Gå til innhold

Kan batteri som slitedel også gjelde når det eser ut?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Fruens Microsoft Surface 4 er fire år gammel, og for en drøy uke siden begynte skjermen å komme ut av ramma. Det viste seg at det er batteriet som eser ut og presser på den, og det er ingen uvanlig feil på de enhetene, ifølge noen søk på nettet. Men Elkjip påstår at som slitedel er ikke batteriet dekket av reklamasjon mer enn tre år, og reparassjon vil koste drøyt 5000 kroner, som selvsagt er latterlig. Man får en pent brukt av samme type for mindre enn det! Jeg kunne forstått det hvis det var et slitt batteri, så den fikk dårlig batteritid, men for et som gjør at skjermen kommer ut av rammen virker det småsnålt. Er det noen som har noen fornuftige tanker rundt det?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skjermen blir presset ut pga. batteriet så er dette en produksjons- eller designfeil etter min mening. Greit nok at batteriet ikke varer så lenge men det skal ikke ødelegge PC-en på den måten. Så jeg vil si at hvis du velger å sende den inn for bytte av batteri så burde du kunne kreve gratis reparasjon av skjerm og/eller ramme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi opplevde det samme med surface pro 3. Forhandler nekta på reklamasjon fordi det var batteri og dermed slitedel. Vi stod på vårt og viste til nettet der dette tydeligvis er en vanlig feil, og at batteriet ikke kan byttes av privatperson. De sendte etterhvert inn til MS som skulle vurdere det. MS kom frem til at det dekkes av reklamasjon og sendte oss en helt ny enhet. Mener det er noe med det at når "slitedeler" ikke kan byttes av legfolk, så er de ikke lengre slitedeler mht reklamasjon, men der må dere nesten google litt.

Lenke til kommentar

Vi opplevde det samme med surface pro 3. Forhandler nekta på reklamasjon fordi det var batteri og dermed slitedel. Vi stod på vårt og viste til nettet der dette tydeligvis er en vanlig feil, og at batteriet ikke kan byttes av privatperson. De sendte etterhvert inn til MS som skulle vurdere det. MS kom frem til at det dekkes av reklamasjon og sendte oss en helt ny enhet. Mener det er noe med det at når "slitedeler" ikke kan byttes av legfolk, så er de ikke lengre slitedeler mht reklamasjon, men der må dere nesten google litt.

 

Dette er riktig. Når slitedelen ikke kan byttes skal den regnes som en del av hele enheten og må vare like lenge som enheten er ment å vare. 

 

Hvis jeg var TS hadde jeg skippet forhandlerleddet og tatt direktekontakt med microsoft for å få rettet mangelen. 

 

Husk å ta backup før du sender den inn, du får nok en ny enhet. 

Lenke til kommentar

Denne saken fra 5 år siden sier at batteri kan reklameres innenfor 3 år.

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

Uten å være fullstendig Captain Obvious her så er dette en av grunnene til at jeg styrer unna Surface-maskiner. Det er limte enheter som ikke kan fikses uten videre og batterier vil bli dårlige over tid og ese seg opp.

Lenke til kommentar

3irik, jeg har vært i kontakt med MS. De sendte meg til Elkjøp fordi de bare dekker de tre første årene. Elkjøp sa at det bare gjelder 3 år på batteriet. Tilbake til MS, som ikke kunne hjelpe meg, sa de. Men jeg har ikke vært tilbake på Elkjøp ennå, så det kan være at folk i Kristiansand vil tro at det tordner i Sørlandsparken en dag i neste uke... ;) Men det du sier om at slitedelen må vare like lenge som resten, har du en henvisning til en avgjørelse i forbrukerrådet eller lignende som sier det? For det må jo gjelde det samme på mobiler der ikke batteriet kan byttes av brukeren selv. Altså alle nyere mobiler, av en eller annen idiotisk grunn.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

3irik, jeg har vært i kontakt med MS. De sendte meg til Elkjøp fordi de bare dekker de tre første årene. Elkjøp sa at det bare gjelder 3 år på batteriet. Tilbake til MS, som ikke kunne hjelpe meg, sa de. Men jeg har ikke vært tilbake på Elkjøp ennå, så det kan være at folk i Kristiansand vil tro at det tordner i Sørlandsparken en dag i neste uke... ;) Men det du sier om at slitedelen må vare like lenge som resten, har du en henvisning til en avgjørelse i forbrukerrådet eller lignende som sier det? For det må jo gjelde det samme på mobiler der ikke batteriet kan byttes av brukeren selv. Altså alle nyere mobiler, av en eller annen idiotisk grunn.

Jeg har dessverre samme erfaring med elkjøp de siste månedene. Etterservice er elendig!

 

Virker enheten: nei

Kan du bytte en slitedel som gjør at den fungerer igjen: nei

Da er produktet defekt, skulle vare i over 2 år, og er derfor dekket av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det går under det samme, men mobiltelefoner er i følge Høyesterett ansett å vare i "opp mot tre til fire" år. Så at enheten er ment å vare mer enn to år, betyr ikke at den er ment å vare i fem år (selv om den har fem års reklamasjonsrett).

"Retten kom frem til at en mobiltelefon er ment å vare vesentlig lengre enn to år, normalt opp mot tre til fire år, og tok da hensyn til teknisk holdbarhet og ikke hva som er vanlig utskiftningstakt for mobiltelefoner."
 

Link

 

Når det er sagt, så burde kanskje en Surface ha lengre forventet levetid enn en mobiltelefon, men hvis teknisk holdbarhet også innbefatter innebygget batteri, så kan det kanskje sammenlignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...