Gå til innhold

[Løst] i7 5930k vs 6950x i 4k fimer


zlpw0ker

Anbefalte innlegg

Så jeg har 5930k nå på x99 plattformen og jeg går til "innkjøp av 4k filmer" :p og de flest filmer lagger ikke når jeg har satt på hw accelerated i vlc, men så på John wick 3 i 2160p og merka at hele filmen lagga på 4k monitor.

 

Vil dette hjelpe hvis jeg oppgraderer til 6950x cpu?

Er muligens et dumt spørsmål, men lurer på om er det noe forskjell hvis jeg går til innkjøp av 6950x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uhm, bruker du hardware accel så benytter du GPU mer og da har cpu mindre å si

Ja,det har du rett i.

 

CPU er nok ikke flaskehalsen her nei. Mulig at John Wick 3 er i et videoformat som ikke støtter maskinvareakselerert avspilling.

Syns det er litt rart bare, er også en annen uhd film som jeg ikke fikk avspilt, men som jeg så sletta.

Mulig det hjelper med remux 2160p istendenfor for den versjonen jeg "fikk tak i". Så mulig det heller har noe med bitraten som er for høy.

GPU'n min er 1080 seahawk X som burde være mer enn god nok.

Hvis ikke jeg bruker maskinvare accell. så lagger jo alle uhd filmer.

Lenke til kommentar

Med lagger mener du faktisk lag eller bare hakking?

 

Har hatt problemer med lag på videoer, både 1080 og UHD/4K. Da var det problemer med lyddriverne som gjorde at bildet lagget. Ikke mye men nok til at det ble veldig merkbart etter ca. 10 minutter. I et annet tilfelle så fikk jeg ganske kraftig lag hvis jeg satt frekvensen til lydkortet på 96kHz. 

Lenke til kommentar

Med lagger mener du faktisk lag eller bare hakking?

 

Har hatt problemer med lag på videoer, både 1080 og UHD/4K. Da var det problemer med lyddriverne som gjorde at bildet lagget. Ikke mye men nok til at det ble veldig merkbart etter ca. 10 minutter. I et annet tilfelle så fikk jeg ganske kraftig lag hvis jeg satt frekvensen til lydkortet på 96kHz. 

 

Mulig det er mer hakking av video. lyd driverne fra HK'et mitt har jo vært installert en god stund. Nå har jeg bare innebygd lyd så jeg får ikke forandra på Khz instillinger. Men jeg merka det hakka med engang videon starta.

Lenke til kommentar

Så lyden følger fremdeles bildet uten problemer? Da er det vel bare vanlig hakking som er problemet. Har du mulighet til å teste andre videoavspillere? Jeg har vært ute for at VLC kan krangle litt på noen filmer.

 

Jeg la ikke noe spesielt merke til om lyden fullgte bildet, men kan laste den ned igjen for å finne det ut.

Jeg har ikke testa andre videoavspillere nei, har brukt vlc i mange år nå. Har du noen forslag til alternativer?

For hvis det er VLC problem, så går jeg vekk fra VLC mest sannsynligvis.

Lenke til kommentar

En ting du kan prøve er å åpne task manager/oppgavebehandler og se under performance/ytelse om CPU-bruk eller GPU-bruk skyter i været.

 

Hvis CPU-bruk ligger på ca. 90-100% under videoavspilling så bruker VLC tydeligvis ikke GPU og CPU er ikke kraftig nok.

Hvis CPU ligger konstant på 16% så bruker sansynligvis VLC kun CPU og kun én kjerne.

Lenke til kommentar

En ting du kan prøve er å åpne task manager/oppgavebehandler og se under performance/ytelse om CPU-bruk eller GPU-bruk skyter i været.

 

Hvis CPU-bruk ligger på ca. 90-100% under videoavspilling så bruker VLC tydeligvis ikke GPU og CPU er ikke kraftig nok.

Hvis CPU ligger konstant på 16% så bruker sansynligvis VLC kun CPU og kun én kjerne.

videon hakker ja, men ikke lyd. Jeg har andre ting oppe på alle skjermene med en del sw oppe og går..

CPU ligger mellom 27 og 40 % util. Men CPU min ligger sann ca. mellom 25-45 % util til vanlig også.

Mens begge GPUene mine ligger på ca 15-17% util.

i VLC input & codec settings har Direct3D11 Video acceleration valgt, eller bør jeg heller velge DirectX Video accelerator (DXVA) 2.0 ?

filmen i uhd kjører på native oppløsning.

Lenke til kommentar

Prøv mpc-hc-x64.  

Last ned på https://www.codecguide.com/download_kl.htm

lasta ned MPC standard og veldig mye av hakkinga er borte, men er noen scener som fortsatt hakker.

GPU util ligger på rundt 30-40 %

Skal prøve med 2160p remux og se om det er no forbedring.

Hvis VLC ikke er bedre så dropper jeg VLC og bruker MPC heretter.

takk for tipset:)

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Først bør du sørge for at CPU-bruk ligger rundt ca. 0% når du ikke bruker maskinen. Hvis ikke har du ett elelr ett annet som ligger i bakgrunnen og jobber.

Det hjalp ikke noe spesielt med < 10 % util på CPU. Men det er heller ikke slik jeg har planer om å bruke PCen min. Jeg planer om å bruke massevis av sw kjørende samt filmer,spill,VM'er med network monitoring,intern monitoring av hw med FF og Opera tabs oppe hele tiden.

MPC klarer jo dette med 95% hakkefri film når jeg har alt oppe bortsett fra VM'er da burde VLC også klare det. Jeg kjører også konstant 5 skjermer på PCen og de programmene jeg har installert kjøres ikke før jeg starter programmene,selv om noen programmer auto starter i windows. Jeg kjøpte riggen min fordi den skal klare alt jeg slenger etter'n.

 

Det er jo en annen decode instilling i vlc som jeg kan prøve på for å se om det hjelper, hvis ikke så dropper jeg vlc. må bare si at jeg også har brukt VLC i over 10 år for filmer og serier og aldri noe problemer før jeg kjøpte uhd skjermer og ville se på uhd filmer natively. Jeg er klar over at det er stressfult for PCen, Men syns det er rart at det er hakking på noen 2160p filmer og ikke hakking på de flest 2160p filmer.

 

Så,noen andre tips?

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Det hjalp ikke noe spesielt med < 10 % util på CPU. Men det er heller ikke slik jeg har planer om å bruke PCen min. Jeg planer om å bruke massevis av sw kjørende samt filmer,spill,VM'er med network monitoring,intern monitoring av hw med FF og Opera tabs oppe hele tiden.

MPC klarer jo dette med 95% hakkefri film når jeg har alt oppe bortsett fra VM'er da burde VLC også klare det. Jeg kjører også konstant 5 skjermer på PCen og de programmene jeg har installert kjøres ikke før jeg starter programmene,selv om noen programmer auto starter i windows. Jeg kjøpte riggen min fordi den skal klare alt jeg slenger etter'n.

 

Det er jo en annen decode instilling i vlc som jeg kan prøve på for å se om det hjelper, hvis ikke så dropper jeg vlc. må bare si at jeg også har brukt VLC i over 10 år for filmer og serier og aldri noe problemer før jeg kjøpte uhd skjermer og ville se på uhd filmer natively. Jeg er klar over at det er stressfult for PCen, Men syns det er rart at det er hakking på noen 2160p filmer og ikke hakking på de flest 2160p filmer.

 

Så,noen andre tips?

 

Beste tipset er å ikkje laste ned torrents :p

Lenke til kommentar

Hvor stor båndbredde er det på filmen du prøver å se på?

Regner med at du strømmer fra harddisk?

Hjelper det å flytte den over på SSD?

 

Stort takk for denne  :)  Har sliti med at enkelte filmer har hakket. Trodde det aldri krevdes en SSD for å spille de av hakkfritt. Kopierte ene filmen som hakket over på SSD og voila, ikke ett eneste hakk  :)  På mindre 4K filmer går det greit med HDD, men håpløst på store (f.eks 82 mbps som jeg nå forsøkte). Dette blir jo kostbart... Nei, flytter de bare over når jeg skal se blir vel løsningen. Vært inne på mange tanker som kunne være problemet her, blant annet at AppleTV kanskje ble for pinglete å spille de av. Tanken at det var HDD'ene som var årsaken var som sagt aldri i mine tanker.

 

Igjen, takk skal du ha.  

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...