Gå til innhold

Apple blokkerer uautoriserte batteribytter


Anbefalte innlegg

Gitt opp å forstå meg på de som ønsker forbrukerfiendlige varer.

 

På hvilken måte er Apples telefoner forbrukerfiendlige? De varer lenger og får OS-oppdateringer dobbelt så lenge, er mer miljøvennlige og mer reparasjonsvennlige, enn den overveldende majoriteten av konkurrenter.

 

http://www.greenpeace.org/archive-international/en/campaigns/climate-change/cool-it/Campaign-analysis/Guide-to-Greener-Electronics/

Ifixit gir iPhone en score på 6 for reparerbarhet, de største konkurrentene ligger på 3-4 poeng:

https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+XS+and+XS+Max+Teardown/113021

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken måte er Apples telefoner forbrukerfiendlige? De varer lenger og får OS-oppdateringer dobbelt så lenge, er mer miljøvennlige og mer reparasjonsvennlige, enn den overveldende majoriteten av konkurrenter.

 

http://www.greenpeace.org/archive-international/en/campaigns/climate-change/cool-it/Campaign-analysis/Guide-to-Greener-Electronics/

Ifixit gir iPhone en score på 6 for reparerbarhet, de største konkurrentene ligger på 3-4 poeng:

https://www.ifixit.com/Teardown/iPhone+XS+and+XS+Max+Teardown/113021

Er jo ikke mere reperasjonsvennlige om du ikke kan reparere den selv?

 

Har bytta noen batteri og skjermer på iPhone, så kjipt om jeg ikke kan gjøre det lenger selv.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Dette er et skritt i feil retning. Men jeg regner med at de andre følger etter her også dessverre.

 

Jeg har hatt iMacen min siden 2011, så den har holdt lenge. Vet ikke om neste vil holde like lenge, for nå kan man ikke sette inn minnebrikker engang selv.

 

MacBooken min er fra 2017, så den vil nok holde 4-5 år til, men det spørs om det blir en MacBook til med de prisene de har lagt seg på.

 

Har allerede gått over til Samsung på telefonfronten, men synes fortsatt et iPhone er hakket bedre på mye. Men at man ikke kan bytte batteri selv engang, det synes jeg blir for sært.

 

Får dessverre inntrykk av at Apple prøver å miste kunder.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Joda, enn så lenge blir man jo bare plaget av en advarsel, men plutselig slår dem over til at enhetene ikke vil fungere lenger.

 

 

Og dette ble du fortalt av en spåkone på tivoli? Er nok bedre å forholde seg til realitetene slik de er, og ikke konstruere opp slike hypotetiske "worst case» scenario.

Lenke til kommentar

Og dette ble du fortalt av en spåkone på tivoli? Er nok bedre å forholde seg til realitetene slik de er, og ikke konstruere opp slike hypotetiske "worst case» scenario.

 

Nei men det er Apple det er snakk om her. De gjorde jo uorginale skjermer ubrukelig for noen år siden etter en IOS update. Telefoner som fungerte utmerket ble plutselig ubrukelig fordi skjermene ikke var orginal.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et skritt i feil retning. Men jeg regner med at de andre følger etter her også dessverre.

 

Jeg har hatt iMacen min siden 2011, så den har holdt lenge. Vet ikke om neste vil holde like lenge, for nå kan man ikke sette inn minnebrikker engang selv.

 

MacBooken min er fra 2017, så den vil nok holde 4-5 år til, men det spørs om det blir en MacBook til med de prisene de har lagt seg på.

 

 

Mobiltelefoner, i likhet med all annen forbrukerelektronikk og mye annet, beveger seg i retning av stadig mer miniatyrisering og tett integrering av stadig mer avanserte komponenter, som gjør det stadig vanskeligere for folk flest å reparere ting selv. Når så du sist en TV-reparatør komme hjem i stua til noen og ta service med bytte av komponenter? Dette var vanlig for 50 år siden, men teknologien og produktene har endret seg i en slik grad at TV-er sjeldent går i stykker før de er blitt såpass gamle at man heller kjøper en ny enn å bruke penger på reparasjon.

 

Når det gjelder iMac, så kan man enkelt sette inn minnebrikker selv også på dagens iMac 27", men ikke på iMac 21,5".

 

Din MacBook vil nok fint holde i noen år til, så kan du jo se når tiden kommer, om krona fortsatt er like svak og driver opp prisen på import, og om Apples kvalitetsvarer fortsatt er verdt pengene dine når du regner på årskostnad. ;) 

 

 

Har allerede gått over til Samsung på telefonfronten, men synes fortsatt et iPhone er hakket bedre på mye. Men at man ikke kan bytte batteri selv engang, det synes jeg blir for sært.

 

Får dessverre inntrykk av at Apple prøver å miste kunder.

 

Nå er det jo slik at du fortsatt kan bytte batteri på en iPhone, om du ønsker å ta risikoen det medfører å fikle med slikt selv, i stedet for å betale rundt 500-1000 kroner for å få det gjort skikkelig. Det er forresen mye enklere å bytte batteri på en iPhone enn på f.eks en Samsung Galaxy S10, ifølge iFixit:

 

Galaxy S10, score for reparerbarhet = 3: 

  • Battery replacement is possible, but still unnecessarily difficult.

iPhone XS, score for reparerbarhet = 6:

  • Critical display and battery repairs remain a priority in the iPhone's design.
Lenke til kommentar

Nei men det er Apple det er snakk om her. De gjorde jo uorginale skjermer ubrukelig for noen år siden etter en IOS update. Telefoner som fungerte utmerket ble plutselig ubrukelig fordi skjermene ikke var orginal.

 

Så du mener at Apple har et ansvar for at uoriginale skjermer, dvs. piratprodukt, skal fungere? Tror ikke at det er Apples første prioritet når de utgir iOS-oppdateringer, men de har jo likevel vist godvilje mer enn én gang, ved å fikse opp i slike mer eller mindre utilsiktede problem som følge av uautoriserte deler og reparasjoner, i neste oppdatering, 

Lenke til kommentar

...

 

 

Denne personen har vel for lengst avslørt hvor forbrukerfiendtlige apple er. Flaut å forsvare noe slikt som apple gjør gang på gang.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GlvlgmjMi98

 

Ta en titt på de andre videoene hans å du. Kanskje du lærer noe.

 

Her en en god en:

 

https://www.youtube.com/watch?v=gi9en4I-tjA&t=7s

 

Apple gjør dette KUN for å tjene mere penger.

 

Enda en å kose seg med som ikke har noe med denne saken å gjøre da, men forteller mye om apple:

 

https://www.youtube.com/watch?v=LrILfIE9IB4

 

Så forbruker fiendtlig at det er helt sykt.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

 

 

Nå er det jo slik at du fortsatt kan bytte batteri på en iPhone, om du ønsker å ta risikoen det medfører å fikle med slikt selv, i stedet for å betale rundt 500-1000 kroner for å få det gjort skikkelig. Det er forresen mye enklere å bytte batteri på en iPhone enn på f.eks en Samsung Galaxy S10, ifølge iFixit:

 

 

 

Du fikk ikke med deg hva som sto i artikkelen da? Hele poenget her er jo at selv om det er enkelt og greit å bytte batteri på den, så skal du ikke få lov av Apple.

Lenke til kommentar

Hvorfor må telefonen på liv og død sjekke opp serienummeret på batteriet opp mot hva den blei levert med.

Det er jo meningsløst og helt verdiløs informasjon.

Om telefonen hadde forholdt seg til målbare verdier sånn som spennig under forskjellige laster og kapasitet på batteriet eller sågar målt IR på batteriet så hadde dette vært mye bedre parametre for batterihelse en et serienummer noen gang kommer til å være.

Klar apple har rett til å gjøre det som må til inne sin produksjon men å sjekke at batteriet er det som fulgte med telefonen....meh.

Batterier er slitedeler men i en verden der det også er ønskelig at telefonen skal være en slitedel så blir det vel sånn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Med tanke på faren med defekte batteri(bytter) så støtter jeg Apple her. Bytte av skjerm derimot...

Hvilken fare snakker du om?

Vi snakker om et batteri her, ikke en uarmert bombe.

Etter å ha brukt LiPo batterier siden 2007 har jeg foreløpig ikke opplevd at et eneste et har gjort noe skummelt siden den tid.

Joda jeg har hatt batterier som har opplevd døde celler over vinteren og batterier som har blåst seg opp og selv det å skru en skrue gjennom et batteri med SoC under 50% lager kun en masse røyk uten å ta fyr.

Har sett modell fly gå ned med batteri seende ut som en vinkel uten at det tok fyr og selv om vi kortlutta det etterpå brant ledningen av uten at noe mere spektakulært skjedde.

Kanskje du har sett for mange youtube videoer av folk som overlader battriene sine til de tar fyr?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvilken fare snakker du om?

Vi snakker om et batteri her, ikke en uarmert bombe.

Etter å ha brukt LiPo batterier siden 2007 har jeg foreløpig ikke opplevd at et eneste et har gjort noe skummelt siden den tid.

Joda jeg har hatt batterier som har opplevd døde celler over vinteren og batterier som har blåst seg opp og selv det å skru en skrue gjennom et batteri med SoC under 50% lager kun en masse røyk uten å ta fyr.

Har sett modell fly gå ned med batteri seende ut som en vinkel uten at det tok fyr og selv om vi kortlutta det etterpå brant ledningen av uten at noe mere spektakulært skjedde.

Kanskje du har sett for mange youtube videoer av folk som overlader battriene sine til de tar fyr?

 

Overlader batteriene sine. Den var ny. Batteriene skal vel ha en innebygget funksjon som hindrer at det skjer? Hvis ikke, så er det kanskje akkurat et sånt farlig batteri vi snakker om. Ikke så lenge siden Samsung sleit med at batteriene kunne ta fyr. Folk fikk jo ikke lov å ha med seg en Note 7 ombord på fly, og Samsung kalte selv tilbake alle Note7 så et reelt problem var det nok.

 

Man skal være litt forsiktig med ting man kjøper fra Kina til 1/15 av prisen på noe originalt.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvilken fare snakker du om?

Vi snakker om et batteri her, ikke en uarmert bombe.

Etter å ha brukt LiPo batterier siden 2007 har jeg foreløpig ikke opplevd at et eneste et har gjort noe skummelt siden den tid.

Joda jeg har hatt batterier som har opplevd døde celler over vinteren og batterier som har blåst seg opp og selv det å skru en skrue gjennom et batteri med SoC under 50% lager kun en masse røyk uten å ta fyr.

Har sett modell fly gå ned med batteri seende ut som en vinkel uten at det tok fyr og selv om vi kortlutta det etterpå brant ledningen av uten at noe mere spektakulært skjedde.

Kanskje du har sett for mange youtube videoer av folk som overlader battriene sine til de tar fyr?

 

LiPo er svjv en sikrere teknologi enn f.eks. LiOn.

Det er og har vært en stadig utvikling innen batterkjemi/teknologi, så jeg vil kanskje ikke være kategorisk med mindre jeg jobbet med dette på en eller annen lab. :)

Det har vært en del uheldige tilfelle av batteribrann med mobiler, så her er det nok best å ikke spare penger på en så kritisk komponent. (Selv om også Apple kanskje får sine batterier produsert i Kina :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Overlader batteriene sine. Den var ny. Batteriene skal vel ha en innebygget funksjon som hindrer at det skjer? Hvis ikke, så er det kanskje akkurat et sånt farlig batteri vi snakker om. Ikke så lenge siden Samsung sleit med at batteriene kunne ta fyr. Folk fikk jo ikke lov å ha med seg en Note 7 ombord på fly, og Samsung kalte selv tilbake alle Note7 så et reelt problem var det nok.

 

Man skal være litt forsiktig med ting man kjøper fra Kina til 1/15 av prisen på noe originalt.

Samsung hadde vel stappet inn ett batteri som passet perfekt, men som ikke hadde noen plass til å ekspandere. Var vel derfor noen få telefoner tok fyr. Er sikkerhet på alle slike batterier ja så man ikke kan lade det for høyt eller la det tappes så mye at det blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Overlader batteriene sine. Den var ny. Batteriene skal vel ha en innebygget funksjon som hindrer at det skjer? Hvis ikke, så er det kanskje akkurat et sånt farlig batteri vi snakker om. Ikke så lenge siden Samsung sleit med at batteriene kunne ta fyr. Folk fikk jo ikke lov å ha med seg en Note 7 ombord på fly, og Samsung kalte selv tilbake alle Note7 så et reelt problem var det nok.

 

Man skal være litt forsiktig med ting man kjøper fra Kina til 1/15 av prisen på noe originalt.

Om du kobler til cellene direkte så kan du så absolutt overlade et batteri.

Og om du snakker om "sånne farlige batterier" så er i såfall alle batteriene farlige fordi de kan overlades på overnevnte måte.

Og anngående pris/kvalitetsforholdet til batterier produsert i Kina så i hvertfall til hobbybruk er det veldig lite forskjell.

Du kan kjøpe et batteri til 1500 kroner i Norge som vil blåse seg opp før et til 600 kroner fra Kina og motsatt.

Til mobil bruk får du nok dårligere batterier en den søpla mobilprodusentene sine putter i telefonene så den påstanden er fair, problemet her at du kan ta 2 identiske iphone telefoner med denne funksjonen, bytte om på batteriene og få denne beskjeden med originale apple batterier.

Lenke til kommentar

Du fikk ikke med deg hva som sto i artikkelen da? Hele poenget her er jo at selv om det er enkelt og greit å bytte batteri på den, så skal du ikke få lov av Apple.

 

 

 Tror du skal lese artikkelen selv. Apple hindrer ingen i å bytte batteri selv, og om du klarer det uten kløne det til ved å ødelegge noe annet inni telefonen i prosessen, så vil vil telefonen fortsatt fungere som normalt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...