Gå til innhold

Droneangrep kan ha rammet Saudi-Arabias oljeproduksjon hardt


Anbefalte innlegg

 

Feks begrensingen til opec?

 

Du mener det er dumt å tilpasse produksjonen til etterspørselen?

De tilpasser ikke produksjonen til etterspørselen, de avtaler seg imellom en produksjonsrate eller produksjonskutt for å manipulere prisen til et ønsket nivå. Dermed kan de alle tjene mer penger på å sende mindre olje ved å skape en kunstig mangel på olje. De har så stor del av verdens oljeproduksjon at de kan gjøre dette. Ulovlig kartellvirksomhet  heter det alle andre steder, men her må verdensamfunnet bare finne seg i det og spille på lag. Man vet jo at de fleste landene som er med der er styrt av ganske så ekstreme diktatorer og ingen er vil risikere internasjonal energikrise med store dødstall.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Nå er det i gang, eneste veien ut av olje kollaps..

 

Nå er jeg alt annet enn fan av olje, og liker ikke dens dominans i Norge, men olja holdt seg fint med en pris på 120 dollar/fatet, så tviler på at en pris på 100 dollar skremmer folk bort. Heller tvert imot: Det at oljeprisene stiger så mye viser at det er stor etterspørsel.

 

Jeg tror ikke vi får oljekollaps på grunn av for liten tilgang. Jeg tror vi får det når stor nok andel av verdens produksjons- og transportressuser går på mer miljøvennlige kilder. 

 

Kan dog være at høy oljepris øker incentivene til mer forskning og utvikling på alternativene, men vi så vel egentlig mer forskning mens oljeprisen var 50 usd/fat enn da den var 120 usd/fat.

Lenke til kommentar

Nå er jeg alt annet enn fan av olje, og liker ikke dens dominans i Norge, men olja holdt seg fint med en pris på 120 dollar/fatet, så tviler på at en pris på 100 dollar skremmer folk bort. Heller tvert imot: Det at oljeprisene stiger så mye viser at det er stor etterspørsel.

 

Jeg tror ikke vi får oljekollaps på grunn av for liten tilgang. Jeg tror vi får det når stor nok andel av verdens produksjons- og transportressuser går på mer miljøvennlige kilder. 

 

Kan dog være at høy oljepris øker incentivene til mer forskning og utvikling på alternativene, men vi så vel egentlig mer forskning mens oljeprisen var 50 usd/fat enn da den var 120 usd/fat.

 

Tror du missforstår meg, det er ikke noe liten tilgang på olje i dag. Det er massiv overflod. Derfor har OPEC satt ned begrensninger i produksjon og derfor ser en angrep som dette. Folk vill produsere mer og selge mer, men de får ikke "lov" eller kan ikke for det vill drepe prisen. Da er alternativet... Ja det vi ser i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror du missforstår meg, det er ikke noe liten tilgang på olje i dag. Det er massiv overflod. Derfor har OPEC satt ned begrensninger i produksjon og derfor ser en angrep som dette. Folk vill produsere mer og selge mer, men de får ikke "lov" eller kan ikke for det vill drepe prisen. Da er alternativet... Ja det vi ser i dag. 

 

Da misforsto jeg ganske kraftig, beklager.

 

Jeg burde kanskje presisert at jeg mente "mangel på olje i markedet", altså på grunn av at land som Saudi Arabia holder det tilbake.

 

Det jeg stusser litt med er at det virker som om du mener angrepet skjer på grunn av misnøye med oljepolitikken til SA? Jeg har ikke sett noe spekuleringer om dette før, og mener selv det virker litt urealistisk. Det er nok av andre grunner for nabolandene til å mislike SA.

Lenke til kommentar

Da misforsto jeg ganske kraftig, beklager.

 

Jeg burde kanskje presisert at jeg mente "mangel på olje i markedet", altså på grunn av at land som Saudi Arabia holder det tilbake.

 

Det jeg stusser litt med er at det virker som om du mener angrepet skjer på grunn av misnøye med oljepolitikken til SA? Jeg har ikke sett noe spekuleringer om dette før, og mener selv det virker litt urealistisk. Det er nok av andre grunner for nabolandene til å mislike SA.

 

Jeg mener angrepene skjer pga en vill presse prisene på olje opp og en vill produsere mer olje. For å gjøre begge to må noen redusere sin produksjon. Dette må det gjerne krig til for å oppnå, som vi nå ser. 

Lenke til kommentar

Det er har kommet veldig lite info om hvordan de gjennomførte angrepet.

Satt de i Jemen, 1000 km unna og styrte disse dronene? Kom dronene fra skip i Persiabukta, 50 km unna oljefeltene? Tok krigere seg inn i SA dro så nærme området de klarte et par km unna og launchet dronene?

 

Neste mål blir vel Kingdom tower.

Lenke til kommentar

Det er har kommet veldig lite info om hvordan de gjennomførte angrepet.

Satt de i Jemen, 1000 km unna og styrte disse dronene? Kom dronene fra skip i Persiabukta, 50 km unna oljefeltene? Tok krigere seg inn i SA dro så nærme området de klarte et par km unna og launchet dronene?

 

Neste mål blir vel Kingdom tower.

Det er antatt at det er Iranske langsomtgående cruisemissiler som er brukt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg mener angrepene skjer pga en vill presse prisene på olje opp og en vill produsere mer olje. For å gjøre begge to må noen redusere sin produksjon. Dette må det gjerne krig til for å oppnå, som vi nå ser.

Nå vet jeg ikke om opprørene i Jemen er klare til å dekke etterspørselen i olje da ;)

 

Det er selvsagt ikke sikkert at det er opprørene som har gjort det, men jeg klarer ikke helt å se for meg at Iran kan ha vært dumme nok til å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar

Iran vil selvsagt benekte enhver innblanding i denne hendelsen. Det er jo endel av spillet blitt. Israel innrømmer aldri noen av sine fly- eller droneangrep i Libanon eller Syria, eller likvideringer inne i Iran. Og, Donald Trump hadde en annen vri på det for noen uker siden da en iransk satelitt-oppskyting trolig var utsatt for sabotasje, og ønsket de sarkastisk "lykke til" med å finne ut hva som hadde skjedd

 

Oy1wG0c.png

 

Han var så stolt at han ikke tenkte over at det er hemmeligheter han røper

https://www.vox.com/policy-and-politics/2019/8/31/20842083/donald-trump-us-secrets-iran-rocket-tweet-sensitive-classified-photo

Lenke til kommentar

 

Det er har kommet veldig lite info om hvordan de gjennomførte angrepet.

Satt de i Jemen, 1000 km unna og styrte disse dronene? Kom dronene fra skip i Persiabukta, 50 km unna oljefeltene? Tok krigere seg inn i SA dro så nærme området de klarte et par km unna og launchet dronene?

 

Neste mål blir vel Kingdom tower.

Det er antatt at det er Iranske langsomtgående cruisemissiler som er brukt.

Jeg ser ikke helt hvordan artikkelen du linker til støtter det synet... Tvert i mot sier den at spørsmålet er ganske åpent. De sier at det er forholdsvis små våpen som ble brukt. Dessuten ser man tydelig på bildene at målene ble truffet på vestsiden, og de begrunner ikke hvorfor de mener angrepene kom nordfra. Jeg synes man ikke skal dra slutninger selv om maktpersoner gjør det. At det skulle ha vært houthier som snek seg inn virker like sannsynlig som mye annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...