Gå til innhold

Derfor kjøper du usunn mat selv om du har bestemt deg for ikke å gjøre det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bah, dét var en tynn artikkel.

 

Virker mer som statlig kjøpt reklame for å avlede folk fra den egentlige sannheten, som er at reklamebransjen, som jo er en milliardbransje, påvirker oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger eller hadde tenkt å kjøpe. Konstant reklame over lang tid påvirker oss. Derfor er det viktig å skjerme seg for reklame så ofte og mye man kan.

 

JEG bestemmer over hva jeg skal kjøpe, spise og når! Ikke reklame, ikke noe annet.

 

 

Et veldig effektivt og faktisk morsom psykologisk verktøy og eksperiment, er å forestille seg ens matvaner om man var økonomisk uavhengig, eller hadde veldig mye penger. Altså, hvis alt i butikken relativt sett var gratis. Hvordan ville man spist da? Da tror jeg veldig mange ville fokusért på helse og disiplin i stedet for å hamstre og kjøpe salt, sukker og fett til enhver billige pris.

 

Sånn var det da jeg var fattig. Det var mye lettere å falle for slike matvarer enn å bare handle sunt hele tiden, for man følte man ikke hadde råd til å eksperimentére og gjøre noe utenfor. Det koster å prøve seg på noe ukjent.

 

Det dreier seg som alltid om psykologi og psykologisk manipulering. Det er ingen hemmelighet at staten dominerer og kontrollerer, når det faktisk er studielinjer som heter "Reklame- og markedsføring" og/eller lignende.

 

Jeg er klar over at det også dreier seg om ressursforvaltning. Men når det overproduséres millioner av tonn med mat hvert år, for å få marginene lave nok for grossister, og 90% av maten kastes eller går til dyreproduksjon, da må det jo være noe som er feil et sted.

 

Husker jeg tenkte over hva som var i hundematen vi gav til hunden vår da jeg var ung. Prøvde å lese på pakka, men ble bare forvirret. Så leste jeg en avisartikkel mange år senere, som sa at en "gasellepris" var gitt til et firma som drev produksjon av dyrefór. Det er bare muk og avfall fra dyreproduksjonen som frysetørres og kvernes til et meget suspekt produkt.

 

Hvorfor skal ikke dyrene våre få grønnsaker, poteter, frukt og mat de egentlig spiser i naturen? Hunder spiser vel omtrent dyr levende? Så de bør vel egentlig få kjøttbein og slike ting å spise mest mulig. Ikke muk-produkter.

 

Mye rart i samfunnet. Det samme gjelder skum- og geléproduktene i smågodtavdelingen. Hva -er- egentlig dette? Det er jo egentlig oppmalte dyreskjelett, gelatin: https://no.wikipedia.org/wiki/Gelatin

 

Jeg har lenge tenkt at det var et suspekt produkt. Men det er jo egentlig bare proteiner. Så -så- forferdelig usunt får det vel ikke vært? Men jeg holder meg uansett omtrent bare til sjokolade og kaker når det kommer til søtsaker.

 

 

Nok digresjon, men det er et interessant tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Måten vi lever på i dag, er ganske unormal sett fra et evolusjonært perspektiv; man trenger ikke gå langt tilbake i tid før folk levde under radikalt annerledes forhold. Selv om samfunnet har utviklet seg, har ikke vår biologi utviklet seg like fort.

Vi var i utgangspunktet plante og åtseletere, animalske proteiner var det som utviklet hjernen våres til det menneske vi er i dag. Hvis vi reverserer evolusjonen med og bare ete planteføde er det ikke godt å si om vi begynner og svinge oss i trærne igjen om ca. 2 millioner år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Reklamebransjen var vel bare vas, har hverken aviser, tv, radio og ad-block, så ender jeg på kebab eller burgerkjøret er det mitt valg.

Og finnes det bevis at reklame fungerer?

En bekjent sa det så greit tidligere i år at han har sett reklame for sport og helserelatert ting i flere tiår, og ikke et sekund har lysten til å jogge dukke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og finnes det bevis at reklame fungerer?

 

Tja, når grandiosa ble introdusert "begynnelsen av 80tallet ?" kjøpte jeg en og det var noe av det vondeste jeg har spist, etter mange år med massiv reklame indoktrinering ble jeg for noen år siden og kjøpe en grandiosa igjen ble akkurat samme nedtur, så den feilen gjør jeg ikke en tredje gang :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, når grandiosa ble introdusert "begynnelsen av 80tallet ?" kjøpte jeg en og det var noe av det vondeste jeg har spist, etter mange år med massiv reklame indoktrinering ble jeg for noen år siden og kjøpe en grandiosa igjen ble akkurat samme nedtur, så den feilen gjør jeg ikke en tredje gang :)

Jeg har gjort det samme med den papplata, og det er ikke pga reklamen, mest for å se om det ble noen forbedring.

Lenke til kommentar

Vi var i utgangspunktet plante og åtseletere, animalske proteiner var det som utviklet hjernen våres til det menneske vi er i dag.

 

Det kan du ikke si med sikkerhet. En mer fornuftig teori er hvordan koking og steking av mat gjorde det mulig for mennesker å bruke mindre energi på fordøyelsesprosessen.

 

Angående inntaket av frossenpizza kan det oppsummeres kort: Du forsøker å øke din kulturelle kapital ved å sparke nedover og fremstår som en ukultivert snobb.

 

Den intellektuelle kapitalen din ser ikke ut til å være all verdens der du kaster ut bombastiske konklusjoner uten belegg.

 

Regner med at din økonomiske kapital er over gjennomsnittet siden du gjør et så iherdig forsøk på å kjøpe deg kulturell og intellektuell kapital.

 

Neste på lista blir å kjøpe et Pushwagner-trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det noen som alltid lar seg styre av følelsene, og ender opp overvektige eller spillegale? Andre ser de samme fristelsene, men lar seg ikke lokke. Selv er jeg av den sistnevnte typen. Tror ikke jeg har spesielt sterk viljestyrke. Det er nok heller at fristelsene ikke oppleves som veldig sterke for meg.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det noen som alltid lar seg styre av følelsene, og ender opp overvektige eller spillegale? Andre ser de samme fristelsene, men lar seg ikke lokke. Selv er jeg av den sistnevnte typen. Tror ikke jeg har spesielt sterk viljestyrke. Det er nok heller at fristelsene ikke oppleves som veldig sterke for meg.

Mnjaa... Jeg er ikke så sikker på om "styre av følelsene" er riktig begrep....

 

Vi har nok et "biologisk innstinkt" som medfører av vi liker det vi bør få i oss, og det inkluderer i aller høyeste grad kalorier. Slik jeg ser det er en av de store utfordringene at tradisjonelle kalorikilder viker til fordel for en forholdsvis ny: Raffinert sukker, som det påstås har avhengighetsskapende egenskaper/effekt. Videre påstås det her og der at kunstige søtningsmildler har en lignende effekt.

Lenke til kommentar

Bah, dét var en tynn artikkel.

 

Virker mer som statlig kjøpt reklame for å avlede folk fra den egentlige sannheten, som er at reklamebransjen, som jo er en milliardbransje, påvirker oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger eller hadde tenkt å kjøpe.

 

 

Joda reklamebransjen gjør jobben sin for å si det slikt, og det er jo helt greit det er jo det dem skal gjøre. Det er jo i stillingsinstruksen.

 

Men føler du tar helt av her når du blander inn staten og du forsøker å tegne et bilde av staten som en puppetmaster mens markedsførings studentene og hele reklamebransjen er marionettene.

 

Du treffer ikke helt mtp gelatin. Ja gelatin lages fra blant annet knoker, sener og feks svinehud men nei det er ikke oppmalt dyreskjelett. Det er vel kollagen og margen i knokene de jakter på kanskje? Helt greit å få i seg gelatin i moderate menge med mindre du ikke spiser svinekjøtt, eller er veganer. Men selv ihugga kjøttetere bør jo ikke gjøre smågodt til en stor del av dietten.

 

Det er sommer og ferie. Ta deg en kald en og slapp helt av i helga. Pust rolig og nyt godværet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og finnes det bevis at reklame fungerer?

 

En bekjent sa det så greit tidligere i år at han har sett reklame for sport og helserelatert ting i flere tiår, og ikke et sekund har lysten til å jogge dukke opp.

 

Men det er ikke det som er meningen med reklame.

 

Reklame for alt (både produkt og service) baserer seg på merkevarebygging. Når man har et sterkt varemerke så vil det ligge lett tilgjengelig i hjernebarken når man skal gjøre et valg.

 

F.eks, la oss si at denne bekjente du snakket med plutselig fikk en endring i livsstil og begynte å trene. Hva slags utstyr vil han/hun kjøpe da? Jo det utsyret som den personen har blitt eksponert for de siste årene.

 

Selv hvor bevisst man tror at man handler, så er underbevisstheten alltid der til å styre deg i en viss retning, og det er ofte i retning av produkter du har blitt eksponert for tidligere.

 

Her er ett veldig godt eksempel på ubevisst manipulering:

 

Focus (2015)

 

https://www.imdb.com/title/tt2381941/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og finnes det bevis at reklame fungerer?

 

En bekjent sa det så greit tidligere i år at han har sett reklame for sport og helserelatert ting i flere tiår, og ikke et sekund har lysten til å jogge dukke opp.

 

Men det er ikke det som er meningen med reklame.

 

Reklame for alt (både produkt og service) baserer seg på merkevarebygging. Når man har et sterkt varemerke så vil det ligge lett tilgjengelig i hjernebarken når man skal gjøre et valg.

 

F.eks, la oss si at denne bekjente du snakket med plutselig fikk en endring i livsstil og begynte å trene. Hva slags utstyr vil han/hun kjøpe da? Jo det utsyret som den personen har blitt eksponert for de siste årene.

 

Selv hvor bevisst man tror at man handler, så er underbevisstheten alltid der til å styre deg i en viss retning, og det er ofte i retning av produkter du har blitt eksponert for tidligere.

 

Her er ett veldig godt eksempel på ubevisst manipulering:

 

Focus (2015)

 

https://www.imdb.com/title/tt2381941/

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det noen som alltid lar seg styre av følelsene, og ender opp overvektige eller spillegale? Andre ser de samme fristelsene, men lar seg ikke lokke. Selv er jeg av den sistnevnte typen. Tror ikke jeg har spesielt sterk viljestyrke. Det er nok heller at fristelsene ikke oppleves som veldig sterke for meg.

For mange av disse handler det om at de har vært utsatt for psykisk og/eller fysisk mishandling. Overspising og alkoholismen handler da mye om å døyve smerte. Pluss at noen er genetisk disponert for å utvikle alkoholisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...