Gå til innhold

Frankrike på vei mot beskatning av nettgiganter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

D.v.s. det franske folk (les: ikke FB m.m.) vil nå måtte betale mer for tjenester på nett. Det er alltid sluttleddet som bærer den totale kostnaden; dette er bakt inn i alle priser.

 

 

Det vil bli konkurranse på like vilkår. Det blir ikke riktig at Fb, Google,etc skal slippe skatt/avgifter. Mens de mindre nasjonale må betale alskens avgifter og skatter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor bare 3% skatt? Hvorfor ikke 20% VAT som det meste annet i Frankrike?

Hvis du leser denne artikkelen (fransk), vil "Gafa-taxen" være annerledes enn skatter flest.

http://www.leparisien.fr/politique/taxe-europeenne-sur-les-gafa-macron-reussira-t-il-son-pari-22-03-2018-7623867.php

 

"À court-terme, il préconise d'instaurer une taxe de 3 % sur les revenus - et non sur les profits"

enkelt oversatt, 3% skatt på omsetningen, ikke på overskuddet.

 

Bakgrunnen til det, er selvfølgelig å begrense muligheten for kreativ bokføring, slik Gafa (Google, Amazon, FAcebook) har praktisert i lang tid.

Gjerne med store utgifter fakturert fra moderselskapet (som befinner seg i land med meget gunstige skatteordninger), slik at det enkelte lands avdeling nær sagt ikke genererer noe overskudd i hele tatt.

Og følgelig har sluppet unna all skatt.

 

Jeg tipper at tallet 3% ikke er tatt ut av luften, men ca så mye et normalt foretak reellt pleier å skatte, sett opp mot omsetningen.

 

PS! Fransk TVA (=MVA) på 20% faktureres som normalt av alle bedrifter i Frankrike.

Hvis man "booster" et innlegg i Facebook, vil det komme faktura fra de som inkluderer TVA.

 

For øvrig, min kjennskap til Facebook er minimal, jeg holder meg langt unna dette søpleverktøyet.

Endret av seventhwave
  • Liker 3
Lenke til kommentar

D.v.s. det franske folk (les: ikke FB m.m.) vil nå måtte betale mer for tjenester på nett. Det er alltid sluttleddet som bærer den totale kostnaden; dette er bakt inn i alle priser.

 

Det ville jeg ikke vært så sikker på.

 

En del varer og tjenester har en maksimal pris forbruker er villig til å betale.

Blir det for dyrt, vil de velge tjenesten bort, evt velger en annen leverandør for tilsvarende tjenester. (skal vi annonsere på Facebook eller Finn.no, hvor sistnevnte må betale inntektsskatt til Norge).

 

Derfor er det stor sannsynlighet at "Gafa", vil måtte absorbere denne skatten selv, med uendrede priser ut til forbruker, eller rettere sagt bedrifter som annonserer på Facebook.

Resultatet vil følgelig bare blir redusert overskudd for f.eks. Facebook, og ikke dyrere produkter/tjenester, i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Om jeg må betale avgifter på smuglerspriten blir den jo like dyr som polsprit!"

Om jeg slipper å betale avgifter på polsprite vil den jo bli like billig som smugglersprit!

He he, det blir forsåvidt en riktig tankegang.

Hvorvidt den norske stat er villig til å redusere inntektsskatten til 0%, for å imøtekomme ønsket om skatteharmonisering for alle bedrifter, er vel heller lite sannsynlig ;-)

 

Å be den norske stat og kommuner redusere ambisjonsnivået sitt, og slutte å bruke skattemidler til maling av prikker i gatene i Oslo, is-skulpturer om "sommeren", nytt Munch-museum /Lambda/Opera-bygg (som kun en mindre del av befolkningen har glede av), samt OL-søknader som renner ut i sanden, det ville jo fjerne all gleden ved å være politiker.

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil bli konkurranse på like vilkår. Det blir ikke riktig at Fb, Google,etc skal slippe skatt/avgifter. Mens de mindre nasjonale må betale alskens avgifter og skatter.

Og det er ikke alt !

 

I tillegg skal disse gigantiske aktørene ha ytterligere fordeler, ved å slippe unna en del særavgifter, som alle mindre bedrifter og forbrukere må betale.

Som el-avgiften store datasentre slipper unna.

 

Kan noen forklare meg på en enkel hvorfor det er viktig at de aller største aktørene bør bli tilgodesett med slike fordeler, slik at mindre datasentre får redusert evnen til å være konkurransedyktig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

D.v.s. det franske folk (les: ikke FB m.m.) vil nå måtte betale mer for tjenester på nett. Det er alltid sluttleddet som bærer den totale kostnaden; dette er bakt inn i alle priser.

Eventuelt kan de griske drittsekkene av noen sjefer i disse milliardselskapene redusere bonusene sine en ørliten smule...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

D.v.s. det franske folk (les: ikke FB m.m.) vil nå måtte betale mer for tjenester på nett. Det er alltid sluttleddet som bærer den totale kostnaden; dette er bakt inn i alle priser.

 

Det er en side. Men det er flere andre sider

 

Lik skattlegging vil gjøre at lokale konkurrenter faktisk kan konkurrere mot de som ikke betaler skatt i Frankrike. Når det blir konkurranse så vil prisene gå ned.

Selskaper som opererer i Frankrike vil gi mer skatteinntekter til Frankrike.

Det er godt mulig AirBnb og andre rett og slett ikke tørr å sette opp prisene. De kan få en masse negativ presse og de er allerede utpekt som skattesnytere. Veldig dårlig PR å sette opp prisene og gi lokale konkurrenter god PR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...