Gå til innhold

Saudi-Arabia bygger hyperloop: Her skal du kunne kjøre i 1200 km/t


Anbefalte innlegg

 

 

Når ett slik fantasiprosjekt skal bygges er det like greit at det gjøres ett sted de er godt vandt til å kaste bort penger :)

 

Nå ble vel også Maglev ansett for å være et fantasiprosjekt i Europa, kom aldri lenger enn et 3-mils testprosjekt i Tyskland. Men i Shanghai har man i 15 år kunnet sveve over skinnene i 450 km/t til flyplassen.

 

Husk at det var stor skepsis da den gammeldagse jernbanen kom også!

Har du bodd eller vært i Shanghai? Magleven i Shanghai er et teit fantasiprosjekt. Det går fra flyplassen til en forstad som fortsatt er langt unna sentrum. Utenom veldig spesifikke steder er buss, taxi og t-bane fortsatt mye bedre alternativer når du skal til/fra Pudong flyplassen.

 

I mine seks år i Shanghai brukte jeg kun maglev når jeg fikk besøk av folk som ikke hadde prøvd magleven tidligere. At Kineserne som elsker å bruke penger på diverse meningløse prestisjeprosjekter ikke engang klarte å bygge magleven inn til sentrum forteller vel alt om hvor praktisk et sånnt prosjekt er.

Kina er litt spesielt.

Husk de har også bygget byer hvor det ikke bor folk.

En av grunnene er rett og slett for å holde oppe økonomisk aktivitet.

Arbeiderne og bedriftene får inntekter som igjen betaler skatt og det er jo også en viss sjansje for at hell skal slå til slik at byen som bygges fakstiskt blir en suksess.

All økonomisk aktivitet inneholder dessuten en viss risiko.

 

Dessuten er det heller ikke umulig å bygge banen vidre inn til sentrum hvis man vil det.

Forøvrig er jeg overasket over hvorfor ingen har tenkt på å bruke solenergi i forbindelse med maglevbaner for å øke lønnsomheten til disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Maglev har hele tiden vært teoretisk mulig og blitt demonstrert mulig i praksis men pt ikke mulig å lage det på en lønnsom måte her. 

 

Hyperloop derimot er fantasi og idioti fra ende til anden.... 

 

Dette er bare tull. Hypoerloop er både teoretisk forsvarlig og praktisk fullt gjennomførlig, og ikke noe fantasiprosjekt - selv om det godt kan være at det aldri blir realisert i stor skala. Det er et interessant konsept som fortjener å bli testet (selv tviler jeg på om det blir kommersielt lønnsomt, ikke bare fordi det nok blir dyrere enn antatt, men også fordi jeg er usikker på komforten og om nok er villig til å være rørpost). Og jeg fatter ikke hva som er vitsen med å være negativ til at noen vil teste ny teknologi (det er ikke engang snakk om å bruke våre skattepenger), men er glad det ikke er så mange slike som deg, for da ville ikke verden gått framover.

Nei den er ikke forsvarlig og ikke gjennomførbar i noe praktisk måte.

Det er ingen fysiske lover som brytes. Hva gjør Hyperloop mindre forsvarlig enn gigantiske flygende metallrør som detter ned ved den minste feil, som man fyller 200 mennesker i?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen fysiske lover som brytes. Hva gjør Hyperloop mindre forsvarlig enn gigantiske flygende metallrør som detter ned ved den minste feil, som man fyller 200 mennesker i?

Det kjedelige faktum at dette skal gjøres på bakkenivå i vakuum.

De skal altså ta med seg problematikken man finner i bane rundt jorden til her nede på bakken.

Lenke til kommentar

Eneste jeg får ut av Thunderf00t er en kjedelig video som omhandler at perfekt vakuum er teknisk umulig å holde på.

Ser ikke at det blir noe form for svar eller kritikk.

Han snaket om eksakt det samme vakuumet som var spesifisert så om du mener det er umulig å holde så har du jo første hinder allerede der.
Lenke til kommentar

Nja, har nå operert mang en støvsuger. Vakuum i seg selv er jo ganske vanlig.

Grad er vakuum er også en ting, derav blir jo ikke "perfekt er ikke mulig" et argument.

 

Hele poenget back Hyperloop bortsett fra Musk sin epenis, blir noe så enkelt som fravær av luft vs luftmotstand.

Altså ved 1 atmosfære eller 0.98692bar møter du problemer som luftmostand og lydmuren. Og dette vil forandre seg etter hvert som tallet synker. Så vidt jeg husker, blir dette aldri nevt i Thunderf00t sin youtube video. 

Lenke til kommentar

Har du bodd eller vært i Shanghai? Magleven i Shanghai er et teit fantasiprosjekt. Det går fra flyplassen til en forstad som fortsatt er langt unna sentrum. Utenom veldig spesifikke steder er buss, taxi og t-bane fortsatt mye bedre alternativer når du skal til/fra Pudong flyplassen.

 

I mine seks år i Shanghai brukte jeg kun maglev når jeg fikk besøk av folk som ikke hadde prøvd magleven tidligere. At Kineserne som elsker å bruke penger på diverse meningløse prestisjeprosjekter ikke engang klarte å bygge magleven inn til sentrum forteller vel alt om hvor praktisk et sånnt prosjekt er.

Problemet med og legge så høyhastighets tog nær bykjernen er støy. Noe Japan har slitt også veldig med på de togene med de høyeste hastighetene. 

 

Kina har forresten mer høyhastighets jernbane enn hele verden tilsammen...

Lenke til kommentar

Eneste jeg får ut av Thunderf00t er en kjedelig video som omhandler at perfekt vakuum er teknisk umulig å holde på.

Ser ikke at det blir noe form for svar eller kritikk.

Ikke troll nå, eller så har du ikke sett gjennom videoen(e). Han har flere som dekker de mange problemene med Hyperloop.

Gå tilbake, se samtlige, og følg godt med.

Lenke til kommentar

Nja, har nå operert mang en støvsuger. Vakuum i seg selv er jo ganske vanlig.

Grad er vakuum er også en ting, derav blir jo ikke "perfekt er ikke mulig" et argument.

 

Hele poenget back Hyperloop bortsett fra Musk sin epenis, blir noe så enkelt som fravær av luft vs luftmotstand.

Altså ved 1 atmosfære eller 0.98692bar møter du problemer som luftmostand og lydmuren. Og dette vil forandre seg etter hvert som tallet synker. Så vidt jeg husker, blir dette aldri nevt i Thunderf00t sin youtube video.

Thunderfoot nevner ikke lydens hastighets reduksjon i vakuum men trykket han regner ut fra er det spesifiserte trykket som var spesifisert for hyperloop i begynnelsen.

Litt merkelig at ikke Musk driver på med hyperloop enda eller at Virgin ikke har gjort noe mere ut av det frem til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thunderfoot nevner ikke lydens hastighets reduksjon i vakuum men trykket han regner ut fra er det spesifiserte trykket som var spesifisert for hyperloop i begynnelsen.

Litt merkelig at ikke Musk driver på med hyperloop enda eller at Virgin ikke har gjort noe mere ut av det frem til nå.

Det er da ikke merkelig i det heletatt. Epenisen til mollusk har fått masse mental masturbasjon både av egne og andres hender, hele konseptet må ha passert klimaks for lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så du har altså ikke sett videoen? Og makter ikke å sitere eller argumenter basert på den?

Greit nok.

 

 

Nja, men blir det er poeng da?

Største nedsiden med Hyperloop er at den har ikke kommet på markedet enda. Og infastrukturteknologi er noe av det som bruker lengt tid på å komme til markedet.

Enten er de tekniske utfordningene overkommelig til 2030 eller 2040, eller så er de ikke overkommelig eller økonomisk.

 

Dog, poenget mitt er at Thunderf00t angriper ikke problemet med roten.

Og jeg skal ærlig innrømme at jeg gidder ikke å finlese utkastet heller: https://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Del_diablo: han nevner strukturell styrke til "røret" og hvor tung den blir, problemer med tetthet vs termisk ekspansjon, katastrofale ulykker ved tap av strøm eller plutselig kompresjon (som i det motsatte av fly med "eksolosiv dekompresjon") utrolige energibehov for å skape og vedlikeholde vakuum pga åpning/lukking av slusene kapslebe skal gjennom... og mye mer. Siden du ikke nevner en pøkk av dette og spør kvasi-naivt om at "ikke ser problemet" så antar jeg automatisk at du ikke så videoene hans gjennom siden de dekker disse problemene og mange, mange andre.

Jeg er ikke din personlige motivator, jeg er heller ikke "motgiften" til din latskap. Se videoene, studer påstandene, kom med motargumenter (hvis du i det hele tatt kan).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Del_diablo: han nevner strukturell styrke til "røret" og hvor tung den blir, problemer med tetthet vs termisk ekspansjon, katastrofale ulykker ved tap av strøm eller plutselig kompresjon (som i det motsatte av fly med "eksolosiv dekompresjon") utrolige energibehov for å skape og vedlikeholde vakuum pga åpning/lukking av slusene kapslebe skal gjennom... og mye mer. Siden du ikke nevner en pøkk av dette og spør kvasi-naivt om at "ikke ser problemet" så antar jeg automatisk at du ikke så videoene hans gjennom siden de dekker disse problemene og mange, mange andre.

Jeg er ikke din personlige motivator, jeg er heller ikke "motgiften" til din latskap. Se videoene, studer påstandene, kom med motargumenter (hvis du i det hele tatt kan).

 

Ett menneske har ikke nok tid på denne jorden til å skaffe seg detaljkunnskap om alle sine omgivelser. Likevel må vi forholde osd til omgivelsene. Det medfører at vi tar oss den friheten å avfeie lite sannsynlige problemstillinger, uten å sette oss inn i detaljnivå.

 

Hyperflopp er i mine øyne helt legitimt å avfeie, uten å ta stilling til youtubevideoene som serveres på nettfora :)

Lenke til kommentar

Ett menneske har ikke nok tid på denne jorden til å skaffe seg detaljkunnskap om alle sine omgivelser. Likevel må vi forholde osd til omgivelsene. Det medfører at vi tar oss den friheten å avfeie lite sannsynlige problemstillinger, uten å sette oss inn i detaljnivå.

 

Hyperflopp er i mine øyne helt legitimt å avfeie, uten å ta stilling til youtubevideoene som serveres på nettfora :)

Jeg hadde sagt "ja" og stilt meg enig hvis dette bare var så enkelt. Hyperloop er ikke enkelt, og det er urettferdig å dumme noe ned og/eller ikke ha forståelse nok for å kunne diskutere den på en sakelig måte.

Thunderf00t har derimot tatt for seg de viktigste provlemene og dekket de på en båse omfattende men samtidig lett forståelig måte. Det virkelig frustrerende er at TU, blant mange andre i Hyperloop-geiagjengen stiller seg så blåøyd som om året var 1700 og vi skulle "bare" bygge Saturn 5 i morgen og "bare" fly til månen, sånn ut av det blå.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sagt "ja" og stilt meg enig hvis dette bare var så enkelt. Hyperloop er ikke enkelt, og det er urettferdig å dumme noe ned og/eller ikke ha forståelse nok for å kunne diskutere den på en sakelig måte.

Thunderf00t har derimot tatt for seg de viktigste provlemene og dekket de på en båse omfattende men samtidig lett forståelig måte. Det virkelig frustrerende er at TU, blant mange andre i Hyperloop-geiagjengen stiller seg så blåøyd som om året var 1700 og vi skulle "bare" bygge Saturn 5 i morgen og "bare" fly til månen, sånn ut av det blå.

Jeg ser litt på kilden for ideen også. Hadde noen seriøse lagt det på bordet hadde jeg vurdert det mye tyngre, enn cowboy-musk og playboy-branson. Litt av et radarpar. Krake søker make.

Neinei, musk har ikke så mye innflytelse. Jeg ser ikke på youtube pga han.

Lenke til kommentar

Jeg ser litt på kilden for ideen også. Hadde noen seriøse lagt det på bordet hadde jeg vurdert det mye tyngre, enn cowboy-musk og playboy-branson. Litt av et radarpar. Krake søker make.

Neinei, musk har ikke så mye innflytelse. Jeg ser ikke på youtube pga han.

Mannen/kvinnen bak noe som helst ide spiller ingen rolle, hvis selve ideen ikke holder vann.

Lenke til kommentar

Mannen/kvinnen bak noe som helst ide spiller ingen rolle, hvis selve ideen ikke holder vann.

For å se det fra andre siden av bordet, uten noe som helst betraktning av selve ideen. Så er sjansen for at ideen er god, mye større hvis personen det kommer fra er å betrakte som en god kilde.

Igjen, vi er 6 mrd mennesker her på jorden, jeg har ikke tid til å høre meningen til alle dem på youtube. For meg er musk, og mikkel nordmann en og samme. Jeg har ikke tid til å høre youtubefilmen til alle som har en ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...