Gå til innhold

Derfor kjøper du usunn mat selv om du har bestemt deg for ikke å gjøre det


Anbefalte innlegg

Det er sommer og ferie. Ta deg en kald en og slapp helt av i helga. Pust rolig og nyt godværet.

 

Jeg slapper av når jeg skriver sånn ^^ Liker å bruke huet ^^

 

"Der andre begynner å svette, der begynner jeg å trives! Når jeg henger og dingler fra en fjelltopp i bare hånda, sånn gjerne med en megler på telefonen, da begynner jeg å føle meg avslappet ^^ "

 

Rett ut fra Mot i brøstet - "Med søkke og snøre" xp Ligger mange episoder på youtube ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at man kjøper/spiser det man burde ikke kjøpt eller spist... i alle fall i mengdene som har en negativ påvirkning, er den samme grunnen til at antallet overvektige personer øker. Også samme grunnen til hvorfor folk havner i gjeldskriser, ikke kan opptre høflig rundt andre og foråsaker diverse #heksejakt kampanjer, og mye annet. Det er selvfølgelig reklame og massemediene.

 

Den siste setningen er sarkasme. Den faktiske grunnen kjenner alle godt til, faktisk det er ikke no livløs faktor eller fenomen, men en helt spesifikk person. Denne personen kjenner alle veldig godt til, det er den største fienden man kan noensinne ha og den vanskeligste å gjøre noe med. Denne personen ser man i speilet.

 

Så da jeg hører noen forsøker å bortforklare det på "skumle selskaper med sine reklamekampanjer" og at løsningen blir automatisk å forby noe som helst så ser jeg bare infantile holdninger, der bortforklaringen er kommet så langt at man fraskriver egne selv åpenbare feil på noe som dette. Det er ikke min feil at snopet ser bra ut, det er ikke min feil at iskrembilen stoppet i gaten og kom med den kjente musikken, det er ikke min feil dagen var vanskelig og det eneste som "berger" meg er en pose snop/sixpack og hva ellers, det er ikke min feil at McD var åpen og Remaen var stengt, etc.

 

Vi, i ett av verdens mest velstående samfunn, har tilgang til nesten alt av mat, til all informasjon om sunt kosthold og alle slags "how-tos", til alt om mengden/typen/hjelpen man evt trenger mtp fysisk aktivitet, det er ingen som tvinger mat i trynet på noen og det er da kun det ene - men det absolutt største problemet som står igjen: en selv. Ja man jan hive inn div sosiale faktorer som gruppepress men om man tenker litt filosofisk havner også disse faktorene i samme "bortforklaringskategorien" som alt annet siden til sjuende og sist er det vedkommende selv som tar den avgjørelsen om å rette seg etter strømmen.

 

På ingen måte bør dette tolkes som noe forenkling av problemstillingen - at man selv er det største hinderet er ikke en vits og ikke noe å spøke om. Men faller den brikken på plass, faller også resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faderrullan, gav kp der før jeg leste alt ^^ Er nok uenig. Reklame, psykologisk og økonomisk press gjør at vi massehamstrer.

 

Du skriver vi har "alt", men vi har egentlig ikke dét. De fleste er likvide med tanke på mat og det fundamentale kanskje 2-3 måneder frem i tid, mange kortere. Dét er ikke særlig lenge.

 

Grunnen til dette igjen er at vi ikke lærer noe om økonomi eller psykologi i skolene, for å bygge mentale skjold mot all reklamen og påvirkningen.

 

Å si at det er opp til den enkelte er rett og slett naivt. Bare fordi du har kontroll, betyr ikke at du ikke kanskje mister den en dag. Du har bare vært heldig med det psykososiale og det økonomiske. Hadde du levd med for mye press enn du evnet å takle, så hadde du brukt substitutter/komfort via usunn mat og andre usunne vaner for å kompensére.

 

Ja, det er jo så klart en disiplinsak oppi det. Ingenting kommer jo -gratis-! Men det finnes en grense et sted. Og jeg mener mye styres av suggesjon og reklame.

 

Leste i en avisartikkel en gang at et gjennomsnitts bymenneske utsettes for ca 4000 reklamer -per dag-! Å si at dette ikke påvirker noen ting, og det bare er å skru inn litt ekstra disiplin, er naivt.

 

Som jeg skrev også i første post, det er en milliard, om ikke billionindustri, og det er en egen studieretning. Vi lures etter alle kunstens regler.

Lenke til kommentar

Faderrullan, gav kp der før jeg leste alt ^^ Er nok uenig. Reklame, psykologisk og økonomisk press gjør at vi massehamstrer.

 

Du skriver vi har "alt", men vi har egentlig ikke dét. De fleste er likvide med tanke på mat og det fundamentale kanskje 2-3 måneder frem i tid, mange kortere. Dét er ikke særlig lenge.

 

Grunnen til dette igjen er at vi ikke lærer noe om økonomi eller psykologi i skolene, for å bygge mentale skjold mot all reklamen og påvirkningen.

 

Å si at det er opp til den enkelte er rett og slett naivt. Bare fordi du har kontroll, betyr ikke at du ikke kanskje mister den en dag. Du har bare vært heldig med det psykososiale og det økonomiske. Hadde du levd med for mye press enn du evnet å takle, så hadde du brukt substitutter/komfort via usunn mat og andre usunne vaner for å kompensére.

 

Ja, det er jo så klart en disiplinsak oppi det. Ingenting kommer jo -gratis-! Men det finnes en grense et sted. Og jeg mener mye styres av suggesjon og reklame.

 

Leste i en avisartikkel en gang at et gjennomsnitts bymenneske utsettes for ca 4000 reklamer -per dag-! Å si at dette ikke påvirker noen ting, og det bare er å skru inn litt ekstra disiplin, er naivt.

 

Som jeg skrev også i første post, det er en milliard, om ikke billionindustri, og det er en egen studieretning. Vi lures etter alle kunstens regler.

Reklame er en faktor, selvkontroll en mye større faktor. Fritt samfunn handler om at du har valg - men samtidig så har du ansvaret for de. Vi kan godt gå til et kommunistisk helvete uten reklame der du omtrent tvangsfores med sunn mat og alle de "gode og riktige" avgjørelsene blir tatt for deg på forhånd.

Eller så kan man yte selvkontroll, lære dine barn å overveie egne avgjørelser, og ikke nødvendigvis gå med flokken hele tiden. For ellers så blir det en orgie av selvforklaringer der alle skylder alt på den slemme reklamen og tar null ansvar.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det noen som alltid lar seg styre av følelsene, og ender opp overvektige eller spillegale? Andre ser de samme fristelsene, men lar seg ikke lokke. Selv er jeg av den sistnevnte typen. Tror ikke jeg har spesielt sterk viljestyrke. Det er nok heller at fristelsene ikke oppleves som veldig sterke for meg.

Dette er komplisert, feks virker det som 11 av 8 personer som lider av Dunning-Kruger effekten kan ekstremt mye om dette temaet.

 

Det er feks rundt 10000 personer i Norge som har en medfødt hjerneskade som inneholder et par elementer, det ene er depresjoner som kommer og går sporadisk og drar personen inn i en mørk spiral man ikke kan gjøre noe med før den går over igjen, kan ikke behandles kjemisk også kjent som tabletter, veldig høy selvmordsrate og som bonus ingen metthetsfølelse som fungerer.

 

Det betyr at du kan sette fram en halv Telemarksku og det blir spist inntil man blir så dårlig at ikke orker mer, men vedkommende blir ikke mett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...