Gå til innhold

Samsung snart i gang med produksjon av ny OLED-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste som plager med med dagens oled er inbrenninger. Allt annet har lite å si. Men å ordne det er viktig. Tar heller en lcd en oled på mobilen

 

På min Philips 65OLED873 plages jeg mer av hvor glossy overflaten er, som igjen gjør at jeg må trekke for dyre lystette gardiner og skru av en del lys for å kunne nyte innholdet på TVen skikkelig. Hvis Samsung lanserer en TV med QD-OLED og sitt antirefleksbelegg om brukes i dagens toppmodeller, må en oppgradering seriøst vurderes. Om man ikke venter på mikro-LED, da.

Lenke til kommentar

 

Eneste som plager med med dagens oled er inbrenninger. Allt annet har lite å si. Men å ordne det er viktig. Tar heller en lcd en oled på mobilen

 

På min Philips 65OLED873 plages jeg mer av hvor glossy overflaten er, som igjen gjør at jeg må trekke for dyre lystette gardiner og skru av en del lys for å kunne nyte innholdet på TVen skikkelig. Hvis Samsung lanserer en TV med QD-OLED og sitt antirefleksbelegg om brukes i dagens toppmodeller, må en oppgradering seriøst vurderes. Om man ikke venter på mikro-LED, da.

Hvis en har mye sollys inn i rommet som er vanskelig å skjerme så er fortsatt QLED å foretrekke. I mørke rom kommer OLED til sin rett. Om Samsung har klart å kombinere egenskapene QLED og OLED gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Endelig. Siden jeg gikk fra plasma var OLED mest interessant men teknologien virket fortsatt umoden. Nå ser det ut til å skje noe der.

Tror du bør våkne litt ja. Alle de store TV-produsentene (med unntak av Samsung) har allerede OLED paneler på sine high-end TVer. Om det ikke forteller deg noe, så vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du bør våkne litt ja. Alle de store TV-produsentene (med unntak av Samsung) har allerede OLED paneler på sine high-end TVer. Om det ikke forteller deg noe, så vet jeg ikke.

Som de fleste andre gjorde jeg research i ukesvis før jeg gjorde kjøp av highend 4K TV for 1 år siden. Så hva jeg skal våkne til er jeg litt usikker på ;)

 

Det hjelper ikke om man har dyre OLED TVer hvis de grunnleggende utfordringene fortsatt er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de fleste andre gjorde jeg research i ukesvis før jeg gjorde kjøp av highend 4K TV for 1 år siden. Så hva jeg skal våkne til er jeg litt usikker på ;)

 

Det hjelper ikke om man har dyre OLED TVer hvis de grunnleggende utfordringene fortsatt er der.

Poenget mitt var, er at sjansen for innbrenning er veldig lav. Hvis den ikke hadde vært så lav, så tror jeg ikke at LG, Sony, Panasonic og Philips ville hatt OLED som sine hi-end alternativer. Samsung sine nye TVer med OLED vil nok ha akkurat de samme utfordringene, da de faktisk er OLED de også. 

Lenke til kommentar

Kanskje på tide at vi sier adjø til 24fps på film og TV?

Hjelper ikke. Til og med en LCD på 144Hz er vanvittig mye uskarpere ved bevegelse enn selv en 80-talls CRT på 50Hz. På akkurat det punktet har vi gått bakover. Det hjelper litt med ting som ULMB/BFI og lignende men OLED er i utgangspunktet så lyssvak at dette neppe er praktisk mulig enda.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke. Til og med en LCD på 144Hz er vanvittig mye uskarpere ved bevegelse enn selv en 80-talls CRT på 50Hz. På akkurat det punktet har vi gått bakover. Det hjelper litt med ting som ULMB/BFI og lignende men OLED er i utgangspunktet så lyssvak at dette neppe er praktisk mulig enda.

Eh. Jo? 60fps og 120fps har mye bedre bevegelse på LCD/OLED enn 24fps. 

Lenke til kommentar

Eh. Jo? 60fps og 120fps har mye bedre bevegelse på LCD/OLED enn 24fps. 

Ja absolutt. Men fremdeles milesvis unna selv gamle CRT-skjermer.

 

Edit: For å komme opp i ca. samme bevegelsesskarphet som en CRT@60fps må man opp i rundt 2000-2500fps på en LCD/OLED med sample-and-hold. Det er rett og slett pga. hvordan de forskjellige skjermene fungerer og hvordan synet vårt fungerer.

 

Edit2: Merk at jeg mener bevegelsskarphet og ikke bare bildeflyt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ja absolutt. Men fremdeles milesvis unna selv gamle CRT-skjermer.

 

Edit: For å komme opp i ca. samme bevegelsesskarphet som en CRT@60fps må man opp i rundt 2000-2500fps på en LCD/OLED med sample-and-hold. Det er rett og slett pga. hvordan de forskjellige skjermene fungerer og hvordan synet vårt fungerer.

 

Edit2: Merk at jeg mener bevegelsskarphet og ikke bare bildeflyt.

Ok. Bra dette ikke plager meg i hele tatt, siden jeg også bruker TruMotion (LG) og før det, intelligent frame creation (Panasonic). Gleder meg heller av at input lag har blitt veldig lav nå på nye LG og elsker at panelene er så kjappe, selv om bevegelser da oppleves mer hakkete på lav fps innhold.

Lenke til kommentar

Ja som sagt har flere produsenter nå begynt med teknikker for å forbedre dette, men OLED er fremdeles en utfordring pga. lysstyrken.

 

Intelligent frame creation skaper enormt mye input-lag. Har dette selv på min Panasonic. Jeg tror det var bl.a. Samsung og/eller LG som hadde en annen teknikk (BFI) som ikke fører til økning i input lag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ok. Bra dette ikke plager meg i hele tatt, siden jeg også bruker TruMotion (LG) og før det, intelligent frame creation (Panasonic). Gleder meg heller av at input lag har blitt veldig lav nå på nye LG og elsker at panelene er så kjappe, selv om bevegelser da oppleves mer hakkete på lav fps innhold.

 

 

TrueMotion øker da input lag betraktelig, noe alle etter behandlings algoritmer av bildet gjør. Så vil du ha lav input lag bør du slå av alt. Game mode er vel det som gir minst input lag, men til gjengjeld, rimelig dårlig bilde.

Lenke til kommentar

TrueMotion øker da input lag betraktelig, noe alle etter behandlings algoritmer av bildet gjør. Så vil du ha lav input lag bør du slå av alt. Game mode er vel det som gir minst input lag, men til gjengjeld, rimelig dårlig bilde.

 

Spiller selvfølgelig med game mode på PS4 Proen og på Switchen. Men er heller ikke plaget av bevegelsene der, selv om det er 30fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...