Gå til innhold

Hvilken CPU for video editering?


Anbefalte innlegg

Anandtech pleier å gå mer grundig til verks enn de fleste youtubere: https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900x-review-raising-the-bar/7

De har også 7920X med i de fleste testene, som er tilnærmet identisk med 9920X.

 

Der Intel kan vinne noe tilbake ytelsesmessig er med overklokking. Intels prosessorer på LGA2066 er også en god del kraftigere i kode med mye AVX fordi de støtter AVX512 (ikke til stede på 9900K).

 

Siden 3900x er "max overklokket" ut fra boxen, så hadde det vært morro å se intel 12 core max overklokket VS 3900x :)

 

Intel x299 er faens så treige stock, men overklokket er de helt konge på alt. Tilogmed til spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til videoredigering vil X570 sin PCI Express 4.0 støtte gi mer mening enn X470. Raske M.2 SSDer kan vel ikke skade :)

 

Men, så var det vel  slik at PCIe ver 3.0 er den stand som er gjeldende per i dag. Mtp BIOS støtte for Ryzon 3000 serien, ville jeg etter info gitt i tråd her, gått for X570 HK. 

Lenke til kommentar

Jeg skulle anta at det for AMD prosessorer er gjeldende som for Intel sine, flere kjerner + flere tråder gir økende yteevne. I budsjettet mitt for nytt PC utstyr var det iberegnet en CPU til om lag 10k (Intel). Med AMD sine priser for prosessorer kan jeg faktisk øke ytelsen en del.

 

Jeg har kikket litt videre i saken, og endte opp med en AMD Ryzen Threadripper 2970WX 3,0GHz. Her på Berget ligger denne i pris fin-fint til budsjettet. Men, dere AMD-kjennere, er denne type serie av AMD sine CPUer noe jeg kan satse på? Mine tanker går da først og fremst på økte krefter for video editering, men tankene mine er også inne på om prisen kan forsvares med det denne CPU ytelsesmessig kan skilte med?

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt videre i saken, og endte opp med en AMD Ryzen Threadripper 2970WX 3,0GHz. Her på Berget ligger denne i pris fin-fint til budsjettet. Men, dere AMD-kjennere, er denne type serie av AMD sine CPUer noe jeg kan satse på? Mine tanker går da først og fremst på økte krefter for video editering, men tankene mine er også inne på om prisen kan forsvares med det denne CPU ytelsesmessig kan skilte med?

 

Lite tips : AMD kommer også med en 16 kjerne Ryzen 3950X i september... til 749 dollar. Altså billigere enn den 2970WX. Innen september har nok hovedkort produsentene fixet sine BIOS'er også.

Lenke til kommentar

Jeg skulle anta at det for AMD prosessorer er gjeldende som for Intel sine, flere kjerner + flere tråder gir økende yteevne. I budsjettet mitt for nytt PC utstyr var det iberegnet en CPU til om lag 10k (Intel). Med AMD sine priser for prosessorer kan jeg faktisk øke ytelsen en del.

 

Jeg har kikket litt videre i saken, og endte opp med en AMD Ryzen Threadripper 2970WX 3,0GHz. Her på Berget ligger denne i pris fin-fint til budsjettet. Men, dere AMD-kjennere, er denne type serie av AMD sine CPUer noe jeg kan satse på? Mine tanker går da først og fremst på økte krefter for video editering, men tankene mine er også inne på om prisen kan forsvares med det denne CPU ytelsesmessig kan skilte med?

 

Rent generelt sett vil jeg si at du ikke kan gjøre en kjempebrøler ved å gå for Ryzen 3900X, eller eventuelt vente på Ryzen 3950X. Dette er prosessorer som vil sparke godt fra uansett hva du skal bruke dem til. Når det gjelder Threadripper blir ting litt mer vanskelig uten å ha gode kunnskaper om programvaren som skal brukes. Det er ikke nødvendigvis alltid slik at flere tråder gir bedre ytelse. Det beste vil nok være å rådføre seg på et forum som kjenner programvaren. Du vil nok få bedre råd på et slikt forum enn her.
Lenke til kommentar
Jeg har kikket litt videre i saken, og endte opp med en AMD Ryzen Threadripper 2970WX 3,0GHz. Her på Berget ligger denne i pris fin-fint til budsjettet. Men, dere AMD-kjennere, er denne type serie av AMD sine CPUer noe jeg kan satse på? Mine tanker går da først og fremst på økte krefter for video editering, men tankene mine er også inne på om prisen kan forsvares med det denne CPU ytelsesmessig kan skilte med?

Du skulle tro den er raskere ut fra 24 kjerner, men det kan fort hende den ikke er det i praksis.

WX-modellene fra Threadripper har en litt unormal oppbygning som gjør at halvparten av kjernene har mye dårligere minnebåndbredde, og dermed også mye dårligere ytelse i enkelte programmer (virker som videoredigering er et av områdene der den kommer særdeles dårlig ut).

 

Kjøp enten 3900X i dag, 9940X eller høyere fra Intel, eller vent på fremtidige AMD-prosessorer som 3950X eller threadripper 3000-serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Du skriver ingenting om hva slags videoredigering du skal gjøre
Uansett. Jeg ville valgt en litt eldre Intel CPU som har QuickSync, maxet ut RAMen (64 GB +) og kjørt macOS / Final Cut Pro ($300 / 2600,-). Og godt mulig du kan bruke ditt nåværende GTX 1080 Ti

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hva slags videoredigering du skal gjøre

Uansett. Jeg ville valgt en litt eldre Intel CPU som har QuickSync, maxet ut RAMen (64 GB +) og kjørt macOS / Final Cut Pro ($100).

 

 

JO! (Bla tilbake, du)...

 

DET STÅR:

I de gamle dager benyttet "hjemme editor" Nero Video, mens for omkring ett år side gikk jeg over til PowerDirector 365 av Cyberlink. Jeg har rettet et direkte spørsmål til support crew for PowerDirector angående hvilket maskinoppsett som ville match strukturen som dette video redigerings program er bygget på. Svar fikk jeg, men det var nonsens... Svaret var henvisning til deres forum og medlemmer.

I de gamle dager benyttet "hjemme editor" Nero Video, mens for omkring ett år side gikk jeg over til PowerDirector 365 av Cyberlink. Jeg har rettet et direkte spørsmål til support crew for PowerDirector angående hvilket maskinoppsett som ville match strukturen som dette video redigerings program er bygget på. Svar fikk jeg, men det var nonsens... Svaret var henvisning til deres forum og medlemmer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så lett å si hva som "matcher strukturen" for PowerDirector. Generelt gjelder vel at jo flere CPU kjerner jo bedre. Med intern GPU som mange Intel CPUer har vil ting gå raskere. Med GPU vil det gå enda raskere. Men det er en trade-off. Ved encoding blir filene større og litt dårligere kvalitet når man får help av GPU. Hvor mye det betyr for deg er det bare du som vet. Hva bruker du i dag av hardware?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så lett å si hva som "matcher strukturen" for PowerDirector. Generelt gjelder vel at jo flere CPU kjerner jo bedre. Med intern GPU som mange Intel CPUer har vil ting gå raskere. Med GPU vil det gå enda raskere. Men det er en trade-off. Ved encoding blir filene større og litt dårligere kvalitet når man får help av GPU. Hvor mye det betyr for deg er det bare du som vet. Hva bruker du i dag av hardware?

 

Det hr du rett i. Set i forhold til Adobe Premiere CC2018, er det laangt enklere å finne svar i grubliser om hva som matcher i softwaren med hardvaren. Det finnes også flere andre programleverandører som kan opplyse om matc i deres programmer sv. hardware, men ikke for PowerDirector.

 

Ddt som skal skiftes ut i dag av HW ser slik ut:

  ASUSTeK COMPUTER INC. Model X79-DELUXE Version Rev 1.xx Serial Number 131220201800238 Bridge   North Bridge Intel Ivy Bridge-E Revision 04 South Bridge Intel X79 Revision 06 CPU   Name Intel® Core i7-4930K CPU @ 3.40GHz CPU Socket Socket 2011 LGA Max CPU Speed 4000 MHz Memory Summary Reported by BIOS Memory Type DDR3 Installed Memory 64.0 GB Available Memory 63.9 GB Channels 4 Maximum Capacity 96.0 GB Maximum Memory Module Size [unknown] Memory Slots 8

 

Denne Intel i7 er stabil ved 4.3GHz, men tross for Samsung EVO850SSD disk for OS, finnes det i dag tallknuser av HW som vil gi en betydelig økning i hastigheter. 

 

Videre:

Windows System Assessment   CPU Score 9.30 (Calculations per second) Memory Score 9.30 (Memory operations per second) Graphics Score 9.90 (Desktop performance for Windows Aero) D3D Score 9.90 (3D business and gaming graphics performance) Disk Score 8.10 (Disk data transfer rate) Windows Experience Index 8.10 (Base score) Disk Space

 

 

Så har vi litt DDR3:

Memory Type DDR3 [PC3-10600] Manufacturer Kingston Model KHX2133C11D3/8GX Serial Number 782E85C1 Capacity 8192 MB Speed 1334 MHz (667 x 2) Manufacturing Date 2014, Week 4 Form Factor DIMM Asset Tag ChannelA_Dimm1_AssetTag Bank Locator ChannelA Supported Frequencies 457 MHz;533 MHz;609 MHz;666 MHz;800 MHz;1066 MHz AMP SPD Support No XMP SPD Support Yes (Version 1.3) EPP SPD Support

No

 

 

SÅ HAR VI EN GPU:

  51 % 51 % 51 % NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti       Voltages       GPU 0.65 V 0.65 V 0.65 V Temperatures       GPU 34 °C (93 °F) 34 °C (93 °F) 34 °C (93 °F) Fans       GPU 0 RPM 0 RPM 0 RPM Fans PWM       FANPWMIN0 0 % 0 % 0 % Clocks       Graphics 608 MHz 608 MHz 608 MHz Memory 405 MHz 405 MHz 405 MHz Utilizations       GPU 22 % 19 % 22 % Frame Buffer 15 % 12 % 15 % Video Engine 13 % 13 % 14 % Bus Interface 8 % 7 % 8 % Memory 11 % 11 % 12 %

 

Det hele driftes av Corsair PSU, 850 watt, og selvfølgelig siste iopdatert WIN 10-64 bits,  V. 1903 Build 18362,239.

Lenke til kommentar

Lite tips : AMD kommer også med en 16 kjerne Ryzen 3950X i september... til 749 dollar. Altså billigere enn den 2970WX. Innen september har nok hovedkort produsentene fixet sine BIOS'er også.

 

Ang. BIOS, var det ikke bare å gå for x570 HK, og alle BIOS bekymringer er lagt død?

Lenke til kommentar

Et lite tillegg.

 

Intel CPU med innebygget GPU?

Har dette noe for seg, når jeg skal benytte et NVIDIA GeForce 1080Ti som GPU?

Det eneste det har for seg er lettere feilsøking når noe går galt, eller å bruke cpuen til noe annet som ikke krever så stor gpukraft senere, men hvor du fortsatt vil kunne få bilde på skjermen.

 

Vi har fått vite programmet du skal bruke, men hva er det du redigerer, samt hva er kilden til råmaterialet? Hvor store er typiske prosjekter?

Lenke til kommentar

Det eneste det har for seg er lettere feilsøking når noe går galt, eller å bruke cpuen til noe annet som ikke krever så stor gpukraft senere, men hvor du fortsatt vil kunne få bilde på skjermen.

 

Vi har fått vite programmet du skal bruke, men hva er det du redigerer, samt hva er kilden til råmaterialet? Hvor store er typiske prosjekter?

 

Takk for info. Men da vet jeg at CPU med intern  GPU ikke er for meg med GTX-1080Ti dedikert GPU kort. Da blir det å "vente på gjerdet=AMD" eller gå for noe Intel nå, men Intel sine priser er som for Luxus merkevarer=OVERPRISET. 

 

Råmateriale 2.7K / 4k, *.MOV filformat. Der dette materialet er fra min DJI P4P. Ferdig redigert 2.7k og 4k ligger mellom 4-500Mb og opp til 1.5Gb komplette filer. 

Lenke til kommentar

Takk for info. Men da vet jeg at CPU med intern GPU ikke er for meg med GTX-1080Ti dedikert GPU kort. Da blir det å "vente på gjerdet=AMD" eller gå for noe Intel nå, men Intel sine priser er som for Luxus merkevarer=OVERPRISET.

 

Råmateriale 2.7K / 4k, *.MOV filformat. Der dette materialet er fra min DJI P4P. Ferdig redigert 2.7k og 4k ligger mellom 4-500Mb og opp til 1.5Gb komplette filer.

At en cpu har intregret gpu eller ei ville jeg ikke brydd meg om, det har tilnærmet null betydning (utenom fordelen det kan gi).

Lenke til kommentar

Den innebygde GPU'en blir koblet ut når du kobler til et dedikert skjermkort.

Ihvertfall med min i5-4460 og ASUS B85-G hovedkort. Så kan jeg gå inn i bios og aktivere den innebygde GPU'en igjen, selvom et dedikert skjermkort er koplet til. :)

 

Takk for info. Men da vet jeg at CPU med intern  GPU ikke er for meg med GTX-1080Ti dedikert GPU kort. Da blir det å "vente på gjerdet=AMD" eller gå for noe Intel nå, men Intel sine priser er som for Luxus merkevarer=OVERPRISET. 

 

Råmateriale 2.7K / 4k, *.MOV filformat. Der dette materialet er fra min DJI P4P. Ferdig redigert 2.7k og 4k ligger mellom 4-500Mb og opp til 1.5Gb komplette filer. 

Programvare som Adobe Premier Pro CC og Powerdirector 365, har støtte for GPU akselert redigering via blant annet OpenCL, noe ditt GTX 1080ti støtter. :) Men det visste du sikkert fra før. :p

 

Utfra det jeg har lest, på dette forumet og andre steder. Så vil en AMD Ryzen 9 3900x passe ganske perfekt, evt vente litt på Ryzen 9 3950x. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...