen av sensorene what so ever. Biler med AP1(late 2014 til late 2016), har bare ett kamera og kan ikke oppgraderes.

 

Biler med AP 2/AP2,5 kan oppgraderes til HW3. Dersom man har kjøpt FSD (full self driving), så får man oppgraderingen til HW3 "gratis". Kjøper du bil i dag, så får du med HW3 (startet rundt april/mai i år). 

 

Jeg som ikke har FSD, men bare AP2,5, får ikke oppgradering til HW3. Da må jeg i tilfelle kjøpe FSD til 50k (noe jeg selvfølgelig synes er alt for mye penger, da ingen vet når de annonserte funksjonene kommer, og ikke minst, når de kommer til Europa og Norge). 

Ok, så kommer spørsmålet:

 

Hadde du hatt dette om det var på en mye enklere leasing-avtale, fremfor at det kostet 50,000 kr? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en fin tanke du har, men kan ikke se for meg at det kan fungere i praksis.

Selvfølgelig ville det ha fungert i praksis. Det er jo flere som vurderer å ha selve batteripakkene innunder en leasing-avtale, mens man kjøper og eier resten av bilen. Dette for å sørge for at batteriene havner tilbake til samme plass, slik at man kan resirkulere dem. Samt usikkerheten rundt elbilkjøp rundt batteri-teknologi ville vært enklere for selgere å få solgt til folk som er skeptiske. 

 

Også en løsning som er uendelig mye bedre enn dagens løsning, hvor man har null kontroll på hvor batteriene havner. 

 

Det at folk ikke betaler 50,000 kr for en beta-dings, er jo forståelig, men ingen hadde merket om man betalte 100-200 kr måneden f.eks på en slik leasingavtale, som var linket til regningen rundt hurtiglading f.eks som man kunne fått 1 gang i måneden. Jeg trur Tesla hadde tjent mer på en slik løsning, enn dagens siden alle i så måte hadde betalt litt for fremgangen innenfor autonom ferdsel. Litt på samme måte som at hurtigladings-nettet er bakt inn i prisen på bilene. 

 

Er mange måter å "angripe" problemet på. 

 

Hva med statiske sikkerhetssystemer, som absorbenter i karosseri? Lease dette også?

 

Gjør du deg selv vanskelig med vilje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bedre om folk stemmer med lommeboka, og kjøper produkter som også ser til at fremtiden ser lysere ut. Problemet er jo at det ikke er mulig ennå. Det er jo kun de mindre oppstartbedriftene som har disse tankene for å løse problemet med batterier over tid. 

 

Når man uansett har OTA muligheter, og det blir en standard, så er det litt rart at man skal holde på slik man har gjort i alle år. Man påstår jo at elektriske biler ikke har like mye service-kostnader som andre biler. Så hvorfor ikke sørge for at bilene får en levetid på 30 år, fremfor kun halvparten, der man bytter ut nødvendige deler underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem andre driver på slikt og hvorfor er det nettopp tesla som MÅ på død å liv levere dette? Eller er det en annnen agenda?

1. Google. Det finnes mange nok artikler om dette, uten at jeg gidder kildesortere for deg. 

2. Fordi det hadde vært mer lønnsomt for Tesla enn dagens situasjon, hvor utstyret ikke finnes i alle bilene som er der ute. Med pågående leasing-kontrakter som lever like lenge som bilen selv, så hadde man fått inn mye mer penger over tid for å både utvikle systemene, samt oppgradere hardware underveis. 

 

Om førerasist, og autonome funksjoner virkelig skal gjøre gatene sikrere, så er det litt tøys at kun en brøkdel av bilene som egentlig kan utnytte det, har det på veiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...