Gå til innhold

Renault slipper prisene på nye Zoe: 39 mil rekkevidde for 250.000 kroner


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Prisen for leie av en Yaris var det jeg fikk opp etter å ha søkt etter ledige biler på noen forskjellige steder gjennom avis bilutleie.

En Ford focus tok de 3000 kr for.

 

Det kan godt være man finner billigere, og bedre, biler men så var dette da bare en hurtig sammenligning da det ikke så ut som man ville få noe svar på hvor mye man måtte kjøre før det lønner seg med bensinmotor.

OK.

Du reiser kanskje mye i egen bil, ref din aversjon mot å kjøre elbil og måtte ta puser... eller ta fly/leie bil :)

Jeg måtte bare sjekke akkurat nå, og det billigste alternativet var kr.800 pr.dag (fri km).

 

Håper ikke din "research" er like dårlig vedrørende argumentasjon om elbil vs fossilbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Prisen for leie av en Yaris var det jeg fikk opp etter å ha søkt etter ledige biler på noen forskjellige steder gjennom avis bilutleie.

En Ford focus tok de 3000 kr for.

 

Det kan godt være man finner billigere, og bedre, biler men så var dette da bare en hurtig sammenligning da det ikke så ut som man ville få noe svar på hvor mye man måtte kjøre før det lønner seg med bensinmotor.

OK.

Du reiser kanskje mye i egen bil, ref din aversjon mot å kjøre elbil og måtte ta puser... eller ta fly/leie bil :)

Jeg måtte bare sjekke akkurat nå, og det billigste alternativet var kr.800 pr.dag (fri km).

 

Håper ikke din "research" er like dårlig vedrørende argumentasjon om elbil vs fossilbil.

Som sagt.

Nå var det spesifikt biler med tilnærmet samme standard jeg sammenlignet.

Ettersom det var snakk om nye 2020 Zoe så sammenlignet jeg med en nyere Yaris hybrid.

 

Du må huske at prisen forandres ettersom hvor i landet man befinner seg, og hvilken årstid det er man skal leie på.

 

Håper du tar trollingen et annet sted.

Lenke til kommentar

 

Kjørte i fjor, selv der det er greit sitter man i en kasse (og formodentlig) venter på å havne ett sted.

Så finnes det dem som liker å kjøre, og kjører lengre enn det som logisk er. Renault har funnet en god nisje hvis innsteget er 250k.

Du starter faktisk i minus på bensinbilen på grunn av årsavgift. Det hele avhenger av hvor langt du kjører, hvor mange tunneler, bomringer og parkering du foretar.

 

For nybil er det ekstremt greie tall for elbil, med mindre du kjører nord til sør hver dag.

 

For å gjøre det hurtig.

Ta nye Zoe og en Toyota Yaris.

 

Gjennomsnittlig kjører vi nordmenn 15.000 km i året.

 

Yaris hybrid bruker rundt 4L per 100km.

1 liter bensin ligger rundt 17 kr.

Så du bruker ( 15.000/100=150 17x4=68 150x68=10200 ) 10.200 kr i året på bensin.

 

Zoe når 390km på 52kwh.

1kwh ligger på rundt 1kr.

( 15.000/390=38 38x52=1976 )

Så man bruker rundt 1.976 kr i året på å lade Zoe.

 

Årsavgift på bensinbilen ligger på rundt 3.000 kr.

 

13.200 - 2.000 = 11.200

 

Det å leie en Yaris i et døgn koster rundt 2.200kr.

11200/2200=5.

 

Så om jeg kjører mer enn 390km mer enn 5 ganger i året så vil bensinbilen lønne seg.

 

Nå tar jeg ikke med bompenger, ferger, etc, da dette er veldig avhengig av hvor du bor, og ser ut til å forandre seg nå fremover.

For ikke å nevne at du også kan ha bruk for hengerfeste noen ganger i året...

 

Nå vet jeg ikke hvor ofte de fleste drar på lengre kjøreruter, for eksempel en biltur til Sverige, men om elbilene ikke fortsetter med fordelene sine, så ser jeg ikke store poenget.

Differansen vil bli mindre, for du har tatt absolutt worst case på bensinprisen (hvem i all verden kjøper bensin til 17,-/literen i gjennomsnitt?) og om ikke best case så et ganske bra case på strømmen når du ikke tar høyde for energitap i overføringen mellom lader og batteri frem til neste tur. I tillegg har du jo strømslukerne forvarming av kupé og batterivarming.

 

Til sammenligning: jeg betaler i gjennomsnitt 14,7/literen over et helt år her på Østlandet. Elbilen min koster ca 6 000 å lade i året (dobbel kjørelengde av det du bruker som elsempel).

Lenke til kommentar

De fleste vil vel punge ut med 300 000 for en slik, så man får ryggekamera i det minste. Da er det bare litt mer enn 100 000 opp til Tesla 3, med firehjulsdrift. 300 000 kroner er dyrt for en liten bil. De minste bensinbilene koster under 150 000 kroner splitter ny, og kjører nesten 100 mil på en tank. Det er dyrt med elbiler, ikke merkelig at det bare er i Norge de selges i store antall pr innbygger.

Lenke til kommentar

Om jeg betaler 300.000 for en elbil, eller 300.000 for en bensinbil.

Hvor mange ganger i året må jeg leie en bensinbil til 3000 kr dagen, før utgiftene til elbilen ligger likt med utgiftene på bensinbilen?

 

Alt avhenger jo av hvor mye du kjører til daglig. Du kan også regne med at elbilen vil overta veldig mye av kjøringen til den andre bilen om du har to. Jeg fylte før bensin for over 3000kr per måned, da var bensinprisen lavere. Over 7-8 år vil det være det samme som fullfinansiering av en slik elbil. Om du knapt kjører noe vil det bli mindre differense mellom de kjøpene du tegner opp. Energikostnadene er jo langt lavere på elbilen om du kan lade hjemme.

Lade underveis er en fullgod løsning. Du glemmer at en ikke trenger å stå og holde i kabelen slik som en må med dieselbiler. Skal du på tur lengre enn 300km er en halvtimes pause underveis smart.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen tar jo litt av, og det dere snakker om her, gjelder stort sett personlige preferanser. Poenget er dog godt: Med 39 mil har du den rekkevidden du trenger, selv for de lange turene. -Men om man trives med å kjøre lange turer med en såpass liten bil som Zoe kan være noe helt annet. De fleste(?) innser at elbil er mer praktisk i det rent daglige, forutsett at du har tilgang på lading der du parkerer, og at du har elbil med hengerfeste dersom du bruker henger. Langturer tar litt lengre tid (jeg har ofte kjørt Oslo-Lofoten t/r, både før og etter at jeg gikk over på elbil), men forskjellen er mindre enn mange tror. Som det pekes på her, vil man med elbil måtte tenke gjennom om man får ladet bilen der man skal spise. Da jeg var barn, hadde familien en fast regel på at bilturene skulle legges opp til åtte timer per dag, med en lang matpause. Det ville jeg rent faktisk klart med en moderne elbil. Både Model 3 og Zoe, og antakelig Kona, e-Niro, i-Pace og andre kunne lett klart fire timer, matpause med lading, og nye fire timer. -Men du trenger å stoppe et sted i nærheten av en hurtiglader.

 

Til syvende og sist er spørsmålet i dag om ulempen på de kanskje 10-15 dagene i året at du kjører langt, er så store at de ikke overveies av fordelene med å ha litt bedre samvittighet for mijøet, "nytanket" bil hver morgen, aldri risiko for at bilen ikke starter i kulden, en mer "smooth" drivlinje osv... 

 

For min del, har de totale fordelene med elbil forlengst overgått ulempene sammenlignet med bensin/diesel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det forresten langt fra alle som er ettersøkt av interpol. Annet enn den ene dagen kunne du fått til med mellomlading.

Jeg syklet 100 her om dagen, det betyr ikke at bysykling på pub-til-pub sykkel ikke fungerer for veldig mange.

Hvis man kun kjører langt et par ganger i året kan man leie bil og mere til for det man sparer på å ha noe formålstjenlig til vanlig.

Etter mitt skjønn setter veistandarden et godt og solid punktum for bilkjøring på mer enn 300 km.

At en bil dekker alle strekningsbehov for en stor kundegruppe betyr ikke at den må overdimensjoneres for de få.

Så om pubTpub er greia så kan du kjøpe en trehjulsykkel. Du trenger jo ikke en sykkel som klarer 100km da da. Du kan leie en sykkel når du trenger det. Etter mitt skjønn er ikk ditt skjønn no videre når du setter ett solidt punktum der du setter det. Det var nå ett litt tullete utsagn. 

 

Når jeg bodde litt lenger opp i landet så var det ikke unormalt at man kjørte 20-30mil på en dag flere ganger i uka. Så er litt lei alle de som bruker sitt EGET forbruk som mål og begrensning for hva alle andre skal ha eller gjøre. Det er greit å ha litt mer på batteri tanken enn at det holder til akkurat men ikke noe mer. Har ingenting med hverken rekkeviddeangst eller frykt å gjøre men tvertimot om sundt bondevett, føre-var prinsipp og noe så gammaldags som å være forberedt til litt mer enn bare akkurat. 

Lenke til kommentar

De fleste vil vel punge ut med 300 000 for en slik, så man får ryggekamera i det minste. Da er det bare litt mer enn 100 000 opp til Tesla 3, med firehjulsdrift. 300 000 kroner er dyrt for en liten bil. De minste bensinbilene koster under 150 000 kroner splitter ny, og kjører nesten 100 mil på en tank. Det er dyrt med elbiler, ikke merkelig at det bare er i Norge de selges i store antall pr innbygger.

Her sliter jeg litt med logikken din... Du sier at de fleste vil kjøpe den dyre varianten, samtidig som du sier at det finnes bensinbiler til under 150.000 (jeg sjekket litt, og klarte ikke å finne disse. Derimot koster koster trilling-elbilene (i-Miev, C-Zero og iON) rundt 150.000.) 

 

-Men hvis du skal sammenligne epler med epler, kan du jo ikke forutsette at man ville valgt en dyr utgave av elbilen, og sammenligne med at man ville valgt det billigste av det billige på bensin? VW Up, som var en av de billigste bensinbilene jeg fant på et kjapt søk (til ca 160.000) kommer ikke med ryggekamera til den prisen (uten at jeg forstår sidene til VW fullt ut, ser det ut som at du MÅ ha dyreste utgave for at du skal kunne kjøpe ryggekamera som ekstrautstyr). Det er jo da også en enda mindre bil enn Zoe, og størrelse er fremdeles noe av det som har stor betydning for pris. En viss prisforskjell vil kunne kompenseres ved lavere drivstoffutgifter og øvrige driftskostnader, uten at dette er veldig lett å anslå uten å vite en god del mer om hva bilen brukes til.

Lenke til kommentar

Så om pubTpub er greia så kan du kjøpe en trehjulsykkel. Du trenger jo ikke en sykkel som klarer 100km da da. Du kan leie en sykkel når du trenger det. Etter mitt skjønn er ikk ditt skjønn no videre når du setter ett solidt punktum der du setter det. Det var nå ett litt tullete utsagn. 

 

Når jeg bodde litt lenger opp i landet så var det ikke unormalt at man kjørte 20-30mil på en dag flere ganger i uka. Så er litt lei alle de som bruker sitt EGET forbruk som mål og begrensning for hva alle andre skal ha eller gjøre. Det er greit å ha litt mer på batteri tanken enn at det holder til akkurat men ikke noe mer. Har ingenting med hverken rekkeviddeangst eller frykt å gjøre men tvertimot om sundt bondevett, føre-var prinsipp og noe så gammaldags som å være forberedt til litt mer enn bare akkurat. 

 

Enig i at argumentasjonen over har var litt søkt. -Men du overdriver da virkelig også. Med en snitthastighet på 60 km/t (som er det man kan forvente på veiene lenger nord), tar 30 mil ca 5 timer. Hvis du bruker fem timer i bil flere dager i uka på fast basis, vil jeg påstå at du ikke har et helt normalt bruksmønster, selv ikke lenger nord! (Og selv om det ikke er Finnmark, har jeg også bodd langt nord i Trøndelag, og vet litt om avstander utenfor byene.) -Men kjører du faktisk så mye som 30 mil på "daglig" basis, så vil en Tesla Model 3 tilfredsstille kravet ditt om å ha "mer enn nok" på lager. Per nå er den dyr (billigste på finn.no akkurat nå, LR RWD, med absolutt lengst rekkevidde, gått 96 km til 450.000), men kjører du 30 mil flere ganger i uken, har du mye å spare på drivstoff. Med 60 mils rekkevidde, vil denne ha 15 - 20 mil igjen på batteriet når du kommer frem! (Og kjører du 30 mil på fast basis, vil du allikevel ikke ha en småbil som Zoe, så da er du nok forberedt på å betale litt mer.)

Lenke til kommentar

All denne praten om rekkevidde kunne med fordel vært unngått. Det er ikke bra om alle fabrikantene dytter inn gigabatterier i hverdagsbiler som skal kjøres typ 5 mil om dagen. Da blir bilene unødvendig dyre for både oss *og* miljøet. Se for dere at alle skal kjøre rundt i svære, miljøfiendtlige batterier *i tilfelle* de skal på campingtur til kontinentet neste år.

Lenke til kommentar

All denne praten om rekkevidde kunne med fordel vært unngått. Det er ikke bra om alle fabrikantene dytter inn gigabatterier i hverdagsbiler som skal kjøres typ 5 mil om dagen. Da blir bilene unødvendig dyre for både oss *og* miljøet. Se for dere at alle skal kjøre rundt i svære, miljøfiendtlige batterier *i tilfelle* de skal på campingtur til kontinentet neste år.

Å snakke om gjennomsnitt ila et år blir i hvert fall helt meningsløst. Man kjøper en bil for å dekke behovene sine, ikke for å dekke noen av behovene.

 

En gjennomsnittlig biltur i Norge er på under 10 km (kilde: SSB). Dette er da én vei, så turen i helhet blir dobbelt så lang hvis du skal tilbake til utgangspunktet. Det vil si at den gjennomsnittlige bilist ikke trenger bilen. Vi kunne spart haugevis med penger dersom vi hadde sponset hver familie med en sykkel til hver i husholdningen i stedet for mva-fritak på elbilen deres.

 

Til tross for det er det lite realistisk tiltak, fordi gjennomsnittlig kjørelengde ikke betyr noe. Det kan hende du bare kjører et par km hver dag, men kjører 350 km til hytta annenhver helg. Fordelt på antall dager blir da gjennomsnittet veldig lavt, men behovet for rekkevidde veldig høyt.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

All denne praten om rekkevidde kunne med fordel vært unngått. Det er ikke bra om alle fabrikantene dytter inn gigabatterier i hverdagsbiler som skal kjøres typ 5 mil om dagen. Da blir bilene unødvendig dyre for både oss *og* miljøet. Se for dere at alle skal kjøre rundt i svære, miljøfiendtlige batterier *i tilfelle* de skal på campingtur til kontinentet neste år.

 

Må også huske at bilen skal være brukbar for de som bor i trange leiligheter i byene og ikke har egen ladeplass. 50 kWt er ikke overdrevent mye og gir en fin balanse. Fornuftig rekkevidde på langtur og ikke behov for å lade hver eneste dag for jobbpendling. Batteriene er uansett ikke miljøfiendtlige. De er godkjent som fyllmasse om så, men blir heldigvis heller gjenvunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å snakke om gjennomsnitt ila et år blir i hvert fall helt meningsløst. Man kjøper en bil for å dekke behovene sine, ikke for å dekke noen av behovene.

 

En gjennomsnittlig biltur i Norge er på under 10 km (kilde: SSB). Dette er da én vei, så turen i helhet blir dobbelt så lang hvis du skal tilbake til utgangspunktet. Det vil si at den gjennomsnittlige bilist ikke trenger bilen. Vi kunne spart haugevis med penger dersom vi hadde sponset hver familie med en sykkel til hver i husholdningen i stedet for mva-fritak på elbilen deres.

 

Til tross for det er det lite realistisk tiltak, fordi gjennomsnittlig kjørelengde ikke betyr noe. Det kan hende du bare kjører et par km hver dag, men kjører 350 km til hytta annenhver helg. Fordelt på antall dager blir da gjennomsnittet veldig lavt, men behovet for rekkevidde veldig høyt.

 

Man kjøper da ikke slike små biler som Zoe for å dra til hytta? Det er jo en hverdagsbil. Men selv disse bilene er definert av rekkevidde-paranoia, som igjen driver produsentene til å plassere unødvendig store batterier i de.

 

Må også huske at bilen skal være brukbar for de som bor i trange leiligheter i byene og ikke har egen ladeplass. 50 kWt er ikke overdrevent mye og gir en fin balanse. Fornuftig rekkevidde på langtur og ikke behov for å lade hver eneste dag for jobbpendling. Batteriene er uansett ikke miljøfiendtlige. De er godkjent som fyllmasse om så, men blir heldigvis heller gjenvunnet.

 

Gjerne utdyp hvordan litium-batterier ikke er miljøfiendtlige.

Lenke til kommentar

All denne praten om rekkevidde kunne med fordel vært unngått. Det er ikke bra om alle fabrikantene dytter inn gigabatterier i hverdagsbiler som skal kjøres typ 5 mil om dagen. Da blir bilene unødvendig dyre for både oss *og* miljøet. Se for dere at alle skal kjøre rundt i svære, miljøfiendtlige batterier *i tilfelle* de skal på campingtur til kontinentet neste år.

Alternativet er vitterlig bensin eller diesel til småkjøring. Folk trenger ikke å kjøre bil, og de trenger ikke å eie bil. Men det gjør de. De som lager biler selger ofte sykler, men ikke i store kvanta, og det er ikke der ekspertisen ligger.

 

Lithium-batterier er ikke like miljøfiendtlige, siden utvinningen ikke krever "fracking" el lign, og det er ikke kraftkrevende produksjon, osv osv. De kan også gjenvinnes. Det gir mening å sammenligne mot oljeindustri.

 

Så om pubTpub er greia så kan du kjøpe en trehjulsykkel. Du trenger jo ikke en sykkel som klarer 100km da da. Du kan leie en sykkel når du trenger det. Etter mitt skjønn er ikk ditt skjønn no videre når du setter ett solidt punktum der du setter det. Det var nå ett litt tullete utsagn. 

 

Når jeg bodde litt lenger opp i landet så var det ikke unormalt at man kjørte 20-30mil på en dag flere ganger i uka. Så er litt lei alle de som bruker sitt EGET forbruk som mål og begrensning for hva alle andre skal ha eller gjøre. Det er greit å ha litt mer på batteri tanken enn at det holder til akkurat men ikke noe mer. Har ingenting med hverken rekkeviddeangst eller frykt å gjøre men tvertimot om sundt bondevett, føre-var prinsipp og noe så gammaldags som å være forberedt til litt mer enn bare akkurat.

Jeg er faktisk enig. En bil med 3.9 mil rekkevidde er faktisk å anse som lavt, da man får tak i mer hvis man åpner pengepungen. Alle behov er dekket for veldig mange her. Man må ikke inn på trehjulssykkel og ~50 km rekkevidde selv om det dekker 95% av behovet over et år for veldig mange det også.

 

Differansen vil bli mindre, for du har tatt absolutt worst case på bensinprisen (hvem i all verden kjøper bensin til 17,-/literen i gjennomsnitt?) og om ikke best case så et ganske bra case på strømmen når du ikke tar høyde for energitap i overføringen mellom lader og batteri frem til neste tur. I tillegg har du jo strømslukerne forvarming av kupé og batterivarming.

 

Til sammenligning: jeg betaler i gjennomsnitt 14,7/literen over et helt år her på Østlandet. Elbilen min koster ca 6 000 å lade i året (dobbel kjørelengde av det du bruker som elsempel).

Han tok gjennomsnittet, (16,99) jeg antar det er for fylte liter. Varierer avhengig av hvor man er geografisk. Dyreste var mer. Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som sagt.

Nå var det spesifikt biler med tilnærmet samme standard jeg sammenlignet.

Ettersom det var snakk om nye 2020 Zoe så sammenlignet jeg med en nyere Yaris hybrid.

 

Du må huske at prisen forandres ettersom hvor i landet man befinner seg, og hvilken årstid det er man skal leie på.

 

Håper du tar trollingen et annet sted.

 

Blir litt smålig å skrive om trolling når du får ett svar du ikke liker.

 

Jeg syntes bare argumentasjon din ikke var helt godt fundert siden jeg ofte reiser nordpå og leier bil fra flyplassen istedetfor å bruke en av mine egne (fossil)biler for transport.

Jeg leier ikke de billigste bilene alltid og selv de koster jo under halvparten av det du bruker som argumentasjon mot elbiler.

 

Nå har jeg pt ikke så veldig lyst på en Zoe, men at en Zoe vil dekke mitt behov for transport minus det å kommer raskest mulig til Bodø med bil,det er åpenbart.

Ville spart mye på å kvitte meg med de (fossil)bilene jeg eier.

Men så er jeg hverken elbil-fantast,"snylter", eller veldig opptatt av miljø.

Likevel går det an å ha mer enn en tanke i hodet ad gangen.

Lenke til kommentar

Jeg har både bensinbil og elbil, og var i sommer på bilferie med bensinbilen. Da slo det meg at det er lenge til jeg kommer til å ta med en elbil på bilferie. En ting det ikke snakkes så mye om, er fleksibiliteten en bensinbil gir. Man kan alltids mellomlade på langtur, og det er greitt å strekke på beina, men med bensinbil stopper jeg hvor og når jeg vil - uten å tenke på å måtte fylle/lade. Det finnes alltid en bensinstasjon, og det krever ikke planlegging i det hele tatt. For eksempel: I stedet for å måtte lade bilen på Dombås, og spise dårlig vegmat der, kan jeg stoppe 20 minutt før, og spise nydelig pizza på Avdemsbue. Dette hadde jeg ikke gjort med elbil, da det bare er 20 minutter mellom Avdemsbue og Dombås. Elbil får man til, men man må tilrettelegge i større grad for det når man er på tur. Det er jeg ikke klar for, ennå. Når man er på bilferie er turen en stor del av ferien. Å måtte stoppe på spesifikke ladestasjoner ødelegger store deler av poenget for min del.

Ja det er absolutt ett av de større utfordringene. Men det kommer stadig flere stasjoner så den blir heldigvis mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...