Gå til innhold

Enorm Tesla-oppdatering på vei – dette er nytt


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

*facepalm*

 

Alvorlig talt. Om du skal sutre om noe, så får du ialle fall sette deg inn i det du skal sutre om. Man får ikke brukt disse funksjonene om ikke bilen står i PARK

Jeg skrev jo at jeg nok er i mindretall og "grinebiter" rundt dette med "infotainment" i biler.

 

:)

 

Du er heller ikke så smart som du prøver å gi inntrykk av med billige hersketeknikker.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er trist fodi det er nok av fornuftige saker å ta tak i hos Tesla feks:

- deteksjon av stillestående objekter.....

- kartfunksjoner som waypoints, andre ladestasjoner enn SC

 

Det er forskjellige teams som jobber med ulike ting. De som jobber med AP/FSD er ikke samme teamet som jobber med V10. 

 

Så i utgangspunktet, så skal ikke dette ha noe innvirkning. Vil også tro at det er selve spillprodusentene som står for selve programmeringsbiten for å få konvertert alt til å funke på Tesla sitt OS, da det er de som må optimalisere spillkoden til å fungere bra med Tesla sin hw og oppsett i bilen. 

 

Altså lite arbeid for Tesla å få dette implementert i sine biler.

Lenke til kommentar

Du får skaffe deg en bil uten OTA. Så kan du oppgradere bilen ved hjelp av lommeboka hver gang det kommer noe nytt. "Det var bedre før!", ikke sant?

Det blir nok standard med OTA med tiden. Det ser man jo på biler som kommer etterhvert. Men om det er bra, får være en annen ting.

 

Blir jo ikke særlig interessant å kjøpe en 10 år gammel bruktbil, når software har blitt patchet ihjel, og det tar 2 sekunder per trykk for å få opp varme i setet. 

Lenke til kommentar

Det er forskjellige teams som jobber med ulike ting. De som jobber med AP/FSD er ikke samme teamet som jobber med V10. 

 

Så i utgangspunktet, så skal ikke dette ha noe innvirkning. Vil også tro at det er selve spillprodusentene som står for selve programmeringsbiten for å få konvertert alt til å funke på Tesla sitt OS, da det er de som må optimalisere spillkoden til å fungere bra med Tesla sin hw og oppsett i bilen. 

 

Altså lite arbeid for Tesla å få dette implementert i sine biler.

 

Da bør de nok vurder å redusere infotainment teamet og øke kart teamet. Det er jo ikke slik at Tesla har vært svært følsom med opp og nedbemanninger tidligere for å tilpasse til nødvendig profil.

Lenke til kommentar

Da bør de nok vurder å redusere infotainment teamet og øke kart teamet. Det er jo ikke slik at Tesla har vært svært følsom med opp og nedbemanninger tidligere for å tilpasse til nødvendig profil.

 

Mulig det. Du får tagge han i ett inlegg på Twitter så kansje musk ordner det.

 

Men har du prøvd kartsystemet i en Nissan Leaf? Eller noen av de andre kartsystemene produsentene leverer?

Det hakker og responderer veldig dårlig på de fleste systemene der, og man vil nok aldri få noen oppdatering som gjør det bedre heller.

 

VW ID ser ut til å ha sånn passe respons på sitt system da, og Volvo kjører "vanlig" nettbrett med Android så der funker det og men ellers er det mye dårlig altså.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

enn om det blir å kjøpe 10 år gammel bruktbil uten noen problemer på software?

Selvfølgelig. Det er jo mye mer fornøyelig at bilen fungerer bra, selv om den er 10 år gammel. Her ser man at 3 år gamle Teslaer begynner å føles trege ut, pga hardware ikke følger tempoet til software. 

 

Elbil blir altså som mobiler. Man må bytte dem ut etter 3 år grunnet OS'et blir hardere og hardere å kjøre, slik at mobilen blir tregere og tregere. 

 

I så måte hadde det vært mye bedre om Tesla leaset ut sitt hardware for slikt, slik at man fikk det byttet hver tredje år. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Det er jo mye mer fornøyelig at bilen fungerer bra, selv om den er 10 år gammel. Her ser man at 3 år gamle Teslaer begynner å føles trege ut, pga hardware ikke følger tempoet til software. 

 

Elbil blir altså som mobiler. Man må bytte dem ut etter 3 år grunnet OS'et blir hardere og hardere å kjøre, slik at mobilen blir tregere og tregere. 

 

I så måte hadde det vært mye bedre om Tesla leaset ut sitt hardware for slikt, slik at man fikk det byttet hver tredje år. 

 

 

Elon sa vel engang at man skulle kunne få oppgradert hardwaren i bilene, men tror ikke han hadde snakket mye med de som jobbet med å utvikle den nye da for det ble vist ikke noe direkte "replacement" akkurat. Veldig store forsjeller mellom gammel og ny når det kommer til interface..

 

Men mulig de har tenkt litt mere på nyere biler. Er vel mye simplere lakt opp på Model 3 f.eks så kansje den kan oppgraderes om den blir treg en dag. Folk som var tidlig ute med å kjøpe FSD pakken får jo gratis oppgradert allerede til en heftigere modul som de utviklet litt senere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

FSD pakken har jo vært et rimelig stort penge-hull inntil videre. Så det at de skal få hardware byttet, når de har betalt 50,000 kr er vell bare rett og rimelig. Dog, det faller jo ikke helt sammen med uttalelsene tidligere, at alle bilene var utstyrt med ferdig hardware for å takle fremtiden. 

 

Det sier seg selv at gammelt hardware, vil være mer trafikkfarlig med autonom-ferdsels kode som er laget for kjappere utstyr. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Det er jo mye mer fornøyelig at bilen fungerer bra, selv om den er 10 år gammel. Her ser man at 3 år gamle Teslaer begynner å føles trege ut, pga hardware ikke følger tempoet til software. 

 

Elbil blir altså som mobiler. Man må bytte dem ut etter 3 år grunnet OS'et blir hardere og hardere å kjøre, slik at mobilen blir tregere og tregere. 

 

I så måte hadde det vært mye bedre om Tesla leaset ut sitt hardware for slikt, slik at man fikk det byttet hver tredje år.

Vi har en fire år gammel TMS og har absolutt ikke problemer med at det tar 2 sek å hente opp setevarmer, og forøvrig andre ting i menyene. Alt er raskt nok og responsivt nok. Ser forskjell på de aller nyeste, og at de er raskere igjen, men det gjør ikke vår utgave "for treg" av den grunn. Folk er forskjellige dog.

Vår BMW i3 er også rask nok, men mye mer knotete i bruk når det kommer til UI. De nye er enda raskere på UIen, har penere grafikk og litt mer finesser. Og, ikke minst, norsk språk. Der er det imidlertid ikke mulig å oppgradere uten å bytte til nyere bil, så uansett er det en betydelig ulempe - eller fordel for din del, som misliker OTA oppdateringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en fire år gammel TMS og har absolutt ikke problemer med at det tar 2 sek å hente opp setevarmer, og forøvrig andre ting i menyene. Alt er raskt nok og responsivt nok. Ser forskjell på de aller nyeste, og at de er raskere igjen, men det gjør ikke vår utgave "for treg" av den grunn. Folk er forskjellige dog.

Vår BMW i3 er også rask nok, men mye mer knotete i bruk når det kommer til UI. De nye er enda raskere på UIen, har penere grafikk og litt mer finesser. Og, ikke minst, norsk språk. Der er det imidlertid ikke mulig å oppgradere uten å bytte til nyere bil, så uansett er det en betydelig ulempe - eller fordel for din del, som misliker OTA oppdateringer.

2 sekunder for å hente opp setevarmer var et eksempel på en 10 år gammel bil, og var ment for å illustrere.... 

 

Jeg har på ingen måte sagt at jeg missliker OTA oppdateringer, og jeg sier jo at det vil bli standarden på sikt? Jeg sier at man må løse det på en annen måte. F.eks gjennom leasing av komponentene som da vil byttes ut hvert 3 år f.eks. 

Lenke til kommentar

2 sekunder for å hente opp setevarmer var et eksempel på en 10 år gammel bil, og var ment for å illustrere.... 

 

Jeg har på ingen måte sagt at jeg missliker OTA oppdateringer, og jeg sier jo at det vil bli standarden på sikt? Jeg sier at man må løse det på en annen måte. F.eks gjennom leasing av komponentene som da vil byttes ut hvert 3 år f.eks. 

 

Tegra 3 prosessoren (som Tesla desverre har benyttet frem til nylig) ble vel lansert i 2010, og den var vel ikke akkurat noe ekstrem da den kom heller...

Beregnet for å kjøre en simpel version av Android, så ble litt heftig for den å kjøre Ubuntu som Tesla kjørte..

 

Dagens prosessorer har vanvittig mye mere prosesseringskraft og vil nok vare vesentlig lenger uten problem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tegra 3 prosessoren (som Tesla desverre har benyttet frem til nylig) ble vel lansert i 2010, og den var vel ikke akkurat noe extrem da den kom heller...

Beregnet for å kjøre en simpel version av Android, så ble litt heftig for den å kjøre Ubuntu som Tesla kjørte.

Dagens prosessorer har vanvittig mye mere prosesseringskraft og vil nok vare vesentlig lenger uten problem.

Stemmer. Det er for vår egen sikkerhet at slikt burde håndteres bedre, ettersom algoritmer for fører assist blir bedre, samt man kan bruke mer og mer autonome funksjoner med geo-fencing på sikt. 

 

Det Tesla gjør, trur jeg kommer til å bli slått ned hardt på. Dog geo-fencing med hardware krav, kan være måten fremover, for ut-rulling av autonom ferdsel på en sikker måte.

Lenke til kommentar

2 sekunder for å hente opp setevarmer var et eksempel på en 10 år gammel bil, og var ment for å illustrere.... 

 

Jeg har på ingen måte sagt at jeg missliker OTA oppdateringer, og jeg sier jo at det vil bli standarden på sikt? Jeg sier at man må løse det på en annen måte. F.eks gjennom leasing av komponentene som da vil byttes ut hvert 3 år f.eks.

Illustreringen din er temmelig urealistisk.

 

Du kan i Tesla bytte ut MCU til nyere utgave hvis du synes det går for tregt. Det koster noen titusinger, og er fortsatt mye billigere enn en ny bil. Det meste er modulært og bakoverkompatibelt.

Lenke til kommentar

Illustreringen din er temmelig urealistisk.

Hvis mobiltelefoner er ubrukelig på 10 år, så skal jeg love deg at en 10 år gammel Tesla med original hardware vil være ubrukelig også. 

 

Algoritmer og kode for førerassistenter og autonom-ferdsel krever nok mer av hardware, enn ny nettleser. 

 

Du kan i Tesla bytte ut MCU til nyere utgave hvis du synes det går for tregt. Det koster noen titusinger, og er fortsatt mye billigere enn en ny bil. Det meste er modulært og bakoverkompatibelt. 

 

Som er en håpløs ordning. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

FSD pakken har jo vært et rimelig stort penge-hull inntil videre. Så det at de skal få hardware byttet, når de har betalt 50,000 kr er vell bare rett og rimelig. Dog, det faller jo ikke helt sammen med uttalelsene tidligere, at alle bilene var utstyrt med ferdig hardware for å takle fremtiden. 

 

Det sier seg selv at gammelt hardware, vil være mer trafikkfarlig med autonom-ferdsels kode som er laget for kjappere utstyr. 

 

Det vil selvfølgelig være to forskjellige kodebaser for AP2/AP2,5 og HW3. Så når de går tom for kapasitet på hva som er mulig med AP2/2,5 så vil nye features som krever mer prosessering kun komme til HW3. 

 

Så skjønner ikke helt bekymringen din.

 

Edit: Forøvrig har ikke FSD noe med MCUen å gjøre. MCUen kan være så treg den bare vil, men bilen må jo fortsatt fungere, så Tesla vil bare la være å legge til features som MCUen ikke takler (noe de allerede har begynt med). Jeg har MCU1 i min bil, har tenkt å ha den til den er 8 år gammel og har absolutt ingen frykt for at den vil slutte å fungere. Slik jeg ser det, så er ingenting av det jeg gjør på MCUen ulidelig tregt. Det det går på, er i hovedsak framerate. MCU1 sliter med å klare 30fps for å tegne opp menyene. Mens MCU2 ser ut til å gå på 60fps. 

 

De ulike menyene bruker aldri noe mer enn ett sekund på å komme opp. Men man ser at renderinga ikke er 60fps. Faktisk gikk ytelsen opp i fjor, når de oppdaterte GPU drivern til en mye nyere versjon. Da gikk man fra typ 15fps i navigeringa/kartet (Dersom man hadde skrudd på at kartet skal rotere med bilen f.eks) til rundt 30fps. Altså betydelig renere.

 

Det er få ting man må gjøre fra menyene på MCUen når man faktisk kjører bilen. Det vil i hovedsak dreie seg om å endre destinasjon/skifte musikk/musikk kilde.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Det vil selvfølgelig være to forskjellige kodebaser for AP2/AP2,5 og HW3. Så når de går tom for kapasitet på hva som er mulig med AP2/2,5 så vil nye features som krever mer prosessering kun komme til HW3. 

Hele mitt poeng er at for produkter med OTA, der man hele tiden forbedrer sikkerhet, så burde hardware komme i en leasing-form. Det hadde sikret at bruktbilene om 10 år er like sikre som nybilene, når man til stadighet gjør fører assist systemer, og etterhvert autonome funksjoner bedre og bedre. 

Lenke til kommentar

Hvis mobiltelefoner er ubrukelig på 10 år, så skal jeg love deg at en 10 år gammel Tesla med original hardware vil være ubrukelig også. 

 

Algoritmer og kode for førerassistenter og autonom-ferdsel krever nok mer av hardware, enn ny nettleser.

Ingenting av det du nevner er en del av MCU. MCU er forbeholdt infotainment, og bilen er kjørbar uavhengig av tilstand til MCU.

 

Som er en håpløs ordning.

I andre biler får du samme hardware som var i bilen da du kjøpte den. Hos Tesla får du nyeste utgave.

 

Siden du har så mange meninger om temaet, antar jeg at du har dette problemet med din Tesla - da er vel dette noe du er kjent med. Eller... er du en tastaturkriger uten håndfast kjennskap til det du diskuterer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...