Gå til innhold

Skattekort spørsmål


Fizzle

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål om lønn og skattetrekk som jeg håper noen her inne kan svare på. 

 

Er forholdsvis ny i arbeidslivet og har derfor ikke så mye kunnskap om dette. 

 

Jeg har jobbet en periode med frikort nå grunnet studier, men ser at jeg ved neste lønning vil gå over grensen på 55.000 kr og at jeg derfor må bestille skattekort. 

 

Det jeg lurer på da er om jeg virkelig må gå gjennom alle lønnsslipper jeg har fått hittil i år fra ulike arbeidsgivere og selv beregne hvor mye jeg har tjent, hvor mye jeg har skattet av osv? Og jeg må selv regne ut hvor mye jeg har i lån fra forskjellige steder, deriblant lånekassen?

 

Det kom jo opp noen tall automatisk fra skatteetaten når jeg gikk inn for å bestille skattekort, men ser at disse ikke stemmer helt. 

 

Jeg lurer også på hvordan jeg egentlig skal regne ut hvor mye jeg vil tjene ila 2019 når jeg egentlig ikke har helt kontroll på hvor mye jeg kommer til å jobbe osv mtp. ekstravakter, jobbing i ferier osv? Skal jeg bare ta utgangspunkt i min faste stillingsprosent og deretter kanskje legge på litt for å ha litt å gå på i forhold til ekstravakter?

 

Takker for tips!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kom jo opp noen tall automatisk fra skatteetaten når jeg gikk inn for å bestille skattekort, men ser at disse ikke stemmer helt. 

 

 

Skattekort kan du regulere hver uka hvis du vil ;)
 
Så, følg med og øk inntektene sånn ca. jo mer du vet om inntekter. Har du lån så kan du sette noe på rentefradrag(bare renter, ikke noe annet)
Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det kom jo opp noen tall automatisk fra skatteetaten når jeg gikk inn for å bestille skattekort, men ser at disse ikke stemmer helt.

 

Jeg lurer også på hvordan jeg egentlig skal regne ut hvor mye jeg vil tjene ila 2019 når jeg egentlig ikke har helt kontroll på hvor mye jeg kommer til å jobbe osv mtp. ekstravakter, jobbing i ferier osv? Skal jeg bare ta utgangspunkt i min faste stillingsprosent og deretter kanskje legge på litt for å ha litt å gå på i forhold til ekstravakter?

 

Takker for tips!

Tallene hos skatteetaten skal være riktige. Dvs innen den 5. juli skulle junitallene ha vært rapportert inn og innen 5. august skal julitallene være inne osv. Som arbeidsgiver er det veldig strengt at man må overholde disse fristene og man får dagbøter pr ansatt man ikke har rapportert inn. Å rapportere inn andre tall enn du har fått høres også veldig underlig ut.

Hva er det som er galt? Er det fra en (av flere?) arbeidsgivere?

 

 

Kort fortalt så kan du basere deg på tallene hos skatteetaten, med forbehold om at inneværende måneds tall ikke er inne enda. Det er disse tallene skatteetaten forholder seg til og som du må betale skatt av.

 

Renter på lån fra lånekassen må du beregne selv. For et overslag kan du se på selvangivelsen for 2018 og se hvor mye du betalte da.

 

For å finne ut hvor mye du kommer til å tjene i 2019 så gjetter du på det du synes er mest sansynlig. Dersom det viser seg å være feil, så endrer du når du føler for det.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på da er om jeg virkelig må gå gjennom alle lønnsslipper jeg har fått hittil i år fra ulike arbeidsgivere og selv beregne hvor mye jeg har tjent, hvor mye jeg har skattet av osv?

 

Holder å se på siste lønnslipp fra de ulike - skal stå der hvor mye du har tjent hittil i år og hvor mye du har betalt i skatt.

Lenke til kommentar

Tallene hos skatteetaten skal være riktige. Dvs innen den 5. juli skulle junitallene ha vært rapportert inn og innen 5. august skal julitallene være inne osv. Som arbeidsgiver er det veldig strengt at man må overholde disse fristene og man får dagbøter pr ansatt man ikke har rapportert inn. Å rapportere inn andre tall enn du har fått høres også veldig underlig ut.

Hva er det som er galt? Er det fra en (av flere?) arbeidsgivere?

 

 

Kort fortalt så kan du basere deg på tallene hos skatteetaten, med forbehold om at inneværende måneds tall ikke er inne enda. Det er disse tallene skatteetaten forholder seg til og som du må betale skatt av.

 

Renter på lån fra lånekassen må du beregne selv. For et overslag kan du se på selvangivelsen for 2018 og se hvor mye du betalte da.

 

For å finne ut hvor mye du kommer til å tjene i 2019 så gjetter du på det du synes er mest sansynlig. Dersom det viser seg å være feil, så endrer du når du føler for det.

Har hatt litt flere arbeidsgivere ja og når jeg selv regnet på hvor mye jeg har tjent (altså fått utbetalt vel å merke), så stemmer ikke den summen helt med hva skatteetaten registrerer som lønn hittil i år. De regner kanskje totalt hva jeg har tjent før fratrekk?

 

Skattetrekk hittil i år stemmer heller ikke, da det står oppført rundt 2000 der nå, men jeg har blitt trukket cirka 10.000 totalt. 

 

Gjelda som står oppført stemmer heller ikke, da jeg har vel nesten 200.000 mer i gjeld fra lånekassen enn det skatteetaten har registrert. Her får jeg vel bare prøve å regne litt på renter selv. Samme med lønnsinntekter for hele året, her får jeg vel bare grovregne litt. 

Lenke til kommentar

Har hatt litt flere arbeidsgivere ja og når jeg selv regnet på hvor mye jeg har tjent (altså fått utbetalt vel å merke), så stemmer ikke den summen helt med hva skatteetaten registrerer som lønn hittil i år. De regner kanskje totalt hva jeg har tjent før fratrekk?

 

Skattetrekk hittil i år stemmer heller ikke, da det står oppført rundt 2000 der nå, men jeg har blitt trukket cirka 10.000 totalt. 

 

Gjelda som står oppført stemmer heller ikke, da jeg har vel nesten 200.000 mer i gjeld fra lånekassen enn det skatteetaten har registrert. Her får jeg vel bare prøve å regne litt på renter selv. Samme med lønnsinntekter for hele året, her får jeg vel bare grovregne litt. 

 

(altså fått utbetalt vel å merke)

 

 

Litt feil her da, bruttolønn som skal på skattekort.(før skatt)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Skriv inn forventet BRUTTO inntekt i feltet for lønn. Foreløpig skatterekk og forventet inntekt for 2019.

 

Skriv inn din gjeld i felt for gjeld, og nedenfor antatte renter.

 

Om du har veldig store reisefradag(over ca. 21.000 i året så kom tilbake)

 

Til slutt vil du få enten tabell eller % skatt.

 

(OBS, står 2017 men prinpsipp er det samme med korrigerte beregninger fra skatte-etat for 2019.)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du betaler renter på lånet ditt er det veldig smart å skrive opp alle disse. Disse får du fradrag for.

Spiller ikke så stor rolle hva man fører opp på skattekortet.. skatten avregnes ikke før neste år uansett. Sparer ikke penger på å fylle ut korrekt kort.

Men ønsker du å unngå baksmell neste år fører du opp mer inntekt enn du tror.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...