Gå til innhold

Betaler ut milloner: Telenor jobber hardt for å kvitte seg med eldre ansatte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så 10 år med lønn. Ikke rart ALT telenor sleger koster hinsides mye penger.

 

Egentlig på høy tid å gjøre to ting - splitte opp selskapet i flere små og selge majoriteten av aksjene som staten eier.

For ellers er de en sånn a-la NRK fiaskoforretning som bar blåser seg opp mer og mer siden de er størst og per def statlig og trenger ikke løfte en finger for å være konkurransedyktige. Sånt avler bare mer latskap.

Lenke til kommentar

Hva er logikken fra ett BI-synspunkt?

 

Hvorfor kaste ut en med lang erfaring, for å ta inn nye yngre, som trenger opplæring.

 

Ønsker de omstilling, men gamle travere som er vant til å gjøre ting på "sin" måte er vanskelig å omstille?

Det skriver de vel egentlig i artikkelen her

 

Samtidig som Telenor kutter, ansetter selskapet også nye folk innen sikkerhet, kunstig intelligens og håndtering av kundedata.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dersom Telenor sparer penger ved å betale for i 9 år for ikke å arbeide, er det noe helt merkelig med økonomien.

Kommer litt an på. Det koster mer enn bare lønn å ha noen i arbeid. Kontorplass, støttefunksjoner som IT-tjenester, mulige reiseutgifter, for hver si 10 ansatte trenger en en sekretær/organisator, og så videre. De går nok også glipp av mulige lønnsøkninger.

 

Dessuten vet jeg ikke om Telenor i dette tilfellet måtte betale arbeidsgiveravgift? Hvis de får det inn som tidlig pensjon kan være at den utgiften også forsvinner?

 

Når dette er sagt synes jeg det er et ganske forkastelig forslag fra Telenor.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dersom Telenor sparer penger ved å betale for i 9 år for ikke å arbeide, er det noe helt merkelig med økonomien.

Det var snakk om folk i konsernstaben, og 2/3 lønn.

 

Vi vet vel heller ikke _hvem_ som fikk dette tilbudet. Jeg ser for meg at det kan finnes ansatte som er utdatert eller utbrent i alle aldre, så også 60-åringer. Det er fryktelig dyrt at man må lønne dem i 10 år for å få dem ut da.

 

-k

Lenke til kommentar

 

Dersom Telenor sparer penger ved å betale for i 9 år for ikke å arbeide, er det noe helt merkelig med økonomien.

Det var snakk om folk i konsernstaben, og 2/3 lønn.

 

Vi vet vel heller ikke _hvem_ som fikk dette tilbudet. Jeg ser for meg at det kan finnes ansatte som er utdatert eller utbrent i alle aldre, så også 60-åringer. Det er fryktelig dyrt at man må lønne dem i 10 år for å få dem ut da.

 

-k

Overbemanning i stabsfunksjoner er vanlig i store selskaper. Mange flyttes over til staben pga. reorganisering i andre deler av selskapet. En del av disse produserer ikke noe, derfor gir tilbud om 2/3 lønn gevinst for selskapet. Men da må tiltakene være rettet og ikke åpne for alle (som produserer).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slike tilbud bruker ikke å være for de på gulvet. Gjenerelt så ønsker mange å være i arbeid lenge. Bare se på en del av dagens 70-åringer, flere tar seg småjobber, da å gå uten arbeid blir for kjedelig.

Nå er det en utfordring når selskap blir for topptunge med mange ledere.

Selv unge nyutdannede vil nå bli ledere med en gang. Noen steder brukes mye energi bare på å styre og ha møter med mellomledere. Produksjon blir det da dårlig med.

Har selv vært på et sted der folk på gulvet redder bedriften fra noe dårlig ledelse. Visjoner og egne ønsker fra ledere, står ikke alltid i stil med realitet eller marked.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke bare Telenor som driver med dette.

"Gamle øk" er dyre for en bedrift. Høy lønn/dyrere pensjonsordinger, ofte akterutseilte og lite flinke til å lære ny teknologi.

Men en del "gamle øk" er ofte svært dyktige pga lang erfaring/kompetanse og vil dermed levere mye raskere enn uerfarne yngre ansatte.

Brekke og andre ekle toppledere ser bare på hvor mye (mer) de kan rane bedriften sin for.

Og da er det "smart" å sette unge asiater/østeuropeere i arbeid.

De er billige og jobber uten å klage/protestere (det tør de ikke).

Om de klare å lage noe bra, se det er en annen sak. :)>

(Min erfaring med disse er at de går på med krum hals, og genererer til tider alvorlig incidents.. "go figure").

 

PS/Edit:

En eldre kollega sa til meg da jeg begynte i ny(siste) jobb.

"Pass på å være passe udugelig, så får du sluttpakke!"

(Han fulgte sitt eget råd.. og fikk en deilig/fet sluttpakke).

Hadde tatt en sluttpakke på flekken.

Har nok av hobbies jeg vil bruke resten av levetida mi på, enn å fikse andres feil i gamle drittsystemer. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...