Gå til innhold

Apple blokkerer uautoriserte batteribytter


Anbefalte innlegg

Denne personen har vel for lengst avslørt hvor forbrukerfiendtlige apple er. Flaut å forsvare noe slikt som apple gjør gang på gang.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GlvlgmjMi98

 

Ta en titt på de andre videoene hans å du. Kanskje du lærer noe.

 

Her en en god en:

 

https://www.youtube.com/watch?v=gi9en4I-tjA&t=7s

 

Apple gjør dette KUN for å tjene mere penger.

 

Enda en å kose seg med som ikke har noe med denne saken å gjøre da, men forteller mye om apple:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LrILfIE9IB4

 

Så forbruker fiendtlig at det er helt sykt.

 

Kjenner til denne Rossmann-karakteren fra før, og har observert at han i for stor grad blander løgn, halvsannheter og fakta til at han bør tas særlig seriøst. 

 

Link 1: Oppgulp av det samme som artikkelen her handler om, uten å tilføre noe vesentlig nytt. Babler i vei i 10 minutter, uten å belyse noe mer enn det jeg kan lese meg til i en artikkel i løpet av et par minutter.

 

Link 2: Angivelig skal Apple ha nektet garantireparasjon pga. «alvorlig vannskade». Det er godt mulig, og det er godt mulig at det i så fal var en feilvurdering av teknikeren hos Apple - eller ikke - vanskelig å si ut fra det Rossmann velger å vise. Uansett, med mange hundre millioner Apple-enheter der ute vil det alltid være noen kunder som ikke får den behandlingen de kanskje burde fått i møtet med den enkelte ansatte, når produktet trenger service/reparasjon. Feil skjer innimellom. Ellers går det meste av videoen med til Rossmans ranting over Apples T2 sikkerhetschip, som sikkert er noe dritt for bakgårdsreparatører, og ikke minst for kriminelle som stjeler folks maskiner og potensielt vil misbruke sensitive data, men som er sentral for ivareta sikkerhet på et nivå som kan beskytte mot diverse moderne trusler.

 

Link 3: Litt søt historie, om et sympatisk par som trodde de hadde mistet alle sine feriebilder, fordi Apple ikke kunne hjelpe dem å redde innholdet som lå på en iPhone som led drukningsdøden. Slikt skjer, når man overser nødvendigheten av å ta backup av data som man absolutt ikke vil miste, og hadde vannet vært en del dypere der telefonen datt uti så hadde den uansett vært tapt for alltid. Kan du nevne mange telefonprodusenter som tilbyr en egen service for å redde ut data fra slike druknede telefoner?  Er dette en sak om en "forbruker fiendtlig" policy, eller om urealistiske forventninger om at andre skal rette opp følgene av ens egen unnlatenhet?

 

En interessant ting som disse tre eksemplene dine har til felles er at de involverer sikkerhetsfunksjoner implementert i hardware. Noen synes kanskje det er greit slik det var før, da personer med ondsinnede hensikter bare kunne plugge inn en kabel i en vilkårlig telefon eller PC, og tappe enhetene for data av hjertens lyst. Jeg synes derimot at det er veldig greit at seriøse produsenter i dag implementerer sikkerhet i hardware, OS og software, som står i forhold til hvor mye sensitive data, hvor mye av livene våre, som befinner seg på diverse enheter vi bruker. Ja, det gjør det i noen tilfeller vanskeligere for vilkårlige personer med gode eller onde hensikter å modifisere eller bytte ut komponenter, eller for bakgårdsreparatører å sette inn uoriginale deler av mer eller mindre tvilsomt opphav, men jeg vil heller leve med det, enn med vesentlig større risiko for at uvedkommende overtar mine data, mitt digitale liv, og mine kontoer dersom min iPhone skulle falle i gale hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du mener det er normalt å ha et varsel om å ta service på batteriet uten noen annen grunn at det er et annet batteri en det som fulgte med telefonen så har du rett.

 

Det er ikke et «varsel» om at man må ta service, det er opplysninger som enkelt forklarer at telefonen ikke er i stand til å verifisere at det er et originalt batteri, og derfor ikke kan vise informasjon om betterihelsen. Dette er noe man finner om man selv velger å gå inn på Innstillinger > Batteri > Batteritilstand

 

ios12-iphone-xs-battery-unknown-health.j

 

Dersom man absolutt må ha informasjon om batteriets tilstand og helse, så må man få et autorisert verksted til å bytte batteri, ganske enkelt. I motsatt fall kan man ignorere dette, siden telefonen uansett vil fungere som den skal. Inntil for et par år siden eksisterte heller ikke denne muligheten for å lese av batteritilstanden i iOS, og jeg klarte meg uten dette som iPhone-bruker gjennom 10 år. Det gikk faktisk helt fint å ikke kunne lese av batteritilstand, og det vil det nok fortsatt gjøre for de som insisterer på å spare småpenger på å gjøre det selv eller bruke bakgårdsreparatører til batteribytte. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem? Tror du virkelig at batteribytte mellom to identiske telefoner er noe folk driver med?

Spiller det noe rolle hva folk driver med men det viser jo bare hvor rigide apple har tenkt å være når det kommer til batteribytte på sine telefoner.

Hjelper ikke med originalt batteri her nei.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes dåg en løsning på "problemet".

https://www.digi.no/artikler/rapport-apple-har-last-iphone-batteriene-dette-er-konsekvensen-for-brukerne/471253

iFixit peker på at det finnes en mikrokontroller fra Texas Instruments festet til Apple-batteriet som fungerer som en autentiseringsenhet, som gir batteriet en unik autentiseringskode som er låst til den spesifikke telefonen.

 

Ifølge iFixit kan man komme rundt problemet kun ved å fjerne mikrokontrolleren fra batteriet og feste den til et nytt, men dette krever lodding og tekniske ekspertise og er derfor ikke nødvendigvis anbefalt.

Hvor prakttisk dette er i forhold til hvor kontrolleren ligger i forholdt til selve battericellen får tiden vise men jeg misstenker at om dette er en parktisk løsning vil den nok bli brukt av de som driver med uautorisert batteribytte.

Det stopper i hvertfall ikke de med uærlige hensikter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det finnes dåg en løsning på "problemet".

https://www.digi.no/artikler/rapport-apple-har-last-iphone-batteriene-dette-er-konsekvensen-for-brukerne/471253

Hvor prakttisk dette er i forhold til hvor kontrolleren ligger i forholdt til selve battericellen får tiden vise men jeg misstenker at om dette er en parktisk løsning vil den nok bli brukt av de som driver med uautorisert batteribytte.

Det stopper i hvertfall ikke de med uærlige hensikter.

 

Why bother, når man har en telefon til 10k+ og Apple bytter batteri gratis når man kan påberope seg garanti eller reklamasjonsrett, eller for 499-729 kroner om man må betale selv? 

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Spiller det noe rolle hva folk driver med men det viser jo bare hvor rigide apple har tenkt å være når det kommer til batteribytte på sine telefoner.

Hjelper ikke med originalt batteri her nei.

 

«Rigide» fordi noe ingen gjør i praksis, likevel vil resultere i at telefonene fungerer normalt? 

Lenke til kommentar

Why bother, når man har en telefon til 10k+ og Apple bytter batteri gratis når man kan påberope seg garanti eller reklamasjonsrett, eller for 499-729 kroner om man må betale selv?

Så fordi du ikke bryr deg er det ikke så nøye selv om meldinga kun er for verifisering av batteriet?

Da er jeg mere taknemlig for at min telefon til 5,5k sier fra om at lyden i høyttaleren kan bli litt dårlig den neste timen fordi telefonen har befunnnet seg på bunnen av et basseng.

Mye hyggeligere melding.

Lenke til kommentar

Tja, knuser skjermen på telefonen man nettop har byttet batteri på, og får kjøpt en brukt identisk en men med dårlig batteri så vil man jo tenke seg å ville bytte.

 

Imponerende! Du klarte faktisk å finne et hypotetisk one-in-a-million tilfelle. ;)

Og dette står du fremdeles fritt til å gjøre.

Lenke til kommentar

Så fordi du ikke bryr deg er det ikke så nøye selv om meldinga kun er for verifisering av batteriet?

Da er jeg mere taknemlig for at min telefon til 5,5k sier fra om at lyden i høyttaleren kan bli litt dårlig den neste timen fordi telefonen har befunnnet seg på bunnen av et basseng.

Mye hyggeligere melding.

 

Nei, det er faktisk ikke så nøye. iPhone-brukere har klart seg i mange år uten å kunne lese av Batteritilstand direkte i iOS, så de som velger å bruker gjør-det-selv eller bakgårdssjapper til batteribytte, for i beste fall å spare en hundrelapp eller to, overlever nok helt utmerket uten å kunne lese av denne batteriinformasjonen.

Hyggelig at du får en slik melding da, ville ikke følt meg like trygg på at en iPhone som har fått uautorisert batteribytte, med potensielt dårlige/skadde pakninger, ville overlevd noe slikt... ;P

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hypotetisk eller ikke, hvorfor kan ikke telefonen kjenne igjen et genuint apple batteri?

Må jo være enten inkompetanse fra designerteamet, inkompetanse fra progamavdelingen eller gjort med overlegg for å se an hvordan markedet, myndighetene og det uautoriserte markedet reagerer på det.

 

Antar at batteriets ID-kode er parret med telefonens øvrige hardware fra fabrikk, bl.a som ledd i bekjempelse av piratdeler, som er et stort problem spesielt i Asia. Apple-sertifiserte verksted har tilgang til verktøyene som skal til for å parre komponentene på nytt, uautoriserte har det ikke, men den eneste konsekvensen for kundene er at de på en forsiktig måte blir gjort oppmerksomme på at Apple ikke garanterer for funksjonalitet eller kvalitet etter uautoriserte batteribytte.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Link 3: Litt søt historie, om et sympatisk par som trodde de hadde mistet alle sine feriebilder, fordi Apple ikke kunne hjelpe dem å redde innholdet som lå på en iPhone som led drukningsdøden. Slikt skjer, når man overser nødvendigheten av å ta backup av data som man absolutt ikke vil miste, og hadde vannet vært en del dypere der telefonen datt uti så hadde den uansett vært tapt for alltid. Kan du nevne mange telefonprodusenter som tilbyr en egen service for å redde ut data fra slike druknede telefoner?  Er dette en sak om en "forbruker fiendtlig" policy, eller om urealistiske forventninger om at andre skal rette opp følgene av ens egen unnlatenhet?

 

 

Fantastisk at du glatt hopper over at de fikk igjen sine bilder, av noen ANDRE enn apple. Noe apple påstod var umulig. Se hele videoen neste gang du skal kommentere noe. 

 

Blir direkte skremt av å se noen beskytte ett firma som du gjør. Samme hva apple gjør galt, så er du der for å beskytte de. Fanatisme er sykt skremmende og viser at de store firmaene kan gjøre hva som helst og fremdeles vil noen kjøpe deres produkter. 

 

Må være vondt å høre på en som Rossman som gang på gang kommer med gode poenger mot apple. At du prøver avkrefte alt han gjør med å si han kommer med løgn og halvsannheter er jo en typisk forsvarsmekanisme for å fornekte hans poenger. Stakkar.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Hva er galt med å ha en microSD brikke i telefonen?

Finnes knapt en enklere måte å hente bildene på en å plukke ut brikken å sette den inn i en annen telefon med microSD eller minnekortleser til PC.

Der finnes ingen datamaskiner i skyene, det er bare noen andre sine dataaskiner bildene overføres til.

Lenke til kommentar

Fantastisk at du glatt hopper over at de fikk igjen sine bilder, av noen ANDRE enn apple. Noe apple påstod var umulig. Se hele videoen neste gang du skal kommentere noe. 

 

Blir direkte skremt av å se noen beskytte ett firma som du gjør. Samme hva apple gjør galt, så er du der for å beskytte de. Fanatisme er sykt skremmende og viser at de store firmaene kan gjøre hva som helst og fremdeles vil noen kjøpe deres produkter. 

 

Må være vondt å høre på en som Rossman som gang på gang kommer med gode poenger mot apple. At du prøver avkrefte alt han gjør med å si han kommer med løgn og halvsannheter er jo en typisk forsvarsmekanisme for å fornekte hans poenger. Stakkar.

 

 

Jeg skrev et "sympatisk par som trodde de hadde mistet alle sine feriebilder", nettopp fordi de fikk reddet bildene til slutt av "noen ANDRE enn Apple". Jeg hadde naturlig nok ikke noe ønske om å gjenfortelle hele historien med alle detaljer skriftlig her, da det er rimelig å forutsette at de som diskuterer videoen faktisk er kjent med innholdet i den. Det var umulig for den/de hos Apple som paret var i kontakt med å bistå med dette, som ligger utenfor Apples ansvarsområde og supporttilbud overfor kunder, så hva skulle vedkommende kundebehandler ha svart annet enn at det er umulig for dem å hjelpe, mener du? Kundebehandlere hos Apple kan heller ikke forventes å ha kjennskap til, gå god for eller anbefale folk som Jessa Jones, som med sin spesielle bakgrunn og utdannelse, og utallige timer med selvstudium, har funnet måter å redde data fra ødelagte iPhones.

Når harddisken på serveren din krasjer fatalt med ødelagt mekanikk, og inneholder umistelige data som ikke har backup fordi du har vært en idiot, så ringer du vel ikke produsenten og forventer at de skal ordne opp? Nei, du finner et uavhengig firma som Ibas, som har spesialisert seg på dette - eller noen som Jessa Jones om du har druknet iPhonen din. Flott at det finnes noen slike, som kan redde stumpene for skjødesløse mennesker, mot klekkelig betaling selvsagt... ;)

 

Det må de være mulig å komme med andre synspunkt, og få fram flere fakta og nyanser omkring saken, uten å bli møtt med personangrep og beskyldninger om fanatisme. Skjerp deg, mann!

 

Rossmann kan ha gode poenger, men når han også regelmassig lyver, overdriver, generaliserer uten saklig grunnlag, underslår deler av fakta og kommer med halvsannheter, og ofte framstår som svært animert, ekstremt ensidig og forutinntatt, så blir det for useriøst for meg. Det gjør slett ikke vondt, det blir bare for dumt, uinteressant og bortkastet tid. Så jeg bruker minimalt med tid på Rossmann og hans ranting og endeløse jatti-jatti på YouTube, forholder meg heller til gode, saklige, skriftlige kilder for å holde meg orientert om hva som skjer. Gjør meg heller opp min egen mening basert på objektive fakta, kunnskap og egne erfaringer, enn å copy-paste andres oppgulp fra YouTube.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...