Gå til innhold

Hjelp til flytting


Anbefalte innlegg

Jeg er en alenemamma til to barn (yngste er 10 år), som i går fikk beskjed om at huset jeg bor i er solgt, og at jeg må flytte. Jeg var så heldig å finne en annen plass, men for å sikre meg denne plassen måtte jeg takke ja til leiligheten med en gang. Siden huset ble lagt ut for salg i april har jeg vært på mange visninger, men selv om jeg har gitt beskjed om min interesse, så er det andre som ble prioritert. Derfor følte jeg meg presset til å takke ja til nevnt leilighet. Det betyr at jeg nå betaler to husleier. 

 

Som alenemamma er økonomien allerede veldig trang, og jeg jobber to jobber for å få endene til å møtes. Jeg er i tillegg kronisk syk, med blant annet en nerve som er i klem, og en aktiv betennelse i magen. Sist jeg flyttet var sykdommene mine i remmisjon, men ble trigget av flyttingen, noe som førte til at jeg ble sykmeldt i en måned etterpå fordi det tok på. Nå sitter jeg og kjenner på sterk angst, sorg og frustrasjon fordi jeg vet at jeg ikke klarer dette alene, men jeg har allikevel ingen familie i nærheten som kan hjelpe meg med å flytte. 

 

Jeg lurer derfor på om noen kjenner til om det går an å søke om midler til å flytte gjennom kommunen, eller gjennom NAV? Evt er det en annen plass jeg kan henvende meg?



Anonymous poster hash: d3682...0a6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok kunne kvalifisere til å få bustøtte, NAV er fyrste instansen å ta kontakt med. Der vil du også kunne få rettleiing om eventuelle andre lokale tiltak i din kommune, mange kommuner har frivilligheitssentralar som organiserer frivillige som vil donere sin fritid for å hjelpe andre, deriblant hjelpe folk med å flytte.

NAV har også eigne tilskudd for flytting.

Lenke til kommentar

TS, du kan både søke NAVs kommunale del om hjelp (lån og/eller bidrag) til varebilleie og kommunens riktige etat for dette - begynn på helseetaten - om praktisk flytte-/bærehjelp begrunnet i sykdommen (og ellers frivillighetsentral etc uavhengigh av dette) . Flytte-/bærehjelp kan også være sjåfør ved klasse 1-bil. 

 

Gjør imidlertid hjemmeleksen før du snakker med NAV: Skaff pris for billeie, skaff to-tre priser om på noen måte mulig. Har ikke NAV en konkret pris å forholde seg til i slike saker trenger de tre uker på å skaffe en... 

 

Regn med at hjelpen fra NAV blir lån i første omgang, og av helt enkel grunn: Man kan alltid gjøre lån om til bidrag senere, men aldri motsatt. 

 

Bostøtte bør søkes om du ikke alt får dette (og må uansett søkes på nytt etter flytting). Riktig adresse er oftest NAV, av og til kommunens tekniske avdeling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt sent at jeg kommer det dette nå, men salg av hus er ikke en gyldig grunn for utkastelse. Man trenger ikke godta å flytte kun pga huset selges/overtas av andre.

Hvis personen(e) som kjøper huset selv skal ta det i bruk er det gyldig jo. Dog med 3 månders (standard kontrakt går jeg ut i fra) oppsigelse.

Lenke til kommentar

Hvis personen(e) som kjøper huset selv skal ta det i bruk er det gyldig jo. Dog med 3 månders (standard kontrakt går jeg ut i fra) oppsigelse.

Joda, enig.

Poenget er fortsatt at salg av hus er "alene" ikke nok til å si opp leiekontrakten. Ny eier må f.eks bruke arealet selv, eller planlegge større oppussing før oppsigelse er gyldig.

 

Jeg antok at det er ei utleieleilighet som en del av et hus, og som derfor sannsynligvis skulle fortsettes å leies ut. 

Lenke til kommentar

Joda, enig.

Poenget er fortsatt at salg av hus er "alene" ikke nok til å si opp leiekontrakten. Ny eier må f.eks bruke arealet selv, eller planlegge større oppussing før oppsigelse er gyldig.

 

Jeg antok at det er ei utleieleilighet som en del av et hus, og som derfor sannsynligvis skulle fortsettes å leies ut.

Om ny eier ikke planlegger større oppussing og ikke skal bruke arealet selv men leie ut slik det er i dag ville det også vært naturlig og ikke si opp leiekontrakten som er der i dag men heller la denne kontrakten fortsette.

 

Så ny eier har nok andre planer enn utleie, for da hadde antagelig kontrakten og leieforholdet blitt slik det er, skal man leie ut er det jo mest praktisk for alle at leietager blir værende.

Lenke til kommentar

Om ny eier ikke planlegger større oppussing og ikke skal bruke arealet selv men leie ut slik det er i dag ville det også vært naturlig og ikke si opp leiekontrakten som er der i dag men heller la denne kontrakten fortsette.

 

Så ny eier har nok andre planer enn utleie, for da hadde antagelig kontrakten og leieforholdet blitt slik det er, skal man leie ut er det jo mest praktisk for alle at leietager blir værende.

Nå er det slik at enkelte utleiere foretrekker f.eks leieboere uten unger, f.eks mtp støy. Det er såvidt jeg vet ikke lov å diskriminere på sånt, men... :\

Jeg kjenner noen som kun skulle leie ut til de som studerte eller hadde studert realfag på master-nivå, fordi de hadde så god erfaring med slike. 

Lenke til kommentar

Om ny eier ikke planlegger større oppussing og ikke skal bruke arealet selv men leie ut slik det er i dag ville det også vært naturlig og ikke si opp leiekontrakten som er der i dag men heller la denne kontrakten fortsette.

 

Så ny eier har nok andre planer enn utleie, for da hadde antagelig kontrakten og leieforholdet blitt slik det er, skal man leie ut er det jo mest praktisk for alle at leietager blir værende.

Ikke nødvendigvis. Lovlig eller ei: Ny eier kan ha leietager på hånden som han kan ta høyere leie fra - eller på annen måte foretrekke. Videre så ER det jo gjerne bra for huskjøper å disponere hele eiendommen. Ny eier står mye friere da. Jeg ville nok ha foretrukket å overta et helt tomt hus med mindre jeg spesifikt ønsket å beholde leietager eller var avhengig av leieinntekten fra dag 1.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg har oppsigelsesvern, spesielt mtp det snevre leiemarkedet jeg bor på. Det er også en lang prosess å få noen kastet ut. De må også dokumentere grundig at de skal bruke hele huset. Her har selger gjort en forferdelig dårlig jobb (han har gjort alt selv), og totalt overkjørt oss som bor i huset. Han har brutt flere lover, og jeg tviler på at de nye som skal flytte her er klar over hvor dårlig stand huset er i. 

 

Jeg fant meg en ny plass å bo, men utleier fortsetter å være vanskelig. Har lyst til å gi han et hardt spark i ballene akkurat nå. 



Anonymous poster hash: d3682...0a6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...