Gå til innhold

[Løst] i7 5930k vs 6950x i 4k fimer


zlpw0ker

Anbefalte innlegg

videon hakker ja, men ikke lyd. Jeg har andre ting oppe på alle skjermene med en del sw oppe og går..

CPU ligger mellom 27 og 40 % util. Men CPU min ligger sann ca. mellom 25-45 % util til vanlig også.

Mens begge GPUene mine ligger på ca 15-17% util.

i VLC input & codec settings har Direct3D11 Video acceleration valgt, eller bør jeg heller velge DirectX Video accelerator (DXVA) 2.0 ?

filmen i uhd kjører på native oppløsning.

 

Vil anbefale deg å finne en annen løsning på hvordan du spiller av filmene dine. Har selv 5930K og 1070 kort. Ikke benytter jeg meg av skjermkortet i og med at det like vel gir dårligere bilde og bilde kvaliteten i VLC er ikke så bra fra før. Selv spiller jeg av mine filmer uten belastning på hverken CPU og GPU. Benytter Plex og Plex Appen på samsung TV eller AppleTV. Det blir best bildet med TV appen.

 

Men det jeg vil litt frem til her at når du bruker PC'en til mye annet hvorfor velge å belaste den så voldsomt med 4K filmer når en kan gjøre dette uten belastning i det hele tatt? (utenom på hdd da som jeg nettopp fikk erfart selv) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å finne en annen løsning på hvordan du spiller av filmene dine. Har selv 5930K og 1070 kort. Ikke benytter jeg meg av skjermkortet i og med at det like vel gir dårligere bilde og bilde kvaliteten i VLC er ikke så bra fra før. Selv spiller jeg av mine filmer uten belastning på hverken CPU og GPU. Benytter Plex og Plex Appen på samsung TV eller AppleTV. Det blir best bildet med TV appen.

 

Men det jeg vil litt frem til her at når du bruker PC'en til mye annet hvorfor velge å belaste den så voldsomt med 4K filmer når en kan gjøre dette uten belastning i det hele tatt? (utenom på hdd da som jeg nettopp fikk erfart selv) 

jeg liker å se om på filmer lokalt på pcen min, så jeg har funnet ut at jeg prøver først med VLC med uhd filmer,hvis det hakker så bruker MPC istedenfor.

Jeg har planer om å bygge en Plex server etterhvert, så det kommer, men for nå er det ikke snakk om engang da jeg foretrekker ting lokalt.

Hvorfor skal jeg IKKE belaste PCen med uhd filmer når det mer eller mindre går 90% smooth uansett workflow jeg bruker WS'en til?

Mye for å se hvor begrensningene går hen på PCen min.

 

Men jeg får tenke på det med uhd filmer på SSD array hvis det hakker via streaming på hdd'er. Har ikke veldig lyst til å bygge et 12 disk vdev for SSD som holder uhd filmer/serier i tillegg, men mulig jeg gjør det på Plex servern seinere.

 

Jeg har ps3 media server for streaming, men den er på wlan atm og det hakker med bare 720p/1080p, men så har jeg bare 20 Mb upload også, men skal gå for symmetrisk 1Gbit fiber og legge til en kabel til ps3'n etterhvert.

Lenke til kommentar

https://jriver.com/download.html

Om du ikke spiller av digre 4k filmer flawless med denne så.. :p

er det streaming sw? klarte ikke helt å finne ut ut fra YT video, men ligner veldig på streaming sw. Er ikke interessert i streaming sw enda,selv om jeg har Universal Media server installert lokalt for streaming av HD content som jeg skal ta en titt på seinere en gang.

Vet du om det er stor forskjell fra x265 og Remux 2160p video?

Lenke til kommentar

Det er skikkelig software(media center)

 

Personlig har jeg gått over til nvidia shield og en plex server, men har alldri hatt issues med 4k streaming med riggen min via jriver.

 

Trodde det var enten x264 eller x265 som var i bruk til 4k. Store hdr filer er stort sett x265 selv om det står remux på dem?

265 krever endel mer hardware enn 264.

Lenke til kommentar

jeg liker å se om på filmer lokalt på pcen min, så jeg har funnet ut at jeg prøver først med VLC med uhd filmer,hvis det hakker så bruker MPC istedenfor.

Jeg har planer om å bygge en Plex server etterhvert, så det kommer, men for nå er det ikke snakk om engang da jeg foretrekker ting lokalt.

Hvorfor skal jeg IKKE belaste PCen med uhd filmer når det mer eller mindre går 90% smooth uansett workflow jeg bruker WS'en til?

Mye for å se hvor begrensningene går hen på PCen min.

 

Men jeg får tenke på det med uhd filmer på SSD array hvis det hakker via streaming på hdd'er. Har ikke veldig lyst til å bygge et 12 disk vdev for SSD som holder uhd filmer/serier i tillegg, men mulig jeg gjør det på Plex servern seinere.

 

Jeg har ps3 media server for streaming, men den er på wlan atm og det hakker med bare 720p/1080p, men så har jeg bare 20 Mb upload også, men skal gå for symmetrisk 1Gbit fiber og legge til en kabel til ps3'n etterhvert.

 

Joda, men det er jo lokalt jeg også snakker om, men når du ikke vet hva som er problemet ditt og du spør om det vil løse seg med 6950X så ser jeg på det som ett bedre alternativ å kjøpe f.eks en strømmeboks som f.eks AppleTv som er mye rimeligere, samt at du får ett oversiktlig film bibliotek, mindre strømforbruk og fordelene er mange.

 

Bruker jo kun plex lokalt her også. Men ikke for å trekke ned VLC her men hvorfor ikke gi plex en sjanse? Bildekvaliteten er en helt annen når du spiller av med plex media player kontra VLC, ja, dette er ment for å spille av fra pc'en din. Her bruker du også kreftene i maskinen din så trenger ikke være nervøs for at du ikke gjør det :) Plex er jo gratis så hvorfor ikke forsøke? Er det ikke litt greit å ha best mulig bildekvalitet også? Er i alle fall det jeg synes er greit når en først har kvaliteten tilgjengelig.Jeg ville heller ha sett en god full hd film med plex media player i stedet for 4K i VLC. 

 

Men nå har vi to litt forskjellige mål. Jeg er litt mer ute etter kvalitet og brukervennlighet og det virker som du er mer ute etter å sjekke hva maskinen er god for til enhver tid og nøyer deg med middels kvalitet på filmen/bildet/skjermen. I alle fall etter hva jeg har erfart (og jeg har sammenlignet dette en god stund) så er powerdvd og plex media player det som har gitt meg knall bra bilde kvalitet. Vlc er ikke i nærheten (var i alle fall ikke det tidligere, for ikke så lenge siden, så regner ikke med de er det nå heller). 

 

Jeg er ikke ute etter at du SKAL bruke noe annet enn VLC men jeg vil bare si at det er flere avspillere der ute som har mye bedre kvalitet. Så får det bli opp til deg om du vil forsøke noe annet og sammenligne. Var selv aktiv bruker av VLC tidligere, helt til jeg fant ut hvor mye dårligere bildekvaliteten egentlig var. Men det er du som skal se, og benytte deg av det. Selv mener jeg nå du har en meget tungvint løsning som i tillegg gir dårlig bildekvalitet.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Joda, men det er jo lokalt jeg også snakker om, men når du ikke vet hva som er problemet ditt og du spør om det vil løse seg med 6950X så ser jeg på det som ett bedre alternativ å kjøpe f.eks en strømmeboks som f.eks AppleTv som er mye rimeligere, samt at du får ett oversiktlig film bibliotek, mindre strømforbruk og fordelene er mange.

 

Bruker jo kun plex lokalt her også. Men ikke for å trekke ned VLC her men hvorfor ikke gi plex en sjanse? Bildekvaliteten er en helt annen når du spiller av med plex media player kontra VLC, ja, dette er ment for å spille av fra pc'en din. Her bruker du også kreftene i maskinen din så trenger ikke være nervøs for at du ikke gjør det :) Plex er jo gratis så hvorfor ikke forsøke? Er det ikke litt greit å ha best mulig bildekvalitet også? Er i alle fall det jeg synes er greit når en først har kvaliteten tilgjengelig.Jeg ville heller ha sett en god full hd film med plex media player i stedet for 4K i VLC. 

 

Men nå har vi to litt forskjellige mål. Jeg er litt mer ute etter kvalitet og brukervennlighet og det virker som du er mer ute etter å sjekke hva maskinen er god for til enhver tid og nøyer deg med middels kvalitet på filmen/bildet/skjermen. I alle fall etter hva jeg har erfart (og jeg har sammenlignet dette en god stund) så er powerdvd og plex media player det som har gitt meg knall bra bilde kvalitet. Vlc er ikke i nærheten (var i alle fall ikke det tidligere, for ikke så lenge siden, så regner ikke med de er det nå heller). 

 

Jeg er ikke ute etter at du SKAL bruke noe annet enn VLC men jeg vil bare si at det er flere avspillere der ute som har mye bedre kvalitet. Så får det bli opp til deg om du vil forsøke noe annet og sammenligne. Var selv aktiv bruker av VLC tidligere, helt til jeg fant ut hvor mye dårligere bildekvaliteten egentlig var. Men det er du som skal se, og benytte deg av det. Selv mener jeg nå du har en meget tungvint løsning som i tillegg gir dårlig bildekvalitet.

det med 6950x var det jeg lurte på originalt, men fant jo fort ut i fra andre poster at det ikke er no feil med min 5930k eller nødvendigheten for å oppgradere til 6950x. det skal ikke være  no apple dingser i hjemmet mitt,det fins grenser.

 

Jeg installerte plex lokalt på PCen min for 1 år siden ellerno og da var jeg ute etter en streaming service som lar meg spille av videofiler slikt som jeg har navngitt de, fant jo fort ut at de måtte navngis i spesiell rekkefølge/format for metatags. Jeg navngir filene mine slik jeg syns er fint for meg. Som jeg har nevnt så skal jeg bygge en rack plex server som kommer til å navngis det formatet som kreves.

 

Angående måla,jeg også er ute etter kvalitet, men jeg er også ute etter å se hvor mye PCen min klarer og jeg mener også at 5930k skal klare uhd avspilling enten om det er VLC eller MPC i uhd.

 

Er plex media player en egen video avspiller? jeg forandrer ikke navnet til filene mine fordi jeg skal prøve plex media player. Er ikke plex media player integrert i plex programmet da?

VLC fungerer fortsatt 90% ca. for 1080p filmer/serier, men har jo uhd monitor og jeg har skaffa noen i 2160p som jeg syns er veldig brae filmer.

MEN,hvis plex media player er ett standalone program så kan jeg gi det en sjanse. Har ikke no peil Plex egentlig så hvis det er åpenlyst at det er slikt så får du unnskylde meg.

Men fant jo at MPC klarer mye bedre uhd filmer enn VLC klarer hvertfall. 

Men er også ute etter en instilling som kan forandres i VLC, har jo satt på hw encoding og det hjalp jo mye fra første gang jeg prøvde en uhd film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...