Gå til innhold

The R6 Black Pearl


Anbefalte innlegg

TvupDln.png

 

 

Dette blir da forhåpentligvis en veldig rask og lettvint bygglogg. Omtrent alt er nå endelig i hus, og er klart til å settes sammen.

 

Delene til dette bygget er primært valgt ut til å bli en slags "Silent Operator". Komponenter er valgt for å få så lavt desibelnivå som mulig uten å ty til vann. I tillegg har tilfeldighetene og dagens alternativer av komponenter gjort det slik at jeg kan handle etter et fargetema.

 

Tråd for kommentarer utgår Alt taes fra nå av i samme tråd!

 

Komponentliste med bilder fortsetter i første innlegg.

Endret av Sydvest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komponentliste

 

Kabinett

 

Kabinettet til bygget har jeg siklet på helt siden det kom sent i Desember 2017. Nemlig Fractal Design Define R6. Har vært godt fornøyd med Fractal Design helt siden jeg fikk mitt første i 2014, nemlig forgjengeren Define XL R2. Den originale Black Pearl. Til dette bygget har jeg valgt fargen Blackout, glasspanel, og frontpanel med USB-C.

 

o63UMLC.jpg

 

Hovedkort

 

Virket til å være favoritten blant andre forummedlemmer, og det hadde alt jeg trengte. Innebygd nettverkskort, bluetooth 5.0, og minimum én usb-c.

 

 

 

WFALBYR.jpg

 

Y25txKE.jpg

 

 

eflHAOe.jpg

 

 

 

Prosessor

 

Valget falt på R5 3600. I ytelsestester har den gjort det like sterkt som de større i søskenflokken i spilltester, så kan ikke forsvare å gå for 37 eller 3800X. Men mulig denne blir byttet når neste revisjon på AM4 brikkesett kommer.

 

 

 

nrapRWK.jpg

 

 

 

Minne

 

Fire slike brikker skal holde dette svivende. Må se hva slags resultater jeg får ved overklokking av disse.

 

 

 

a3yuDrD.jpg

 

 

 

 

Skjermkort

 

AMD står for bildefremvisningen i denne maskinen. Og av modellene var det Powercolor's Red Devil som kom best ut både pris- og støy-messig! RX 5700 XT Red Devil.

 

 

 

9xXcgjb.jpg

 

W1xP63H.jpg

 

 

 

Lagrinsmedier

 

Her har jeg igjen valgt å høre på de som kan litt mer enn meg. På varm anbefaling av bl. annet Nizzen har jeg skaffet Adata XPG SX8200 Pro 1TB som systembrikke, og en Intel 660p 2TB til programmer.

 

I tillegg tar jeg med en 3TB spinndisk fra forrige pc som skal brukes til søppel som ikke behøver å oppta plass på ssdene.

 

 

Kjøling

 

Denne gang er det Be Quiet! som står for det meste av kjølingen. På cpu har jeg satt en Dark Rock Pro 4. Og fem stk Silent Wings 3 skal stå for pustejobben i kabinettet.

 

Jeg har vært litt usikker på hvordan å best plassere viftene i kabinettet. Har tenkt på enten tre inntaksvifter bak fronten. Evt to i fronten, og en i bunn. Også to vifter som eksos i topp/bak. Hadde vært kjekt med innspill på dette i kommentartråden :)

 

 

 

 

uJYEk57.jpg

mhNOggz.png

 

 

 

 

Strømforsyning

 

Pumpa som skal drive det hele er en veldig overkill 1200 watts psu fra Corsair. Da den kjøres vifteløs frem til 480Watt er håpet at den skal bidra til å holde maskinen stillegående også under last.

 

I morgen...

..forsetter jeg det hele med å sette i prosessor, ram, m.2 og slikt for å kjøre test av hovedkort og installere OS, før jeg starter monteringen i kabinettet. 

 

 

Kommentartråd

Endret av Sydvest
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Følger med deg :) PSUen er good! tilogmed litt overkill! Gleder meg til å vite lydnivå!

Har R3 her :;) Spent på hvor stor forskjell det er fra R3 til R6

Kunne faktisk tenkt meg å målt desibelnivåer. Men har dessverre tatt det gamle ut og gjort endringer allerede. Så sammenligningen fra gammelt til nytt vil ikke bli gyldig.

 

Hvor nøyaktig er forresten slike apper man kan laste ned til mobilen?

Lenke til kommentar

Noctua NF-A14 ULN 140mm Vifte
140 x 140 x 25 mm, 650~800 RPM, 66.4~79.8 m³/h, 9.1~11.9 dBA, 3-Pin

Siden du har kjøpt silent wings. Kanskje det går an at du på sikt forteller om de bråker veldig mye mer enn den Noctua viften. Den Noctua-modellen har naturligvis ikke like rikeslig rom for å fyres opp i hastighet som mange andre vifter. Men dette var jo en byggelogg for å hanskes lydnivåer, så derfor fant jeg det naturlig å spør og å kanskje få noen betrakntinger tilbake. Som du kanskje har sett så har jeg en slik stående i toppen av mitt kabinett og den ødelegger naturligvis utseende i brunt. Men nå er jeg jo ikke helt nazi på at alt av utseendet må være perfekt. Men en vifte ala Be Quiet Shadow Wings 2 140mm Fan kunne vært litt artig å vite om kan matche støynivå om man senker hastigheten. Eller er Noctua på denne viftemodellen bare vinneren? https://www.youtube.com/watch?v=Hn9CfHRQ7P0

 

Edit:

Likte kabinettvalget ditt jeg. Det er vel relativt modulært dersom du plutselig skulle gjøre det om til en diskserver eller andre sprell? Eneste jeg ikke har så mye sansen for er glassidedører. Disse veier en del ekstra, samt de kan jo knuse, selv om det jo ikke er noen hensikt å forsøke å knuse det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vurderer lignende system, men med Meshify S2

 

(Tipper hovedkortet er Taichi..)

Angrer faktisk litt på at jeg ikke kjøpte Meshify, på grunn av det bedre luftinntaket fremme. Da har man muligheten til å kjøre viftene på litt snillere rpm.

 

Noctua NF-A14 ULN 140mm Vifte

140 x 140 x 25 mm, 650~800 RPM, 66.4~79.8 m³/h, 9.1~11.9 dBA, 3-Pin

 

Siden du har kjøpt silent wings. Kanskje det går an at du på sikt forteller om de bråker veldig mye mer enn den Noctua viften

 

Disse viftene har jeg faktisk ikke, så vet ikke hvordan jeg skulle sammenlignet med de. Du får sende meg en vifte :p Jeg har dog to stk Noctua NF-F12 PWM. Men de snurrer jo nesten dobbelt så fort, og produserer 10dB mer på maks hastighet enn de du linket til.

 

Likte kabinettvalget ditt jeg. Det er vel relativt modulært dersom du plutselig skulle gjøre det om til en diskserver eller andre sprell? Eneste jeg ikke har så mye sansen for er glassidedører. Disse veier en del ekstra, samt de kan jo knuse, selv om det jo ikke er noen hensikt å forsøke å knuse det.

Det er selvfølgelig en mulighet. Har også Define XL R2 stående, som har en uvisst skjebne. Mulig dynga. Der jeg bor nå har ikke sidepanelet noen hensikt, for kabinettet er plassert i en hylle bortenfor skrivebordet, så eneste gangen jeg får sett inn er hvis jeg ligger under der med lommelykt.

Lenke til kommentar

@sveibuen

Ja det skal fanden vite!

 

Nå sluttet HDMI å fungere i Windows. Fikk endret oppløsning, og skulle til å partisjonere ene ssden før alt ble svart. Tvang en restart og bilde av oppstarten vistes på skjermen, men etter det forsvant bilde. Måtte bytte til displayport for at det skulle komme tilbake. Få se på det senere. Nå skal pcen inn i kabinettet!

Endret av Sydvest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det være noe med at Boot-skjermen kanskje behøver første Displayport kontakt. Nå bare synser jeg helt vilt. Men det er jo en antakelse som det kanskje er noe i, eller vil skjermkortet autosense hvilken port bootskjermen er tilkoblet?

Lenke til kommentar

uJYEk57.jpg

 

 

Tidligere i kveld ble jeg ferdige med bygget. Sitter nå og installerer diverse programmer o.l. Er godt fornøyd med komponentvalget med tanke på støy. Det eneste jeg hører er chipsetviften som surrer og går. Får se om jeg får stilt på den etterpå i UEFI, når jeg skal oppdatere den.

 

For utenom det lurer jeg på om det er noen instillinger jeg bør klikke på når jeg først er der. Aktiverte XMP-profilen til rambrikkene før OS ble installert, men hadde vært greit med innspill om det var noe mer jeg burde sjekket.

 

 

nrapRWK.jpg

 

 

 

a3yuDrD.jpg

 

I tillegg lurer jeg på hva som er lurt å gjøre for å kontrollere viftene. Nå er alle inntaksviftene koblet på viftestyringen bake i kabinettet, og eksosviftene er koblet rett på hovedkortet. Tror faktisk den ene nå er styrt av cpu.

 

Til innsug er yo vifter er satt opp i fronten, og en er lagt i bunn av kabinettet helt fremme. Bak har jeg plassert to vifter i standard posisjon. PSU er satt med viften ned, så slipper den å støve helt ned da jeg tviler på at den vil snurre så fryktelig ofte.

 

7P6j8hr.jpg

 

Må også få kjøpt nytt skjermkort. Får se hva som kommer nå i midten av august!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...