Gå til innhold

Hos Norconsult har tidsbruken i dusjen blitt et samtaletema i lunsjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som ingeniør og seg hør og bør, så har jeg selvsagt fundert på dette mang en gang, satt opp regneark og til slutt konkludert. :)

 

Krav 1: Man skal bli ren og såpe/sjampo skal helt av kroppen

Krav 2: Man skal ikke pine seg gjennom dusjen. Man må finne sitt eget minstemål på komfort.

 

Så er det bare å sette opp ligninga:

 

Energiforbruk = Vannforbruk * temperaturdifferanse mellom kaldvann og dusjvann

og

Vannforbruk = vannstrøm * antall minutter

 

1. Korte ned tida er greit, men krav 1 og 2 setter begrensninger til ca 5 minutter for min del

2. Redusere vannstrømmen fungerer greit ned til ca 5-10 liter/minutt for min del, men her kommer hemmeligheten:

3. Reduksjon av temperaturen bryter veldig fort med krav 2. Dette kan delvis lempes på ved å øke vannstrømmen. F.eks er 20 liter/minutt * 38°C omtrent like behagelig som 5 liter/minutt * 42ºC. Men førstnevnte alternativ gir mye høyere energiforbruk enn sistnevnte. Dette er ganske kontra-intuitivt for en del hvermansener. Økning av temperaturen er altså det mest energigjerrige valget fordi man kan senke vannstrømmen kraftig. Sett inn tall i ligninga så finner man fort ..

 

fasiten: Høy temperatur, lav vannstrøm, lite tidsbruk.

 

Dråpestørrelsen og spredningen teller også inn. Ideelt bør vannet renne som en motstrøms varmeveksler fra øverst til nederst, men ca 5 liter/minutt er minimum for å få skylt av såpe effektivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Personene ved Norconsult bør primært begrense fysisk aktivitet for å hindre svette som leder til dårlig kroppslukt og produksjon av skittentøy. Det er svært miljøvennlig å holde seg heeelt rolig, både på jobb og privat. Jobb sakte, ta mange pauser. Da holder det å ta e'n kalddusj i uka, og man kan gå med samme tøyet lenge og dermed spare vann og energi til klesvask. Det er mulig at norconsult vil miste endel oppdrag etterhvert fordi firmaet stinker.....men man må fokusere på at det viktigste er å være et miljøvennlig foretak...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Norconsult ivrer etter miljøvern kan de gå inn for å totalforby drenering av myr og våtmarker, forby all småviltjakt, pålegge alle som har eiendom med strandsone å sette av et belte av uberørt natur mot fjæra dedikert til oppvekst av storspove og andre utrydningstruede arter, forby vindturbinparker på fastlandet, forby snescooterkjøring, hindre ytterligere befolkningsvekst i Norge og verden forøvrig (forurensing øker proporsjonalt med folketallet), forby salg av fossilt drivstoff fra og med 2030, forby videre hyttebygging, utvikle kjøttfabrikker der man gror kjøtt av stamceller, avvikle all kjøttproduksjon på "gammelmåten" og få bøndene til å dyrke vegetarmat, forby sydenturer inntil miljøvennlige fly er på plass, slutte å ta imot turister........slutt å fråtse, spis lite mat, skattlegg overvekt, bo i trange små hus, sitt rolig, dusj raskt og kaldt og ikke reis bort på kurs - ta det på nettet......amen og lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta steget fullt ut? Leve i telt og vaske seg i bekken. Hvem trenger alt det jordiske godset som TV, kjøleskap og seng for å overleve? Telt og sovepose skulle holde.

Det er en akademisk øvelse og frivillig sosialt eksperiment for å bevisstgjøre seg selv. Ikke en miljøhippie-tripp.

 

Det er om å gjøre å senke levestandarden så mye som mulig mens man samtidig har minst mulig positiv effekt på miljøet. 

Du fikk nå lettet litt på trykket du også, selv om det ikke har så mye med saken å gjøre. Jeg synes det var et interessant eksperiment.

 

CXSUB4BA: Godt å få tømt ut av seg det man har på hjertet, selv om det selskapet ikke bare kan omdanne seg til et politisk parti? :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Glemte jo helt å si at Norconsult i sin iver etter miljøvern også må forby kaffe, te og alkohol-holdige drikker. For å frigjøre de enorme landområder som benyttes for å dyrke fram kaffebønner, teblad og druer hvis eneste hensikt er for å frambringe ro, velbehag og nytelse og masse morro..fysjom..Skål

De frigjorte landområdene kan enten omreguleres til dyrking av mat eller man kan beplante dem med trær for å kompensere for all skogrydding som foregår i verden.... Tenk på det dere i Norconsult, der dere står udusjet...i gamle skitne klær dere har sydd selv og tar dere en kaffekopp.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personene ved Norconsult bør primært begrense fysisk aktivitet for å hindre svette som leder til dårlig kroppslukt og produksjon av skittentøy. Det er svært miljøvennlig å holde seg heeelt rolig, både på jobb og privat. Jobb sakte, ta mange pauser. Da holder det å ta e'n kalddusj i uka, og man kan gå med samme tøyet lenge og dermed spare vann og energi til klesvask. Det er mulig at norconsult vil miste endel oppdrag etterhvert fordi firmaet stinker.....men man må fokusere på at det viktigste er å være et miljøvennlig foretak...

De bør også unngå å få barn da barn er et miljøsvineri uten sidestykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en akademisk øvelse og frivillig sosialt eksperiment for å bevisstgjøre seg selv. Ikke en miljøhippie-tripp.

 

Du fikk nå lettet litt på trykket du også, selv om det ikke har så mye med saken å gjøre. Jeg synes det var et interessant eksperiment.

 

Du synes kanskje det, men det er mye i saken som ikke tyder på at dette er en 'akademisk øvelse'. 

 

>Eksempelvis er det fordelaktig å droppe dusjen og heller vaske seg med klut. Gjerne med kaldt vann.

 

Det sier åpenbart seg selv, og min post traff vel ganske godt akkurat her. Jeg savner mer fokus på bedrifter og industri når det er snakk om miljø. Kald dusj og klut strekker ikke særlig langt utover å gi privatpersoner skam de ikke burde behøve.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

He he he, Jeg syns jeg ser det for meg. Folk starter stoppeklokke før de går i dusjen eller får andre til å ta tiden for seg. Den som bruker kortest tid får en premie.
Jeg så en sånn Alaska folk episode på discovery der en fyr som hadde en husbåt lot sola varme opp vannet i en slags plast blåse til båt og så kombinerte han dette og en slange med en dyreskalle. Plastblåsen var brukt og noe han hadde funnet, hvis jeg ikkke husker feil.

Muligens overførbart til Norske boliger eller enklere bare å bygge solcellepanel på taket og så koble dette opp til varmvannssystemet

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Dette er et miljøfokus som jeg tror virker mot sin hensikt. Det kan gi en følelse til å bidra til å redde jordas klima med ved små endringer i egen adferd, selv om dette ikke en gang har marginal betydning i forhold til utfordringene vi faktisk har. Jeg vil anbefale ingeniører heller å konsentrere seg om å utvikle teknologi som kan bidra til å møte klimautfordringen. Og til ingeniører som jobber i oljeselskaper: dropp klutvaskingen og finn på noe annet å jobbe med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overvåkningssamfunnet tar helt av.... Noen syns overvåkningskameraer er i overkant, men her skal skal altså arbeidsgiver monitorere hva du spiser, hvordan du forflytter deg mellom hjem og barnehage og jobb, hva slags klær du har på deg, hvordan du foretar personlig hygiene osv osv. Arbeidsgiver skjuler seg bak at "det er frivillig", men her har Norconsult sluppet selveste bygdedyret løs i bedriften sin.

Og vekket opp gode gamle "janteloven": "Du skal ikke tro at du lukter bedre, har renere klær og lever mer miljøvennlig enn oss..."

Har du servelat i matpakken på "kjøttfri dag" så blir du vel kalt inn til sjefen og får korreks fordi man er et dårlig forbilde....

 

Wanderås sier ganske utildekt at skal du få jobb hos Norconsult må du stille opp på intervju udusjet og ikledt klær som helst har vært brukt flere generasjoner. Det skal lukte litt bever og det må gjerne vises at du har syklet gjennom regnværet for å komme på intervju.

Når de spør om du vil ha kaffe sier du høflig nei takk, men gjerne et glass vann og et kortreist biodynamisk dyrket salatblad. Og så må du fortelle at du tilbringer alle feriene hjemme pga flyskam..

 

ref Wanderås: "– Du ser de unge som demonstrerer for miljøet i dag. Det er morgendagens ansatte. De som har en tydelig holdning til bærekraft og miljø er den type medarbeidere vi ønsker oss, sier Wanderås."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Personene ved Norconsult bør primært begrense fysisk aktivitet for å hindre svette som leder til dårlig kroppslukt og produksjon av skittentøy. Det er svært miljøvennlig å holde seg heeelt rolig, både på jobb og privat. Jobb sakte, ta mange pauser. Da holder det å ta e'n kalddusj i uka, og man kan gå med samme tøyet lenge og dermed spare vann og energi til klesvask. Det er mulig at norconsult vil miste endel oppdrag etterhvert fordi firmaet stinker.....men man må fokusere på at det viktigste er å være et miljøvennlig foretak...

 

Hehe, det er litt som å tisse i buksa for å bli varm. Du får redusert klimautslipp på kort tid, men det er kremoppskriften på å få folk som er avhengige av bil til selv de minste gjøremål i fremtiden når de får helseproblemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som ingeniør og seg hør og bør, så har jeg selvsagt fundert på dette mang en gang, satt opp regneark og til slutt konkludert. :)

 

Krav 1: Man skal bli ren og såpe/sjampo skal helt av kroppen

Krav 2: Man skal ikke pine seg gjennom dusjen. Man må finne sitt eget minstemål på komfort.

 

Så er det bare å sette opp ligninga:

 

Energiforbruk = Vannforbruk * temperaturdifferanse mellom kaldvann og dusjvann

og

Vannforbruk = vannstrøm * antall minutter

 

1. Korte ned tida er greit, men krav 1 og 2 setter begrensninger til ca 5 minutter for min del

2. Redusere vannstrømmen fungerer greit ned til ca 5-10 liter/minutt for min del, men her kommer hemmeligheten:

3. Reduksjon av temperaturen bryter veldig fort med krav 2. Dette kan delvis lempes på ved å øke vannstrømmen. F.eks er 20 liter/minutt * 38°C omtrent like behagelig som 5 liter/minutt * 42ºC. Men førstnevnte alternativ gir mye høyere energiforbruk enn sistnevnte. Dette er ganske kontra-intuitivt for en del hvermansener. Økning av temperaturen er altså det mest energigjerrige valget fordi man kan senke vannstrømmen kraftig. Sett inn tall i ligninga så finner man fort ..

 

fasiten: Høy temperatur, lav vannstrøm, lite tidsbruk.

 

Dråpestørrelsen og spredningen teller også inn. Ideelt bør vannet renne som en motstrøms varmeveksler fra øverst til nederst, men ca 5 liter/minutt er minimum for å få skylt av såpe effektivt.

 

Jeg er ingen lege, men jeg trodde ikke høy temperatur var bra for huden? Det må vel nesten også inn i vurderingen. Kanskje noen kunne kaste lys på hvordan huden reagerer, og hva som regnes som høy temperatur i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen lege, men jeg trodde ikke høy temperatur var bra for huden? Det må vel nesten også inn i vurderingen. Kanskje noen kunne kaste lys på hvordan huden reagerer, og hva som regnes som høy temperatur i denne sammenhengen.

Jeg er heller ikke lege, men det er også tenkt på. Veldig høy temperatur kan gi brannskader så det må man selvsagt holde seg langt unna. Men moderat høy temperatur som f.eks 42ºC gir ikke brannskader, men bare midlertidig oppheting av kroppen, som er helt ok når det bare er snakk om 5 minutter (i motsetning til f.eks badstu-mesterskap). Moderat hæy temperatur gir også en avfettende effekt. Det er jo det man prøver å oppnå med såpe og shampo, bare at her bruker man høy temperatur for å minke forbruket av kjemiske midler. Altså bra for miljøet. Hudfett er bra spesielt i veldig kaldt vær så man bør velge tidspunktet med omhu. F.eks dusje før man legger seg i stedet for om morgenen rett før man skal ut i kulda. Og selvsagt avpasse hyppigheten.

 

I følge hudleger bør man ikke dusje oftere enn annenhver dag og helst ikke bruke shampo/såpe mer en en gang i uka. I følge Lars Monsen kan man fint gå en måned uten varmt vann, sjampo og såpe. Hudlegen som var i studioet samtidig ble imponert og støttet han i det.

 

Men så var det det med sosial aksept osv. Nordconsult må gjerne lukte som huleboere om de vil. Det er sikkert bare en fordel for meg som jobber i et konkurrerende selskap :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg er heller ikke lege, men det er også tenkt på. Veldig høy temperatur kan gi brannskader så det må man selvsagt holde seg langt unna. Men moderat høy temperatur som f.eks 42ºC gir ikke brannskader, men bare midlertidig oppheting av kroppen, som er helt ok når det bare er snakk om 5 minutter (i motsetning til f.eks badstu-mesterskap). Moderat hæy temperatur gir også en avfettende effekt. Det er jo det man prøver å oppnå med såpe og shampo, bare at her bruker man høy temperatur for å minke forbruket av kjemiske midler. Altså bra for miljøet. Hudfett er bra spesielt i veldig kaldt vær så man bør velge tidspunktet med omhu. F.eks dusje før man legger seg i stedet for om morgenen rett før man skal ut i kulda. Og selvsagt avpasse hyppigheten.

 

I følge hudleger bør man ikke dusje oftere enn annenhver dag og helst ikke bruke shampo/såpe mer en en gang i uka. I følge Lars Monsen kan man fint gå en måned uten varmt vann, sjampo og såpe. Hudlegen som var i studioet samtidig ble imponert og støttet han i det.

 

Men så var det det med sosial aksept osv. Nordconsult må gjerne lukte som huleboere om de vil. Det er sikkert bare en fordel for meg som jobber i et konkurrerende selskap :)

 

Er du ikke her altfor sikker på et emne du egentlig ikke har noe formell kompetanse på? Det er forskjell på si brannskader og andre skader på hud. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...