Gå til innhold

El-Minien er lansert: Får skuffende rekkevidde


Anbefalte innlegg

Nå synes jeg dere er harde med miniens rekkevidde her.

Har nettop fullført ferietur på 160mil med elbil med 20 mil rekkevidde.

Det er fult mulig å kjøre langt med en elbil med miniens rekkevidde en gang i blandt og er korte turer hovedtyngden av det bilen skal kjøres så er rekkevidden ikke noe problem.

Kjører du 40mil eller mere ofte blir dette nok feil bil.

 

akkkurat! jeg selv kjøre like lang tur som deg med en kia soul. ingen lade kø og bare kos:) dog er jeg glad jeg har en 40 mil bil nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Hondaen og Minien er trekkoppbiler beregnet på hipstere på Grünerløkka. ;) En dag vil det kanskje bli like kult for dem å ta trikken som det er å ha sin egen miljøvennlige elbil som brukes som trikken ville vært brukt. Problemet er at det disse bilene passer for, er akkurat det vi ikke trenger: En konkurrent til kollektivtrafikken i storbystrøk der den er greit utbygd. Vi som bor ute på bygda (vel, egentlig en småby på Sørlandet, men bygda i forhold til sentrale Oslo, Bergen, Trondheim osv.), må kjøpe biler som enten har fossilmotor eller ordnetlig rekkevidde. Hadde jeg hatt råd, ville jeg kjørt Tesla X, men alternativet til min 2013-modell XC60 med D4 blir nok en Y når den kommer.

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Hondaen og Minien er trekkoppbiler beregnet ........ Snip...... men alternativet til min 2013-modell XC60 med D4 blir nok en Y når den kommer.

Hvordan kan du kalle en elbil med denne rekkevidden for trekkoppbil når du selv kjører bil med strikkmotor med enkelt strikk.

Trodde i det minste du kjørte rund i en skikkelig bil med slike kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Perpyro, D4 fins i flere utgaver, vet du. ;) Men jeg trenger ikke at den skal gå fort, bare langt. En full tank varer rundt 70 mil i faktisk rekkevidde med normal kjøring, og etter fem minutter på en stasjon er jeg på veien igjen. I øyeblikket er vel den beste elbilen Tesla S 100D med ekte rekkevidde på rundt 50 mil så lenge det ikke er for kaldt, og 40 mil når det er kaldt. Ladetiden på en 100D er så vidt jeg vet 40 minutter opp til 100 % (20-30 minutter opp til 80 %, men 20 minutter er vel ganske optimistisk). Uansett er den ikke i nærheten verken på tid for å fylle "tanken" eller rekkevidde.

 

Men skal det gå fort, tar jeg selvsagt Blackbirden. Da må jeg stoppe og tanke annenhver time, for den holder bare rundt 20 mil med snittfart på 100 (jeg kjører alltid sånn at jeg beholder lappen, aldri fort i 60-soner og mindre, og det har fungert i drøyt 35 år nå - jeg har aldri hatt en eneste prikk og fikk min forrige fartsbot rundt 1999). Det tar tre minutter å fylle tanken på en Blackbird (et halvt minutt inn til stasjonen, to minutter på å stappe inn kortet, få i gang fyllingen og fylle den, et halvt minutt ut igjen).

 

Så jeg er klar for en runde herfra og til Punta de Tarifa og tilbake (i motsetning til det alle tror, er ikke Gibraltar det sørligste punktet i Spania) mot hvilken som helst elbil uten å være det minste bekymret, uansett om jeg skal ta bil eller sykkel.

 

Edit: Nå i helga var jeg i Sverige med båthenger. Økningen i dieselforbruket var på rundt 20 %. Når en Tesla X får med seg henger på 600 kilo, bruker den...50 % mer energi. :rofl: Det holder ikke de 25 milene fra Haugesund til Lyngdal engang! https://www.tesla.com/no_NO/customer-stories/pa-langtur-med-tesla-model-x-med-henger

 

Edit 2: Men selvsagt ville jeg uansett kjøpt en Tesla X hvis jeg hadde råd til det. Det er bare ikke alle som har de pengene. Eller enda bedre råd, som Gustav Magnar Witzøe og kjøper Lamborghini Urus! Skulle ønske pappa hadde drevet med laks, og ikke vært lærer... ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Honda E er en bybil (urban EV)

 

Og dermed kommer man inn på det samme problemet: Elektriske biler som fortrenger fossilbiler er positive for klimaproblemene (det hersker litt uenighet her, men jeg har sett best forskningsargumenter for), men elbiler som fortrenger sykling/kollektivtransport er det så avgjort ikke. Så poenget med å lage sånne biler er ikke til stede. Sett heller alt inn på å få en bil med lang rekkevidde, brukbar hengervekt og bagasjeplass og en pris folk flest kan ha råd til. Problemet er at nesten alle elbiler er sedaner eller kombikupeer, mens det er karosseriene stasjonsvogn og SUV som oppfyller de fleste folks krav. Det er jo bare å se hva som selger mest og minst. F.eks. Volvo - SUV (XC60) og stasjonsvogner (V60/V90) ser man overalt. S (sedan), uansett modell kan ikke ungene bruke i bilbingo, for da blir man aldri ferdig!

Endret av Mastiff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dermed kommer man inn på det samme problemet: Elektriske biler som fortrenger fossilbiler er positive for klimaproblemene (det hersker litt uenighet her, men jeg har sett best forskningsargumenter for), men elbiler som fortrenger sykling/kollektivtransport er det så avgjort ikke. Så poenget med å lage sånne biler er ikke til stede. Sett heller alt inn på å få en bil med lang rekkevidde, brukbar hengervekt og bagasjeplass og en pris folk flest kan ha råd til. Problemet er at nesten alle elbiler er sedaner eller kombikupeer, mens det er karosseriene stasjonsvogn og SUV som oppfyller de fleste folks krav. Det er jo bare å se hva som selger mest og minst. F.eks. Volvo - SUV (XC60) og stasjonsvogner (V60/V90) ser man overalt. S (sedan), uansett modell kan ikke ungene bruke i bilbingo, for da blir man aldri ferdig!

Tviler på at Honda utvikler egne modeller «targeted» for lille Norge slik du etterlyser . Dette er en Urban EV intet mer intet mindre. Man står fritt til å kjøpe den enten man bor i Tokyo, California, Island eller på Grùnerløkka i Oslo.

Det finns nok steder i verden hvor det er plass til både sykler,kollektiv og urban ev’s fremdeles ;)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå var poenget mitt at den typen bil i størst mulig grad fortrenger kollektiv og sykling, og ikke fossilbiler. Men Tesla har da laget en modell som passer perfekt inn i mine kriterier, og Y vil bli enda mer perfekt (fordi den også blir mange hakk rimeligere enn X og mer håndterlig - X er diger). Så jeg tror  nok den typen bil vil vinne uansett. Vi er forbi T-Ford-stadiet for elbiler, forbi Folkevogn og er vel kommet inn på tidlig 80-tall, med Toyta Carina sedan overalt. Gi det noen år, så er nok Y verdens mest solgte bil! Hvis da ikke Musk klarer å skyte seg selv i foten enda en gang! ;) Han har nærmest gjort det til et varemerke og er vel bare overgått av Trump i sleivete og dyre kommentarer på Twitter!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Perpyro, D4 fins i flere utgaver, vet du. ;) Men jeg trenger ikke at den skal gå fort, bare langt. En full tank varer rundt 70 mil i faktisk rekkevidde med normal kjøring,

Hvor ofte har du behov for slik rekekvidde?

Er det ofte ja da er nok Volvoen din rette valget mens er det svært skjeldent så kunne det lønne seg å regne på kost/nytte forholdet her.

 

Med mye småkjøring er det å kunne lade hjemme for en brøkdel av dieselprisen verdifult mens om amn ofte blir avhengi gav hurtigladere så stiller saken seg annerledes.

Foreløpig kommer jeg meg helt til vestfinnmark med elkassebilen min om jeg må og i og med at jeg ikke må det så holder den fint til min bruk, og selv 160 mil fordelt på 2 land gikk fint.

Og 30 mil rekkevidde lar deg komme et bra stykke.

For eksempel Oslo til Lillehammer eller Oslo til Arendal.

I hverfall mye mere en man trenger av rekkevidde for en hipter på Grunerløkka, til det hadde det holdt med 50km rekkevidde.

Nå har denne bilen BMW I3s drivlinje og den er jerring på forbruket så helt håpløst er den nok ikke, selv vinterstid.

Lenke til kommentar

Perpyro, jeg trenger rekkevidden omtrent 60-70 % av de milene bilen kjører. Om sommeren kjører jeg bare mc når jeg ikke skal ha med meg mye, og ellers holder jeg meg i nærområdet. Det som drar kilometer, er å besøke ungene (Mandal til Lillehammer og Oslo), turer til festivaler (i år har det vært Karmøygeddon og Sweden Rock med tre til fire personer og en mastiff i bilen). Så for min del ville eneste elbil jeg kan bruke nå som eneste bil, være en X.  De andre som har hengerfeste, har ikke plass til en mastiff på 75 kilo i skapet og folk i baksetet på lange turer (bagasjen kan jo stappes i en takboks), og da måtte jeg kjøpt meg hundetilhenger. Spørs hva fruen ville sagt til det... ;)

 

Småkjøring er det så pass lite av at det i så fall ville holdt med en ladbar hybrid med 4-5 mils rekkevidde for å slippe drivstoff helt utenfor de lange turene, men de er jo heller ikke gratis når man skal opp i en viss bagasjeplass og komfort. Og to biler har vi verken råd til eller parkeringsplass til, så det er nok uaktuelt. Da måtte jeg gitt opp Blackbirden, og hvem vil vel bare kjede seg? ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Perpyro, jeg trenger rekkevidden omtrent 60-70 % av de milene bilen kjører. Om sommeren kjører jeg bare mc når jeg ikke skal ha med meg mye, og ellers holder jeg meg i nærområdet. Det som drar kilometer, er å besøke ungene (Mandal til Lillehammer og Oslo), turer til festivaler (i år har det vært Karmøygeddon og Sweden Rock med tre til fire personer og en mastiff i bilen). Så for min del ville eneste elbil jeg kan bruke nå som eneste bil, være en X. De andre som har hengerfeste, har ikke plass til en mastiff på 75 kilo i skapet og folk i baksetet på lange turer (bagasjen kan jo stappes i en takboks), og da måtte jeg kjøpt meg hundetilhenger. Spørs hva fruen ville sagt til det... ;)

 

Småkjøring er det så pass lite av at det i så fall ville holdt med en ladbar hybrid med 4-5 mils rekkevidde for å slippe drivstoff helt utenfor de lange turene, men de er jo heller ikke gratis når man skal opp i en viss bagasjeplass og komfort. Og to biler har vi verken råd til eller parkeringsplass til, så det er nok uaktuelt. Da måtte jeg gitt opp Blackbirden, og hvem vil vel bare kjede seg? ;)

 

Som sagt, Tesla har 3 fine biler - to sedaner og en x-over. Og igjen, som jeg sa, ikke er noen av de en traktor, ikke blir de pene av å ha en permanent kreftsvulst bak i form av en tilhengerfeste, ikke er de fine med sliboks, definitivt ikke fine med en tilhenger bak, og nå kan jeg også legge til at Model X er ikke en mobil hundekennel. Skaffer man bil til 1 mill for å trasportere en forvokst kjøter så har man bommet både på estetikken med de fine bilene pluss bommet på en del prioriteringer i livet. Hallo i luken der borte!

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt. Avlivet de hunden som tydeligvis må ha bitt deg da du var fem år gammel, gutten min? :evil:

 

For øvrig er vel alle hengerfester nå avtakbare eller oppfellbare. Og jeg driter en kjempelang kabel i estetikk. Bil er bruksgjenstand, akkurat som en motorsykkel og en båt. Så lenge båten min kan dra vannski og sleperinger i 35 knop, går godt i sjøen og samtidig dra ei krepselenke med teinehaleren, gir jeg blanke i utseendet. Og så lenge sykkelen går som et piska skinn og tar svinger i den farten jeg vil kjøre dem i, er det greit. Og så lenge bilen kan frakte meg og det jeg velger å ha med meg dit jeg vil og når jeg vil i den komforten jeg har råd til (Volvo holder for meg, Mercedes og Bentley blir for de som har råd eller veldig lyst og et godt leasingtilbud), så er jeg fornøyd.

 

Men hver sin smak, så klart. Jeg blir omtrent like desperat av det jeg anser som dårlig lyd som du tydeligvis blir av det du anser som bilmisbruk. Derfor har jeg brukt en del digital trykksverte på å klage på halvparten av lydteknikerne under Sweden Rock, som hadde stortrommeorkester med vokal og enklelte hørbare gitarsoloer som sin ideallyd på alt som gikk litt fort. :rofl:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt. Avlivet de hunden som tydeligvis må ha bitt deg da du var fem år gammel, gutten min? :evil:

 

For øvrig er vel alle hengerfester nå avtakbare eller oppfellbare. Og jeg driter en kjempelang kabel i estetikk. Bil er bruksgjenstand, akkurat som en motorsykkel og en båt. Så lenge båten min kan dra vannski og sleperinger i 35 knop, går godt i sjøen og samtidig dra ei krepselenke med teinehaleren, gir jeg blanke i utseendet. Og så lenge sykkelen går som et piska skinn og tar svinger i den farten jeg vil kjøre dem i, er det greit. Og så lenge bilen kan frakte meg og det jeg velger å ha med meg dit jeg vil og når jeg vil i den komforten jeg har råd til (Volvo holder for meg, Mercedes og Bentley blir for de som har råd eller veldig lyst og et godt leasingtilbud), så er jeg fornøyd.

 

Men hver sin smak, så klart. Jeg blir omtrent like desperat av det jeg anser som dårlig lyd som du tydeligvis blir av det du anser som bilmisbruk. Derfor har jeg brukt en del digital trykksverte på å klage på halvparten av lydteknikerne under Sweden Rock, som hadde stortrommeorkester med vokal og enklelte hørbare gitarsoloer som sin ideallyd på alt som gikk litt fort. :rofl:

Men selvfølgelig: man kan trekke en skamstygg bagasjeboks av en bobil-tilhenger bak en Tesla, man kan sette tilhengerfeste på Königsegg helt sikkert, man kan trekke fisketeine etter seg mens man er på jetski, så alt går an, inkl å ha en gedigen nytteløs kjøter og velge bil etter dette "behovet".

Men dette "eksempelet" blir heller unntaket enn regelen. Veldig, veldig mye unbtaket, ikke bare fra valg av kjøretøy.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg tenkt meg en Ford Transit lignende elektrisk kombibil med 5 seter 4 hjulstrekk med stort batteri og hengerfeste.

Da hadde jeg hatt en bil som dekket alle behov.

Og selv om jeg har Nissan E-NV200 Evalia som kan trekke fabuløse 150 kg henger valgte jeg bilen uten hengerfeste for med den trekkapasiteten kan jeg ikke engang dra min egen henger tom.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Perpyro, helt klart en praktisk bil! Og noe sånt kommer garantert etter hvert, sikkert først som håndverkerbil uten baksetene, og så med dem som tilvalg. Jeg syns Transit blir litt for stort (men så er vi bare to stykker og en hund siden ungene flyttet ut for å studere for noen år siden). Så jeg ville nok hatt noe litt mindre som var mer behagelige i Autobahn-fart. :) Nevnte jeg Tesla Y? :rofl:

Lenke til kommentar

nessuno, nå er dyret faktisk mest fruens, hun fikk velge fargevariant denne gangen... Og hvis du hadde sett en voksen mastiff og en Volvo XC60 sammen, ville du visst at hele skapet er buret! Volvo har noen veldig greie løsninger med lastegitter som svinges opp og skillevegg til skapet (som var grei fram til uhyret ble omtrent ett år gammelt, fra da av har hun hatt hele skapet). Og det er nok ikke noe klistremerke med hund i bil, men kanskje skiltet teller? :rofl: Da var hun halvannet år gammel, så hun er atskillig kraftigere nå:

 

https://www.instagram.com/p/Bp9sXZunMmu

 

(Jeg må legge til at vi hadde skiltet før henne, jeg har vært Mastiff på nettet siden BBS-tiden tidlig på 90-tallet).

 

Edit: Datteren min har katt, men hun er hipster også, så hun teller ikke...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...